Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2009, 11:04
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hallo bètakinders ;x

SK is met BIO mijn favoriete vak maar ik snap iets niet!

Bij het berekenen van de molariteit in mengsels en dat soort shit raak ik vaak in de war. Ik gebruik namelijk een kruistabel terwijl mijn SK-leraar zijn eigen manier doet. En elke keer als ik dan een vraag stel is het ''Ja, je moet mijn manier gebruiken want met een kruistabel weet je niet wat je doet'' (een uitstekend argument overigens!). Maar dat is voor mij gewoon een overzichtelijk manier.

Maar goed, ik had een SE-scheikunde en ik kreeg zowat een black-out bij sommige vragen. Dit jaar mag ik niet blijven zitten en ik sta al slecht voor NA en WI en voor SK sta ik ook iets van een 5,4 of 5,5 ofzo :\

M.b.t. SK heb ik twee vragen

1: Peter verbrandt wat ether volledig, hierbij ontstaan koolstofdioxide en water, geef de vergelijking van deze reactie:

2 C4H10 + 13 O2 =====> 8 CO2 + 10 H2O

Goed, nu over naar de molberekeningen, dit is 't punt waarop ik -wtf?- denk '' de vraag luidt:

Bereken hoeveel gram water maximaal kan ontstaan.

c4h10 en h2o reageren in de verhouding 2:10...maar vanaf hier raak ik de weg kwijt?

En molariteit!

Een keukenzoutoplossing bevat Na en Cl ionen. In 500 ml is 1,5 gr Cl aanwezig. Bereken de molariteit van de Cl ionen in de oplossing.

Okéeee mijn aanpak:

1: Uitrekenen hoeveel mol 1,5 gr Cl is
2: Dus zoveel mol in 500 × 10-3 Liter
3: Kruistabelletje maken, maar ik doe altijd iets fout, het werd fout gerekend Dus weet iemand een geheugensteuntje? En het antwoord natuurlijk
__________________
Haters gonn' hate

Laatst gewijzigd op 26-03-2009 om 11:31.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-03-2009, 13:07
-Nils-
-Nils- is offline
Citaat:
2 C4H10 + 13 O2 =====> 8 CO2 + 10 H2O

Goed, nu over naar de molberekeningen, dit is 't punt waarop ik -wtf?- denk '' de vraag luidt:

Bereken hoeveel gram water maximaal kan ontstaan.

c4h10 en h2o reageren in de verhouding 2:10...maar vanaf hier raak ik de weg kwijt?
Dat valt prima uit te rekenen, maar er ontbreekt een massa of volume die al gegeven moet zijn. Heb je misschien nog een gegeven over het (molair) volume van zuurstof of de massa van ether of zuurstof?

Citaat:
En molariteit!

Een keukenzoutoplossing bevat Na en Cl ionen. In 500 ml is 1,5 gr Cl aanwezig. Bereken de molariteit van de Cl ionen in de oplossing.

Okéeee mijn aanpak:

1: Uitrekenen hoeveel mol 1,5 gr Cl is
2: Dus zoveel mol in 500 × 10-3 Liter
3: Kruistabelletje maken, maar ik doe altijd iets fout, het werd fout gerekend Dus weet iemand een geheugensteuntje? En het antwoord natuurlijk
De eerste twee stappen zijn al goed. De molaire massa van chloor is 35,45 g/mol, dit houdt in dat het bij 1,5 gram 1,5/35,45 = 0,042 mol is.

De eenheid van molariteit is, zoals je allicht wel weet, mol/L. Dit betekent dus dat je voor de molariteit de hoeveelheid mol moet delen door de hoeveelheid Liter. Je moet hierbij eigenlijk het volgende bedenken:

Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 16:13
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Dat valt prima uit te rekenen, maar er ontbreekt een massa of volume die al gegeven moet zijn. Heb je misschien nog een gegeven over het (molair) volume van zuurstof of de massa van ether of zuurstof?

De eerste twee stappen zijn al goed. De molaire massa van chloor is 35,45 g/mol, dit houdt in dat het bij 1,5 gram 1,5/35,45 = 0,042 mol is.

De eenheid van molariteit is, zoals je allicht wel weet, mol/L. Dit betekent dus dat je voor de molariteit de hoeveelheid mol moet delen door de hoeveelheid Liter. Je moet hierbij eigenlijk het volgende bedenken:

Eurgh, dat laatste snap ik niet
Waarom moet je delen door 0.5? :/
__________________
Haters gonn' hate

Laatst gewijzigd op 26-03-2009 om 16:25.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2009, 17:08
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Eurgh, dat laatste snap ik niet
Waarom moet je delen door 0.5? :/
Je hebt 0,042 mol chloor in 500 ml, dus 0,042 mol chloor in 0,5 liter, dus het aantal mol chloor per liter is dan , dus de concentratie chloor is dan 0,084 mol/l.
Andere aanpak: omdat in 0,5 liter 0,042 mol chloor aanwezig is zit er in 1 liter dus 2*0,042 mol chloor, ofwel 0,084 mol chloor, dus de concentratie chloor is dan 0,084 mol/l.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 27-03-2009, 19:49
sdekivit
sdekivit is offline
je hebt de molverhoudingen in je reactievergelijking staan:

uit 2 mol ether kan 10 mol water ontstaan.

dus las je het aantal mol ether hebt uitgerekend, vermenigvuldig je dat met 5 en rekent terug naar grammen met de molaire massa van water
Met citaat reageren
Oud 28-03-2009, 10:56
-Nils-
-Nils- is offline
Citaat:
Eurgh, dat laatste snap ik niet
Waarom moet je delen door 0.5? :/
Omdat de eenheid van molariteit mol gedeeld door liter (mol/L) is, en je daarom dus ook de hoeveelheid mol moet delen door de hoeveelheid liter om de molariteit te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2009, 17:19
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Omdat de eenheid van molariteit mol gedeeld door liter (mol/L) is, en je daarom dus ook de hoeveelheid mol moet delen door de hoeveelheid liter om de molariteit te krijgen.
En als ik nou bijvoorbeeld zo een kutgetal heb als 65 mL, hoe moet ik dan delen in de kruistabel? Gewoon delen door 65×10-3
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 31-03-2009, 19:16
-Nils-
-Nils- is offline
Waarom zou bij dat getal de aanpak veranderen? De methode is gewoon weer hetzelfde als in jouw voorbeeldje bij 500 mL. Dus inderdaad voor de molariteit de hoeveelheid mol delen door 65 × 10-3.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2009, 22:35
Lychees
met de vraag kan ik je niet helpen, maar,,
Gewoon de kruistabel blijven gebruiken ^^ werkt prima. Also, is misschien iets van bijles of huiswerkbegeleiding niet iets voor jou? Het helpt enorm, je kan altijd om hulp vragen en hebt een stille ruimte om in te werken (bij mij nog al eens een probleem x3)
Met citaat reageren
Oud 05-04-2009, 12:12
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Waarom zou bij dat getal de aanpak veranderen? De methode is gewoon weer hetzelfde als in jouw voorbeeldje bij 500 mL. Dus inderdaad voor de molariteit de hoeveelheid mol delen door 65 × 10-3.
Tentamen 5,2 gehaald Ik deelde bij een opgave over molariteit door 750×10-3 in plaats van door 0.75. Echt een vmbo-fout
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Molariteit ionen
Verwijderd
2 27-08-2012 11:31
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Berekenen molariteit met behulp ph
xsabientjuh
2 07-03-2009 07:35
Huiswerkvragen: Exacte vakken Molariteit
sinterklaas44
2 29-06-2005 21:31
Huiswerkvragen: Exacte vakken Molariteit
Zozo
4 05-04-2003 15:27
Huiswerkvragen: Exacte vakken SK:molariteit
maaike0
5 11-09-2002 19:12
Huiswerkvragen: Exacte vakken SK:molariteit
maaike0
3 11-09-2002 16:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.