Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2011, 15:06
ri-an-ne03
Avatar van ri-an-ne03
ri-an-ne03 is offline
Hoi allemaal,

Ik moet volgend jaar een PWS maken. Ik heb als vak biologie, waar ik zelf heel erg blij mee ben. Ik heb ook al een onderwerp, namelijk: het placebo-effect. Ik ben nu al een beetje aan het bedenken hoe ik het graag zou willen doen, maar ik loop behoorlijk vast bij het -verplichte- experiment. Ik wil graag iets met concentratie vermogen willen doen. Bijvoorbeeld kinderen een enquête geven over hoe ze zich voelen, daarna een pilletje geven (placebo? maar kan ik daar zomaar aan komen?) en goed benadrukken dat dit heel erg goed voor je concentratie is en daarna nog een enquête geven en kijken naar de verschillen. Het nadeel hiervan is, is dat ik niet op school zomaar pilletjes mag uitdelen -neem ik aan- en dat ik dus waarschijnlijk niet zomaar aan pillen kan komen zonder werkzame stoffen. En als ik andere pillen zou geven mét werkzame stoffen dat ik dan eerst moet gaan onderzoeken welk effect dat heeft op het lichaam.

Andere optie is een hersenscan maken van iemand met pijn. Er is namelijk aangetoond dat in bepaalde delen van de hersenen de hersenactiviteit veranderd na het toedienen van een medicijn, zelfs als het een placebo is. Maar ook dit is best moeilijk. Ik moet iemand vinden met pijn die mee wilt werken, in het ziekenhuis zomaar een hersenscan regelen lijkt me bijna onmogelijk en ook dan zit je met het probleem van de soort pil die je geeft.

Misschien hebben jullie nog andere ideeën? En zijn er toevallig mensen hier die hun PWS over dit onderwerp hebben gedaan? Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor het meedenken!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2011, 15:18
Verwijderd
Kun je het niet testen met iets anders dan echt concentratievermogen? Je zou mensen natuurlijk ook gewoon energy drink kunnen voeren, en iets anders zonder cafeïne, en dan kijken of ze zich ook alerter en dergelijke voelen?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 15:20
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik weet niet of er ook gewoon neppilletjes zijn, maar volgens een vriendin kun je katten heb best medicijnen toedienen in bepaalde hulsjes die weer voor andere medicijnen gebruikt worden (ik ben even kwijt waarvoor, maar het was wel een bekende naam). Dat proeft dan niet zo naar en slikt zo'n kat makkelijk door (lees: dat glijdt makkelijker zo'n keel binnen voor de kat het weer wilt uitspugen). Dus misschien kun jij ook iets met dergelijke hulsjes doen, en dan stop je er gewoon niets in of ehm, iets waarvan je zeker weet dat het niet werkt. Misschien kun je navraag doen bij een apotheek of zoiets?

En anders kun je misschien iets doen met iets waarvan je dus weet dat het geen effect heeft (vitamine c?). Of je moet natuurlijk ook het effect onderzoeken. Dan kun je misschien iets doen wat klasgenoten van mij deden, die wilden het effect van dextro onderzoeken. Hadden ze drankjes gemaakt (sinaasappel oid) en in de helft ervan dextro opgelost en in de andere helft niet. Wisten mensen ook niet wat ze kregen.

En je kunt misschien ook nog onderzoeken of placebo's alleen werken als je vertelt 'het werkt' of ook als je niets zegt en zélfs als je zegt 'het is een placebo, het werkt niet'. Aangezien ik niet uitsluit dat zelfs als je zégt dat het een placebo is, het nog effect heeft. Lijkt me ook wel interessant.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 15:33
ri-an-ne03
Avatar van ri-an-ne03
ri-an-ne03 is offline
@Interglot Een drankje zou inderdaad ook nog wel een goede optie zijn, maar dan moet je het wel heel erg basic houden. Alleen net als bij energy drank reageert je lichaam daar in een vrij korte tijd heel erg heftig op dus dan is het heel erg moeilijk om onderscheid te maken tussen de psyche en lichamelijke reacties.

@Em. Die vitamine C is inderdaad wel een goede! En ik wil het wel heel erg graag op mensen houden . Op het laatste wat jij je afvraagt weet ik het antwoord al: als je het zegt dan krijg je het nocebo-effect. Precies het tegenovergestelde van het placebo-effect

Bedankt voor het meedenken !
Met citaat reageren
Oud 07-07-2011, 15:40
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Dat met katten was meer een voorbeeld met dat dat soort hulsjes bestonden.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 15:12
tuttebel
Avatar van tuttebel
tuttebel is offline
ja vitamine c pilletjes, dat wou ik ook aanraden. dat gaven wij op kampen nog wel eens als 'heimwee-pilletjes'.
verder zou je voor dit soort vragen het best met je begeleider kunnen praten, hij/zij weet vast wat allemaal mag van de schoolleiding qua ethiek bij dit soort onderzoekjes.
je hebt bijv. ook caffeine-pillen die je over de toonbank kunt krijgen, die zou je kunnen geven. maar ik weet niet of die ook voor kinderen geschikt zijn. vraag eens bij een apotheek of drogist wat ze verkopen qua 'concentratie-middeltjes'.
__________________
[QUOTE=zeehond23;29007512]tuttebel staat onder mijn bescherming[/QUOTE]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] PWS Natuurkunde
DonneGerlich
5 28-07-2015 05:09
Studeren malaria universiteit wageningen
marjolein243
0 30-09-2010 15:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Profielwerkstuk Licht
Soldaat14
3 18-08-2009 15:29
Huiswerkvragen: Exacte vakken PWS onderzoeksmethode
mini89
2 20-12-2006 20:17
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wetenschappelijk experiment biologie
Dame Blanche
1 08-09-2004 00:48
Huiswerkvragen: Exacte vakken pws boemerang
i3
6 12-01-2004 15:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:55.