Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2011, 19:59
Lumpie
Lumpie is offline
Ik heb een opleiding gezien op MHBO niveau. Het gaat hierbij om opleiding bedrijfseconomie. Deze opleiding duurt in totaal 6 jaar, waarvan 3 jaar MBO en 3 jaar HBO. Ik kan meteen naar het HBO gaan, maar ik dacht dat het misschien beter was op MBO niveau al een beetje een soort basis-kennis op te doen en daarna naar het HBO te gaan. Ik begreep dat je in het 4e leerjaar dus alsnog op de HBO terecht komt. Het kost voor mij dus wel extra tijd als ik MHBO ga doen.

Wat vinden jullie van MHBO? Is dat een wijzere keuze om wat rustiger te beginnen dan meteen HBO bedrijfseconomie of raden jullie mij aan om meteen naar het HBO te gaan.

Groetjes.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2011, 21:05
brands
Avatar van brands
brands is offline
Lumpie: wat heb je als vooropleiding? VMBO of HAVO?
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 03:26
Lumpie
Lumpie is offline
VWO zelfs....

Dit is puur een idee ivb met een goede aansluiting op het
HBO. Want hoe groot is de stap van HAVO/VWO naar HBO? Ik denk hieraan omdat je volgensmij al een redelijke hoeveelheid basis-kennis op MBO 4 niveau krijgt dan (?)
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 09:15
brands
Avatar van brands
brands is offline
Normaal zou je met VWO naar de universiteit kunnen en met HAVO naar het HBO en tot slot met VMBO kom je op het MBO terecht.

Om maar uit eigen ervaring te spreken . Ik kom zelf van het VMBO-t, naar MBO en vervolgens HBO. Ik heb zelf MBO financieel management (administrateur en assisistent accountant) afgerond om vervolgens de stap te kunnen maken richting het HBO accountancy (is ongeveer gelijk aan bedrijfseconomie). De ervaring van MBO naar HBO heb ik als moeilijk ervaren, maar dat hangt ook van de school af. Ik heb zelf op het Friesland College (te Leeuwarden) maar als ik op Friese Poort (te Leeuwarden) had gezeten was de overstap minder moeilijk geweest .

De basiskennis voor de overstap van MBO naar HBO is in mijn ervaring minimaal, omdat je veel bedrijfsadministratie krijgt op het MBO wat ik tot nu toe heel weinig heb terug gezien op het HBO en ik zit in het 2de jaar.

Ik sta niet in jouw schoenen, maar ik zou er voor kiezen om naar het HBO te gaan en niet nog een stap extra terug te doen om MBO te doen.

Ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben, daarnaast wens ik je veel succes met je keuze. Mocht je nog wat willen weten dan mag je het mij gewoon vragen.

Gr. Brands
__________________
Gr. Brands

Laatst gewijzigd op 06-07-2011 om 09:16. Reden: Toevoeging
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 09:46
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik zou ook gelijk HBO gaan doen. Je hebt VWO gedaan en ik denk dat MBO dan gewoon te weinig uitdagend is. Die basiskennis heb je al opgedaan bij economie en anders krijg je dat op het HBO ook wel.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 10:28
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
als je van het VWO komt dan is het onzin om onder het HBO niveau te gaan. Veel vwo'ers die naar het hbo gaan vinden het redelijk eenvoudig. Zelf heb ik ook vwo gedaan en daarna hbo bedrijfseconomie en dat vond ik inderdaad redelijk simpel.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 14:55
brands
Avatar van brands
brands is offline
Helemaal mee eens met de mensen hierboven. Als je VWO hebt ga je inderdaad onder je kunnen doen en dan zit er een uitdaging in, dat zou zonde zijn van je studiejaren.

Ik heb ook een klasgenoot gehad die VWO heeft gedaan en die doet nu HBO accountancy en die heeft tot nu toe nog geen herkansing gehad en die begint na de zomer aan het 4de jaar.

Inderdaad een enorme afrader om MBO te doen, daar zit voor jouw totaal geen uitdaging in, de vraag is dat op het HBO wel zo is zoals Stff zegt
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 15:25
Lumpie
Lumpie is offline
Hey jongens, dank voor jullie reacties.

Het gaat hierbij trouwens om de MHBO opleiding van het ROC Amsterdam.

Ik dacht dat dit misschien beter aansloot op het HBO, omdat ik dacht dat je al een deel van de vakken op het MBO krijgt die je later op het HBO (in zwaardere vorm) ook krijgt. Als je vanaf HAVO/VWO naar het HBO gaat zijn alle vakken natuurlijk helemaal nieuw. Dat waren mijn gedachten.

Ondanks dat ik VWO gehaald heb, voel mij nu niet bepaald een genie ofzo. Ik heb zowiezo vaak langer de tijd nodig om dingen te begrijpen, en daarom dacht ik dat het MBO misschien beter was omdat je op het HBO natuurlijk meteen vol aan de bak moet, en ik wel graag mijn benodigde 60 studiepunten wil halen het 1e jaar.

Maar jullie denken dat ik het met cijfers als een 7 voor economie en een 6 voor wiskunde wel moet gaan redden op het HBO?

Ik vind die 1e 3 jaar MBO ook wel wat zonde. Voordeel is wel denk ik dat je een MBO en HBO diploma hebt daarna. En mocht het HBO toch niet lukken, dan heb je toch nog altijd je MBO diploma was mijn idee. Ik ga gewoon graag voor zekerheid, en ik ken mezelf, en zelfs als VWO-er is het HBO een hele stap voor mij.

Ik heb ook nog een vraag over het werken in projecten op het HBO: hoe gaat dit meestal? Moet je zelf groepjes maken? En gaat dit meestal wel goed qua samenwerking? Of heb je vaak te maken met groepjes van mensen die elkaar al kennen zodat je buiten de boot valt? En helpen mensen elkaar in deze groepjes goed?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 15:52
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Ik dacht dat dit misschien beter aansloot op het HBO, omdat ik dacht dat je al een deel van de vakken op het MBO krijgt die je later op het HBO (in zwaardere vorm) ook krijgt. Als je vanaf HAVO/VWO naar het HBO gaat zijn alle vakken natuurlijk helemaal nieuw. Dat waren mijn gedachten.
Ben ik het niet mee eens . Dit omdat ik zelf MBO gehad heb en ik maar 2/3 vakken weer terug zie komen op het HBO. Je krijgt op het HBO andere vakken en ik bijna niks van MBO terug. Daarom zou ik niet ervoor kiezen om eerst MBO te doen en daarna nog HBO.


Citaat:
Maar jullie denken dat ik het met cijfers als een 7 voor economie en een 6 voor wiskunde wel moet gaan redden op het HBO?
Waarom zou het niet lukken? Veel van economie zie je ook niet terug en wat betreft wiskunde heb zijn het vaak de makkelijke sommen, zoals +, -, x, :, soms zijn er moeilijke sommen, maar die zullen goed worden uitgelegd dat je het wel begrijpt.

Citaat:
Ik vind die 1e 3 jaar MBO ook wel wat zonde. Voordeel is wel denk ik dat je een MBO en HBO diploma hebt daarna. En mocht het HBO toch niet lukken, dan heb je toch nog altijd je MBO diploma was mijn idee. Ik ga gewoon graag voor zekerheid, en ik ken mezelf, en zelfs als VWO-er is het HBO een hele stap voor mij.
Hierbij denk ik; waarom je zelf hier naar beneden halen? Logischer wijs zou iedereen die VWO gehad heeft het moeten kunnen halen. En als je het idee hebt van ik kan het alsnog niet halen, omdat dan pas die stap terug te doen. Tevens heb je als VWO-er ook nog voordelen dat je bepaalde vakken van het eerste jaar niet hoeft te doen (of te wel vrijstelling ervoor krijgt)

Citaat:
Ik heb ook nog een vraag over het werken in projecten op het HBO: hoe gaat dit meestal? Moet je zelf groepjes maken? En gaat dit meestal wel goed qua samenwerking? Of heb je vaak te maken met groepjes van mensen die elkaar al kennen zodat je buiten de boot valt? En helpen mensen elkaar in deze groepjes goed?
Meestal was het bij (NHL Leeuwarden) ons gewoon zelf groepjes samen stellen. Of het samenwerken goed gaat dat zal echt van je groepje afhangen, omdat het ene groepje beter is dan het andere groepje, maar dit kun je aan het begin van het schooljaar nog niet beoordelen.

Zelf kwam ik in een klas waar ik niemand kende, maar dat was voor mij niet echt een probleem omdat ik meestal met iedereen wel goed kan samenwerken . Later kwam ik in een andere klas waar ik wel iemand van kende, maar heb samen met andere mensen samen gewerkt; ). Ik zou van samenwerken niet z'n probleem van maken

Gr. Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 20:21
Lumpie
Lumpie is offline
Dank je wel Brands voor je uitgebreide info. In dat geval lijkt HBO bedrijfseconomie mij toch de beste keuze.

Toch best jammer dat deze MBO opleidingen niet goed aansluiten dan. Dit moet beter kunnen denk ik.

Wat betreft de opleiding opzich:

Heb je misschien enkele voorbeelden van projectjes die je moest doen bijvoorbeeld? Ik begreep dat je deze projecten dan moet prsenteren voor een commissie? Of moest je ook dingen presenteren voor je eigen klas? En hoe was de begeleiding van de instelling hierbij? Ik vermoed dat het vooral het toepassen van de lesstof in deze projecten is?

Of heb je misschien nog enkele tips voor mij als ervaringsdeskundige ik naar
het HBO ga?

Heel hartelijk bedankt voor al je hulp!

Groetjes,

Lumpie
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 20:58
brands
Avatar van brands
brands is offline
Tja, dat wou ik ook wel dat MBO beter zou aansluiten op het HBO, maar helaas is dat niet zo en kan ik er niks aan doen. Dat zou de overheid moeten, maar die doen het denk ik niet .

De projecten zullen niet per school hetzelfde zijn denk ik, maar een aantal die ik heb gehad zijn:
- Schrijven van een ondernemingsplan --> en eventueel bespreken bij een bank
- Schrijven van een handboek met de processen erin (denk aan: inkoop, verkoop, productie enzovoort)
- Schrijven van een rapport met als opzet de balance score card --> ter verbetering van een fietsenfabriek

Stff: wat voor projecten heb jij gehad? Aangezien jij op een andere school zit .

Ervaringsdeskundige ben ik niet . Maar enkele tips heb ik nog wel
- Blijf vooral je zelf. Doe jezelf niet anders voor dan dat je zelf bent.
- Zorg ervoor dat je vanaf het begin van het jaar bij blijft, dus geen achterstanden maken als het niet nodig is. Ter voorkoming dat je later door de bomen het bos niet meer zit of te wel, weten waar je moet beginnen
- Mocht je een keer een herkansing hebben ga dan niet bij de pakken neerzetten en het opgeven, de beste hebben wel is een herkansing nodig

Tot slot zou ik zeggen, je hoeft echt niet overal een 8 of 9 te halen, er zullen ook vakken bij zitten die je minder liggen en je een 6 of een 7 haalt . 6 en 7 zijn ook prima cijfers
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 21:48
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Bij ons (haagse hogeschool) waren projecten verschillend, over het algemeen hadden ze te maken met de vakken die je in dat blok hebt gehad. Blok was voor ons als volgt ingedeeld, les in verschillende vakken, tentamens en als laatste een project. Gedurende de lesweken moest je voor verschillende vakken wat kleine (groeps)opdrachten maken die dan voor 20% - 30% van je cijfer telde. Over het algemeen waren dit makkelijk te verdienen punten.

Mbt de projecten is het soms een kwestie van geluk hebben met je groep, soms mag je ze zelf indelen en soms wordt je ingedeeld.. vaak kom je er snel achter als mensen wel of niet willen werken, zelf heb ik geluk gehad en eigenlijk 4 jaar met min of meer dezelfde groep gewerkt met mensen die je niet hoefde te controleren omdat het werk gewoon goed was.

Inhoud van projecten is heel divers, zelf heb meerdere projecten gehad waarbij je moest boekhouden, jaarverslagen analyseren, marketing en management cases oplossen en dat soort dingen
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 15:18
Lumpie
Lumpie is offline
Dank jullie wel Brands en Stff voor de informatie weer!

Is leuk om te lezen wat zoal de projecten waren die jullie moesten doen. Het klinkt allemaal erg interessant. En de uitleg over hoe je deze projecten moest doen werd dan uitgelegd in de lessen, of moest je dat zelf uitzoeken bij bedrijven, in een mediatheek of zoiets? En ik begreep dat je de projecten vaak buiten school om, in je vrije-tijd moet doen, nietwaar? Dus zelf afspreken met je groepje, en dan eraan werken, en niet onder schooltijd. Maar dat is natuurlijk ook vrij logisch bij hoger onderwijs.

Dat samenwerken in groepjes met mensen die de boel ''verkloten'' ben ik ook bang voor, maar het is een schrale troost om te weten dat deze mensen vaak al snel afvallen in een opleiding, denk ik. Wat ik gewoon hoop is dat er het niet zo'n kinderachtig gedoe wordt (HvA) met mensen buitensluiten en arrogant zijn. Ik ben zelf altijd open, vriendelijk en toon altijd mijn inzet, dus ik hoop dat ik dan bij een groepje mag aansluiten.

Ik zal altijd mezelf zijn, ik heb een hekel aan mensen die zich anders voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. maar bedankt voor je tips.

Wat betreft lestijden, hebben jullie daarmee nog ervaring? Ik zag zoiets staan dat de opleiding bedrijfseconomie 32 uur was, dus dat zijn dan een soort van werkdagen waar je aan moet denken (?)

Bedankt jongens voor de goede hulp, heel vriendelijk!

Groeten,

Lumpie
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 16:45
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Mensen die geen enkele inzet hebben zie je over het algemeen na de eerste week al niet meer, dat is althans mijn ervaring. Begin van het eerste jaar hadden wij op de opleiding BE precies 100 eerstejaars studenten verdeeld over 4 klassen en van mijn klas was het binnen een week dat er minimaal 5 niet meer kwamen en heb ik daarna ook nooit meer gezien.

Projecten worden vooraf wel uitgelegd en er staat ook een en ander op papier over wat ze willen, maar het is wel zo dat je zelf de uitwerking moet maken. Natuurlijk kan je wel even naar een docent stappen met vragen enzo.
Voor projecten krijg je studiepunten en moet je dus gewoon werken, als dit buiten de schooltijden is gedurende het hele blok of in een aparte week maakt niets uit, als het gedurende het blok is heb je gewoon minder vakken dat blok. Over de uren moet je je echt geen zorgen maken, eerste jaar was bij mij redelijk vol met lesuren, maar daarna had ik meer vrij dan les en huiswerk moet je alleen maken als het nut heeft (ofwel omdat het voor een cijfer is, ofwel voor jezelf nuttig)
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 19:01
brands
Avatar van brands
brands is offline
Bij ons is het zo dat projecten een start bijeenkomst hebben, dat wil zeggen het project word besproken en je kunt vragen stellen. Bij de meeste projecten is een handleiding opgesteld, waar in staat wat je moet doen binnen het project. Bij ons waren er per week opdrachten die we moeten maken en inleveren, Deze opdrachten worden dan besproken met de begeleider en geeft tips te verbeteringen.

Bij sommige projecten is het zo dat als je niet bij de startbijeenkomst bent geweest mag je niet aan het project meedoen. Aangezien het bij het startcollege meestal ook groepjes worden gemaakt. Men moet dan een goeie rede hebben om nog binnen te komen met het project!

Je uitwerking moet je inderdaad zelf maken, door te zoeken op internet of boeken. Op het rooster heb je vaste college uren, maar meestal is er daarna of ervoor wel tijd om met je groepje bezig te gaan met het lopende project.

Wij hadden in het begin van mijn opleiding 2 AC klassen met ongeveer 30 leerlingen per klas. Een aantal die zijn afgevallen zijn eerst een paar weken geweest en daarna nooit weer gezien. Maar mocht het zo zijn dat je in z'n groepje terecht komt, zorg dat je goed documenteert wat er mis gegaan is etc. Laat dit dan zien aan de begeleider en die heeft meestal wel een oplossing, zodat je alleen mensen in je groepje over houd die echt willen.

Lestijden: is kan elke week anders zijn, maar je zit nooit 32 uur per week op school. Je zult wel zoveel tijd beschikbaar moeten zijn voor school, maar er is ook tijd ingeruimd om aan projecten en je huiswerk te werken.

Mocht je nog meer vragen hebben, schroom niet om het hier te vragen. Wij willen je wel helpen.

Gr. Brands
__________________
Gr. Brands

Laatst gewijzigd op 07-07-2011 om 19:03. Reden: Toevoeging
Met citaat reageren
Oud 08-07-2011, 20:43
Lumpie
Lumpie is offline
Hey Stff en Brands, bedankt voor jullie reacties weer. Ik moet het allemaal maar even overdenken (veel tijd heb ik niet meer) en een beslissing gaan nemen. Jullie hulp heeft mij heel goed geholpen, erg aardig van jullie. Een fijn weekend he!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2011, 20:59
brands
Avatar van brands
brands is offline
Jij ook een fijn weekend , succes met het maken van je keus, zal wel goed komen als je onze hulp eens overdenkt
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren mhbo en hbo
12bambi34
7 14-02-2015 18:28
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 10:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.