Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2011, 22:08
Linda001
Linda001 is offline
Hallo, ik ben Linda, ben 15 jaar en doe 3 HAVO.
Ik weet niet echt wat ik moet doen, ik moet dit jaar een pakket keuze maken.
en ik wil pedagogische wetenschappen studeren ik heb nog 2 jaar maar ik wil alvast een doel vast hebben wat ik later wil bereiken.
Ik weet niet of het beter is als ik eerst VWO ga doen, of kom ik dan uiteindelijk op het zelfde ding uit?
Kan iemand me hier meer over informeren?

Liefsss, Linda
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2011, 16:01
Vinovi
Vinovi is offline
Hoi Linda,

Zoals gewoonlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Pedagogische wetenschappen is een universitaire studie, om sowieso kans te maken op deze opleiding dien je of een vwo-diploma, HBO-propedeuse of HBO-diploma te hebben.

1) Met een VWO-diploma kan je een universitaire studie volgen. Bij gewilde studies is het wel zo dat er een loting kan plaatsvinden omdat de universiteit bijvoorbeeld maar plek heeft voor 500 studenten en er hebben zich 1000 studenten aangemeld.

2) Je rond je HAVO-diploma af en gaat een HBO studie volgen die zou aansluiten op de studie pedagogische wetenschappen. Als je vervolgens het eerste jaar al je studiepunten behaalt krijg je je propedeuse. Hiermee kan je naar de universiteit. Vervolgens stroom je het 1e jaar van je WO studie in. Wederom mits de universiteit je toelaat, soms dien je daarvoor nog een toets te maken waarin ze je kennis testen. En ook hier geldt dat er evt. een loting kan plaatsvinden.

3) Je rondt je HAVO-diploma af en volgt een 4-jarige HBO studie. Na het behalen van je HBO studie kan je "doorstromen"naar het WO. In dat geval dien je meestal nog 1 á 2 jaar studeren. Maar dat per opleiding anders. Ik weet niet hoe dat zit bij de opleiding pedagogische wetenschappen.
Wederom kan je te maken hebben met een loting.

Ik zit zelf op het HBO en heb niet bewust het verlangen om hierna nog een WO studie te volgen. Dus ik kan je noet vertellen wat beter is. Wellicht kunnen andere mensen daar nog op inspringen.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2011, 11:31
Imaginairy
Imaginairy is offline
Er zijn inderdaad meerdere wegen die naar Rome leiden, maar sommigen kosten vandaag de dag een godsvermogen.

Als je mogelijkheid 2 doet van Vinovi's bericht, dan studeer je 1 jaar op het HBO en ga je daarna pas naar de universiteit. Je studeert dus 1 jaar langer, terwijl je niet langer studiefinanciering ontvangt. Het laatste jaar van je universitaire studie zul je zelf moeten bekostigen. Bovendien mag je dan in je hele studie absoluut geen uitloop hebben, omdat je daarna 3000 euro langstudeerdersboete moet betalen.

Mogelijkheid 3 houdt in dat je 1 à 2 jaar zelf moet betalen (mits je enkel een master doet), wat best duur is. Echter is voor dit traject meestal ook nog een pre-master vereist, waardoor je niet alleen een jaar extra kosten hebt, maar ook te maken krijgt met de langstudeerdersboete.

Kortom: Haal je VWO-diploma, en bespaar duizenden euro's studieschuld. Met dank aan onze vrienden in de Tweede Kamer.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 11:43
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
@Imaginairy,
ff tussendoor, als je van het mbo naar het hbo wil, maar beide opleidingen volledig afrond, heb je dan ook te maken met die 3000 euro??
ook in het geval wanneer ik hbo particulier wil gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 16:18
Imaginairy
Imaginairy is offline
Waffie: Nee, je kunt van MBO 4 naar HBO, dat zijn 2 aparte studies. In het HBO heb je zelfs weer recht op studiefinanciering. Die 3000 euro moet je betalen als je te lang over je studie doet. En als je na een HBO studie een andere HBO studie wil gaan doen, dan mag je wel een goudmijn bezitten, want dan moet je instellingscollegegeld betalen (afhankelijk van niveau en opleiding tussen de 5000 en 40.000 per jaar).
Met citaat reageren
Oud 09-07-2011, 11:53
Linda001
Linda001 is offline
Dit heeft mij echt heel erg geholpen!!
Dankuwel. hier ga ik zeker over nadenken.
Echt heel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Wat kan ik doen?
Verwijderd
7 24-10-2015 18:13
Studeren Wat kan ik beter doen?
Linda001
5 13-07-2011 10:27
Psychologie Wat moet ik nou doen voor haar?
joes
4 21-08-2005 21:35
Algemene schoolzaken Wat is een beter idee?
Verwijderd
15 14-06-2005 18:24
Liefde & Relatie Wat moet ik nou doen?
Verwijderd
50 28-08-2004 16:58
ARTistiek [TEK] als ik me verveel....
leucomelas
9 08-05-2004 00:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:31.