Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2011, 11:35
stefano12
stefano12 is offline
Hallo mensen,

Ik ben dit jaar met een redelijk rapport over(één vijfje, redelijk wat 6jes en af en toe een 7) op VWO4. Toch maak ik me (al) druk om m'n examen.
Ik kan het gewoon niet! Leestoetsen, luistertoetsen.. ik haal er allemaal vette onvoldoendes voor. En voor de dingen die er eigenlijk niet toe doen, haal ik weer wat hogere cijfers.
Van natuurkunde snap ik ook helemaal niks, maar wonder boven wonder sta ik een 5 ervoor.

Ik ben gewoon heel onzeker over mijn examen. Ik kan er voor kiezen om deze vakantie al veel examentoetsen ga maken. Maar ik zit serieus over HAVO te denken..

Wie herkent dit en wie heeft wijze raad?

Heeeel graag!

Groetjes,

Stef
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2011, 11:45
Kesa
Kesa is offline
Dat je je nu al over je examen druk maakt moet je niet doen. Je hebt nog veel tijd om te oefenen en om komende vakantie al examens te gaan oefenen is wat te overhaast aangezien je waarschijnlijk nog niet alle stof hebt gehad. Voor de talen daarentegen zou je wellicht al wel wat kunnen oefenen, maar in de zesde kunnen Examenbundels ook goed helpen ( staan vaak tips in en manieren hoe je iets aan moet pakken ).

Met de onvoldoendes voor lees- en luistertoetsen laat je merken dat het vooral om de talen gaat. Daar kan ik maar één tip voor geven: lezen, lezen, luisteren en luisteren. Voor Engels heb je BBC, voor Duits het ZDF en er zijn genoeg Engelse en Duitse tijdschriften in de winkels te koop en uiteraard is er op Internet veel te vinden waarmee je je vaardigheden op kunt krikken. Voor Frans weet ik niet wat je daarvoor allemaal hebt.

Met één vijfje vind ik dat je het toch redelijk doet, ik ken een aantal mensen voor wie dat al best hoog gegrepen is. Als je toch denkt dat het VWO bovenbouw voor jouw te hoog gegrepen is kun je er het beste met je mentor over hebben, wellicht dat jullie samen kunnen kijken of HAVO een optie is. Je kunt ook kijken hoe VWO5 je bevalt ( 'met een redelijk rapport over op VWO4' = VWO4 gehaald, over naar VWO5, neem ik tenminste aan ). Als het dan toch blijkt niets te worden kun je alsnog kiezen om een niveau lager te gaan zitten. Mijn ervaring is dat VWO5 toch wel het meest pittige jaar is.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2011, 13:05
xxceline
Avatar van xxceline
xxceline is offline
Wat wil je later gaan doen? Misschien is dat ook wel een belangrijke vraag
Stel dat je bijvoorbeeld dierenarts wilt worden, dan is het verstandig om op het vwo te blijven. Maar als jij bijvoorbeeld sph wilt gaan doen en al je hele leven droomt om maatschappelijkwerker te worden, dan kan ik me ook voorstellen dat het niet fijn is om op het vwo te blijven als je het zo zwaar hebt.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2011, 06:05
Miminaona
Avatar van Miminaona
Miminaona is offline
Meestal is er per school wel een gelegenheid om bijv. met kerst/herfstvakantie af te stromen naar een lager niveau. Als ik jou was zou ik volgend jaar vwo5 gewoon proberen...
Maar nog iets, als je wel over gaat naar vwo5, dat betekend dat je dan af zou stromen naar havo5 en ik denk niet dat je dan met kerst nog af mág stromen... ik denk dat dan de laatste kans de herfstvakantie zou zijn.
En als je écht naar havo wilt, bedenk dan vast onderwerpen voor betoog als jouw school dat in de 5e doet ipv 4e, bedenk vast een onderwerp, onderzoeksvragen voor je profielwerkstuk, etc.
Én vaak moet je een vak laten vallen als je naar havo gaat, maar dit zijn allemaal zaken die je met je decaan, mentor of sectiedirecteur zou moeten gaan bespreken. ;-)

Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2011, 10:10
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Maar nog iets, als je wel over gaat naar vwo5, dat betekend dat je dan af zou stromen naar havo5
Nee, dan stroom je af naar havo 4, omdat havo 5 meteen eindexamenjaar is en dan moet je alle stof beheersen. Een meisje uit mijn klas is vanuit 5 vwo afgestroomd en die zit nu in 4 havo (nou ja, zat, zal nu wel over zijn naar 5 havo).

Maar ik denk dat het prima te doen is, zeker als het enkel gaat om luister/leestoetsen. Met een hele zomervakantie voor de boeg kun je bijvoorbeeld een paar programma's uitzoeken in de taal die je moet beheersen (Engels en Duits of Frans) en die gaan kijken. Dan leer je langzamerhand steeds meer verstaan. En dan wel met óf geen ondertiteling óf ondertiteling in de taal die gesproken wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal)
Verwijderd
226 27-11-2005 11:00
Verhalen & Gedichten Winnaar Verhalenwedstrijd: Adrian Nederlof en zijn broer.
Verwijderd
51 08-06-2005 05:41
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Adriaan Nederlof en zijn broer
Ieke
0 11-04-2005 17:42
Verhalen & Gedichten Geef je mening over deze tekst
lestat080
31 29-03-2004 16:23
ARTistiek Een verhaaltje van mij...
Eend
5 03-12-2001 14:58
ARTistiek Verhaal - Joey en ik
U-NiQ
7 30-08-2001 17:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.