Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2010, 10:49
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Hoi!

Ik heb een tijdje bij een restaurant gewerkt waar een bedrijf achter zit die 5 restaurants in dezelfde gemeente heeft.
Nou is deze werkgever dus een enorme l*l, fooi gaat naar de werkgever, alleen full-timers krijgen 50 euro per maand extra en onze minimumloon is maar ietsjes hoger.
Anyway, ik ben er dus 3 dagen voor mn proeftijd eindigt gestopt omdat het beleid echt zuigt.
Maar goed back to the point:
Mijn salaris is extreem te laat, ik had al verhalen gehoord van andere collega's.
Het salaris van April kreeg ik rond 10 Mei 2010, En het salaris van Mei heb ik tot op heden nog steeds niet ontvangen, en volgens mij ben ik niet de enigste.

Wat kan ik nu doen? Ik las dat als ik in Juli nog niks heb gehad dat ik na zoveel dagen aanspraak kon doen op verhogingen enzo?

Help!
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Advertentie
Oud 25-06-2010, 11:04
ganralph
ganralph is offline
BW7: 625
Citaat:
1. Voor zover het in geld vastgesteld loon of het gedeelte dat overblijft na aftrek van hetgeen door de werkgever overeenkomstig artikel 628 mag worden verrekend, en na aftrek van hetgeen waarop derden overeenkomstig artikel 633 rechten doen gelden, niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden, heeft de werknemer, indien dit niet-voldoen aan de werkgever is toe te rekenen, aanspraak op een verhoging wegens vertraging. Deze verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag een procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven zal gaan. Niettemin kan de rechter de verhoging beperken tot zodanig bedrag als hem met het oog op de omstandigheden billijk zal voorkomen.

2. Van dit artikel kan niet ten nadele van de werknemer worden afgeweken.
Je zou dus recht hebben op enkele procenten extra als het te lang duurt. Maar ik weet niet of er mogelijkheden zijn waarin van dit artikel kan worden afgeweken.
Oud 25-06-2010, 11:06
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
" niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden "

Derde werkdag na wat?
Thanks voor het opzoeken trouwens.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Oud 25-06-2010, 11:18
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
" niet wordt voldaan uiterlijk de derde werkdag na die waarop ingevolge de artikelen 623 en 624 lid 1 de voldoening had moeten geschieden "

Derde werkdag na wat?
Thanks voor het opzoeken trouwens.
De derde werkdag na de dag waarop je uiterlijk betaald had moeten worden. Dit kan volgens mij echter afhangen van het werk en het contract, dus ik weet zo niet hoe dat bij jou zit.

Iemand met meer verstand van deze materie kent de details waarschijnlijk beter, dus even wachten wie er langs komt
Oud 25-06-2010, 11:26
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Schijnt dus dat ie tegen m'n moeder zei dat ie de 20e het geld had overgemaakt. Nou een overstorting vanaf een andere bank kan maar 1 a 2 Werkdagen duren. >.>

Overigens in het contract staat:
Bij het aangaan van de overeenkomst bedraagt het salaris 4,95 bruto per uur, inclusief eventuele toeslagen en exclusief vakantietoeslag. De uitbetaling van het loon zal geschieden in de maand volgend op de gewerkte maand, onder verstrekking van een loonstrook. Het geld zal worden gestort op een nader door werknemer te noemen bank- of girorekening.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Oud 25-06-2010, 18:35
Verwijderd
3 maanden heeft de werkgever de tijd, daarna markconforme rente vorderen. Hoelang is het nu geleden?
Oud 25-06-2010, 21:13
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
3 Maanden lijkt me sterk.
Het is nu Juni (begin Juli nadert) en ik heb nog niks van Mei.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Oud 25-06-2010, 21:36
Verwijderd
Citaat:
3 Maanden lijkt me sterk.
Het is nu Juni (begin Juli nadert) en ik heb nog niks van Mei.
Dan geloof je het niet i don't care betweter
Oud 25-06-2010, 23:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Schijnt dus dat ie tegen m'n moeder zei dat ie de 20e het geld had overgemaakt. Nou een overstorting vanaf een andere bank kan maar 1 a 2 Werkdagen duren. >.>

Overigens in het contract staat:
Bij het aangaan van de overeenkomst bedraagt het salaris 4,95 bruto per uur, inclusief eventuele toeslagen en exclusief vakantietoeslag. De uitbetaling van het loon zal geschieden in de maand volgend op de gewerkte maand, onder verstrekking van een loonstrook. Het geld zal worden gestort op een nader door werknemer te noemen bank- of girorekening.
Volgens jouw contract heeft hij voor het storten van het loon van mei dus nog tot en met 30 juni. Ik ga er vanuit dat je getekend hebt, je bent dus akkoord gegaan met deze afspraak. Je zal dus sowieso nog een aantal dagen moeten wachten, voor je bij je werkgever kan klagen dat je nog niks ontvangen hebt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 25-06-2010, 23:59
Verwijderd
Citaat:
3 maanden heeft de werkgever de tijd, daarna markconforme rente vorderen. Hoelang is het nu geleden?
Natuurlijk niet. Dat zou een mooie boel worden, als de werkgever 3 maanden zou kunnen wachten met het overmaken van het loon.
Oud 26-06-2010, 08:44
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Aha zo.
Oke, dan begin ik ongeveer te snappen hoe het in elkaar zit.
En hoe zit het dan precies met die verhogingen? Ik heb het wel op tal van site's zitten lezen maar echt begrijpelijk is het niet.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Oud 26-06-2010, 12:27
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Ik heb het aan een kennis gevraagd die ook veel te maken heeft met juridische gebeuren.
Hij adviseert mij:
Maandag rekening checken, niks binnen ? Om 15:00 sommatie op de post sturen (ligt klaar) In die sommatie heeft ie 5 dagen de tijd + 1 (verwerkingsdag van bank) Dan nog niks? Dan www.actisjura.nl inschakelen, schijnt gratis te zijn voor jou en de kosten worden verhaald op de debiteur.
Is dit handig?
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Oud 26-06-2010, 14:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik zou niet weten waarom je maandag een sommatie op de post zou doen. Volgens jullie afspraak (jij hebt ook getekend) heeft hij nog tot en met 30 juni om het geld naar je over te maken. Dus je kan pas donderdag iets zeggen over het niet nakomen van de afspraak.
Persoonlijk zou ik er vervolgens voor kiezen om bij je ex-werkgever langs te gaan en aan te geven dat het 1 juli is en dat je volgens je contract het geld ontvangen moest hebben. En dan een afspraak maken dat hij diezelfde dag het geld nog overmaakt. Pas daarna zou ik het moeilijker op gaan zoeken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 26-06-2010, 18:25
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Omdat in die sommatie vermeld wordt dat hij 5 +1 dagen de tijd heeft om het over te maken, daarna is het al weekend en dus al Juli.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Oud 27-06-2010, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Hoi!

Ik heb een tijdje bij een restaurant gewerkt waar een bedrijf achter zit die 5 restaurants in dezelfde gemeente heeft.
Nou is deze werkgever dus een enorme l*l, fooi gaat naar de werkgever, alleen full-timers krijgen 50 euro per maand extra en onze minimumloon is maar ietsjes hoger.
Anyway, ik ben er dus 3 dagen voor mn proeftijd eindigt gestopt omdat het beleid echt zuigt.
Maar goed back to the point:
Mijn salaris is extreem te laat, ik had al verhalen gehoord van andere collega's.
Het salaris van April kreeg ik rond 10 Mei 2010, En het salaris van Mei heb ik tot op heden nog steeds niet ontvangen, en volgens mij ben ik niet de enigste.

Wat kan ik nu doen? Ik las dat als ik in Juli nog niks heb gehad dat ik na zoveel dagen aanspraak kon doen op verhogingen enzo?

Help!
probeer eens contact te zoeken met (ex)collega's misschien kunne zij je verder helpen
en anders kun je nog altijd kijken wat de mogelijkheden zijn om aangifte te doen
Oud 27-06-2010, 17:49
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Zij hebben precies het zelfde :')
Aangifte doen = Kansloos.
Eerst onder druk zetten Dan pas juridisch verder kijken.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Oud 27-06-2010, 19:06
Verwijderd
Citaat:
en anders kun je nog altijd kijken wat de mogelijkheden zijn om aangifte te doen
Geen.
Oud 30-06-2010, 20:58
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Inmiddels kan hier een slotje op.
Salaris is 29 Juni betaald. Desondanks allen bedankt voor jullie hulp.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Ads door Google
Oud 01-08-2010, 08:59
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Inmiddels een update.

Juni is de laatste maand die ik nog uitbetaald had moeten krijgen.
Deze heb ik dus tot op heden nog niet binnen.
Ik heb hem gesommeerd per post en per mail (heb een leesbevestiging per mail gekregen)
En hem tot Woensdag 04 Augustus de tijd gegeven.

Indien hij hier geen gehoor aan geeft meldt ik hem aan bij Actis Jura.
De kosten die het incassobureau maakt zijn dan ook voor hem. (90 Euro) en ik krijg er rente bovenop.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Oud 22-01-2012, 21:10
Joover
Joover is offline
Op dit moment doe ik een onderzoek naar het te laat betalen van je salaris. Tot nu toe blijkt 90% geen idee te hebben wat te gevolg daarvan is.

De wet is duidelijk, maar de praktijk is heel anders. Dat artikel uit het wetboek is in de praktijk dus geheel anders.

Als je de test wil doen (2 min) weet je de gevolgen en de praktijk.

Doe de test hier!

Thnxs
Oud 22-01-2012, 21:13
Verwijderd
Dit is een nogal onnodige up. Als je een enquete hebt mag je daar een eigen topic voor openen.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hilversumse salarissen
Laisve
33 03-07-2009 17:42
Werk, Geld & Recht Salaris probleem
Ivo
10 27-11-2007 05:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Politicus van het jaar
Politiker
244 09-01-2007 15:57
Werk, Geld & Recht salaris te laat/postbank.nl
dwight88
25 26-06-2005 19:32
De Kantine Wat staat er onder je control+v deel II
Tommie/Aligogo
500 23-04-2004 12:12
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wat zijn JOUW politieke standpunten?
Evito
150 15-05-2003 20:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.