Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2009, 16:53
-.-Monique-.-
Avatar van -.-Monique-.-
-.-Monique-.- is offline
hallo

kan iemand me helpen met scheikunde? Eigenlijk snap ik er bijna niks van, maar waarschijnlijk kunnen jullie dan weinig voor me doen als ik niet eens waarvoor ik uitleg nodig heb maar kan iemand misschien uitleggen hoe je van die naamgevingen om kunt zetten tot van die formules? weet niet precies hoe ik dat kan zeggen en kan iemand me uitleggen wat mol en molariteit is? en misschien een voorbeeld erbij geven?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2009, 16:59
HarrydeYaeger
HarrydeYaeger is offline
Met namen omzetten bedoel je waarom koolstofdioxide is en niet ??
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 17:05
-.-Monique-.-
Avatar van -.-Monique-.-
-.-Monique-.- is offline
ja,, maar die snap ik dan nog net als ze moeilijker worden niet meer, of het is gewoon toeval dat ik die weet kan ook zoals methaanzuur, kaliumnitraat, ethanol, calciumcarbonaat enzo snap ik niet. Door die achtervoegsels snap ik het niet meer.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2009, 19:41
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ja,, maar die snap ik dan nog net als ze moeilijker worden niet meer, of het is gewoon toeval dat ik die weet kan ook zoals methaanzuur, kaliumnitraat, ethanol, calciumcarbonaat enzo snap ik niet. Door die achtervoegsels snap ik het niet meer.
Methaanzuur is een alkaanzuur. De formule kun je vinden door aan een H-atoom de carboxylgroep COOH te koppelen. Dit geeft HCOOH als de gezochte formule. Omdat je maar 1 C-atoom hebt, net als in methaan, en omdat de naam op -zuur eindigt geeft dit dus de systematische naam methaanzuur.
Ethanol is een alkanol. De formule kun je vinden door uit te gaan van ethaan (C2H6) en daarbij een H-atoom door de hydroxylgroep OH te vervangen. Dit geeft C2H5OH als de gezochte formule.
Kaliumnitraat is een zout dat is opgebouwd uit een kaliumion met lading 1+ en een nitraation met lading 1-. Er geldt: in de verhoudingsformule van een zout moet de som van de ladingen van de afzonderlijke ionen gelijk zijn aan nul. Je hebt dus 1 K+-ion en 1 NO3--ion nodig, dus dit geeft KNO3 als de gezochte formule. Calciumcarbonaat is een zout dat is opgebouwd uit een calciumion met lading 2+ en een carbonaation met lading 2-. Omdat de som van de ladingen van de afzonderlijke ionen gelijk moet zijn aan nul heb je dus 1 Ca-ion en 1 CO32--ion nodig, dus dit geeft CaCO3 als de gezochte formule.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 03-04-2009, 11:19
-.-Monique-.-
Avatar van -.-Monique-.-
-.-Monique-.- is offline
Er staat boven naamgeving (nu boven het topic) maar het is eigenlijk ook mol/molariteit

Bedankt voor de uitleg trouwens, ik snap nog niet alles maar ik moet er nog maar een keer goed voor gaan zitten met me binas en is die HCOOH dan niet COOH2 ? (sorry ik kan dat lage niet 2tje niet vinden) mijn toetsenbord doet volgens mij ook raar nu
Met citaat reageren
Oud 03-04-2009, 13:54
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
en is die HCOOH dan niet COOH2 ?
Zuurgroepen worden (voor de overzichtelijkheid (?)) vaak apart gehouden van de rest.

De andere manier van noteren zou ook geen COOH2 zijn, maar CH2O2 (eerst C, dan H)
Met citaat reageren
Oud 03-04-2009, 17:12
-.-Monique-.-
Avatar van -.-Monique-.-
-.-Monique-.- is offline
oke dankje
en is dat omdat het op alfabet moet dan ofzo? of is daar nog een andere regel voor?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2009, 10:22
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
oke dank je
en is dat omdat het op alfabet moet dan of zo? of is daar nog een andere regel voor?
Algemeen kun je een alkaanzuur weergeven als R-COOH, waarbij R een zogenaamde alkylgroep voorstelt.
Voor R = H geeft dit methaanzuur (HCOOH). De structuurformule van methaanzuur ziet er uit als
Code:
                                        H-C-OH
                                            ||
                                            O
.
Dan het begrip mol: 1 mol is per definitie gelijk aan het aantal koolstofatomen dat zich in 12 gram zuivere koolstof bevindt. Dit aantal heeft de waarde NA=6,02*1023, waarbij NA het getal van Avogadro voorstelt. Dit getal kun je terugvinden in tabel 7 van Binas. De definitie van de mol kun je terugvinden in tabel 3 van Binas.
Dan het begrip molariteit: hiermee wordt het aantal mol opgeloste stof per liter oplosmiddel bedoeld. In tabel 37 (vierde druk Binas) of in tabel 38A (vijfde druk Binas) staat deze definitie vermeld, met de schrijfwijze a M (a molair) om daarmee een concentratie van a mol/l aan te geven.
a
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen nederlands naamgeving
crazyschoolwerk
0 09-09-2007 14:18
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Naamgeving
Martijn1234
4 07-06-2005 18:48
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] naamgeving koolwaterstoffen
merijn
2 05-03-2004 17:17
Huiswerkvragen: Exacte vakken gezocht: DOS- Programma Naamgeving Organische stoffen
pietervdb
2 07-10-2003 15:27
Huiswerkvragen: Exacte vakken Naamgeving koolwaterstoffen
Miess
5 14-05-2003 20:34
Huiswerkvragen: Exacte vakken Naamgeving koolwaterstoffen
EvilSmiley
10 31-01-2003 09:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.