Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2002, 08:23
Blutengel
Blutengel is offline
Volgend jaar hoop ik te gaan studeren (psychologie). Alleen weet ik nog niet op welke univ.

Wel weet ik dat ik bij wat universiteiten al vooroordelen heb
-Leiden: Erg traditioneel en veel rijkeluis mensen
-Utrecht: Univ. met veel populaire, trendy mensen
-Delft: Nerds (tja..)

Dit zal wel veranderen aangezien ik binnenkort naar veel open dagen ga, maar ik vroeg me af of meer mensen zulke vooroordelen hebben, en of je daar je keuze van laat afhangen?

En zijn er misschien mensen die al op een univ. zitten en die de vooroordelen onderuit kunnen halen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2002, 13:13
Verwijderd
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken. Ik studeer aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en die heeft nogal de naam dat het een ontzettend links bolwerk is, met name bij de studies Culturele Antropologie, Sociologie en Psychologie. Ik zit nu in het tweede jaar en mijn vooroordelen zijn redelijk bevestigd. Ontzettend veel alto's, rare figuren, rooie rakkers en meer SP-stemmende vago's. Het verenigingsleven leeft nauwelijks, de grootste vereniging NSV Carolus Magnus heeft slechts 400 leden.

Trek je conclusies.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2002, 17:44
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Ik ben zelf niet eens op de hoogte van die vooroordelen.

Zou niet weten hoe er gedacht wordt over b.v. Groningen en Amsterdam.

Maar dat is ook niet iets waar ik mijn keuze van laat afhangen.

Ik zelf wil naar Leiden. Lijkt me een goeie Universiteit. Eigenlijk moet ik eens onderzoek gaan doen naar de beste Beta-Universiteiten...naja, in ieder geval het is de bedoeling om naar leiden te gaan, maar dat heeft dus niks te maken met de stigmatisering.

Groetjes
Ben(die nog wel 1 jaartje moet wachten
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 08:51
Requiem II
Requiem II is offline
Amsterdam, UvA: rommelige organisatie, vrijer
Amsterdam, VU: schoolser systeem, meer regels
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 11:04
AMDFreak
Avatar van AMDFreak
AMDFreak is offline
Je krijgt een dikke internet verbinding hoor

Geilen de meeste nerdjes wel op
__________________
Vrijgezelllll
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 13:34
ganralph
ganralph is offline
als je besluit naar maastricht te gaan, kun je het psychologie-handboek nog wel van me overkopen

universiteit is een persoonlijke keuze; hoewel ze altijd het mooiste willen laten zien, merk je op een open dag al zeker wat van de sfeer, dus ga gewoon eens overal kijken en laat je niet weghouden door vooroordelen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 14:10
Verwijderd
Citaat:
AMDFreak schreef:
Je krijgt een dikke internet verbinding hoor

Geilen de meeste nerdjes wel op
Ik ben geen nerdje maar ik wil wel graag een lekkere dikke internetverbinding achter m'n bak hebben liggen
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 19:26
Verwijderd
Leiden... ach met de vooroordelen daarover kan ik wel een hele pagina vullen. Twee jaar een leidse als mentrix gehad; gaat je niet lekker zitten...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 20:17
red violin
red violin is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Ik ben zelf niet eens op de hoogte van die vooroordelen.

Zou niet weten hoe er gedacht wordt over b.v. Groningen en Amsterdam.

Maar dat is ook niet iets waar ik mijn keuze van laat afhangen.

Ik zelf wil naar Leiden. Lijkt me een goeie Universiteit. Eigenlijk moet ik eens onderzoek gaan doen naar de beste Beta-Universiteiten...naja, in ieder geval het is de bedoeling om naar leiden te gaan, maar dat heeft dus niks te maken met de stigmatisering.

Groetjes
Ben(die nog wel 1 jaartje moet wachten

De vooroordelen die ik over Groningen ken: De stad staat best wel bovenaan wat betreft echte studentenstad (studentenvereniging, veel mensen op kamers e.d.) nog onder Leiden, dat wel. Gezellig ook wel! Persoonlijk vind ik het niks omdat het absoluut niet centraal ligt en omdat mijn ouders er 4 uur reizen ofzo er vandaan wonen.

Amsterdam: Grote stad waar allerlei mensen wonen en alles kan. Studenten vallen niet bepaalt op. Het verenigingsleven is niet zo actief, studenten wonen, als ze er al wonen veelal in wijken buiten de stad. De UvA is vrijer en ongeregelder (vaak slechter) dan de VU.

Je zei dat de uni van Leiden je een goede uni lijkt, maar dat valt reuze mee hoor. Ik dacht ook dat die erg goed aangeschreven stond, maar uit onderzoek van de Elsvier blijkt toch dat deze uni vaak lager dan gemiddeld scoort. Het hangt natuurlijk van de studie af.
Wat ik weet over Leiden (omdat ik er studeer): Het is echt een studentenstad. Als student kom je alleen maar in het centrum, het is een beetje een ons-kent-ons-cultuurtje omdat het zo klein is. Bijna iedereen die ik ken is lid van een vereniging. Ik denk dat veel mensen vinden dat je geen echte student bent als je nergens bij zit. Je kunt er niet leuk uitgaan, tenzij op je vereniging.
Het voordeel is vaak dat Leiden een kak-stad is. Dat vind ik zelf ook wel op zich. Toch lopen er ook wel alternatieve mensen rond enzo en er zijn ook alternatieve verenigingen. aar ik denk dat Amsterdam leuker is als je echt niet van de hokjesgeest houdt, bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 13:44
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
Blutengel schreef:
-Delft: Nerds (tja..)

check. hoewel psychologie in delft niet mogelijk is zal ik toch ook maar even mn zegje doen.. er lopen inderdadd een hoop nerds rond, en in delft is verder ook niet zoveel te doen. het verenigingsleven is wel erg uitgebreid. de jongen-meisje verhouding ligt ook enorm scheef.
kortom als je per se een studie wil doen die in delft zit is het een prima stad, maar niet mijn eerste keuze.

__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 08:26
heumen
heumen is offline
Leiden valt (vind ik) op zich best wel mee wat ballencultuur betreft. Als je nou rechten had willen gaan studeren ofzo had ik je wel gelijk gegeven. Bij de meeste andere studies valt het reuze mee. Psychologie is ook nog eens een vrij grote studie en heeft dus veel verschillende mensen. En de meeste studenten verenigingen (op minerva na dan) bevatten mensen uit alle lagen van de bevolking. Kortom er zijn altijd wel een aantal mensen te vinden waar je goed mee op kan schieten en omdat leiden niet al te groot is kom je die mensen snel tegen.

Wat bedoel je met leiden is traditioneel??
Als je bedoelt dat leiden traditie heeft dan klopt dat wel maar dat kan ook niet anders met een 478(+/- 5) jaar oude universiteit. Onderwijs en onderzoek zijn erg modern hoor (alhoewel het met de ICT voorzieningen wel wat beter kan hier en daar).
__________________
heumpje
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 10:09
Verwijderd
Citaat:
beuk schreef:
check. hoewel psychologie in delft niet mogelijk is zal ik toch ook maar even mn zegje doen.. er lopen inderdadd een hoop nerds rond, en in delft is verder ook niet zoveel te doen. het verenigingsleven is wel erg uitgebreid. de jongen-meisje verhouding ligt ook enorm scheef.
kortom als je per se een studie wil doen die in delft zit is het een prima stad, maar niet mijn eerste keuze.
Hangt dat niet gewoon een beetje samen met het feit dat Delft een TU is, en over het algemeen de 'nerds' toch meer naar de beta-studies getrokken worden?

Je wilt ook serieus niet zien wat er in Enschede allemaal rondloopt..nu hebben die sinds kort ook een aantal alpha-studies, maar 90% is er nog steeds type jampotbril-pukkels-Cool Catkleding..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 10:17
mausi
mausi is offline
Nu zit ik in 5 VWO. Tot vorig jaar was ik er zeker van dat ik naar de UvA wilde, tot ik Leiden leerde kennen...

De stad en de universiteit zij erg leuk (wat ik er tot nu toe van heb gezien). De ballerigheid hangt maar net af van welke studie je doet (psychologie valt wel mee -> wil ik zelf ook daar gaan doen) en bij welke studentenvereniging je zit (bij Minerva is het ERG ballerig!!!)

De VU= inderdaad net een school en het gebouw is vreselijk. De UvA klonk op zich wel goed, maar een beetje rommelig en dat gebouw vond ik ook niet leuk...
In Amsterdam verdwijn je ook zo tussen de mensen. Leiden=erg gezellig
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 18:13
nao
nao is offline
nou nare man, mijn conclusie.... (ik woon in nijmegen) nijmegen is relaxed, als t zo kut is, waarom zit je er dan?

en mijn vooroordeel: dat de studies over het algemeen erg theoretisch zijn
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 19:04
Verwijderd
Citaat:
nao schreef:
nou nare man, mijn conclusie.... (ik woon in nijmegen) nijmegen is relaxed, als t zo kut is, waarom zit je er dan?
Ik zeg ook niet dat de stad Nijmegen kut is, ik zeg alleen dat op de universiteit behoorlijk veel linkse figuren rondlopen en daar houd ik niet zo van. Maar gelukkig valt het bij Rechten wel mee en hebben we natuurlijk de N.S.V. nog (waar de meeste linkso's niets mee te maken willen hebben).
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 21:12
Loesje
Avatar van Loesje
Loesje is offline
Citaat:
nare man schreef:

Je wilt ook serieus niet zien wat er in Enschede allemaal rondloopt..nu hebben die sinds kort ook een aantal alpha-studies, maar 90% is er nog steeds type jampotbril-pukkels-Cool Catkleding..

In Enschede studeren ook een heleboel leuke mensen hoor. Natuurlijk trekken beta studies een hele boel rare wezens/ stuudjes. MAar echt er lopen ook leuke mensen rond. Misschien weinig meisjes , maar ja dat maakt mij ook niet echt uit!

__________________
*ik besloot dat ik alles kon* Loesje
Met citaat reageren
Oud 15-03-2002, 21:18
Loesje
Avatar van Loesje
Loesje is offline
ikzelf ga naar Tilburg

Vrij nieuwe studentenstad, met kwalitatief gewoon heel goed onderwijs. In de onderzoeken van de Elsevier komen ze als 1 van de beste naar voren iig in de economische richting. (wat ik ga doen!) Ik heb getwijfeld tussen Groningen en Tilburg en heb gekozen voor Tilburg omdat dat dichter bij mijn huis is 1 uur treinen ipv 2,5. En omdat de studie goed staat aangeschreven. En omdat ik de voorlichtingsdagen erg leuk vond. Ik denk soweizo dat je het overal wel naar je zin zal hebben. JE maakt over al nieuwe vrienden en in elke stad zitten mensen waar je het goed meek an vinden.

Over psychologie: deze opleiding wordt in Nijmegen erg goed gegeven. Verder is Nijmegen een hele leuke stad, het is jammer dat ze er geen economie hebben want anders was ik misschien wel in Nijmegen gaan studeren alhoewel ik wil op kamers en dat kan niet als je in Arnhem woont en in Nijmegen gaat studeren!
__________________
*ik besloot dat ik alles kon* Loesje
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 09:11
Nuck
Nuck is offline
Ik ben er al van overtuigd dat ik naar Groningen wil . Altijd als ik daar kom is het supergezellig .

__________________
As if!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-03-2002, 10:00
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
nare man schreef:
Hangt dat niet gewoon een beetje samen met het feit dat Delft een TU is, en over het algemeen de 'nerds' toch meer naar de beta-studies getrokken worden?

Ja klopt.. bij de echte 'nerdstudies' (no offence, doe er zelf ook 1) als informatica, natuurkunde en lucht en ruimtevaart techniek is het helemaal huilen met de pet op, bouwkunde en industrieel ontwerpen hebben nog netjes de helft meisjes
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 10:03
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
Loesje schreef:
In Enschede studeren ook een heleboel leuke mensen hoor. Natuurlijk trekken beta studies een hele boel rare wezens/ stuudjes. MAar echt er lopen ook leuke mensen rond. Misschien weinig meisjes , maar ja dat maakt mij ook niet echt uit!

Natuurlijk is dat waar. Overal zitten zowiezo wel mensen die je aardig vind, die bij je passen. Maar het is gewoon jammer dat dat in bepaalde steden een relatief klein deel is. Je merkt gewoon dat er veel minder animo is voor feesten en andere activiteiten, gewoon omdat de meeste liever gaan internetten ofzo.
En ik denk dat het voor meisjes zeker niet leuk is als je zo in de minderheid bent.
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 18:02
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Hee Leiden zijn aleen de meeste studenten kakkers en de niet studenten zijn dus geen kakkers goed begrepen.
Ik dus ook niet.
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 18:29
C'est moi!
C'est moi! is offline
Citaat:
nare man schreef:
Je wilt ook serieus niet zien wat er in Enschede allemaal rondloopt..nu hebben die sinds kort ook een aantal alpha-studies, maar 90% is er nog steeds type jampotbril-pukkels-Cool Catkleding..

Eej...ik ga ook naar Enschede. En ik heb geen jampotbril en ook zeker geen Coolcat kleding . Maar op zich heb je wel gelijk, die technische studies hebben wel een apart volk...Maar d'r zijn wel wat normale studenten hoor...


__________________
Ik ben niet doof, ik negeer je gewoon!! | Ik haat je niet, ik voel me gewoon beter als je niet in de buurt bent!!
Met citaat reageren
Oud 16-03-2002, 18:45
Pedro Hermano
Avatar van Pedro Hermano
Pedro Hermano is offline
Citaat:
Blutengel schreef:
-Leiden: Erg traditioneel en veel rijkeluis mensen
Ahum! Waar haalt iedereen toch het vooroordeel vandaan dat wij traditioneel en rijk zijn?
Wel een ding: Ga niet op verenigingen als Minerva of Quintus! Daar zitten dus wel veel kakkers: 'Zag Flo, er greuit een plant in mijn boot!'Echt gehoord!


P.S. ik ben misschien geen student maar ik woon in Leiden en ik ken veel studenten. Leiden is echt zoow relaxed!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 02:47
maar
Avatar van maar
maar is offline
Ja het is natuurlijk de voors en tegens afwegen he, ligt er maar net aan wat je belangrijker vindt; als je echt een goede carriere wil moet je kiezen voor de stad met de universiteit die het best bekend staat, als je alleen je papiertje wil en verder kansloos gaat zuipen kies je voor een 'leuke' stad.

Ik was altijd van plan om Nederlands Recht te doen in Groningen omdat die uni en die stad als studentenstad erg goed bekend staan, maar tegenwoordig zit ik toch te denken aan geneeskunde en dan zou ik als eerste keus Leiden opgeven.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 16:10
Heelduh
Heelduh is offline
Leiden staat bij mij ook wel bekend als een kak-stad, en ik heb het idee dat je in Amsterdam meer voor de stad en de cultuur enzo gaat, dan voor de studie...

Zelf vind ik Groningen geweldig, maar erg ver weg en niet echt de studie die ik wil.
Ik ga of in Utrecht of in TIlburg studeren, dat hangt van de open dagen af...
__________________
Als je een vinger in je oor steekt en je teen in je mond en je draait op één been 20 rondjes, val je dan om?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2002, 18:45
Sommetje
Sommetje is offline
Nee, ik laat me niet door vooroordelen beïnvloeden.

Ik wil rechten studeren... in Leiden.

Als ik dat vertel krijg ik allerlei reacties op het niveau van: weet je wel hoe rechts dat is, dan moet je allemaal wetten uit je hoofd leren.

Dat laatste is niet het geval volgens studenten en docenten recht, maar het gerucht is heel erg hardnekkig.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 13:32
Mars ILL
Mars ILL is offline
Citaat:
Sommetje schreef:
Nee, ik laat me niet door vooroordelen beïnvloeden.

Ik wil rechten studeren... in Leiden.

Als ik dat vertel krijg ik allerlei reacties op het niveau van: weet je wel hoe rechts dat is, dan moet je allemaal wetten uit je hoofd leren.

Dat laatste is niet het geval volgens studenten en docenten recht, maar het gerucht is heel erg hardnekkig.
Heey

kwil ook rechten studeren, en misschien in Leiden. Op het studiefestival vond ik het goed meevallen

__________________
Le clan des 103/E+-Z-MpZZ!!/eh?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Enquête vooroordelen Nederlanders t.o.v. Duitsers
Fortuna_
23 07-01-2010 16:32
Algemene schoolzaken Rechten: welke stad raden jullie mij aan?
*Novah*
124 06-06-2004 11:39
Algemene schoolzaken Is er een Leids studentje aanwezig??
mausi
2 07-03-2002 14:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:21.