Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2003, 05:10
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Laatst had ik een gesprek met mijn moeder, toen vertelde ze me dat ik vroeger getest ben en dat ik een lichte vorm van autisme had. Ik heb het gevoel dat het me nog steeds wel eens parten kon spelen. Ik heb het namelijk erg moeilijk met functioneren in grotere groepen etc.. Een groepje van 3 a 4 man gaat nog wel, maar het prettigst voel ik me in 1 op 1 contact. Voor de rest merk ik niet echt dat ik een ernstig gestoorde persoonlijkheid heb ofzo, en ik heb ook geen echte angst voor mensen. Dus ik twijfel ook wel of bepaalde problemen door autisme veroorzaakt worden. Nu vraag ik me af of iemand me meer kan vertellen over wat autisme precies inhoudt. En gaat het over of is het iets waar je voor je leven aan vast zit? Is het mogelijk in een goede, hoogopgeleide baan te functioneren met deze verschijnselen? Is er een bepaalde vorm van therapie geschikt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2003, 09:02
elledc
elledc is offline
Er wordt gezegd dat autisme bestaat is verschillende verschijningen, zo heb je lichte vorm en zware. Licht autisme komt voor bij veel mensen. Het is het niet goed voelen in een groep, het niet kunnen functioneren erin. Ik heb dat probleem, maar eigenlijk is het helemaal geen probleem. Je moet ermee kunnen omgaan.
Nu vraag ik me af of je zelf wist dat je autisme hebt of dat je het enkel weet omdat je moeder het je vertelde. Ik denk dat je niet te vlug moet dramatiseren. Had je moeder je niks verteld dan had je het niet geweten?
Ik weet niet of je er erg mee zit maar ik persoonlijk voel me er goed bij want ik hou niet van veel mensen om me heen en kan me dan ook niet goed uitdrukken tegenover die groep en ik voel me daar goed bij, ik voel me het best alleen of alleen met mijn vriend, dan voel ik me veilig en afgeschermd.
Autisme is niet iets wat je kan genezen maar als het een lichte vorm is wat je hebt dan kan je er leren mee omgaan en je omgeving kan ook een positieve invloed hebben op je karakter.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 19:11
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Nu vraag ik me af of iemand me meer kan vertellen over wat autisme precies inhoudt.
wat wel een goede site is, naast die van de nva die ******** al gaf, is www.autsider.net
daarnaast is er ook autisme.pagina.nl en die hebben ook een forum op http://www.prikpagina.nl/list.php?f=590

Citaat:
Cleopatraan schreef:
En gaat het over of is het iets waar je voor je leven aan vast zit?
autisme en aanverwante stoornissen zijn neurologische aandoeningen, wat wil zeggen dat er gewoon iets niet goed zit in je hersenen
het is dus niet te genezen
je zal er wel steeds beter mee om kunnen gaan

Citaat:
Cleopatraan schreef:
Is het mogelijk in een goede, hoogopgeleide baan te functioneren met deze verschijnselen?
dat hangt van de baan af en van hoe sterk jij autistisch bent
voorzover ik weet zijn er bijv. veel autisten die best wel ver komen in de ict, maar voor de meesten is een baan als manager ofzo niet zo geschikt

Citaat:
Cleopatraan schreef:
Is er een bepaalde vorm van therapie geschikt?
voorzover ik weet bestaat dé therapie voor autisten niet
je kan wel voor specifieke problemen soms therapie krijgen, maar ik vind dat dat dat niet nodig is tenzij je echt tegen grote problemen aanloopt

ik ben zelf ook autistisch, ik het het syndroom van asperger, een meestal lichtere vorm van autisme
als je wilt mag je me toevoegen aan msn op erikromijn123@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 04:50
MrOizo
Avatar van MrOizo
MrOizo is offline
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Laatst had ik een gesprek met mijn moeder, toen vertelde ze me dat ik vroeger getest ben en dat ik een lichte vorm van autisme had. Ik heb het gevoel dat het me nog steeds wel eens parten kon spelen. Ik heb het namelijk erg moeilijk met functioneren in grotere groepen etc.. Een groepje van 3 a 4 man gaat nog wel, maar het prettigst voel ik me in 1 op 1 contact. Voor de rest merk ik niet echt dat ik een ernstig gestoorde persoonlijkheid heb ofzo, en ik heb ook geen echte angst voor mensen. Dus ik twijfel ook wel of bepaalde problemen door autisme veroorzaakt worden. Nu vraag ik me af of iemand me meer kan vertellen over wat autisme precies inhoudt. En gaat het over of is het iets waar je voor je leven aan vast zit? Is het mogelijk in een goede, hoogopgeleide baan te functioneren met deze verschijnselen? Is er een bepaalde vorm van therapie geschikt?
Nou, wat het in houd kan je inderdaad onderandere lezen op voorige reacties hier boven, maar je zit er wel je hele leven aan vast, maar veel leren er op een gegeve moment goed mee omgaan en kunnen zelfs over komen alsof ze geen enkel probleem hebben, maar zelf kunnen ze het er wel moeilijk mee hebben, maargoed je leert er dus wel mee omgaan meestal... het heeft ook voordelen, zoals alles voor en nadelen heeft, meestal zijn mensen met een vorm van autisme in iets heel erg goed, vaak technishe dingen, een hoog opgeleide baan kan heel goed mogelijjk zijn, al kan het kontakt met andere wel een probleem zijn of moeilijkheden geven
__________________
"Joh, dan gade ge toch met den jonge heer spelen"
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 14:54
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
nou ja, voor het geval dat je met mij wilt praten ofzow, ik ben ook autistisch (heb asperger syndrome) en ik zit nu, al sinds april, op het leo kanner huis voor autisten. daarvan zijn er 2 in nederland.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 20:54
Cleopatraan
Avatar van Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Dank voor jullie reacties. Ik begrijp er nu een stuk meer van en ik denk dat ik er wel mee zal leren leven.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 23:50
Boywonder
Boywonder is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
nou ja, voor het geval dat je met mij wilt praten ofzow, ik ben ook autistisch (heb asperger syndrome) en ik zit nu, al sinds april, op het leo kanner huis voor autisten. daarvan zijn er 2 in nederland.
Gewoon een vraagje: Ligt het 'probleem' bij het autisme slechts bij het verbale contact? omdat je hier wel actief bent.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 12:01
MrOizo
Avatar van MrOizo
MrOizo is offline
trouwens er zijn heel erg veel verschillende he, dus van zeer licht tot heel zwaar (zal misschien al gezegt zijn)
__________________
"Joh, dan gade ge toch met den jonge heer spelen"
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 17:37
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Boywonder schreef:
Gewoon een vraagje: Ligt het 'probleem' bij het autisme slechts bij het verbale contact? omdat je hier wel actief bent.
wel in het onderhouden van relaties, niet zozeer in het niet kunnen praten met mensen.
verder heb ik ook:
-een monotone stem
-niet echt houden van te nutteloos gebabbel.
-preoccupatie met bepaalde onderwerpen (op het LKhuis noemen we dat fiepen)
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 19:27
Missy_X
Missy_X is offline
ik heb ook een hele lichte vorm daarvan, vroeger op school werd ik als 4jarige al apart genomen omdat ik te weinig praatte met anderen. Kreeg ik zo'n therapie daarin.
En nu voel ik me nog steeds altijd anders dan anderen, voel me het allerbest als ik alleen ben of op de computer zit en bij mn vriendje.
Maar hoe kan ik nu zeker weten of ik het heb?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 08:36
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
Missy_X schreef:
ik heb ook een hele lichte vorm daarvan, vroeger op school werd ik als 4jarige al apart genomen omdat ik te weinig praatte met anderen. Kreeg ik zo'n therapie daarin.
En nu voel ik me nog steeds altijd anders dan anderen, voel me het allerbest als ik alleen ben of op de computer zit en bij mn vriendje.
Maar hoe kan ik nu zeker weten of ik het heb?
Echt zeker weten, kan alleen als je het door een proffesionele hulpverlener laat diagnositiceren. Dit door een psychiater.(via huisarts).
__________________
~Tigerlily Deepdelver~,~Tári Calaelem~
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 09:45
JJzD
JJzD is offline
ik heb iets in hetzelfde spectrum maar t gaat nu zo goed dat ze het er maar op gooien dat de diagnose niet goed was
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 16:15
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik heb het zelf ook
Ben vroeger nooit getest, maar moest keihard tegen het blok aanlopen met alle gevolgen van dien. Als je vragen hebt kun je me wel add-en op msn of mailen
caafiej2002@hotmail.com
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 16:18
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Owja, tegenwoordig wordt het eerder PDD-nos genoemd. Omdat je zoveel verschillende vormen van authisme hebt met weer verschillende angsten hebben ze daar de verzamelnaam PDD-nos voor

Ik heb zelf een psycholoog gehad waar ik bij liep en later een psychiater en daarna drie opnames, nu weer psychiater en nu krijg ik nog 1 opname en daarna denk weer gesprekken bij mn psych.
Maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn, maar omdat ze mij er niet optijd bij geholpen hadden is het in mijn geval flink mis gegaan.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 00:48
Boywonder
Boywonder is offline
Ik zat bij mezelf eens te denken, ik ga als ik op school en andere sociale aangelegenheden ben extreem veel met anderen om, dat houdt dus in dat ik erg veel praat enzo. Maar toch kent niemand mij omdat ik nooit over mezelf praat in een eerlijke oprechte manier, dit als een soort bescherming.
Is dat ook een soort van autisme?
__________________
Arkan R.I.P.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 02:27
MrOizo
Avatar van MrOizo
MrOizo is offline
Citaat:
Boywonder schreef:
Ik zat bij mezelf eens te denken, ik ga als ik op school en andere sociale aangelegenheden ben extreem veel met anderen om, dat houdt dus in dat ik erg veel praat enzo. Maar toch kent niemand mij omdat ik nooit over mezelf praat in een eerlijke oprechte manier, dit als een soort bescherming.
Is dat ook een soort van autisme?
Dat lijkt me niet echt, behalve als je het moeilijk vind om zoveel extreem veel met andere bezig te zijn, maar ik denk het niet, omdat je het zo extreem veel doet, denk dat je dan niet echt in die richting moet zoeken.

Er zijn zat mensen die genoeg lol maken maar zichzelf amper bloot geven. (en sommige vinden het eigenlijk verveelend dat ze niet openlijk kunnen zijn)

Als jij gewoon 1 of een paar mensen hebt waarbij je wel open kan zijn moet het geen probleem voor je zijn
__________________
"Joh, dan gade ge toch met den jonge heer spelen"
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 23:54
Boywonder
Boywonder is offline
Citaat:
MrOizo schreef:
Als jij gewoon 1 of een paar mensen hebt waarbij je wel open kan zijn moet het geen probleem voor je zijn
Ik geef me werkelijk bij niemand bloot, ik zie het ook niet als een echt probleem.
__________________
Arkan R.I.P.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-01-2003, 06:56
Verwijderd
Zelfde probleem / problemen hier, ik heb het pdd-nos variant van autisme.

Het contact met mensen, in het echt is voormij een probleem, en met dingen in het dagelijks leven die onvoorspelbaar zijn is voor mij ook een probleem.
Maar op de forums waar ik aktief op ben kan ik mij goed vinden gelukkig. (Het is een soort van vervanging van het te kort aan contact in de buitenwereld)

Maar het gaat tegenwoordig al wat beter omdat ik prozac heb, dus volgens youpe van het hek ben ik chemisch vrolijk.
Maar wat maakt het uit?????

Groeten,
The marshall

Laatst gewijzigd op 14-01-2003 om 07:01.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 08:10
Verwijderd
Citaat:
MrOizo schreef:
Dat lijkt me niet echt, behalve als je het moeilijk vind om zoveel extreem veel met andere bezig te zijn.
Dan ben je nog lang geen autist..
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 09:22
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
the marshall schreef:
Zelfde probleem / problemen hier, ik heb het pdd-nos variant van autisme.

Het contact met mensen, in het echt is voormij een probleem, en met dingen in het dagelijks leven die onvoorspelbaar zijn is voor mij ook een probleem.
Maar op de forums waar ik aktief op ben kan ik mij goed vinden gelukkig. (Het is een soort van vervanging van het te kort aan contact in de buitenwereld)

Maar het gaat tegenwoordig al wat beter omdat ik prozac heb, dus volgens youpe van het hek ben ik chemisch vrolijk.
Maar wat maakt het uit?????

Groeten,
The marshall
Dit heb ik nou precies ook

Ik heb Zoloft, ben ik dan ook chemisch vrolijk?
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 09:42
Verwijderd
Ja
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 09:35
Sannelief
Sannelief is offline
Hallo..ik ben ook licht autistisch ennuh...ik heb er ook last van om in een grote groep te praten...ik heb denk ik ongeveer dezelfde vorm als Cleopatraan, want ik herken veel dingen uit dat bericht...
ik werd op mijn 7e ofzo getest en toen hebben ze me naar een speciale school gestuurd een LOM...ik had het hier best moeilijk mee...
uhm...ik weet geen sites ofzo maar ik wou het even laten weten...

Sanne
__________________
Blessed Be
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 09:52
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
the marshall schreef:
Ja
kewwwwwlllllll Ik ben gewoon chemisch vrolijk
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 09:59
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Sannelief schreef:
Hallo..ik ben ook licht autistisch ennuh...ik heb er ook last van om in een grote groep te praten...ik heb denk ik ongeveer dezelfde vorm als Cleopatraan, want ik herken veel dingen uit dat bericht...
ik werd op mijn 7e ofzo getest en toen hebben ze me naar een speciale school gestuurd een LOM...ik had het hier best moeilijk mee...
uhm...ik weet geen sites ofzo maar ik wou het even laten weten...

Sanne
ik heb op t vso gezeten en ik werd daar nogal verkeerd behandeld. Ze dachten maar ff te denken dat authisme het zelfde als adhd was, dus echt alles wat ik deed was voor aandacht
Ik ben er nog steeds op tegen om jongeren en kinderen met een geestelijke ziekte maar gelijk af te zonderen van de 'normale' mensen door middel van iemand gewoon op een ander soort school te zetten. Juist zo iemand heeft voorbeelden nodig van mensen die het wel lukken. Tenminste, dat had ik heel erg. Op de vso werd ik alleen maar verder de grond in gesleurd. Niet dat ik het daar niet leuk had of zo, maar ik denk nog steeds dat het voor mij beter was geweest, dat ik gewoon bij mn andere klasgenootjes had gezeten.
Met sporten en andere dingen gaat het toch ook gewoon goed?! Maar nee, met school is het gelijk: "Jij hebt authisme oid, jij hoort hier niet thuis, dus ga jij maar lekker naar het vso lom oid!"

Slaat toch eigenlijk nergens op? Vaak hebben die scholen van VSO en LOM ook de naam, dat er alleen domme kinderen op zitten en daardoor moet jij je dan beter gaan voelen
Maarja...ik ben dan ook alsnog gestrand met school. Nou werk ik alleen en dat is veel beter voor me dan constant naar mijn kop gesmeten te krijgen, dat ik mijn best moet doen, omdat ze zonodig vinden, dat ik me aanstel...
Het onderwijs van tegenwoordig slaat gewoon werkelijk nergens meer op
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2003, 10:13
feline
feline is offline
Mijn oppaskindje heeft een lichte vorm van autisme. Opvallend vind ik dat hij ontzettend slim is waar dan weer tegenover staat dat hij verbaal niet sterk is-->een soort tegenstelling. Hij wordt onrustig als hij in een grotere groep is, gaat dan stotteren. Wat ik ook merk is dat hij zich niet goed kan inleven in anderen. Als ik bijvoorbeeld met hem in gesprek ben, praat hij aan een stuk door over scheikunde en vliegtuigen en dan heeft hij niet door dat hij af en toe moet pauzeren zodat ik iets kan zeggen. Hij heeft dus niet door dat een gesprek van twee kanten 'hoort te komen'.
__________________
I'm a good girl, I am...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 15:13
Evil creature
Avatar van Evil creature
Evil creature is offline
Als je auttistisch bent, ben je heel erg in je zelf.

Je hebt minder behoefte aan communicatie tussen jezelf en anderen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 15:23
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Evil creature schreef:
Als je auttistisch bent, ben je heel erg in je zelf.

Je hebt minder behoefte aan communicatie tussen jezelf en anderen.
nee hoor, dat is soms zo, bij mij bv. maar echt niet bij iedere autist. ik ken er zat op het leokannerhuis die graag met vrienden rondhangen. zij hebben andere symptomen die ook onder autisme vallen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 16:23
Snakeboy
Avatar van Snakeboy
Snakeboy is offline
Ach ja, ik ben ook autistisch (ook een lichte vorm , pddnos)

Maar er bestaan zoveel vormen van autisme,
Er bestaat er ook een dat je juist heel goed kunt contact maken (asperger)
Er bestaat er ook een dat je taalproblemen hebt (dyslexie)
Er bestaat er ook een dat je juist erg hoog begaafd bent.

Het is erg, maar je kunt er op een moment mee leren leven.

En het is pas erg wanneer je weet wat het is,
Je gaat er dan erg veel over nadenken, en opeens word je ongelukkig, dat is wat ik erover denk.

Ik vind het fijn om deze topic's te zien,
Want je voelt je gewoon buiten gesloten in je omgeving
(omdat je dan weet wat dat is)

Ik kan goed contact maken, maar houden?? ik weet het niet..

Je moet eens kijken bij: http:\\www.pddnos.nl

(pddnos is een lichte vorm van autisme..)

Laatst gewijzigd op 19-01-2003 om 16:27.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 19:11
niemand
Avatar van niemand
niemand is offline
Citaat:
Snakeboy schreef:
zoveel vormen van autisme,
Er bestaat er ook een dat je juist heel goed kunt contact maken (asperger)
Er bestaat er ook een dat je taalproblemen hebt (dyslexie)
Er bestaat er ook een dat je juist erg hoog begaafd bent.
ik heb zelf asperger, en dat wil zeker niet gelijk zeggen dat je heel goed contact kan maken

verder is dyslexie volgens mij geen vorm van autisme, hoewel het natuurlijk wel samen kan voorkomen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie autisme
xtessxa
2 08-12-2016 07:56
Psychologie het grote autisme topic
Verwijderd
153 04-10-2010 06:05
Psychologie Ik kan mijn autisme niet accepteren
Verwijderd
18 28-08-2010 15:25
Psychologie autisme?
moon
7 15-04-2009 10:53
Psychologie meisje met autisme
moon
15 02-08-2006 18:42
Levensbeschouwing & Filosofie Ideeën, genieën en autisme en sociaal gedrag
Verwijderd
15 28-12-2004 11:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:03.