Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2007, 01:56
jasp12
jasp12 is offline
Hey, na veel open dagen te hebben bezocht en studiegidsen doorgelezen te hebben denk ik dat ik weet wat ik wil studeren: Economie. (Bedrijfskunde doet iedereen en vind ik een beetje half en Management/Business studies klinken me te vaag in de oren)

Het punt is alleen dat ik totaal niet weet waar ik het wil studeren, ik heb Utrecht, Groningen en Rotterdam bezocht. Verder kun je het ook in Tilburg, Nijmegen en Amsterdam studeren dacht ik, maar ik wilde graag weten wat de precieze verschillen tussen deze steden zijn?

Ik weet wel dat Rotterdam en met name Tilburg het hoogst staan aangeschreven qua economiestudies, maar ik zou toch liever in een 'echte' studentenstad willen studeren zoals Groningen, Utrecht of Leiden (maar daar heb je geen economie)..
Ik ben dan ook benieuwd aan (economie)studenten hier wat hun ervaringen zijn met deze studie in deze steden, en dan vooral qua kwaliteit, grootte van de studie, moeilijkheid, begeleiding en ook de studentenstad (qua uitgaan) zelf..Ojah ik woon in omgeving Den Haag, niet dat dat wat uitmaakt, maar Groningen is dan toch ver weg (ookal was die stad zeer gezellig, vooral donderdagnacht )

Alvast bedankt

Oja en ik hoorde ook over Leuven, iemand ervaring met economie in België?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2007, 18:08
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Ik studeer het in R dam.

Volgend leerjaar werken ze hier met blokken en niet meer met trimesters. Veel contacturen, waarbij ze je ook stimuleren actief mee te doen en veel vakken zijn complementair aan elkaar. Natuurlijk zijn er ook vakken die minder leuk / saai zijn.

Het is wel te doen. Niet echt moeilijk om in het eerste jaar 40 ECTS te halen.

Ik weet niet precies wat je over de begleiding wilt weten.

Er zijn zat restauranten, kroegen, cafe's en andere uitgaansgelegenheden te vinden in R dam. Maar dan moet je wel homies kunnen maken. Rotterdam centrum is over het algemeen best wel mooi.

Natuurlijk kan je gaan aanmelden bij studentenverenigingen. Ligt er persoonlijk aan of je dat leuk vind of niet.
__________________
Hikikomori {T_T}
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 11:24
jasp12
jasp12 is offline
Vrienden maken is bij mij over het algemeen geen probleem.
Maar merk jij dat het niveau in Rotterdam bijvoorbeeld hoger is dan andere steden? Qua gemiddelde cijfers of aantal afvallers?
En hoe zit het precies met de wiskunde? Ik heb wiskundeA12 en sta tussen de 7 en de 8, maar heb nooit iets hoeven doen voor de toetsen, kan vast zeker niet als je economie studeert...of valt dat mee.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 13:14
Anika
Citaat:
jasp12 schreef op 23-04-2007 @ 12:24 :
En hoe zit het precies met de wiskunde? Ik heb wiskundeA12 en sta tussen de 7 en de 8, maar heb nooit iets hoeven doen voor de toetsen, kan vast zeker niet als je economie studeert...of valt dat mee.
Sowieso zul je voor alle vakken heel wat moeten doen voor tentamens, waar je ook gaat studeren.
Mijn zusje studeert iets economisch in Tilburg en heeft op de middelbare school ook wisA1,2 gehad, maar op het begin had ze het best moeilijk met wiskunde omdat ze dingen als integreren en algebra nog niet echt uitgebreid had gehad.
Verder weet ik er niet veel van, maar ik geloof dat je in Tilburg in ieder geval best goed kunt uitgaan en dat het ook wel een gezellige stad is.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 14:00
jasp12
jasp12 is offline
Citaat:
Anika schreef op 23-04-2007 @ 14:14 :
Sowieso zul je voor alle vakken heel wat moeten doen voor tentamens, waar je ook gaat studeren.
Mijn zusje studeert iets economisch in Tilburg en heeft op de middelbare school ook wisA1,2 gehad, maar op het begin had ze het best moeilijk met wiskunde omdat ze dingen als integreren en algebra nog niet echt uitgebreid had gehad.
Verder weet ik er niet veel van, maar ik geloof dat je in Tilburg in ieder geval best goed kunt uitgaan en dat het ook wel een gezellige stad is.
integreren en algebra heb ik eigenlijk ook niet echt gehad, maar ik leer gelukkig snel...
Verder nog economiestudenten hier aanwezig? Of studenten met economische studies zoals bedrijfskunde of bedrijfseconomie? Wat zij van hun studie vinden
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 14:05
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Citaat:
jasp12 schreef op 23-04-2007 @ 12:24 :
Vrienden maken is bij mij over het algemeen geen probleem.
Maar merk jij dat het niveau in Rotterdam bijvoorbeeld hoger is dan andere steden? Qua gemiddelde cijfers of aantal afvallers?
En hoe zit het precies met de wiskunde? Ik heb wiskundeA12 en sta tussen de 7 en de 8, maar heb nooit iets hoeven doen voor de toetsen, kan vast zeker niet als je economie studeert...of valt dat mee.
Ik zou niet weten of het niveau hoger of lager is dan andere steden.

Je krijgt bij het vak wiskunde zeker onderwerpen die je niet hebt gehad op de middelbare school. Het is best veel. De wiskunde onderwerpen worden verdeeld over 2 vakken. Wiskunde 1 en Wiskunde 2.
Maar ik neem aan dat je goed bent in wiskude en dus zal je niet veel problemen ondervinden bij dit vak en statistiek.
__________________
Hikikomori {T_T}
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 17:44
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
jasp12 schreef op 23-04-2007 @ 12:24 :
Qua gemiddelde cijfers of aantal afvallers?
Aantal afvallers zegt echt niet zoveel hoor. De meeste mensen die afvallen hebben gewoon de verkeerde studie gekozen (en komen daar soms nogal laat achter), kunnen het niveau niet aan of vinden de studie slecht. Dus aantal afvallers zegt echt niks over het niveau.
__________________
Met citaat reageren
Oud 24-04-2007, 15:19
Karsten
Karsten is offline
Ik studeer InformatieManagement in Tilburg. Het is een economische studie met een ICT inslag. Ik ben zeer tevreden over het niveau van de opleiding alsmede ook over de voorzieningen hier. Verder is het uitgaansleven hier ook top.
De economische studies in Tilburg staan ook hoog aangeschreven.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2007, 20:37
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Heey TS!

Ik studeer Bedrijfseconomie aan de UvA (Amsterdam, mooie studentenstad natuurlijk!). Het leuke aan de Uva is dat je in je propedeuse Bedrijfskunde/Bedrijfs Economie/Algemene Economie krijgt. Je krijgt dus van 3 studierichtingen wat en in je tweede jaar ga je kiezen welke bachelor je gaat doen. Mijn conclusie na het eerste jaar was (let wel, dit is mijn conclusie na 1 jaar hè, geen hele bachelor):


Bedrijfskunde:
zoals je zelf al aangaf, te veel management gericht, onvoldoende universitair niveau (mijn inziens), zeer divers (ook stukjes van psychologie, sociologie etc.) maar daardoor te weinig diepgaand. Veel case-studies (dit houdt in dat je bijv. één specifiek bedrijf analyseert).

Algemene economie:
Voldoende niveau, soms redelijk abstract. Het minpunt hiervan vond ik dat de link met de werkelijkheid soms ver te zoeken is. Technische studies kunnen ook zeer abstract zijn, maar hierbij is wel direct duidelijk wat het nut is. Dat is bij economie vaak niet (athans voor mij niet) het geval. Om een voorbeeldje te geven: Het CPB gebruikt ingewikkelde formules op de economische groei te berekenen. Echter, niet alle informatie is bekend. Zo klopte de voorspelling in de jaren '70 totaal niet vanwege de oliecrisis. Dit is vaak het probleem bij macro-economische modellen. Op micro-niveau gebeuren allerlei zaken die niet in het model opgenomen zijn. Zo gaan macro-modellen er vaak ook vanuit dat mensen rationeel handelen (bijv. altijd een Toyota zullen kiezen en nooit een Seat, simpelweg omdat Toyota's betrouwbaarder zijn en net zo duur zijn als Seat, dus waarom zou je Seat kopen?) en dat alle informatie bekend is (bijv. een individu koopt zijn auto daar waar hij het goedkoopst is (maar hij kan natuurlijk niet alle dealers langsgaan in een land voor de laagste prijs)). Ik zet het allemaal wat grof neer, maar zo krijg je een beetje een beeld van wat ik er van vond. Dit is ook de reden dat ik niet voor economie gekozen heb

Bedrijfseconomie:
Dit is misschien het beste als volgt te omschrijven (voorbeeld van een docent overigens):
Je hebt een stel kaarten. Bij Algemene economie zouden we met open kaarten spelen (want alle informatie is bekend), maar dit zou natuurlijk geen leuk spel zijn. Bij bedrijfseconomie spelen ze met een gedeelte open kaarten en met een gedeelte gesloten kaarten, waardoor het spel veel interessanter wordt.

Dit geeft denk ik best duidelijk aan waar het om draait. Bij bedrijfseconomie wordt er rekening meegehouden dat bedrijven niet altijd optimale keuzes maken. Bijv. bedrijven zijn snel geneigd aandelen uit te geven als er een te hoge prijs voor betaald wordt door beleggers (want: het bedrijf weet precies wat de aandelen waard zijn, de belegger niet). Wat gebeurt er? De belegger weet dit en biedt daardoor een lagere prijs. Gevolg: alleen "slechte" bedrijven zullen aandelen uitbrengen, aangezien de belegger minder informatie dan het bedrijf heeft. Dus: de aandelenmarkt stort in. Bedrijfseconomie houdt zich bezig met hoe je dit soort problemen oplost. Het spreekt mij aan, omdat er toch ook redelijk wat wiskunde in zit en niet zo vaag is als bedrijfskunde.

Ik hoop dat je er wat aan hebt...
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2007, 00:22
jasp12
jasp12 is offline
Ja thanks, ik had gehoord dat er ook een studie economie & bedrijfseconomie in Amsterdam was, weet jij daar meer over?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 13:52
brinkster
brinkster is offline
Ik ga Economie & Beleid studeren in Wageningen(ja je leest het goed)
__________________
music is the power of life!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 14:43
AnTiLiCiOuS
AnTiLiCiOuS is offline
je hebt een opleiding Economie & Bedrijfseconomie in Amsterdam.. namelijk aan de VU.. een vriendin van me doet dit.. zij is hier erg tevreden over
Met citaat reageren
Oud 28-04-2007, 21:17
iThink
Avatar van iThink
iThink is offline
Wat linkt van deze studies eigenlijk het meest aan sociaal-economische vraagstukken? Of is daar een andere specifieke opleiding voor? Zit zelf te denken aan de combi Rechten+Economie...
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 10:54
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
jasp12 schreef op 23-04-2007 @ 12:24 :
Vrienden maken is bij mij over het algemeen geen probleem.
Maar merk jij dat het niveau in Rotterdam bijvoorbeeld hoger is dan andere steden? Qua gemiddelde cijfers of aantal afvallers?
En hoe zit het precies met de wiskunde? Ik heb wiskundeA12 en sta tussen de 7 en de 8, maar heb nooit iets hoeven doen voor de toetsen, kan vast zeker niet als je economie studeert...of valt dat mee.
Ik studeer zelf Economie in Rdam. Ik moet zeggen dat ik echt blij ben dat ik op de middelbare school wiskunde B1 heb gehad, want de hele stof die we in de bovenbouw op de middelbare school hebben gehad hebben we in twee weken er doorheen gejast. Vooral dat differentiëren en integreren waren struikelblokken voor vele A1,2ers. Maar goed, dit is echter van 3 jaar terug. Intussen is er een hoop veranderd, ik heb gehoord dat het nu iets makkelijker is geworden.

Het niveau op de EUR is volgens mij sowieso iets lager geworden de afgelopen twee jaar. Ook zijn een aantal goede docenten weg en is de begeleiding bij scripties niet zo goed. Dit alles had te maken met het feit dat de economische faculteit failliet is gegaan, nu zijn ze al een tijdje aan het reorganiseren. Maar het gaat volgens mij langzamerhand wel de goede richting op. Volgend jaar komt er dan ook een blokkensysteem. Er zijn dan 5 blokken in het jaar en elk blof wordt afgesloten met een toetsweek. Verder is er een verplichte aanwezigheid bij practicumcolleges. Zo bestaat er meer interactie tussen docent en student, en wordt je dus gedwongen om met de stof bezig te zijn. Eigenlijk een stuk bevorderlijk dan het huidige systeem, want ik begin dan ook altijd pas twee weken voor het tentamen en dat wordt dus altijd stressen.

Verder is het zo dat de eerste twee jaren voor iedereen hetzelfde is. Iedereen krijgt dezelfde vakken. Je krijgt zowel algemeen economische vakken als bedrijfseconomische vakken, en daarnaast nog een aantal steunvakken zoals wiskunde en statistiek. Naast al die vakken krijg je in het eerste jaar tevens mentorles. In het derde jaar kan je uiteindelijk een major en keuzevakken kiezen.

Als je verder nog vragen heb hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 16:11
jasp12
jasp12 is offline
Momenteel zit ik er toch aan te denken het gewoon in Utrecht te gaan studeren, m'n 2e keus is dan Groningen, alleen daar is de studie in het Engels dus. Waarschijnlijk is dat later wel voordeliger omdat Engels toch internationale taal is, maar heeft iemand ervaring hiermee? Wat nou prettiger is qua studeren.
En welke studie ligt beter op de arbeidsmarkt , economie/bedrijfskunde/bedrijfseconomie? Ik hoor van veel mensen dat ze bedrijfskunde toch als minder moeilijk als economie zien en dat met studie economie makkelijker op de arbeidsmarkt is.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2007, 18:50
Go
Avatar van Go
Go is offline
Ik doe economics (algemene economie) in Groningen. Je hebt inderdaad veel wiskunde nodig. Over de opleiding: de organisatie is niet zo geweldig en bovendien deel je het eerste jaar met International Economics and Business, wat inhoudt dat je veel managementvakken krijgt. En daar zitten algemeen economen meestal niet echt op te wachten. Wellicht klinkt het vaag, maar ik heb niet echt het idee dat we ook wat 'voorstellen' op de uni. Een echt aanspreekpunt heb je niet en als er problemen zijn kun je in feite bij niemand terecht, behalve bij mensen die toch niks kunnen 'doen' en je in feite niks zinnigs te melden hebben. Een stuk of 20 mensen doen economics, en je zit hoofdzakelijk bij studenten van andere opleidingen. Als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik het niet weer doen.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 09:02
@Moon
@Moon is offline
Even ter info, niet om je om te laten praten oid, maar in Rdam hebben ze ook de engelstalige variant, IBEB genaamd.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 14:10
jasp12
jasp12 is offline
Ja die studie in Rotterdam ken ik, vriendin van me gaat dat doen!
Oh dat over Groningen klinkt wel minder trouwens. Is hier ook iemand die economie in het buitenland studeert of heeft gestudeerd? Ik zou op zich best een jaar in het buitenland willen studeren (USA, Canada,Scandinavië,Duitsland..)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-05-2007, 16:47
bingomassacre
bingomassacre is offline
Citaat:
jasp12 schreef op 02-05-2007 @ 15:10 :
Ja die studie in Rotterdam ken ik, vriendin van me gaat dat doen!
Oh dat over Groningen klinkt wel minder trouwens. Is hier ook iemand die economie in het buitenland studeert of heeft gestudeerd? Ik zou op zich best een jaar in het buitenland willen studeren (USA, Canada,Scandinavië,Duitsland..)
wie niet Je kan altijd kiezen voor een stage tijdens je studie natuurlijk! Of bedoel je dat je heel de studie in het buitenland wil gaan doen ? Dat is behoorlijk prijzig, tenzij je een fullbright beurs weet te scoren ofzo
Met citaat reageren
Oud 02-05-2007, 17:26
jasp12
jasp12 is offline
Citaat:
bingomassacre schreef op 02-05-2007 @ 17:47 :
wie niet Je kan altijd kiezen voor een stage tijdens je studie natuurlijk! Of bedoel je dat je heel de studie in het buitenland wil gaan doen ? Dat is behoorlijk prijzig, tenzij je een fullbright beurs weet te scoren ofzo
Oh, geld is het punt niet, maar het zou op zich best vet zijn heel je studie in het buitenland te doen, maar daar ben ik voor volgend jaar nu een beetje laat mee en het is best een grote stap, en Scandinavië lijkt me dan het vetst heb wel beetje gezocht maar heb tot nu toe slechts 1 universiteit in Zweden gevonden met een Engelstalige economie-opleiding.
Weet jij al wat je gaat doen volgend jaar?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2007, 12:12
wouterkolk
wouterkolk is offline
Citaat:
@Moon schreef op 02-05-2007 @ 10:02 :
Even ter info, niet om je om te laten praten oid, maar in Rdam hebben ze ook de engelstalige variant, IBEB genaamd.
hé, hier heb ik mij voor opgegeven, ik zit nog in de selectieprocedure dus weet nog niet wat het wordt
Met citaat reageren
Oud 07-05-2007, 20:10
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
wouterkolk schreef op 05-05-2007 @ 13:12 :
hé, hier heb ik mij voor opgegeven, ik zit nog in de selectieprocedure dus weet nog niet wat het wordt
Good luck
Met citaat reageren
Oud 14-05-2007, 18:35
Wanisha
Avatar van Wanisha
Wanisha is offline
Ik ga volgend jaar Economie & Bedrijfseconomie studeren in Rotterdam.

@Moon - Ik vond leuk om jouw stukje te lezen. Ik begin er al zin aan te krijgen. Je zei dat alle economische studies exact aan elkaar gelijk zijn de eerste twee jaar. Dus als ik van Economie & Bedrijfseconomie wil switchen naar Fiscale Economie kan dat zonder problemen?

Paar kleine vraagjes
Hoeveel dagen in de week heb je les in het eerste jaar? Beginnen de colleges altijd vroeg in de ochtend? Welke studie doe jij? In welk jaar zit je?

Laatst gewijzigd op 14-05-2007 om 18:38.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 09:35
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Wanisha schreef op 14-05-2007 @ 19:35 :
Ik ga volgend jaar Economie & Bedrijfseconomie studeren in Rotterdam.

@Moon - Ik vond leuk om jouw stukje te lezen. Ik begin er al zin aan te krijgen. Je zei dat alle economische studies exact aan elkaar gelijk zijn de eerste twee jaar. Dus als ik van Economie & Bedrijfseconomie wil switchen naar Fiscale Economie kan dat zonder problemen?

Paar kleine vraagjes
Hoeveel dagen in de week heb je les in het eerste jaar? Beginnen de colleges altijd vroeg in de ochtend? Welke studie doe jij? In welk jaar zit je?
In Tilburg heb je overigens hetzelfde, maar dan duurt het "gezamelijke" jaar 1 jaar. Je kunt na 1 jaar gewoon kiezen voor Algemeen, Bedrijfs of Fiscaal. Wel moet je je voor een bepaalde studie inschrijven, maar dat is slechts een formaliteit.

@TS: Hoe kom je erbij dat Tilburg geen studentenstad is?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 14:06
Wanisha
Avatar van Wanisha
Wanisha is offline
^Oooh dat wist ik niet. Maar ik heb gehoord dat je in Tilburg maar 2 semesters hebt. Dat betenkent dus maar 2 toestsweken per jaar! In een keer zoveel leren! Dat lijkt me zo moeilijk. Daarom heb ik Rotterdam gekozen, daar hebben ze het jaar verdeeld in vijf blokken met vijf toetsweken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-05-2007, 14:31
Anika
Citaat:
Wanisha schreef op 15-05-2007 @ 15:06 :
^Oooh dat wist ik niet. Maar ik heb gehoord dat je in Tilburg maar 2 semesters hebt. Dat betenkent dus maar 2 toestsweken per jaar! In een keer zoveel leren! Dat lijkt me zo moeilijk.
In het eerste jaar heb je in ieder geval vier toetsweken in Tilburg (bij economie althans). Hoe het in verdere jaren zit weet ik niet zeker. Maar dan nog, als je alles netjes bijhoudt valt het echt wel mee met dat vele leren hoor.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2007, 16:44
Wanisha
Avatar van Wanisha
Wanisha is offline
Citaat:
Anika schreef op 15-05-2007 @ 15:31 :
In het eerste jaar heb je in ieder geval vier toetsweken in Tilburg (bij economie althans). Hoe het in verdere jaren zit weet ik niet zeker. Maar dan nog, als je alles netjes bijhoudt valt het echt wel mee met dat vele leren hoor.
Oooh! Ik dacht echt dat er 2 semesters waren. Thanks!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 18:12
Mickster
Mickster is offline
Is deze studie aan te raden als je niet echt uitblinkt in economie en wiskunde op de MiddelBare school? Sterker nog, als je daar al moet aanpoten!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Mickster schreef op 21-05-2007 @ 19:12 :
Is deze studie aan te raden als je niet echt uitblinkt in economie en wiskunde op de MiddelBare school? Sterker nog, als je daar al moet aanpoten!
Niet bepaald
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 17:16
najeb
najeb is offline
hallo
wie kan mij informatie geven over hbo
ik heb mbo 3 richting ecnomie afgerond,kan ik met mbo 3 naar hbo gaan?


groetjes
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 14:57
KoC
KoC is offline
He al eens gedacht aan Economie in Maastricht? Staat vaak nog boven Rotterdam en Tilburg..en absoluut een studentenstad..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie paar vragen over economie
Bella-x
6 15-01-2012 21:07
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie Plakboek
Hassan A.
2 15-02-2006 12:40
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Wat economische vraagjes over een economie PO
triep
1 23-05-2005 16:10
Levensbeschouwing & Filosofie Economie
JackieZ
46 28-12-2004 17:11
Levensbeschouwing & Filosofie Wat kost een mensenleven? NOU?
IGRA
56 15-08-2004 23:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De ongefundeerde afkeer naar George W. Bush en de Amerikanen.
the atmosfere
154 17-08-2003 15:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:44.