Oud 21-02-2008, 17:44
Neutie
Avatar van Neutie
Neutie is offline
Ik zit nu in 6VWO ik en ben de optie aan het verkennen om te gaan studeren in Oxford. Het probleem: ik ben te laat om me in te schrijven voor het komende collegejaar. Nu zit ik er over te denken een jaar in Nederland te studeren en, als ik het nog wil, volgend jaar proberen toegelaten te worden in Oxford. Ik weet dat je bij de inschrijving een 'referentie' van school nodig hebt, maar wie zou die moeten schrijven als ik al studeer? En na het interview stellen ze toch ook altijd een aantel 'voorwaarden' waar je aan moet doen voordat je echt toegelaten bent, zoals dat je minstens een 8 moet halen bij bepaalde vakken. Als ik mijn diploma al heb gehaald kan ik daar natuurlijk niks meer aan veranderen. Of kan dat wel?
Heeft iemand hetzelfde 'probleem' gehad? Daar zou ik graag wat van horen over hoe hij/zij het heeft aangepakt (ook als diegene niet is aangenomen).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2008, 18:57
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
Mijn vriend heeft het ook geprobeerd bij Oxford (of Cambridge, weet niet meer precies) en daar werd hem vriendelijk verteld dat hij toch echt wel negens en een paar tienen moest hebben op zijn eindlijst om een kans te maken. Vervolgens is hij ook bij andere minder hoog aangeschreven universiteiten afgewezen. Dit was overigens voor een studie geneeskunde.

Naar die voorwaarden zou ik dus nog even goed informeren. Vooral ook goed uitleggen hoe het Nederlandse systeem in elkaar zit en wat als hoge eindlijst wordt beschouwd. Zij lezen namelijk alleen maar dat 10 het hoogste cijfer is, maar denken niet aan de haalbaarheid daarvan.
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 20:16
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ik studeer zelf in Schotland, maar aanmelden voor alle universiteiten binnen GB gaat via dezelfde organisatie (de Britse IB-groep zeg maar). Ik ben ook niet meteen gaan studeren na mijn diploma, maar ben er eerst 2 jaar tussenuit geweest. Hoe dan ook, ik heb ten tijde van mijn aanmelding gewoon contact opgenomen met een leraar van mijn oude middelbare school met wie ik een goede band had en hij vond het geen probleem om een referentie voor me te schrijven. Als je een goede band hebt met een leraar kan je natuurlijk ook uitleggen wat je van plan bent en vragen of iemand nu al een referentie voor je kan schrijven. Deze referenties hoeven trouwens niet per se door een leraar geschreven te worden, als je een baantje hebt kan je het ook aan je baas vragen, of als je gaat studeren kan je het ook aan een begeleider oid op de universiteit vragen, alleen grote kans dat een leraar van je middelbare school je beter kent dan iemand die honderden eerste-jaars studenten les geeft.

Heb zelf geen interview hoeven doen (de meeste universiteiten hier houden alleen interviews voor bepaalde opleidingen zoals geneeskunde of artistieke studies, maar dat zal dan bij Oxford wel anders zijn), maar over het algemeen werkt het zo: je wordt niet toegelaten, je wordt voorwaardelijk toegelaten of je wordt onvoorwaardelijk toegelaten. De 1e en laatste optie zijn duidelijk, alleen als je voorwaardelijk wordt toegelaten moet je nog aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dit is (voor zo ver ik weet) echter vooral van toepassing op scholieren die in hun laatste jaar zitten, en dus bv. worden toegelaten onder voorwaarde dat ze voor hun eindexamen bepaalde cijfers halen. Heb jij echter al examen gedaan, dan lijkt het mij dat je of wordt afgewezen of onvoorwaardelijk wordt toegelaten. Tenzij ze willen dat je bv. een bijspijker cursus volgt, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk.

Bedenk dat de aanmeldingsdatum voor Oxford eerder is dan voor de meeste andere universiteiten (oktober ipv januari). Verder kan je je bij maximaal 6 universiteiten inschrijven, dus als je hoe dan ook graag in GB wilt studeren, kan je ook nog een 2e t/m 6e keus opgeven, en dan kan je altijd nog besluiten waar je heen wilt/helemaal niet wilt gaan.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 20:41
Neutie
Avatar van Neutie
Neutie is offline
Citaat:
Mijn vriend heeft het ook geprobeerd bij Oxford (of Cambridge, weet niet meer precies) en daar werd hem vriendelijk verteld dat hij toch echt wel negens en een paar tienen moest hebben op zijn eindlijst om een kans te maken. Vervolgens is hij ook bij andere minder hoog aangeschreven universiteiten afgewezen. Dit was overigens voor een studie geneeskunde.

Naar die voorwaarden zou ik dus nog even goed informeren. Vooral ook goed uitleggen hoe het Nederlandse systeem in elkaar zit en wat als hoge eindlijst wordt beschouwd. Zij lezen namelijk alleen maar dat 10 het hoogste cijfer is, maar denken niet aan de haalbaarheid daarvan.
Op de site van Oxford University staat dat als je een VWO diploma met voor 'individual subjects' een 8 of hoger moet hebben. Het is mij niet echt duidelijk of ze met individual subjects alle vakken op je diploma bedoelen, of alleen de vakken die met de studie die je wilt gaan doen te maken hebben. Volgens mij is het ook zo dat Cambridge nog hogere eisen stelt dan Oxford, dus het kan best zijn dat die vriend van jou het daar heeft geprobeerd.
Ik besef me dat het natuurlijk heel moeilijk is om op zo'n universiteit aangenomen te worden en ook dat ik er een beetje (nogal) laat mee ben, maar ik wil gewoon zeker zijn of het wel of niet kan voordat ik het 'opgeef' of juist als doel aanneem.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 22:24
essygal1990
essygal1990 is offline
Citaat:
Bedenk dat de aanmeldingsdatum voor Oxford eerder is dan voor de meeste andere universiteiten (oktober ipv januari). Verder kan je je bij maximaal 6 universiteiten inschrijven, dus als je hoe dan ook graag in GB wilt studeren, kan je ook nog een 2e t/m 6e keus opgeven, en dan kan je altijd nog besluiten waar je heen wilt/helemaal niet wilt gaan.
De aanmeldingsdatum voor Oxbridge is 15 October.

Vanaf dit jaar kan je je bij maximaal 5 universiteiten inschrijven. The policy has changed .

Which university do you study at? St. Andrews by any chance ?

Laatst gewijzigd op 21-02-2008 om 22:36.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 22:30
essygal1990
essygal1990 is offline
Citaat:
Op de site van Oxford University staat dat als je een VWO diploma met voor 'individual subjects' een 8 of hoger moet hebben. Het is mij niet echt duidelijk of ze met individual subjects alle vakken op je diploma bedoelen, of alleen de vakken die met de studie die je wilt gaan doen te maken hebben. Volgens mij is het ook zo dat Cambridge nog hogere eisen stelt dan Oxford, dus het kan best zijn dat die vriend van jou het daar heeft geprobeerd.
Ik besef me dat het natuurlijk heel moeilijk is om op zo'n universiteit aangenomen te worden en ook dat ik er een beetje (nogal) laat mee ben, maar ik wil gewoon zeker zijn of het wel of niet kan voordat ik het 'opgeef' of juist als doel aanneem.
Als je al niet begrijpt wat ze in het engels bedoelen met "individual subjects" word het best moeilijk voor je.

Met individual subjects word bedoeld dat ze verwachten dat je minimaal een 8 haalt in al je vakken. Natuurlijk staat het beter als je een 10 in wiskunde hebt als je economie bijvoorbeeld wilt studeren. Ik wil daarbij ook zeggen dat je niet gelijk een plaats krijgt als je de eisen voltooid.

Ik ben zelf van plan om mijn bachelor's diploma of in London School of Economics of University College of Utrecht te doen, als ik word geaccepteerd, en dan mijn Masters in Oxford. Uiteindelijk is het je Masters dat telt, en dit komt van iemand met een gemiddeld van boven de 9.

Laatst gewijzigd op 21-02-2008 om 22:35.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 16:35
Neutie
Avatar van Neutie
Neutie is offline
Citaat:
Als je al niet begrijpt wat ze in het engels bedoelen met "individual subjects" word het best moeilijk voor je.
En als jij niet eens weet dat je 'wordt' in deze zin met dt schrijft, snap ik niet dat je gemiddeld hoger dan een 9 kan halen...
Natuurlijk begrijp ik wel wat individual betekent, maar het lijkt me onlogisch dat je voor alle vakken een 8 of hoger moet halen terwijl je niet alle kennis van die vakken nodig hebt voor alle studies die ze daar aanbieden. Ik sta bijvoorbeeld een 7 voor geschiedenis, maar ik ben niet van plan om een studie te gaan doen die iets (of iig veel) met geschiedenis te maken heeft. Daarnaast is het ook zo dat je als je uit Engeland komt, je minstens 3 A-levels nodig hebt in de vakken die bij je beoogde studie 'horen'. Ik weet niet precies wat een 'A-level' inhoudt (alleen dat het niveau ongeveer gelijk is aan het VWO), maar op mijn eindlijst staan geloof ik 14 vakken. Dat is dus veel meer.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 16:44
essygal1990
essygal1990 is offline
Citaat:
En als jij niet eens weet dat je 'wordt' in deze zin met dt schrijft, snap ik niet dat je gemiddeld hoger dan een 9 kan halen...
Natuurlijk begrijp ik wel wat individual betekent, maar het lijkt me onlogisch dat je voor alle vakken een 8 of hoger moet halen terwijl je niet alle kennis van die vakken nodig hebt voor alle studies die ze daar aanbieden. Ik sta bijvoorbeeld een 7 voor geschiedenis, maar ik ben niet van plan om een studie te gaan doen die iets (of iig veel) met geschiedenis te maken heeft.
Het is een forum, en ik heb nu al drie jaar geen nederlands meer gestudeerd dus het spijt me als het een beetje slordig overkomt.

Ze willen de beste studenten hebben, met een 7 voor geschiedenis kom je niet binnen. In andere woorden, je moet een "well-rounded student" zijn en je kan nooit genoeg kennis hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 17:08
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
En als jij niet eens weet dat je 'wordt' in deze zin met dt schrijft, snap ik niet dat je gemiddeld hoger dan een 9 kan halen...
Natuurlijk begrijp ik wel wat individual betekent, maar het lijkt me onlogisch dat je voor alle vakken een 8 of hoger moet halen terwijl je niet alle kennis van die vakken nodig hebt voor alle studies die ze daar aanbieden. Ik sta bijvoorbeeld een 7 voor geschiedenis, maar ik ben niet van plan om een studie te gaan doen die iets (of iig veel) met geschiedenis te maken heeft. Daarnaast is het ook zo dat je als je uit Engeland komt, je minstens 3 A-levels nodig hebt in de vakken die bij je beoogde studie 'horen'. Ik weet niet precies wat een 'A-level' inhoudt (alleen dat het niveau ongeveer gelijk is aan het VWO), maar op mijn eindlijst staan geloof ik 14 vakken. Dat is dus veel meer.
Ik begrijp het Engelse middelbare school systeem nog niet helemaal, maar over het algemeen is het zo dat als je 16 bent (en in wat hier dus ongeveer de 4e klas is) je GCSE's doet; dit is volgens mij redelijk hetzelfde als de eindexamens zoals wij die kennen. Vervolgens kan je verder leren voor je A-levels, deze zijn niet verplicht, maar moet je halen om bij universiteiten te worden toegelaten. De meeste scholieren kiezen ongeveer 4 vakken om als A-levels te studeren ter voorbereiding op de universiteit. Kennis is dus minder breed, maar zou wel dieper moeten zijn. De examens schijnen ook meer te zijn zoals op de universiteit; dus ipv veel korte vragen, slechts enkele essay-stijl vragen voor alpha-vakken.

En nee, studeer niet aan St. Andrews, waar het tegenwoordig bijna net zo moeilijk schijnt te zijn om toegelaten te worden als Oxbridge (hoewel dat misschien lichtelijk overdreven is, werd ik er afgewezen ondanks een examencijfer van ruim een 8 gemiddeld, hoop buitenschoolse activiteiten en onvoorwaardelijke acceptaties voor mijn 5 andere aanmeldingen. Het Prince William effect; sinds hij er gestuurd heeft schijnen ze 4x zoveel aanmeldingen te krijgen als daarvoor)
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 19:04
Neutie
Avatar van Neutie
Neutie is offline
Citaat:
Ze willen de beste studenten hebben, met een 7 voor geschiedenis kom je niet binnen. In andere woorden, je moet een "well-rounded student" zijn en je kan nooit genoeg kennis hebben.
Ja, daar was ik al bang voor Stom, ik had makkelijk een 8 of hoger kunnen halen maar ik had geen zin om goed te leren en ook geen zin om een herkansing te doen. En nu kan ik er niks meer aan doen, want ik heb het al twee jaar gelden afgesloten.
Maarja, misschien is het ook beter om te beginnen in Nederland, want ik weet nog niet eens 100% zeker wat ik wil gaan studeren.

Sorry als ik een beetje geïrriteerd overkwam met dat 'wordt', had mijn dag niet die dag.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 12:30
essygal1990
essygal1990 is offline
Citaat:
Ja, daar was ik al bang voor Stom, ik had makkelijk een 8 of hoger kunnen halen maar ik had geen zin om goed te leren en ook geen zin om een herkansing te doen. En nu kan ik er niks meer aan doen, want ik heb het al twee jaar gelden afgesloten.
Maarja, misschien is het ook beter om te beginnen in Nederland, want ik weet nog niet eens 100% zeker wat ik wil gaan studeren.

Sorry als ik een beetje geïrriteerd overkwam met dat 'wordt', had mijn dag niet die dag.

Als je nog niet goed weet wat je wilt studeren zou ik gewoon in Nederland beginnen, de University Colleges zijn daar perfect voor. En sommige van de studenten doen hun masters in het buitenland: Oxford, Cambridge, LSE, Yale, Harvard etc.

Je kunt het altijd proberen bij Oxford, het gaat niet alleen maar om cijfers.

Geeft niks, ik kwam ook een beetje geïrriteerd over.

Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 12:49
Neutie
Avatar van Neutie
Neutie is offline
Ja, aan University College heb ik ook nog gedacht, maar daar weet ik heel weinig over. Toch maar even in een van de vele topics op dit forum kijken die erover gaan
En een master doen op Oxford (of ergens anders) lijkt me ook geweldig.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 10:59
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Of gezellig een jaartje naar Oxbridge gaan via uitwisselingsprogramma van je uni in NL, veel simpeler binnenkomen.. Ik sta gemiddeld 8,1 voor Rechten aan de UU (waar ook een 6,5 bijzit, dus niet alleen maar 7,5 en hoger..) en ga volgend jaar een jaar Rechten doen in Cambridge. Enige wat je dan hoeft te doen is hopen dat ze veel plaatsen beschikbaar stellen en je tegenkandidaten verslaan. Maar goed, een jaartje is wel iets anders dan je hele opleiding natuurlijk..
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 12:41
Jan Post
Jan Post is offline
Citaat:
Als je al niet begrijpt wat ze in het engels bedoelen met "individual subjects" word het best moeilijk voor je.

Met individual subjects word bedoeld dat ze verwachten dat je minimaal een 8 haalt in al je vakken. Natuurlijk staat het beter als je een 10 in wiskunde hebt als je economie bijvoorbeeld wilt studeren. Ik wil daarbij ook zeggen dat je niet gelijk een plaats krijgt als je de eisen voltooid.

Ik ben zelf van plan om mijn bachelor's diploma of in London School of Economics of University College of Utrecht te doen, als ik word geaccepteerd, en dan mijn Masters in Oxford. Uiteindelijk is het je Masters dat telt, en dit komt van iemand met een gemiddeld van boven de 9.
Het is natuurlijk onzin dat alleen je master van toepassing is, ik neem aan dat je dat zelf ook wel weet.

Het blijft natuurlijk ontzettend moeilijk om deze universiteiten binnen te komen, dat zal dus bijna niet lukken! Als jij naar de London School of Economics wilt mag jij op je 18e jaar wel een ontzettend goed cv hebben opgebouwd want, binnen europa is dit een van de hoogst aangeschreven universiteiten op het gebied van economie.

Het is voor veel Nederlandse studenten met goede cijfers vaak onhaalbaar om op deze universiteiten te worden aangenomen, tenzij je al ergens veel werkervaring op niveau hebt opgedaan, of bij sommige universiteiten al aardig wat hebt lopen doneren
__________________
"A person who has achieved success has lived well, laughed often and loved much"

Laatst gewijzigd op 26-02-2008 om 12:47.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 15:48
wattenstaaf
wattenstaaf is offline
Gut gut. Hier op UCU lopen er genoeg rond die minsten zoveel hebben gedaan als jij. En een leven als expat kind in een gated community voegt echt niet zo veel toe aan je levenservaring als jij zelf waarschijnlijk denkt. Kort om, je hebt een gebrek aan ervaring en Oxford is ultiem selectief..maar je hebt gelijk een poging wagen kan natuurlijk geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 19:47
fivestar
fivestar is offline
Hey, ik zit nu in 4 Gymnasium en haal ook erg hoge cijfers. Ik wil erg graag naar Oxford. Wat raden jullie me aan om te doen, zodat ik een goede kans heb om te worden toegelaten?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 20:06
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Nog meer je best doen
Met hoge cijfers kom je overal
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 21:12
MizZoo
Avatar van MizZoo
MizZoo is offline
Citaat:
Met hoge cijfers kom je overal
Dacht het niet. Met puur en alleen hoge cijfers zijn geen garantie op toelating tot Oxford/Cambridge. Iedereen kan wel 5 uur per dag leren en overal een 9 voor halen, op een middelbare school zeggen dat soort cijfers dus m.i. lang niet alles over de capaciteiten van leerlingen, en dat hebben ze bij Oxford ook heus wel door.

@Fivestar: probeer naast je school aan zoveel mogelijk activiteiten mee te doen als debatteren, schrijven voor de schoolkrant, commissies, enzovoort. Probeer ook je Engels op een hoog niveau te krijgen, en natuurlijk je kennis van het vak wat je wilt studeren.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat je cijfers ook gewoon zo hoog moeten zijn. Het is altijd mooi meegenomen als je kunt zeggen dat je de beste van je jaar bent, en intelligentie en goeie cijfers wegen natuurlijk erg zwaar mee bij de toelating, maar hoge cijfers heeft natuurlijk iedereen die zich aanmeld. Dus probeer je te onderscheiden door naast je hoge cijfers ook in andere dingen uit te blinken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-02-2010, 21:31
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Dacht het niet. Met puur en alleen hoge cijfers zijn geen garantie op toelating tot Oxford/Cambridge. Iedereen kan wel 5 uur per dag leren en overal een 9 voor halen, op een middelbare school zeggen dat soort cijfers dus m.i. lang niet alles over de capaciteiten van leerlingen, en dat hebben ze bij Oxford ook heus wel door.

@Fivestar: probeer naast je school aan zoveel mogelijk activiteiten mee te doen als debatteren, schrijven voor de schoolkrant, commissies, enzovoort. Probeer ook je Engels op een hoog niveau te krijgen, en natuurlijk je kennis van het vak wat je wilt studeren.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat je cijfers ook gewoon zo hoog moeten zijn. Het is altijd mooi meegenomen als je kunt zeggen dat je de beste van je jaar bent, en intelligentie en goeie cijfers wegen natuurlijk erg zwaar mee bij de toelating, maar hoge cijfers heeft natuurlijk iedereen die zich aanmeld. Dus probeer je te onderscheiden door naast je hoge cijfers ook in andere dingen uit te blinken.
Dan komt dat er wel uit bij de toelatingstoets die je zeker zult moeten maken.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2011, 11:28
A7X
A7X is offline
Ik vermoedde dit al, maar wil iemand het even voor de zekerheid voor me bevestigen?
Ik heb een 8 gemiddeld voor bijna al mijn vakken, maar bij economie en wiskunde gaat me dat waarschijnlijk niet lukken, simpelweg omdat ik een brein heb voor talen- en alfa-vakken. Ik heb dus geen enkele kans om toegelaten te worden tot de University of Oxford?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studeren in Engeland
Lotta_JPMorgan
9 04-06-2015 18:21
Studeren Studeren in het buitenland (Engeland)
ferdinandV
83 17-04-2015 09:22
Studeren Studeren in Amerika/Engeland
sooperdooper
16 28-01-2013 20:04
Studeren Oxbridge
Schipper
0 23-09-2012 17:45
Studeren Studeren in Oxbridge
Eigennaam
13 21-04-2011 21:21
Algemene schoolzaken Studeren in het buitenland?
Mexx83
31 22-09-2005 07:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.