Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2010, 01:16
Verwijderd
hey,

vraagje ik wil binnekort graag op me zelf.
Nu had ik een vraagje aan de ervarenen onder ons.
Wat is het slimst voor mij.

Ik ben een single persoon. ik heb gewoon een baan, en ik woon in de randstad.
Is het voor mij rendabel om naar een appartement op zoek te gaan met meerdere kamers, of is het toch slimmer wat kleiner te zoeken, aangezien ik in me eentje ben.

Hoe zit dat nou bijvoorbeeld met allerlei kosten. Wat moet ik allemaal onder vaste lasten zien (gas water licht, huur) wat komt er nog meer bij kijken.

Is huren via een woningbouw verstandig of is particulier verstandiger?

Wat zijn de voor-nadelen van particulier huren?

Met vriendelijke groet,

Duikerin
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2010, 07:10
light fighter
light fighter is offline
Vaste lasten komen nog bij: gemeentelijke belastingen; internet; televisie en eventueel telefoon al dan niet mobiel.

Woningbouw is gemiddeld genomen volgens mij goedkoper ook omdat als je niet al te veel verdient, huurtoeslag krijgt. Maar het nadeel van huren via de woningbouw zijn de vaak lange wachttijden.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 07:14
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Of het voor jou 'rendabel' is om een appartement met meerdere kamers te huren, hangt van je eigen eisen/wensen/inkomen af.
Het is niet per definitie 'verstandiger' om te huren via een woningbouwstichting of particulier. Het voordeel van particulier huren is dat je niet op een wachtlijst komt, maar de prijzen zijn vaak hoger en je kunt natuurlijk een malafide verhuurder treffen.
Vaste lasten zijn (zo uit mijn hoofd) huur (en servicekosten), gas/water/licht, verzekeringen (zorgverzekering, inboedelverzekering, wa-verzekering), gemeentelijke belastingen, telefoon/tv/internet.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 11:21
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik zit in dezelfde situatie als jij (single, baan, randstad) en heb gekozen voor een 3-kamer appartement. Uiteindelijk werd het een 3-kamer huisje i.p.v. appartement. De reden dat ik voor 3 kamers koos was dat ik er niet aan moest denken dat al mijn visite standaard in mijn slaapkamer binnen komt (bij een studio) en dat ik het erg prettig vond als mijn was niet in mijn slaapkamer hoefde te hangen (2-kamer appartement). Een derde kamertje vond ik daarom ideaal, ik heb er mijn vriezer, droger en wasgoed staan, evenals een linnenkast.

Maar goed, of je het weet te vinden is een tweede natuurlijk. Particulier huren is doorgaans een huur boven de 650 euro. In enkele steden is het wel anders geregeld en kun je goedkoper terecht. Maar het is niet alsof er ruim keuze is in goedkope, particuliere huurwoningen. Sociale huur staat er tegenover, maar dan moet je weer mazzel hebben dat je hoog in hun systeem staat. Ik heb 2 jaar lang geen enkele kans gemaakt en dan is het lang wachten.

Ik heb zelf uiteindelijk een huisje gekocht, is dat het overwegen waard of zit dat er nog niet in?

Bij uitgaven moet je denken aan: huur/hypotheek, eten en drinken (en ook dingen als shampoo en wasmiddel), verzekeringen, gas water licht, televisie, telefoon, internet, kleding, heffingen, evt. sport, evt. krant, evt. auto, evt. vakantie. Het zijn niet allemaal vaste lasten, maar ze zijn wel even belangrijk om mee te nemen in je begroting.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 11:31
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Is het voor mij rendabel om naar een appartement op zoek te gaan met meerdere kamers, of is het toch slimmer wat kleiner te zoeken, aangezien ik in me eentje ben.
dat ligt natuurlijk aan jezelf en je financiële situatie.

grote huizen zijn vaak duurder, maar als je veel visite krijgt of veel spullen of uitgebreide hobby's hebt, is een extra kamer natuurlijk niet verkeerd. met huurtoeslag e.d. is een huis met meerdere kamers vaak goed te dragen door 1 inkomen.

qua prijzen en de keus tussen particulier/sociaal is hierboven eigenlijk wel alles gezegd.

in grote steden is er vaak ook nog een tussenoplossing, maar daar moet je van houden en mazzel mee hebben: de woongroep. vaak lage huur (via grote "sociale" woningbouwverenigingen) en geen wachtlijst. maar goed, het is wel een soort veredeld studentenhuis (gedeelde voorzieningen) en je moet er mensen kennen.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 15:04
Verwijderd
Nou ik heb de reacties zo gepijld en ik dank de mensen vriendelijk voor hun bijdrage.
Misschien is het voor mij beter om gewoon op zoek te gaan naar een bovenwoning of benedenwoning, of inderdaad een huis met meerdere kamers(of appartement)
Kopen zou ook een optie zijn, maar vanwege BKR registratie(die allang verlopen is, herstelcode) weet ik niet of ik daarvoor in aanmerking kom. Ik zou eventueel vrijblijvend een check kunnen doen bij de hypotheker om te kijken wat ik maximaal zou kunnen krijgen voor een hypotheek. Nadeel vaak is dat je, vooral met mijn inkomen, en alleenstaand zijn vaak in een verpauperde buurt terecht kom, waar je nog niet dood gevonden wilt worden.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 15:37
ganralph
ganralph is offline
even navragen wat je zou kunnen lenen is zeker een optie, en zoals je zegt vrijblijvend. een BKR-registratie uit het verleden hoeft volgens mij niet per se problemen op te leveren, maar dat ligt aan een heleboel zaken.

en niet bij voorbaat negatief denken over de buurt waar je terecht zou kunnen komen. ons vorige huis zat qua koopprijs op de absolute ondergrens voor woningen in Amsterdam (er zijn duurdere parkeerplaatsen te koop, laat ik het zo zeggen ). de buurt was echter heel rustig, schoon en nagenoeg probleemloos. (maar natuurlijk een heel stuk uit het centrum).


hoe dan ook, als ik je zo hoor moet je gewoon eens gaan rondkijken op de huurmarkt. een paar dagen intensief rondkijken en je weet wel hoeveel een euro waard is. daarna kun je beslissen wat je wensen zijn, en waar je prioriteiten liggen.

het is voor ons wat lastig om jouw situatie in te schatten (salaris, de huizenmarkt in je woonplaats, wensen), en ik denk dat je voor jezelf al heel snel wat randvoorwaarden in kunt stellen (wat je wil en wat je kunt). dan kunnen wij je misschien ook wat concreter advies geven.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2010, 19:20
Ivo
Ivo is offline
Zoals al gezegd: Wat voor jou de beste keuze is hangt af van een aantal persoonlijke omstadigheden en wensen.

Zelf ben ik ook single, werkend en woon in de randstad. Sinds een jaar woon ik op mezelf
Met koopprijzen in deze regio beginnend bij ca. 130.000 voor een klein 2-kamer appartement was het met mijn salaris niet echt een optie om een fatsoenlijke woning te kopen. Ik ben dus op zoek gegaan naar een huurwoning.
Mijn voorkeur ging uit naar sociale woningbouw, maar dat is puur vanwege de prijs. Dat is hier gewoon een stuk goedkoper als particuliere huur, hoewel je wel goed moet opletten dat het vergelijken van de huurprijzen een vertekend beeld geeft. Particuliere huur van een etage is namelijk vaak al inclusief (een voorschot voor) een aantal vaste lasten zoals gas/water/licht, tv, servicekosten en/of gemeentebelastingen terwijl de woningstichtingen adverteren met kale huurprijzen. Een verschil van 250 euro tussen de huurprijzen in de advertenties is dan in praktijk ineens nog maar een verschil van 100 euro.

Bij mijn zoektocht naar een woning had ik slechts een paar eisen:
1: Totale vaste lasten voor de woning maximaal €700,- per maand. Dat is zo'n beetje het maximum wat ik aan 'wonen' kon uitgeven op dat moment.
2: 2 of 3 kamers. I.v.m. het genoemde bezoek had een aparte slaapkamer. Een extra studeer/hobby/was-kamertje zou ook nog wel leuk zijn, maar nog meer kamers vind ik dan weer wat onzinnig en geldverspilling. Ik zou daar toch niet of nauwelijks gebruik van maken.
3: Goede parkeergelegenheid i.v.m. eigen auto
4: woning moest in 1 van de door mij gekozen woonplaatsen staan, in verband met mijn sociale leven.

Uiteindelijk ben ik in een 2-kamer appartementje terecht gekomen van de woningstichting, op een super locatie. De slaapkamer is wel erg krap, maar de woonkamer maakt dat helemaal goed en daar kan ik aardig wat visite ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 18:20
Verwijderd
haha ivo dank je voor de tips.

Laat ik het zo zeggen, ik zit op een basissalaris van "slechts"1300 euro. Daar komt onregelmatigheid boven op, maar dat verschilt per maand vanwege diensten.
Volgens de hypotheker kan ik "slechts" terecht voor woningen tot 90000 wat natuurlijk krampachtig is.
Ik ben nu aan het zoeken voor een plek in het plaatsje "ridderkerk" perfect wonen, dichtbij wonen en de huizen zijn er nagenoeg goedkoper dan rdam zelf.

Mijn vraag is hoe het zit met Energielabels.
Ik heb flatjes gezien met labels variërend van C tot en met G.
Betekent een flat met label C dat ik minder betaal voor energiekostenen verbruik? of heeft een label keurmerk geen invloed op de kosten van jouw vaste lasten?

Ik snap heel het energielabel verhaal eigelijk niet...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 19:35
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Een huis met slechte isolatie en enkel glas heeft waarschijnlijk een 'lager' (hoe noem je dat?) energielabel dan een goed geisoleerd huis. En dat heeft natuurlijk inderdaad invloed op de kosten voor je verwarming e.d.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 20:42
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij je zoektocht moet je je goed bedenken dat driekamerwoningen aanmerkelijk geliefder (en dus duurder) zijn dan tweekamerwoningen omdat ze flexibeler zijn en geschikt zijn voor een bredere doelgroep. Ik wilde heel graag een driekamerappartementje maar daar moet je zoveel langer voor ingeschreven staan dan voor een tweekamperappartementje dat ik uiteindelijk een tweekamerwoning geaccepteerd heb via de woningbouwvereniging. M'n bureau staat nu wel in de woonkamer want ik heb geen aparte studeerkamer maar eigenlijk vind ik dat juist wel fijn. Is wel een nadeel als m'n vriend hier is en ik bijvoorbeeld aan het bellen ben als hij tv aan het kijken is dat je niet echt makkelijk ergens apart kan gaan zitten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2010, 23:58
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ik heb me vandaag ingeschreven als woning-zoekende bij mijn gemeente. Over 5 jaar krijg ik de eerste opties binnen....
Nouja, wil er nog niet aan denken als ik hier zit met 25 =[
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 00:02
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
haha ivo dank je voor de tips.

Laat ik het zo zeggen, ik zit op een basissalaris van "slechts"1300 euro. Daar komt onregelmatigheid boven op, maar dat verschilt per maand vanwege diensten.
Volgens de hypotheker kan ik "slechts" terecht voor woningen tot 90000 wat natuurlijk krampachtig is.
Ik ben nu aan het zoeken voor een plek in het plaatsje "ridderkerk" perfect wonen, dichtbij wonen en de huizen zijn er nagenoeg goedkoper dan rdam zelf.

Mijn vraag is hoe het zit met Energielabels.
Ik heb flatjes gezien met labels variërend van C tot en met G.
Betekent een flat met label C dat ik minder betaal voor energiekostenen verbruik? of heeft een label keurmerk geen invloed op de kosten van jouw vaste lasten?

Ik snap heel het energielabel verhaal eigelijk niet...
Is dat inclusief of exclusief koopsubsidie? Met koopsubsidie kun je aanzienlijk meer lenen aan hypotheek.

Energielabel geeft weer hoe goed je huis geïsoleerd is. Nieuwbouwhuizen moeten aan veel eisen voldoen en hebben een positief energielabel. Hele oude huizen voldoen standaard al niet aan alle eisen van tegenwoordig en zullen dus een veel negatiever energielabel hebben. En dan heb je nog vanalles er tussenin. Zo heeft het plaatsen van dubbel glas invloed op je energielabel, het isoleren van je vloer en plafond, het type CV-ketel, het dak, etc.
Een woning met een positief energielabel 'verspilt' minder energie, want het blijft allemaal mooi binnen. Maar als je een woning van 200m2 met energielabel C vergelijkt met een woning van 40m2 met energielabel E dan zal je in de tweede woning ongetwijfeld minder energie gebruiken, ondanks het feit dat het energielabel slechter is. Dus pin je er niet te hard aan vast.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 07:55
ganralph
ganralph is offline
maar als je bijvoorbeeld je hele leven in een goed onderhouden, na-oorlogs huis hebt gewoond, dan zul je in een huis met label G waarschijnlijk wel even moeten wennen aan een extra deken

oftewel: zo'n label kan effect hebben op het woongenot, en niet alleen op de kosten. kijk bij de bezichtiging gewoon even goed of bijvoorbeeld de kozijnen niet kieren, of er geen vochtdoorslag is en wat de verwachte levensduur van de cv-installatie is (gebruiksaanwijzing in het Latijn is een slecht teken ).

overigens hoeft een energielabel niets te zeggen over de bouwkundige staat van het huis, maar dit zijn wel kleine puntjes waar je zelf op kunt letten. zie het energielabel dan als een extra alarmbelletje dat er wellicht het nodige verbouwd moet worden.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 17:46
Verwijderd
Nou dank je voor de uitleg.
Ik heb me overigens ingeschreven bijeen andere gemeente, blijkt dat me huidige inschrijving in me huidige gemeente meetelt, ik heb nu gereageerd op 2huizen, en sta in de rankschikking bij beide op nr 1 haha.
Dat is nog eens makkelijk
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 20:46
Ivo
Ivo is offline
Zo hee, je hebt de huizen gewoon voor het uitzoeken. Ik heb eerst zo'n 100x 'nee' gekregen terwijl ik al 5 jaar ingeschreven stond!

Wat betreft het energielabel: dat is inderdaad niet direct een indicatie voor de uiteindelijke stookkosten, maar wel voor de hoeveelheid isolatie en andere energiebesparende maatregelen die op de woning zijn toegepast. Zoals gezegd: Een groot huis met energielabel C heb je misschien toch meer energie voor nodig om het warm te houden dan een klein appartement met energielabel F of G. Maar als je kijkt naar woningen die ongeveer even groot zijn, dan telt natuurlijk wel dat een beter energielabel ook lagere energiekosten betekend. Net als met elektrische apparaten en auto's e.d. geldt ook bij woningen dat hoe dichter bij het begin van het alfabet, hoe beter.

Voor wat betreft de totale kosten: Zorg dat je in elk geval kunt rond komen van je basissalaris. Je ORT kun je dan gebruiken voor 'luxe' uitgaven zoals vakantie, nieuwe gadgets of een avondje stappen en/of sparen. Als je dan door omstandigheden een tijdje geen ORT krijgt heb je niet meteen een probleem, die luxe uitgaven kun je ook wel een maandje overslaan. €1300 netto is best aardig van te leven als je geen heel duur huis hebt en geen hoge reiskosten voor je werk. Je kan niet zomaar alles kopen, maar het is zeker geen armoede.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 22:12
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik zit in dezelfde situatie als jij (single, baan, randstad) en heb gekozen voor een 3-kamer appartement. Uiteindelijk werd het een 3-kamer huisje i.p.v. appartement. De reden dat ik voor 3 kamers koos was dat ik er niet aan moest denken dat al mijn visite standaard in mijn slaapkamer binnen komt (bij een studio) en dat ik het erg prettig vond als mijn was niet in mijn slaapkamer hoefde te hangen (2-kamer appartement). Een derde kamertje vond ik daarom ideaal, ik heb er mijn vriezer, droger en wasgoed staan, evenals een linnenkast.

Maar goed, of je het weet te vinden is een tweede natuurlijk. Particulier huren is doorgaans een huur boven de 650 euro. In enkele steden is het wel anders geregeld en kun je goedkoper terecht. Maar het is niet alsof er ruim keuze is in goedkope, particuliere huurwoningen. Sociale huur staat er tegenover, maar dan moet je weer mazzel hebben dat je hoog in hun systeem staat. Ik heb 2 jaar lang geen enkele kans gemaakt en dan is het lang wachten.

Ik heb zelf uiteindelijk een huisje gekocht, is dat het overwegen waard of zit dat er nog niet in?

Bij uitgaven moet je denken aan: huur/hypotheek, eten en drinken (en ook dingen als shampoo en wasmiddel), verzekeringen, gas water licht, televisie, telefoon, internet, kleding, heffingen, evt. sport, evt. krant, evt. auto, evt. vakantie. Het zijn niet allemaal vaste lasten, maar ze zijn wel even belangrijk om mee te nemen in je begroting.
Ik vind het verschil grappig dat ik juist een 2-kamer appartement heb gekozen (nu ja gekozen, ik werd ingeloot en dit was de beste optie uit 3) en het wel accepteer dat mensen via mijn slaapkamer binnenkomen en wasgoed op de gang moet. Ik zou ook liever drie kamers en een 'echte' hal met toegangsdeuren hebben gehad, maar de opties waren er of niet of een slechtere keuze.

---
Vaste lasten zijn genoemd. Ga zelf na wat je financieel aankan en wat je voordeel is van op jezelf wonen boven thuis blijven en meer geld voor jezelf hebben (sparen bijv.). Particulier kan betekenen dat de huur veel hoger ligt dan de werkelijke staat / grootte van het huis, waardoor je geen recht hebt op huurtoeslag!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Op mezelf in Veendam wonen
ColinC
19 11-08-2010 14:40
Psychologie Vandaag ben ik trots op mezelf, omdat...
Verwijderd
62 17-08-2005 18:40
Werk, Geld & Recht Op jezelf gaan wonen.
Xymox
17 06-03-2005 11:44
Werk, Geld & Recht Op jezelf gaan wonen.
Verwijderd
39 20-01-2004 20:13
Liefde & Relatie Op kamers of toch samen...
Dani
23 01-07-2003 21:13
Werk, Geld & Recht Op jezelf gaan wonen
oneMen
42 05-03-2003 20:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.