Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2010, 23:15
mn*
mn* is offline
Hallo allemaal,
Ik heb behalve twijfel over de keuze tussen M&O en NLT ook nog dit;
Frans of Duits.
Wie kan mij zeggen welke nuttiger is? Ik zelf denk over om frans te gaan kiezen, omdat je daar veel meer aan hebt(?). Maar ik weet niet of dat een handige keuze is, wordt het heel moeilijk in de bovenbouw? Hebben jullie ook frans gekozen? Of wie duits? Hoe is het in de bovenbouw? Welke is het te doen?
Ik wil er heel graag meer over te weten komen, zodat ik goede keuze kan maken.
Willen jullie mij alsjeblieft helpen?
Trouwens, Ik heb zelf geen probleem met grammatica-onderdelen van beide talen (tot nu toe dan) maar wel luistervaardigheden!

Alvast bedankt hoor!

mn*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2010, 23:17
Jehebtmelief
Jehebtmelief is offline
Weet je al wat je wilt gaan doen? En welk profiel wil je?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 07:25
Verwijderd
Frans is te doen in de bovenbouw. Heb zelf absoluut geen spijt van mijn keuze.
Natuurlijk is het even wennen en soms is het lastig, maar dat is altijd, dat zal bij Duits ongetwijfeld ook zo zijn.
Het hangt van je richting af welke taal het beste is. Als je een exact profiel neemt zou ik Duits nemen, bij een Maatschappijprofiel hoort eerder Frans.
Verder moet ik erbij vermelden dat ik mijn kennis van het Frans nog wel eens nodig heb gehad. Duits heb ik nooit meer nodig gehad dus ik heb zeker niet het gevoel dat ik die kennis mis.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2010, 21:06
mn*
mn* is offline
Citaat:
Weet je al wat je wilt gaan doen? En welk profiel wil je?
Ik wil N&T gaan kiezen, maar heel misschien N&G, omdat je anders geen duits kunt kiezen. Ik wil namelijk, als het kan, beide talen (duits én frans) in mijn profielpakket hebben, maar ik zit nog te denken, want ik wil ook andere vakken kiezen dan alleen maar talen. Maar misschien is het niet zo handig om beide te kiezen, omdat ik echt heeeel slecht ben in luistervaardigheid. Denk je ook niet dat ik beter niet beide moet nemen?
Verder heb ik nog geen idee wat ik later wil gaan doen.. misschien in het buitenland werken.. medische kant op... maar ik ben ook geïnteresseerd in exacte vakken enzoee .. (denk)

dus ik denk dat ik maar beter één van de twee moet gaan kiezen. Maar welke heb ik er meer aan?

Laatst gewijzigd op 02-02-2010 om 21:11.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 07:04
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
ligt eraan of je in landen komt waar duits wordt gesproken of in landen waar frans wordt gesproken

mijn tip is het vak te kiezen waar jij nu het best voor staat en die je het makkelijkst af gaat.

voor luistervaardigheid is het makkelijker in het duits (heb ik ervaren) dan in het frans omdat ondanks dat je niet alle woorden kent je er vaak wel een gedeelte van af kan leiden vanuit het nederlands.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 12:49
Verwijderd
Nouja in het geval van Frans kun je veel uit het Engels afleiden of soms ook nog wel uit het Nederlands. Wat dat betreft is het allebei een prima keuze.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 21:13
silentbob
silentbob is offline
ik heb frans, aangezien ik een nogal vervelende leraar voor duits had vorig jaar en ik gewoon altijd heel slecht ben geweest in duits

maar frans is dit jaar wel veeeel moeiijker als vorig jaar, aangezien we tot vorig jaar nog regelatig grammaticatoetsen hadden die 4x meetelden en de normale toetsen ook voor zo'n groot deel uit grammatica bestonden dat ik er meestal nog wel voldoendes of niet te erge onvoldoendes voor kon halen

maar dit jaar is er veel minder grammatica, en ineens spreek- en luistervaardigheidtoetsen die extra zwaar tellen, terwijl dat nou juist hetgerne is wat ik absoluut niet kan(grammatica is m'n beste onderdeel, op die grammaticatoetsen heb ik wel eens een 10 gehad, mischien zelfs wel meerdere keren)

maar gelukkig kan ik het volgend jaar laten vallen als ik een voldoende sta voor latijn en telt frans niet mee voor de overgang dit jaar(een maas in onze schoolregels die ik ontdekte, heb gehoord dat nadat ik het opmerkte ze er wat aan willen doen maar dat dat pas op z'n vroegst volgend jaar ingaat)(ik denk dat ik nu een 2 of een 3 sta voor frans, maar altijd nog beter als duits vorig jaar)

maarja, ik ben gewoon absoluut geen talenmens, in de 1e kreeg ik altijd pijn in m'n kop als ik teveel frans of duits hoorde
en ik kan nog steeds geen touw vastknopen aan de simpelste luisteroefeningetjes, woorden leren gaat me ook heel slecht af(kan niet stampen)

als je er nut van wil hebben is duits denk ik het hamdigst aangezien dat de meest genruikte taal binnen de chemie schijnt te zijn(o.a. vanwege grote duitse chemieconcerns als bayer)

ik doe btw ook NT/NG, maar ik kon wel gewoon kiezen uit frans en duits
en als je het beide wil kan dat toch ook in het extrakeuzegedeekte?(waar je verplicht 1 vak moet, ik heb AK)
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 16:18
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Dit hoort niet thuis op studiekeuze, maar op schoolzaken. Aangezien een keuze van een studie niet de vraag is en ook nog niet aan de orde.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 16:23
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Het is allebei lastig, maar ik heb wel eens gehoord dat NL meer Duitse handelspartners heeft dan Franse. De kans dat je in de toekomst Duits nodig zult hebben is dan groter dan de kans dat je Frans nodig zult hebben. Uit ervaring weet ik dat ook de Duitsers niet altijd Engels zullen kunnen spreken, van de Fransen is dit denk ik toch wel algemeen bekend. Natuurlijk is het ook afhankelijk van wat je later gaat doen, wat de beste keuze zal zijn.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 18:44
Grapig
Grapig is offline
Citaat:

mijn tip is het vak te kiezen waar jij nu het best voor staat en die je het makkelijkst af gaat.
jij doet zeker c&m met ha en mu
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 20:26
Hoekje
Hoekje is offline
Ik heb beide talen, maar ben ook erg slecht in luisteren. Alhoewel Duits idd wel makkelijker is dan Frans zoals al werd gezegd, maar dat ligt er ook maar aan welke van de 2 talen je het beste ligt.
Als je kiest voor een N-profiel zou ik maar één taal kiezen, maar als je een M-profiel kiest kan je ze best allebei nemen.

Enne, mag ik vragen wat NLT is? Ik ken het niet iig.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 20:34
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
2 mvtalen is vreselijk, al die woordjes leren.. bah
kies dan gewoon lo2 (of bsm)
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 21:21
mn*
mn* is offline
Citaat:
Dit hoort niet thuis op studiekeuze, maar op schoolzaken. Aangezien een keuze van een studie niet de vraag is en ook nog niet aan de orde.
Is dat dan erg? Ik denk van niet
Dus waarom moet de topic per se verplaatst worden?

Laatst gewijzigd op 04-02-2010 om 21:42.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 21:38
mn*
mn* is offline
Citaat:
Ik heb beide talen, maar ben ook erg slecht in luisteren. Alhoewel Duits idd wel makkelijker is dan Frans zoals al werd gezegd, maar dat ligt er ook maar aan welke van de 2 talen je het beste ligt.
Als je kiest voor een N-profiel zou ik maar één taal kiezen, maar als je een M-profiel kiest kan je ze best allebei nemen.

Enne, mag ik vragen wat NLT is? Ik ken het niet iig.
Het staat voor: Natuur, leven& Technologie. Je gaat je hierbij verdiepen in verschillende zaken, hoe dingen in elkaar zitten enzoe..Volgens mij..
Zo te horen heb je een Mprofiel? Heb je M&O gekozen? Hoe is dat? Is het moeilijk of te doen?
En over de talen.. als je niet goed bent in luistervaardigheid, wordt dat toch een probleem? Of valt dat wel mee bij jou? Ik bedoel.. Ik ben voor de rest wel goed in grammatica enzoe, maar een dikke onvoldoende voor de luistervaardigheid haalt mijn punt helemaal naar beneden!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 21:40
Chrizzie133
Chrizzie133 is offline
Ik heb Frans en Duits en een NG/NT-profiel. Dit alles is op zich wel te doen, wel veel werk, maar je moet er wat voor over hebben. Als je perse een keuze uit die twee wil maken, zou ik voor Frans kiezen. Als Nederlander kun je Duits er nog gauw genoeg bijleren, bij Frans is dat lastiger. Luistertoetsen maken trouwens maar een klein deel van je eindcijfer. Succes met je keuze.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 21:52
mn*
mn* is offline
Citaat:
ik heb frans, aangezien ik een nogal vervelende leraar voor duits had vorig jaar en ik gewoon altijd heel slecht ben geweest in duits

maar frans is dit jaar wel veeeel moeiijker als vorig jaar, aangezien we tot vorig jaar nog regelatig grammaticatoetsen hadden die 4x meetelden en de normale toetsen ook voor zo'n groot deel uit grammatica bestonden dat ik er meestal nog wel voldoendes of niet te erge onvoldoendes voor kon halen

maar dit jaar is er veel minder grammatica, en ineens spreek- en luistervaardigheidtoetsen die extra zwaar tellen, terwijl dat nou juist hetgerne is wat ik absoluut niet kan(grammatica is m'n beste onderdeel, op die grammaticatoetsen heb ik wel eens een 10 gehad, mischien zelfs wel meerdere keren)

maar gelukkig kan ik het volgend jaar laten vallen als ik een voldoende sta voor latijn en telt frans niet mee voor de overgang dit jaar(een maas in onze schoolregels die ik ontdekte, heb gehoord dat nadat ik het opmerkte ze er wat aan willen doen maar dat dat pas op z'n vroegst volgend jaar ingaat)(ik denk dat ik nu een 2 of een 3 sta voor frans, maar altijd nog beter als duits vorig jaar)

maarja, ik ben gewoon absoluut geen talenmens, in de 1e kreeg ik altijd pijn in m'n kop als ik teveel frans of duits hoorde
en ik kan nog steeds geen touw vastknopen aan de simpelste luisteroefeningetjes, woorden leren gaat me ook heel slecht af(kan niet stampen)

als je er nut van wil hebben is duits denk ik het hamdigst aangezien dat de meest genruikte taal binnen de chemie schijnt te zijn(o.a. vanwege grote duitse chemieconcerns als bayer)

ik doe btw ook NT/NG, maar ik kon wel gewoon kiezen uit frans en duits
en als je het beide wil kan dat toch ook in het extrakeuzegedeekte?(waar je verplicht 1 vak moet, ik heb AK)

Ahah ik ben ook redelijk goed in grammatica. Laatst heb ik een dikke onvoldoende voor duits luistervaardigheid en mijn punt is daardoor sterk gedaald!
Ik wil eigenlijk als ik geen beide talen ga nemen, eerder frans gaan kiezen.. Maar ik moet natuurlijk wel weten waar dat nuttig voor is..
Extrakeuzegedeelte, bedoel je 2 keuzevakken? Ik heb als verplicht keuzevak biologie en de ander economie (voorlopige keuze dan he, in maart ofso moet ik een definitieve keuze maken) . Als ik voor alle vakken aan het eind van het jaar gemiddeld een 7 zou staan. Is één extra keuzevak mogelijk. Bij N&T wordt geen duits als keuzevak aangeboden.. Alleen N&G als ik het goed heb begrepen ( want ik heb zo'n overzicht gekregen) Wat heb je verder als keuzevakken behalve AK?
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 22:07
mn*
mn* is offline
Citaat:
Ik heb Frans en Duits en een NG/NT-profiel. Dit alles is op zich wel te doen, wel veel werk, maar je moet er wat voor over hebben. Als je perse een keuze uit die twee wil maken, zou ik voor Frans kiezen. Als Nederlander kun je Duits er nog gauw genoeg bijleren, bij Frans is dat lastiger. Luistertoetsen maken trouwens maar een klein deel van je eindcijfer. Succes met je keuze.
Echt waar? Maar ik dacht dat het juist een GROOT deel van je cijfer uitmaakt? Aangezien je in de bovenbouw minder toetsen (geen so's enzoe) gaat krijgen? En bovendien krijg je later bij de einde exames ook luistergedeeltes.. Dus daar moet ik ook rekening mee houden..
Bedankt voor je reactie trouwens!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2010, 22:14
Chrizzie133
Chrizzie133 is offline
Citaat:
Echt waar? Maar ik dacht dat het juist een GROOT deel van je cijfer uitmaakt? Aangezien je in de bovenbouw minder toetsen (geen so's enzoe) gaat krijgen? En bovendien krijg je later bij de einde exames ook luistergedeeltes.. Dus daar moet ik ook rekening mee houden..
Bedankt voor je reactie trouwens!
Dat luistergedeelte is al met al incl CSE(50%) maar 10% en dat als je een laag cijfer voor je luistertoets haalt kun je dat gauw genoeg ophalen met mondelingen en woordjestoetsen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-02-2010, 18:00
silentbob
silentbob is offline
Citaat:
Ahah ik ben ook redelijk goed in grammatica. Laatst heb ik een dikke onvoldoende voor duits luistervaardigheid en mijn punt is daardoor sterk gedaald!
Ik wil eigenlijk als ik geen beide talen ga nemen, eerder frans gaan kiezen.. Maar ik moet natuurlijk wel weten waar dat nuttig voor is..
Extrakeuzegedeelte, bedoel je 2 keuzevakken? Ik heb als verplicht keuzevak biologie en de ander economie (voorlopige keuze dan he, in maart ofso moet ik een definitieve keuze maken) . Als ik voor alle vakken aan het eind van het jaar gemiddeld een 7 zou staan. Is één extra keuzevak mogelijk. Bij N&T wordt geen duits als keuzevak aangeboden.. Alleen N&G als ik het goed heb begrepen ( want ik heb zo'n overzicht gekregen) Wat heb je verder als keuzevakken behalve AK?
mijn vakkenpakket bestaat uit het volgende:
-standaard voor iedereen verplichte vakken(nl, engels, lo enz.)
-latijn(keuze latijn of grieks)
-frans(keuze frans of duits, dit is een deel dat er door de school bijgezet is, want omdat ik al latijn heb is het wettelijk niet verplicht, vandaar ook dat frans niet meetelt voor de overgang)
-profiel(NG/NT voor mij)
-profielkeuzevak(bij voor mij, maar stond al vast omdat los NT bij ons niet mogelijk is, alleen NG/NT(of los NG, bij de matschapijvakken was er ook 1 van de 2 los en de andere gecombineerd), dus als je NT wilt staat bio vast als profielkeuzecvak, maar dat wou ik toch al kiezen)
-vrij keuzevak, 1 verplicht keuzevak wat alles mag zijn(ik heb AK)
-in het vrije gedeelte mag je nog meer vakken kiezen, maar dat is niet verplicht

en omdat frans dus wettelijk gezien in dat laatste gedeelte komt telt het voor mij niet mee voor de overgang

NLT is bij mij btw nederlands edit: o nee, het is netl
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 20:44
Hoekje
Hoekje is offline
Citaat:
Het staat voor: Natuur, leven& Technologie. Je gaat je hierbij verdiepen in verschillende zaken, hoe dingen in elkaar zitten enzoe..Volgens mij..
Zo te horen heb je een Mprofiel? Heb je M&O gekozen? Hoe is dat? Is het moeilijk of te doen?
En over de talen.. als je niet goed bent in luistervaardigheid, wordt dat toch een probleem? Of valt dat wel mee bij jou? Ik bedoel.. Ik ben voor de rest wel goed in grammatica enzoe, maar een dikke onvoldoende voor de luistervaardigheid haalt mijn punt helemaal naar beneden!
Oke, dat kende ik dus niet. Het lijkt me een beetje hetzelfde als ANW (behalve dan dat er iets andere vakken gecombineerd worden denk ik), alleen was dat bij ons verplicht. Ik vraag me nu ineens eigenlijk af of dat op iedere school een verplicht vak is? Nouja, maakt ook niet uit. Ik zou denk ik alleen NLT kiezen als je een N-profiel
kiest, als je een Mprofiel kiest heb je meer aan M&O vind ik.
Ik heb idd EM/CM met m&o. Bij ons op school wordt dat verdeeld over 2 jaar (5 en 6), maar bij andere scholen kan dat ook 3 jaar zijn. Ik heb er niet superveel problemen mee op zich, maar ik kan dat natuurlijk niet voor jou bepalen. Het is gewoon een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen, met al die berekeningen die je moet maken. Er zitten wel een aantal lastige dingen tussen, maar als je dat een aantal keer oefent lukt het vaak wel. Het is natuurlijk wel veel werk omdat je constant aan het berekenen enzo bent, dus je moet je er wel echt voor inzitten. Ik vind dat je m&o wel een beetje kan vergelijken met economie, maar dan met veel meer berekenen. Qua theorie krijg je alleen dingen als organisatie en personeel, en marketing, dat is niet zo moeilijk, en krijg je ook niet op je CSE. Ik vind m&o best een leuk vak!
Wat betreft de talen, zoals Chrizzie113 al opmerkte maakt je luistervaardigheid maar een klein onderdeel uit van je uiteindelijke cijfer. Je kunt dit denk ik wel ophalen met andere toetsen zoals bijv een mondeling of literatuur waardoor je gemiddelde alsnog een voldoende is.

Ik vind het trouwens raar dat je geen Duits kunt kiezen bij een NT-profiel. Als iemand Duits wil, kan diegene dan toch een NG-profiel nemen met het vak dat bij NT in het standaardprofiel zit (weet zo gauw ff niet welke) erbij nemen en heb je toch alsnog Duits? Ik vind dat raar. Weet je waarom dit is dat je geen Duits kan kiezen?
Met citaat reageren
Oud 05-02-2010, 21:26
Verwijderd
Frans want wo2.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2010, 09:37
Verwijderd
Nog over M&O: Dat is een hoop rekenwerk dus als je daar niet goed in bent niet doen.
Als het wel je ding is zou ik het wel doen, dan werkt het alleen maar in je voordeel.
Maar ik zeg dit omdat ik echt slecht ben met formules en M&O mij is aangepraat als zijnde makkelijker dan economie. Het zal wel, maar ik heb er weinig van gemerkt. Je hebt het in klas 5 en 6 en dan vier uur in de week.
Bovendien is het echt grotendeels formules toepassen.
Kies gerust M&O als je er niet bang voor bent, maar bij deze ben je vast gewaarschuwd.
Het begint vrij makkelijk, maar met name in klas 6 kom je er met een tentamen echt niet meer mt een 5 vanaf als het je niet ligt. Dan heb je al snel een 3 te pakken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.