Oud 15-01-2013, 18:34
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Naar aanleiding van het sluiten van de vorige 2 topics heb ik vandaag contact met Simon gehad hierover aangezien het mij niet lekker zat dat het eerste topic op deze manier gesloten werd.

De vragen/punten die Dark Phoenix in het andere reeds gesloten topic noemt vatten de vorige topics goed samen en ik zal hier proberen, voor zover ik als 'gewone' forumbaas kan, antwoord op te geven. Ik wil nu alvast aangeven dat ik hier ook mijn eigen mening in naar voren laat komen, dus niet de mening van het hele forumbazenteam zal vertegenwoordigen, wat ook bijna onmogelijk is met meer dan 30 forumbazen in het team natuurlijk.

Als er fouten/onjuistheden of onduidelijkheden in mijn post zitten, spreek me daar gerust op aan in het topic of eventueel via PM.

Allereerst wil ik er mee beginnen dat de sfeer in de eerdere topics steeds minder is geworden en dat ik dat heel goed kan begrijpen. Wanneer leden soms al een paar jaar met zaken lopen waar geen (bevredigend) antwoord op komt, neemt hun geduld steeds verder af. Zo ook voor de forumbazen die steeds dezelfde vragen krijgen (of vragen die er op lijken) en die naar wat zij vinden goed beantwoorden, maar wat niet voldoende is voor dat lid. Zo draai je ontzettend lang in een cirkel waar niets uitkomt en waar mensen elkaar steeds meer tegen gaan staan, tot het uiteindelijk explodeert en mensen afhaken met reageren in deze topics zonder een voor hun gevoel goed antwoord gekregen te hebben.

En juist het discussiëren over beleidskwesties is waarmee je een forum vooruit kunt helpen en in leven kunt houden. Mijn doel met dit topic is dan ook antwoorden proberen te geven op de meest prangende vragen, proberen dit af te sluiten waar mogelijk is en vooral weer de leden en forumbazen op een normale manier met elkaar om kunnen laten gaan.

Nu de punten uit de vorige topics waar nog een antwoord op moest komen:

De punten die vandaag door Dark Phoenix genoemd worden:

1 - Missy:
Is inderdaad geen forumbaas+ meer. Hier staat aangegeven dat ze voor onbepaalde tijd wegens privéomstandigheden afwezig zal zijn. Ze heeft recent op Admin aangegeven dat deze zaken nog steeds spelen. Of er daarna verbetering zal komen is lastig te voorspellen, maar dit zal in de gaten gehouden worden.

2 - De bemiddelaar:
Deze is inderdaad zonder inspraak van de leden afgeschaft omdat het hele team geen heil meer zag in de functie zoals hij op dat moment bestond en uitgevoerd werd. Aangenomen is dat, gezien het zeer geringe aantal bemiddelingen die er nog waren, de leden hun weg naar de forumbaas (+) of beheerder wisten te vinden en er met hen uitkwamen en/of dat er te weinig vertrouwen was in de huidige funtie en het uitvoeren daarvan dat de forumbazen+ deze taak beter op zich konden nemen.
Als er weer breed behoefte is aan deze functie, er concrete ideeën zijn wat de bemiddelaar allemaal verder kan doen behalve bemiddelen bij waarschuwingen en bans en er ook gebruik van gemaakt zal worden, laat het gerust weten, want wat mij betreft is alle input welkom. Zelf denk ik dat er met 6 forumbazen+ voor de leden genoeg mogelijkheden zijn om bij klachten naar iemand toe te kunnen stappen die zij vertrouwen en kan dat niet, stap naar een forumbaas toe die je vertrouwt en die helpt je daar wel verder mee.

3 - Nieuwe beheerder:
Het is voor mij onduidelijk of dit goed gecommuniceerd is buiten Admin, maar Simon heeft tijdelijk de taken van M@rco overgenomen totdat er een nieuwe hoofdbeheerder aangesteld wordt. Sowieso zal er wat betreft de invulling van de beheerdersrol het een en ander veranderen, maar daarover is nog geen zekerheid totdat de nieuwe beheerder aangesteld is. Ik hoop zelf dat dit niet lang meer duurt, want die duidelijkheid is ook voor de forumbazen erg fijn om te hebben.

4 - Smilieys: Typisch een punt dat tussendoor even geregeld kon worden waar niet te moeilijke beslissingen over genomen hoefden te worden, absoluut niet gebruikt als lekkerhoudertje terwijl gewacht wordt op de grote besluiten.

Punten die genoemd zijn door Simon op 14 december:

5 - Te tuttige moderatie:
Voor mijn gevoel gaat dit een stuk beter en zijn de grenzen wat wel/niet kan (met name op Onzin) inmiddels duidelijk. Is dit niet zo, dan hoor ik het graag of geef het even aan een forumbaas van Onzin aan

6 - Terugkoppeling vanuit forumbazen naar leden:
Hier stokt het voor mij nog. De communicatie is niet optimaal en laat soms erg lang op zich wachten. Ook de forumbazen vinden dit en wanneer er op het besluit van de beheerder of een plus gewacht worden, moeten wij er misschien iets meer achteraanzitten. De terugkopplinging van het beheerteam naar de forumbazen is ook niet altijd even optimaal. Wanneer er een nieuwe, vaste, beheerder aangesteld wordt zie ik dit in positieve zin veranderen.

7 - Duidelijke reactie op krtiek / feedback / issues:
Hier speelt een punt dat vooral tussen bepaalde leden en forumbazen speelt, in het vorige topic erg duidelijk tussen De Veroorzaker en Martiño. Voor zover ik kan zien is het vertrouwen van de Veroorzaker in Martiño (of misschien zelfs een groot deel of alle forumbazen) kwijtgeraakt. Hier kan ik zo geen antwoord op geven en ik heb ook geen andere oplossing klaarliggen dan dat het misschien maar goed is dat deze 2 mensen elkaar maar moeten proberen te negeren en persoonlijke discussies proberen te voorkomen. Dat is lastig en zeker geen oplossing. Daarvoor zullen de betrokken partijen (eventueel met een bemiddelaar ) moeten gaan praten en zal er naar een werkbare oplossing gezocht moeten worden. Jezelf niet fijn voelen op een forum door één of meer individuen is niet de bedoeling.

8 - Roddelen op Admin:
Moet wat mij betreft per direct stoppen. Dat wat je op Admin over iemand zegt, moet je ook op Onzin, DK of waar dan ook kunnen zeggen. Als je dingen zegt op Admin die over de schreef gaan, mag je daar wat mij betreft net zo op worden aangesproken als wanneer een lid dat elders doet.

9 - Weinig daadkrachtig doorwisselbeleid:
Forumbazen blijven te lang hangen, ook als ze niet meer actief genoeg zijn of als ze niet voldoende meer functioneren. Hier lijkt het mij nuttig om kritisch te blijven kijken binnen het forumbazenteam, misschien een soort van periodieke evaluatiegesprekken houden, want dat is iets wat nu nog niet gebeurt en iets wat ik al eerder eens heb laten vallen op Admin. In ieder geval veel kritischer zijn op activiteit en kwaliteit van het forumbazen.

10 – Inzicht in de banman:
Wordt nog steeds aan gewerkt. Dit punt zal waarschijnlijk niet eerder af worden gehandeld dan dat er een nieuwe beheerder is. De forumbazen hebben in ieder geval stelling genomen in dat de inhoud van de banman opgevraagd zou moeten kunnen worden door de leden. Hoe dit in de praktijk uitgevoerd zal worden is dus nog even afwachten.

11 – Kloof tussen de forumazen en leden:
Die wordt alleen maar groter en ik heb daar mijn zorgen over geuit op Admin. Daar heb ik een aantal punten genoemd die ik als mogelijke oplossing zie, dit werkt van 2 kanten. Kort samengevat zijn dat:
Voor de forumbazen:
De titel ‘Forumbaas’ lijkt niets meer te betekenen en alleen maar tegen je te werken. De forumbazen moeten vertrouwen terug zien te winnen.
Meer transparantie van de forumbazen naar de leden toe.
Geef je eigen mening, spreek niet uit naam van het hele team, want dat kan niet
Denk ik beleidsdiscussies ook als lid, niet alleen als forumbaas.
Je hoeft niet altijd politiek correct te zijn, spreek je eigen frustratie ook eens buiten Admin uit.
Luister naar de leden. Laat ze zien dat je wat met hun feedback doet en koppel dit ook terug. Het deels openstellen van ‘Gerapporteerde Posts’ is daar een begin in.
Daag leden uit mee te denken aan een goed beleid.
Praat ook op individuele basis met de leden over beleidskwesties. Dit is vaak veel effectiever (en overzichtelijker) dan in het openbaar.

Voor de leden:
Nieuw aangestelde forumbazen krijgen veel kritiek te verduren van een aantal vaste leden. Geef ze de kans en oordeel niet te snel.
Denk je het zelf beter te kunnen? Solliciteer dan als forumbaas en draag je steentje bij. Zelfs met een volle banman kan je serieus genomen worden, zo lang je met goede punten komt. Alleen maar roepen vanaf de zijlijn is niet effectief.

11 – Lekken uit Admin:
Gebeurt, is lastig tegen te gaan. Wat je zelf post op Admin, moet je wat mij betreft ook naar buiten kunnen brengen, tenzij het persoonlijke issues van anderen zijn. Gooi je privézaken openbaar of deel je zaken die anderen in vertrouwen op Admin gezet hebben, dan is het wat mij betreft exit. Zelfde geldt voor forumbazen die persoonlijke informatie van leden doorspelen aan andere forumbazen op Admin.

12 – Situatie mbt Pluis en Lusi:
Hier is al erg veel over gezegd en hier is nog steeds geen duidelijkheid over, óók voor de forumbazen niet. Ik heb aangedrongen bij de plusjes dat in ieder geval de direct betrokkenen hier een duidelijk antwoord op krijgen, zodat in ieder geval voor de forumbazen duidelijk is hoe het nu eigenlijk zit. Na anderhalf jaar waarin dit continu weer opgerakeld wordt op zowel Admin als BZ mag dat ook wel een keer vind ik. Dit zal niet met heel het forum gedeeld worden en het zal aan de betrokken partijen zijn wat ze vertellen aan wie en zo moet het ook zijn met persoonlijke issues vind ik.

Wat me erg steekt is dat er na zo veel aandringen geen duidelijkheid verschaft wordt of een antwoord gegeven wordt waar de forumbazen iets mee kunnen en dat er een lid weggezet wordt als boeman, terwijl het voor zover ik weet bij diegene niet eens duidelijk is wat eraan ten grondslag ligt. Zo ga je niet met elkaar om. In real life niet en op het forum ook niet.



Hopelijk zitten hier wat bruikbare antwoorden of suggesties tussen waar wat mee gedaan kan worden. Ik hoop in ieder geval dat er nu duidelijkheid is en we vooral de persoonlijke kwesties achter ons kunnen laten of af kunnen wachten tot er meer duidelijkheid gegeven kan worden door de forumbazen.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Advertentie
Oud 15-01-2013, 18:43
Verwijderd
Wolterb ik vind jou lief daarom krijg je een plaatje



verder vind ik het allemaal maar een beetje gelul om niks en lijkt het me goed als iedereen gewoon weer 20 topics per dag maakt over niks/babypoesjes in plaats van te roddelen via pm's.
Oud 15-01-2013, 18:44
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Sorry Wolter, ik vind dit geen goed idee. Ik weet dat ik zojuist op Admin zei dat mensen die dit gesprek nog een kans wilden geven dat mochten, maar zonder steun van mij. Ik kom daar bij deze op terug.

Impliciet vereist dit topic dat moderators mee gaan lezen of dat een eventuele uitkomst van een gesprek ergens toe kan leiden (en dus dat we uiteindelijk toch weer van voren af aan beginnen). Als jij met bepaalde leden bepaalde zaken wil uitpraten kan dat prima via PM.

Deze kwestie heeft nu rust nodig. Het spijt me. Ik ben de baas.

Slotje.
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:20.