Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2007, 13:03
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik vind het enorm veel. Ik kreeg 'vroegah' 125 gulden zakgeld en kleedgeld in-een. En later werd dat 75 euro in-een (en dat vond men toen al veel!).

Ik kan me ook niet voorstellen hoe een 17-jarige nou 75 euro aan alleen maar zakgeld (dus excl. kleding) op kan maken. Tenzij je dingen als boeken zelf moet betalen, maar dat neem ik dan ook maar aan van niet.

En enerzijds denk ik: ach, als je ouders dat geld nou hebben, waarom zouden ze jou er niet mee verwennen? Dat is ook zo, je moet nu leven als je dat geld hebt. Maar je loopt wel het risico dat je totaal niet om kan gaan met geld omdat je altijd gewend bent er zoveel van te hebben. Maar goed, dat moet later dan maar blijken.
In ieder geval, als je je beseft dat je erg veel geluk hebt met zo'n situatie en als je er niet over opschept oid en ook niet op anderen neerkijkt als zij niet de nieuwste telefoon hebben (oid) dan lijkt het me niet zo'n probleem.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2007, 13:23
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
Ieke schreef op 21-01-2007 @ 13:52 :
Niet, het zijn normen en wat je normen wat dit betreft zijn is maar net hoe er in je omgeving mee wordt. Als je omgeving wat 'armer' is zal er minder zakgeld zijn dan als je omgeving wat 'rijker' is puur en alleen omdat er meer af kan. Als je in een van die omgevingen zit is de norm van je omgeving normaal.
Ik ben het er niet mee eens, maar waarschijnlijk ben ik dan uitzondering op de regel
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 13:38
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Citaat:
Ieke schreef op 21-01-2007 @ 14:52 :
Niet, het zijn normen en wat je normen wat dit betreft zijn is maar net hoe er in je omgeving mee wordt. Als je omgeving wat 'armer' is zal er minder zakgeld zijn dan als je omgeving wat 'rijker' is puur en alleen omdat er meer af kan. Als je in een van die omgevingen zit is de norm van je omgeving normaal.
Ik ben het er ook niet mee eens. Het heeft niks met je omgeving te maken. Maar met je ouders. Als je erop doet dat: Het van de plek afhangt, zoals bijvoorbeeld het wonen in een sloppenwijk, of in een plaats die erom bekend staat dat er wat rijkere mensen wonen.
Dan nog ben ik het er niet mee eens. Zoals ik al eerder beschreef krijg ik nu redelijk wat, maar vroeger echt totaal niet.. En mijn ouders hebben het niet verkeerd, laat ik het zo zeggen.
Beter voorbeeld: mijn neefjes en nichtje, wonen letterlijk in een kasteel en hebben meerdere huizen, en wonen in een buurt die bij iedereen bekend staat als 'rijke mensen' maar zij krijgen echt weinig zakgeld...Het hangt dus niet van je omgeving af.
__________________
Tsja...nou zeg...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 13:43
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
bambix schreef op 21-01-2007 @ 14:23 :
Ik ben het er niet mee eens, maar waarschijnlijk ben ik dan uitzondering op de regel
Als je altijd bij de AH boodschappen doet heb je een ander idee over wat ongeveer duur en wat ongeveer goedkoop is voor dingen dan als je bij de ALDI oid boodschappen doet. Dan weet je wel dat het relatief gezien bij de AH duur is en bij de ALDI goedkoop, maar op zichzelf kijk je toch anders. Hetzelfde met zakgeld. Als de norm in jou omgeving op 5 euro per week ligt vind je dat normaal, maar als de norm op 15 euro per week ligt vind je dat normaal. Normaal bedoel ik hier als een gemiddelde en dan kan je ernaast nog prima beseffen dat het ten opzichte van andere groepen hoger is zonder het dan echt veel is. Als je in een norm van 15 euro er 25 krijgt is dat voor die norm veel en voor die van 5 heel veel. Als je in een norm van 5 10 krijgt is dat veel voor de norm van 5 en weinig voor de norm van 15.
Dus ik denk dat je perspectief hierin (wat veel en wat weinig is) dus afhankelijk is van je norm en opvoeding (dus wat je ouders ervan denken). Ik heb het sowieso niet over de extremen, maar 75 valt ook nog absoluut niet in de extremen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 13:49
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Anki schreef op 21-01-2007 @ 14:38 :
Ik ben het er ook niet mee eens. Het heeft niks met je omgeving te maken. Maar met je ouders. Als je erop doet dat: Het van de plek afhangt, zoals bijvoorbeeld het wonen in een sloppenwijk, of in een plaats die erom bekend staat dat er wat rijkere mensen wonen.
Dan nog ben ik het er niet mee eens. Zoals ik al eerder beschreef krijg ik nu redelijk wat, maar vroeger echt totaal niet.. En mijn ouders hebben het niet verkeerd, laat ik het zo zeggen.
Beter voorbeeld: mijn neefjes en nichtje, wonen letterlijk in een kasteel en hebben meerdere huizen, en wonen in een buurt die bij iedereen bekend staat als 'rijke mensen' maar zij krijgen echt weinig zakgeld...Het hangt dus niet van je omgeving af.
Lang leve de uitzondering die de regel bevestigt. Het gaat ook absoluut om de normen die je ouders hanteren om wat je eigen norm wordt. Maar die van ouders zijn over het algemeen ook ergens op gebaseert. (Wat normaal is in die omgeving, wat ze uit hun eigen verleden hebben etc)
Ik zeg niet dat de plek (omgeving) waar je zegt per definitie zegt hoeveel je krijgt. (Dus groot huis is per definitie veel zakgeld) Ik zeg dat het je norm om te bekijken of iets veel is of niet erdoor bepaald wordt in heel veel gevallen (uiteraard heb je uitzonderingen)
Iemand die uit een gezin komt die het goed heeft en waar niet op elke stuiver gekeken moet worden vind 20 euro over het algemeen niet heel veel geld en iemand die uit een gezin komt waar dat wel moet vind het waarscheinlijk wel heel veel geld.
Wat ik dus al de hele tijd zeg is dat wat veel is relatief is. Maar net hoe je er tegenaan kijkt en dat dat weer afhankelijk is van je omgeving en dat het als je omgeving goed is het idee van veel over het algemeen hoger ligt qua vaste waardes (=geldbedrag) dan iemand die uit een omgeving komt die het niet zo breed hebben.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 13:53
Ray
Avatar van Ray
Ray is offline
Ik ben het best met Ieke eensch, omgeving (sociaal mileu ed) maakt wel degelijk uit.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 14:25
Verwijderd
Het is moeilijker om te zeggen dat je niet uit een rijke familie komt, terwijl de verwachtingen heel hoog liggen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 14:51
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Niet schuldig door voelen.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 15:09
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Ieke schreef op 21-01-2007 @ 13:54 :
Als ik studeer wel en als ik werk lijkt dat me niet nodig. Je kan dus moeilijk stellen dat je per definitie als je 25 bent je geen geld meer krijgt van je ouders.
Verwennen is overgens nog wat anders dan structureel geld krijgen. Wat gadje zegt, als je dan net gaat verhuizen naar een fatsoenlijk huis is het best leuk om dan iets voor je huis van je ouders te krijgen. Dat is in feite verwennen (extratje, ook al is het misschien nuttig) en geen structurele maandelijkse toelage van mijn ouders.
Semantics. Ik was op zoek naar een vertaling van "to spoil", maar blijkbaar ben ik daar niet helemaal goed in geslaagd.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 15:12
Morri
Morri is offline
Citaat:
X-Ray™ schreef op 21-01-2007 @ 14:53 :
Ik ben het best met Ieke eensch, omgeving (sociaal mileu ed) maakt wel degelijk uit.
Ik ook wel. Als ik later miljonair ben, zal ik mijn kinderen waarschijnlijk meer geld geven dan wanneer ik net rond kan komen. Als je als ouders de studie van je kinderen kan en wil betalen, zie ik niet in waarom je dat zou doen.

Ik kijk niet neer op mensen die niet werken (ik doe het zelf ook alleen in de zomervakantie). Maar ik heb er wel een hekel aan dat sommige rijken mensen (let op: niet allemaal) neerkijken op mensen die in de supermarkt werken, schoonmaken en wat dan ook. Ik heb respect voor mensen die zelf hun eigen geld bij elkaar werken. Ik heb het geld zelf niet nodig want ik kan prima rondkomen van hetgeen ik krijg (25 euro per maand). En dat is niet veel, maar ik heb ook niet veel behoeftes. Je merkt wel dat mensen die moeten werken voor hun geld vaak veel meer genieten van alles wat ze kunnen kopen. Ik verdiende 3,5 euro per uur, ik ging wel beseffen dat 15 euro vijf uur werken betekende.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 15:32
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Wat wil je er eigenlijk tegen gaan doen? Teruggeven aan je ouders?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 15:45
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
Morri schreef op 21-01-2007 @ 16:12 :
Ik ook wel. Als ik later miljonair ben, zal ik mijn kinderen waarschijnlijk meer geld geven dan wanneer ik net rond kan komen. Als je als ouders de studie van je kinderen kan en wil betalen, zie ik niet in waarom je dat zou doen.

Ik kijk niet neer op mensen die niet werken (ik doe het zelf ook alleen in de zomervakantie). Maar ik heb er wel een hekel aan dat sommige rijken mensen (let op: niet allemaal) neerkijken op mensen die in de supermarkt werken, schoonmaken en wat dan ook. Ik heb respect voor mensen die zelf hun eigen geld bij elkaar werken. Ik heb het geld zelf niet nodig want ik kan prima rondkomen van hetgeen ik krijg (25 euro per maand). En dat is niet veel, maar ik heb ook niet veel behoeftes. Je merkt wel dat mensen die moeten werken voor hun geld vaak veel meer genieten van alles wat ze kunnen kopen. Ik verdiende 3,5 euro per uur, ik ging wel beseffen dat 15 euro vijf uur werken betekende.
Mijn vriendin is kassa meisje
De vakanties mogen ook niet boven de 500 euro van haar
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 22:18
Macademion
Avatar van Macademion
Macademion is offline
Nee hoor, ik kreeg ongeveer evenveel. Gewoon lekker sparen en niet ermee te koop lopen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 23:18
Mariekje*
Mariekje* is offline
Daar hoef jij je niet schuldig over te voelen hoor. Net wat Balance al eerder zei: Als je ouders dat geld nou gewoon hebben, waarom zouden ze jou er dan niet mee mogen plezieren?

Zolang je beseft wat de waarde van geld is, en niet op anderen neer kijkt omdat zij het iets minder hebben, is er niets aan de hand. Mijn ervaring is juist dat voornamelijk de mensen die het minder breed hebben in hun leven, tevens de mensen zijn met de grootste vooroordelen over gezinnen met (meer) geld.

Ik heb zelf ook altijd ontzettend veel gekregen van mijn ouders, en kom dus evengoed uit een rijk en welvarend gezin,.. echter besef ik (zelfs met weinig werken) dondersgoed wat de waarde van geld is, hoe ik het het beste kan besteden, en hoe gelukkig ik eigenlijk zou moeten zijn met alle mogelijkheden die ik krijg of heb gekregen van mijn ouders. Het heeft voor- en- nadelen, maar ik ben blij dat ik dankzij mijn opvoeding nog altijd de weg langs het materialisme weet te vinden zegmaar. En daar ben ik mijn ouders misschien nog wel het meest dankbaar voor; Als ik zie hoe veel anderen jongelui uit welvarende, rijke gezinnen zich soms gedragen (of nouja misdragen) "Maaaam, ik wil"... Dan gaan zelfs mijn nekharen overeind staan.

Lekker sparen, weet waaraan je het uitgeeft, loop er niet mee te koop en kijk zo min mogelijk op anderen neer.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 08:54
Verwijderd
Je moet al je geld weggeven aan de armen, want anders kom je niet in de hemel.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 17:53
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
tja, je omgeving werkt idd mee. Maar ik sluit me aan bij de rest, spaar wat je 'teveel' krijgt!
ik kreeg tot mijn 18e 100 gulden kleedgeld p/mnd, en zakgeld wat ieder jaar met een rijksdaalder per week omhoog ging mits ik over ging. Maar zodra ik 18 was, moest ik alles zelf betalen, verzekering, rijles, school, boeken etc.
als ik ooit een huis ofzo ga kopen is er nog een erfenis van mijn vader maar dat zal echt niet veel zijn, hooguit een paar duizend euro. maar verder krijg ik niks!
Met citaat reageren
Oud 24-01-2007, 19:35
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 23-01-2007 @ 09:54 :
Je moet al je geld weggeven aan de armen, want anders kom je niet in de hemel.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 20:38
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Apomes schreef op 21-01-2007 @ 13:14 :
Als ik dit vgl met mezelf en mijn vrienden, klasgenoten etc. Merk ik toch wel grote cultuurverschillen tussen Belgen en Nederlanders.


Zoals wat dan bijvoorbeeld? Ik denk niet dat Belgen standaard veel meer van hun ouders krijgen, net als dat als ik om me heen kijk de één echt alles tot aan rijbewijzen, de hele studie en auto's toe betaald krijgen, maar ik ook zat mensen ken die helemaal niet financieel gesteund worden door hun ouders. Is dat in België niet gewoon precies hetzelfde?

Hoe is het eigenlijk geregeld met studie financiering van de overheid, is er ook een soort IB-groep?

Het enige wat ik wel eens gehoord heb is dat het voor Belgen gebruikelijk is (of in ieder geval niet ongebruikelijk) om na de studie weer thuis te gaan wonen en dat is in Nederland toch wel heel erg zeldzaam...

Citaat:


(knip) Persoonlijk denk ik ook dat de gemiddelde Belg ouder meer spaart voor zijn kind door bv een maandelijkse bestendige opdracht bij de bank en dat tot hun 18de. en het geld komt dan pas vrij vanaf hun 18de of 21ste, daarvoor kunnen ze er dus niet aan.
Nou dat denk ik dus helemaal niet. Ik heb zelf een spaarrekening en ik ken ontzettend veel mensen die dat ook hebben, alleen wordt dat vaak niet zo handig gespendeerd (uitgaan etc), maar ja daar hebben de ouders weinig mee te maken natuurlijk.... Ik probeer er elk jaar mijn collegegeld van te betalen en er voor de rest af te blijven.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 20:45
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
bambix schreef op 21-01-2007 @ 14:23 :
Ik ben het er niet mee eens, maar waarschijnlijk ben ik dan uitzondering op de regel
Wat is het nummer 1 argument als kinderen zakgeldverhoging vragen?

Juist: 'Mijn vrienden krijgen allemaal meer dan ik'
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 03:10
bam
Avatar van bam
bam is offline
Citaat:
MB schreef op 27-01-2007 @ 21:45 :
Wat is het nummer 1 argument als kinderen zakgeldverhoging vragen?

Juist: 'Mijn vrienden krijgen allemaal meer dan ik'
Dan zeg ik nog steeds, ik ben anders opgevoed
MAAR, nummer 1 argument zou inderdaad kunnen zijn: 'Mijn vrienden krijgen allemaar meer dan ik'
__________________
Ik ben nieuw
Met citaat reageren
Oud 03-02-2007, 11:50
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
naja, hoe oud iem. ook is, als die ouders geld willen geven, nou en. Zij hebben er ook hard voor gewerkt dus ze kunnen ermee doen wat ze willen. Zolang iemand maar niet arrogant gaat worden of een snob. Ik herken dit ook wel, ik kan mn hele salaris van mn vader krijgen als ik dat wil, maar ik vind het toch lekkerder dat ik weet dat ik er zelf voor heb gewerkt. Dus toen ik op de middelbare school zat heb ik een leuk kassabaantje gezocht
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 22:01
polysix
polysix is offline
Citaat:
Gothic schreef op 19-01-2007 @ 22:43 :
Ik krijg minder incl kleedgeld...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 15:32
Verwijderd
Je hoeft je niet rot te voelen om het geld wat je krijgt, maar je moet zeker de waarde van geld beseffen. Ik ken een jongen die een keer zei dat hij gewoon een pinpas van z'n ouders kreeg zonder limiet of whatever en dat hij 100 euro of meer uitgaf per week.

De enige voorwaarde is dat hij bij de supermarkt zou werken om zo de waarde van geld te leren kennen. Ik denk echt niet dat je op deze manier de waarde van geld leert kennen, je weet niet wat het is om écht te werken voor je geld. Maargoed, het enige wat ik er irritant aan vind is mensen die het laten merken.

Zolang je voor jezelf er geen 'bezwaar' mee krijgt moet je er vooral van genieten en dik-sparen want er komen misschien wel tijden dat je het minder hebt
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 13:33
Verwijderd
Lol, ik hoorde het vroeger ook vaak terwijl ze niet eens wisten hoeveel ik kreeg. Ik hoor het nu nog wel eens af en toe wanneer mede studenten klagen dat ze arm zijn.

"Ja, maar jij weet niet hoe het is om krap bij kas te zitten".


Ga dan niet op kamers, stinkerds!

Edit: Ik voel me nooit schuldig. Ik betaal wel vaker tijdens het uitgaan. Maar dat vind ik helemaal niet erg.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 00:12
Verwijderd
ik ben geen rijkeluiskind, maar ik kreeg echt veel geld.
150 gulden kleedgeld per maand (winterjassen en winterschoenen kreeg ik er nog bij)
en 15 piek zakgeld per week erbij....
zelfs toen ik ging werken en 450 gulden per maand verdiende met bijbaantjes, kreeg ik het nog....Als ik daar buiten nog iets nodig had kon ik het altijd vragen, maar daar heb ik zelden een beroep op gedaan.
Ik heb me wel eens schuldig gevoeld t.o mijn ouders, maar die vonden dat ik daar recht op had. En ze zeiden ook altijd, dat als ze het eigenlijk niet hadden, ze het niet zouden geven.
Maar het nadeel is wel, dat ik nu slecht met geld om kan gaan. Omdat ik gewend was, dat er altijd een backup was.
Het is ook meer omdat ik niet echt heb geleerd om er mee om tegaan, ik hoefde nooit te sparen ofzo. Maar dat ligt meer aan de opvoeding dan aan de hoeveelheid geld denk ik.

edit: ongelooflijk he, zoveel geld per maand en geen cent gespaard. Alles is naar winkelcentrum "de boogaard" gegaan zowat
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 09:09
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 06-02-2007 @ 14:33 :
Ga dan niet op kamers, stinkerds!


Wees blij dat je zoveel krijgt. Ik vind het zelf wel eens vervelend dat mijn ouders niet gespaard hebben, terwijl ze het geld wel hebben en nu daardoor steeds zitten te klagen als ze weer mn collegegeld moeten betalen omdat dat zoveel is.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 10:27
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-02-2007 @ 10:09 :


Wees blij dat je zoveel krijgt. Ik vind het zelf wel eens vervelend dat mijn ouders niet gespaard hebben, terwijl ze het geld wel hebben en nu daardoor steeds zitten te klagen als ze weer mn collegegeld moeten betalen omdat dat zoveel is.
Ik zeg toch niet dat ik dat niet ben? Da's meer een opmerking naar studenten toe die alsmaar klagen dat ze niet goed rondkomen doordat ze op kamers wonen, terwijl het niet eens noodzakelijk is.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 10:49
Verwijderd
Ouders waar ze gewoon goed mee op kunnen schieten en die in dezelfde stad wonen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 11:04
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 09-02-2007 @ 11:27 :
Ik zeg toch niet dat ik dat niet ben? Da's meer een opmerking naar studenten toe die alsmaar klagen dat ze niet goed rondkomen doordat ze op kamers wonen, terwijl het niet eens noodzakelijk is.
Bovendien is studeren in Nederland relatief gezien goedkoop.
En dan krijgen studenten ook nog eens studiefinanciering, uitwonend best veel en ook nog eens gratis reiskosten in het weekend of door de weeks, tja waar hebben we het dan nog over...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 11:44
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 21-01-2007 @ 00:38 :
Sommigen onder ons hebben geen tijd of behoefte om te werken, en die bijbaantjes bij de kassa doen er toch niet toe op je CV(natuurlijk afhankelijk van de richting waarin je werk zoekt).
Die bijbaantjes, al dan niet achter de kassa..
Die hoeven niet zo zeer aan te sluiten op de richting waarin je werk zoekt. Het gaat juist meer om het feit dat je werkervaring hebt.
Dat is toch net iets anders als dat je van school af komt en een baan gaat zoeken en nog nooit gewerkt hebt.
Veel werkgevers zullen dan toch de voorkeur geven aan iemand die wel wat werkervaring heeft.

Nu zeg ik niet dat iedereen moet gaan werken, alleen dat je opmerking niet deugt.
__________________
no fun
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 12:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 09-02-2007 @ 11:27 :
Ik zeg toch niet dat ik dat niet ben? Da's meer een opmerking naar studenten toe die alsmaar klagen dat ze niet goed rondkomen doordat ze op kamers wonen, terwijl het niet eens noodzakelijk is.
Ongeveer 3 uur reistijd per keer dat ik naar de uni moet. Afhankelijk van het rooster is dat 2-4 keer per week, totale reistijd bedraagt dan tussen de 6 en 12 uur. Heen en weer reizen tussen colleges door is uitgesloten. Meedoen in het studentenleven kan uiteraard niet aangezien ik op z'n laatst kwart over twaalf op Utrecht CS moet staan om überhaupt nog thuis te kunnen komen doordeweeks.

Het enige dat ik kan doen is af en toe (als de trein per ongeluk een keertje niet stampvol zit) is literatuur doornemen.

Als iemand in mijn situatie uit huis zou gaan denk ik dat je dat wel degelijk noodzakelijk kunt noemen. Ik krijg dan geen enkele tegemoetkoming omdat mijn ouders volgens de IBG onder de categorie 'rijke stinkerds' vallen, dat elke cent nodig is om de zaak draaiende te houden bij variabele opdrachten en dat luie uitkeringstrekkers met vier mobieltjes en drie tv's meer geld krijgen is iets waar al 20 jaar geen belastingtechnische voorziening voor bestaat.

Hoewel het allemaal wel degelijk financieel kan. Ik ken een masterstudent die bijna klaar is die het al die tijd zelfs zonder baantje en met weinig bijlenen heeft kunnen bolwerken terwijl hij op kamers zat.

Op dit moment houden teveel dingen me nog hier, maar als het volgend jaar even kan ga ik ook op kamers.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 13:15
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 09-02-2007 @ 11:49 :
Ouders waar ze gewoon goed mee op kunnen schieten en die in dezelfde stad wonen.
Alleen mijn rolleyes slaan op jou. Verder ben ik nog nooit iemand tegengekomen die op kamers woont terwijl zijn of haar ouders in dezelfde stad wonen en ik vraag me af of jij er echt wel zoveel kent of er uberhaupt 1 kent.

Mijn ouders wonen 2 uur reizen bij mij vandaan en ook dat is nog te doen als je veel te besteden wilt hebben. Maar goh, je moet eens het huis uit en ik vind dat goed voor je ontwikkeling. Zeker als je dat tijdens je studie doet. Ik vind zelfs dat je wat mist als je niet tijdens je studie op kamers zit. En ja, ik mag best klagen dat ik soms geen fuck te besteden heb. Wat is het probleem.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-02-2007 @ 14:15 :
Alleen mijn rolleyes slaan op jou. Verder ben ik nog nooit iemand tegengekomen die op kamers woont terwijl zijn of haar ouders in dezelfde stad wonen en ik vraag me af of jij er echt wel zoveel kent of er uberhaupt 1 kent.
Haha, in Amsterdam zijn dat er echt wel een aantal hoor. En oh, ze zullen vast hetzelfde denken: "Moet toch eens het huis uit". Maar ach, doe je ding hoor. En klaagze maar raak!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 14:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 09-02-2007 @ 15:01 :
Haha, in Amsterdam zijn dat er echt wel een aantal hoor. En oh, ze zullen vast hetzelfde denken: "Moet toch eens het huis uit". Maar ach, doe je ding hoor. En klaagze maar raak!
Je klinkt gewoon als een verwend nest Ik vind dat ze gelijk hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 15:00
Verwijderd
Ik ben verre van een verwend nestje, maar het maakt me niets uit wat jij over me denkt.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 15:16
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-02-2007 @ 14:15 :
Alleen mijn rolleyes slaan op jou. Verder ben ik nog nooit iemand tegengekomen die op kamers woont terwijl zijn of haar ouders in dezelfde stad wonen en ik vraag me af of jij er echt wel zoveel kent of er uberhaupt 1 kent.
Ik zoveel. Mijn nichten in Amsterdam zijn allemaal op kamers gegaan, terwijl hun ouders er ook gewoon wonen. Ook willen veel klasgenootjes van mij die in Wageningen studeren op zichzelf wonen, terwijl ze daar nu ook wonen. En dat vind ik niet verwend. Ze willen een plek voor zichzelf en dat kan ik me goed voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 15:51
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
paco de taco schreef op 09-02-2007 @ 12:44 :
Die bijbaantjes, al dan niet achter de kassa..
Die hoeven niet zo zeer aan te sluiten op de richting waarin je werk zoekt. Het gaat juist meer om het feit dat je werkervaring hebt.
Dat is toch net iets anders als dat je van school af komt en een baan gaat zoeken en nog nooit gewerkt hebt.
Veel werkgevers zullen dan toch de voorkeur geven aan iemand die wel wat werkervaring heeft.

Nu zeg ik niet dat iedereen moet gaan werken, alleen dat je opmerking niet deugt.
Nou ik geloof dat dat toch echt van je studierichting afhangt. Bij bepaalde gebieden is dat gewoon niet relevant denk ik. Het is dan belangrijker welke cursussen je hebt gedaan en welke technieken je hebt geleerd. En in de richting waarin ik werk zal zoeken later kan ik me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat die werkervaring uit bijbaantjes even zwaar zal tellen als gevolgde cursussen. En tja, omdat ik al zo weinig vrije tijd heb ga ik liever hard leren voor m'n studie en goede cijfers halen dan tijd te verspillen aan een baantje erbij.

Mijn studie heeft trouwens een van de beste arbeidsperspectieven dus ik maak me maar zorgen om weinig.

Laatst gewijzigd op 09-02-2007 om 16:03.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 23:49
mario
Avatar van mario
mario is offline
Ik kreeg vroeger rond de 150 euro voor zakgeld en kleedgeld. Nu loop ik met mijn studie steeds een half jaar stage waarvoor ik netto ongeveer 1300 euro in de maand krijg dus betalen mijn ouders niks meer en dat vind ik ook terecht. Verder heb ik vanaf mijn 12e altijd wel een baantje gehad.
__________________
www.funing.nl
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-02-2007 @ 14:15 :
Mijn ouders wonen 2 uur reizen bij mij vandaan en ook dat is nog te doen als je veel te besteden wilt hebben.
Je bedoelt: als je veel tijd te besteden hebt.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 14:11
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 20-01-2007 @ 01:17 :
75 euro per maand stelt niet zo heel veel voor als je 17 bent
Ik zou het anders heel goed kunnen gebruiken. Ik krijg 18 euro zakgeld per maand en geen kleedgeld. Ik moet ook alles zelf betalen (exclusief eten en drinken en zo dan).

Maargoed, ik vind niet dat TS zich schuldig moet voelen. Mensen die dat zeggen balen waarschijnlijk gewoon dat ze het zelf niet krijgen.
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 01:47
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 09-02-2007 @ 15:01 :
Haha, in Amsterdam zijn dat er echt wel een aantal hoor. En oh, ze zullen vast hetzelfde denken: "Moet toch eens het huis uit". Maar ach, doe je ding hoor. En klaagze maar raak!
idd, ik ken er ook zat. Die hebben gwn geen zin meer in thuis, hups, in de straat erachter op kamers bij wijze van spreken. Die meoten dan ook niet zeuren idd. Bovendien, als je ouders je studie betalen (dat is wel het geval bij de meeste van ons) dan kun je met een bijbaantje makkelijk rondkomen verder (zelf dus) --> Huur + eten + telefoon + andere uitgaven. Ik kan dat iig wel, ik werk ook. En dat is ook de beste optie als je geld nodig hebt

En ja, ik zit op kamers. En ik heb het naar mn zin. Maar als de universiteit dichter bij mn huis was (ik woon er 3 uur vanaf) dan zou ik lekker weer thuis gaan wonen. Geen gezeik aan mn kop wat betreft, administratie, financien dit regelen dat regelen blabla (ja, ik ben lui ) maar ik zie het als nog ff lekker gezellig met je ouders en geen zorgen aan je hoofd, later woon je toch je hele leven op jezelf.

Tis net als met school! Op de middelbare klaagt iedereen steen en been, maar school is nog altijd beter dan fulltime werken. Thuis wonen is zo slecht nog niet
Met citaat reageren
Oud 10-03-2007, 08:32
adon1s
Avatar van adon1s
adon1s is offline
Als je bijv. nog op school zit en veel tijd aan je school besteed en niet veel tijd hebt om te werken vind ik het niet meer als normaal om zakgeld te krijgen.
Vind 75 euro per maand wel bar weinig om van rond te komen per maand. Had toen ik 17 was ongeveer 300-350 per maand te besteden en daarvan spaarde ik ongeveer de helft.
__________________
Eigen genot eerscht
Met citaat reageren
Oud 13-03-2007, 07:39
G.T.C.
Avatar van G.T.C.
G.T.C. is offline
Citaat:
MB schreef op 27-01-2007 @ 21:45 :
Wat is het nummer 1 argument als kinderen zakgeldverhoging vragen?

Juist: 'Mijn vrienden krijgen allemaal meer dan ik'
Precies! Dus 75 euro moet niet veel of weinig waarde vertegenwoordigen, afhankelijk van je omgeving. Als ouders laat je je kind dan maar weten dat dit een hoop geld is. Het kan hoogstens zo zijn dat het in jou buurt normaal is om 75 euro per maand te krijgen.

Citaat:
iThink schreef op 20-01-2007 @ 22:30 :
Ik heb een pinpas van mijn ouders, gebaseerd op goed vertrouwen. Ik hoorde dat daar veel over werd gepraat achter mijn rug.

Maar als je eenmaal wat rondjes tegen aan gooit, is iedereen zo weer tevreden

Ook eens een goeddoelacti steunen, of een cadeautje kopen voor zieke mensen valt in de smaak!
Je maakt een grap hoop ik?


@TS: Als jij een goede opvoeding van je ouders krijgt, kan je best leren omgaan met 75 euro per maand. Dat je aan het twijfelen bent over de hoeveelheid zakgeld betekend dat je op de goede weg zit.
__________________
A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on.

Laatst gewijzigd op 13-03-2007 om 07:41.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 23:36
blacky
Avatar van blacky
blacky is offline
Citaat:
Apomes schreef op 21-01-2007 @ 13:14 :
Als ik dit vgl met mezelf en mijn vrienden, klasgenoten etc. Merk ik toch wel grote cultuurverschillen tussen Belgen en Nederlanders.

Niet dat wij niet werken in weekend ofzo, maar meer op het gebied van sparen, zakgeld etc.

80 EUR per maand is bij ons toch echt wel het gemiddelde.

Nu ik op kamers zit en zo hoor van mijn medekot genoten is dat gemiddelde toch wel 60 EUR per week en dat is dan geld voor op stap te gaan, café bezoek of dergelijke want het eten etc krijgen we allemaal van thuis mee.

Zelf krijg ik 75 EUR per week + 100 EUR door zaterdag in een kledingswinkel te staan en zondagnamiddag thuis in de winkel te helpen. Maar ik koop wel nog mijn eten zelf dus trek er maar 30 EUR vanaf voor eten per week. De rest doe ik eigenlijk gewoon mee wat ik wil en dat is nu vooral sparen voor volgend jaar te gaan studeren in Londen. Nu heb ik het mss financieel breed en moet ik me geen zorgen maken, maar Londen zal wel een hele aanpassing zijn dus dus wil ik een leuke financiële back-up hebben voor daar.

Persoonlijk denk ik ook dat de gemiddelde Belg ouder meer spaart voor zijn kind door bv een maandelijkse bestendige opdracht bij de bank en dat tot hun 18de. en het geld komt dan pas vrij vanaf hun 18de of 21ste, daarvoor kunnen ze er dus niet aan.
Nu ben ik hartstikke Nederlands, maar heb ik net een tijdje in België gewoond en het is mij opgevallen dat jullie veel minder uur mogen werken naast je studie dan dat wij dat mogen doen. Jullie hebben wat ik begreep een aantal dagen per jaar dat je op dat moment mag werken en dat wordt voornamelijk in de zomervakantie gedaan.

In Nederland kennen wij die regeling niet, alleen dat wij tot een bepaald bedrag bij mogen verdienen om onze studiefinanciering te behouden. Daarbij zijn hier de schoolkosten veeeeel hoger dan in België.

En nu even on-topic. Het is maar zelf wat je van die 75 euro vindt naast je kleedgeld. Vindt jij het veel of alleen je omgeving en hoe ga je er mee om? Het is toch fijn als je ouders jou wat extra's kunnen geven. Er zijn zat gezinnen waar dit niet zo is en later moet je toch je eigen geld zien te verdienen, dus geniet er nog maar even van.
__________________
Geen knoop aan vast te touwen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 07:13
Verwijderd
Bovendien krijgen Belgische studenten geen studiefinanciering, maar krijgen hun ouders die. Dus dan is het logisch dat de ouders het geld dat ze voor studie&onderhoud van hun kind krijgen, ook daadwerkelijk voor studie&onderhoud van hun kind gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 16:16
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-03-2007 @ 08:13 :
Bovendien krijgen Belgische studenten geen studiefinanciering, maar krijgen hun ouders die. Dus dan is het logisch dat de ouders het geld dat ze voor studie&onderhoud van hun kind krijgen, ook daadwerkelijk voor studie&onderhoud van hun kind gebruiken.
wat een kut-systeem dan.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 16:17
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
blacky schreef op 23-03-2007 @ 00:36 :
Nu ben ik hartstikke Nederlands, maar heb ik net een tijdje in België gewoond en het is mij opgevallen dat jullie veel minder uur mogen werken naast je studie dan dat wij dat mogen doen. Jullie hebben wat ik begreep een aantal dagen per jaar dat je op dat moment mag werken en dat wordt voornamelijk in de zomervakantie gedaan.

In Nederland kennen wij die regeling niet, alleen dat wij tot een bepaald bedrag bij mogen verdienen om onze studiefinanciering te behouden. Daarbij zijn hier de schoolkosten veeeeel hoger dan in België.

En nu even on-topic. Het is maar zelf wat je van die 75 euro vindt naast je kleedgeld. Vindt jij het veel of alleen je omgeving en hoe ga je er mee om? Het is toch fijn als je ouders jou wat extra's kunnen geven. Er zijn zat gezinnen waar dit niet zo is en later moet je toch je eigen geld zien te verdienen, dus geniet er nog maar even van.
is studeren hier duurder als in belgië ? echt waar ? waarom ?

om trouwens specifiek te worden - het bedrag dat je mag bijverdienen is iets van 10.000 euro toch ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 10:31
Taschh
Taschh is offline
Hmmm 75 euro is niet veel hoor!!!
ik ben jonger en krijg 25 euro per week don't worry
Alleen moet je niet arrogant doen, dat vind niemand leuk.
En je kan ze ook gwn een keertje trakteren ofso
__________________
Life rockss!!
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 23-03-2007 @ 08:13 :
Bovendien krijgen Belgische studenten geen studiefinanciering, maar krijgen hun ouders die.
nuancering: je krijgt enkel 'studiefinanciering' (een beurs noemen ze dat) als je ouders onder een bepaalde grens zitten met hun loon - en die grens ligt laag. Mijn mams zit er met haar loon alleen al een stuk boven.


verder mogen Belgische kindjes 23 dagen werken in de periode juli-september, en 23 dagen in de periode oktober-juni. Je moet ook onder een bepaald bedrag blijven om je kindergeld te houden.
in België verdien je trouwens bakken en bakken meer geld met vakantiewerk dan in Nederland. Jullie zijn in de wolken met 5 euro per uur, wij zijn in de wolken met 15 euro. 8 of 9 is zowat standaard.


ohw, wacht, Sarah, bedoel je misschien het kindergeld met je bovenstaande post?? dat krijg je standaard tot je achttien, en ten hoogste tot je 25 als student. dat wordt ook standaard aan de ouders toegewezen, maar vanaf je 16 kan je regelen dat je het kindergeld als jongere op je eigen rekening krijgt (maar volgens mij doen niet veel mensen dat )
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 12:51
juno
Avatar van juno
juno is offline
Ouders gaan pas echt met geld smijten als er een kleinkind onderweg is. Dat kind wordt pas verwend.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine The Hitchhiker's Guide to the Galaxsaai #461
Verwijderd
500 15-12-2008 17:37
Lifestyle Snobs versus marginalen.
MisterImpossible
76 30-12-2002 23:02
Algemene schoolzaken Blijven zitten+nog paar vraagjes
Ilona1
19 05-07-2002 13:35
Films, TV & Radio Dharma and Greg of Will and Grace
rockyj
69 22-03-2002 16:29
Films, TV & Radio Johnny de Mol rules 4-ever!
San-de-Mol
15 10-12-2001 14:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Categoriale gymnasia: goed of slecht?
Musliston
50 07-10-2000 22:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.