Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2011, 17:46
Roosss11
Roosss11 is offline
Hoi, ik heb een vraag. Ik wil heel graag dierenarts worden. Ik zit nu in havo. Maar je moet VWO hebben heb ik begrepen. Is er een mogelijkheid om van HBO naar Universiteit te gaan met de opleiding om dierenarts te worden. Zoja welke opleidingen moet ik dan volgen?

Alvast bedankt,
groetjes Roos.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-05-2011, 18:46
Verwijderd
Je kunt na je HAVO ook eerst een VWO-diploma halen. Dat kan op je eigen school of op een VAVO (volwassenenonderwijs) in 2 jaar (eerst 5 vwo en dan 6vwo) of op een VAVO of priveschool zoals Luzac in 1 jaar.

Of anders kun je inderdaad proberen om ingeloot te worden voor diergeneeskunde met een HBO-propedeuse, dat is een certificaat dat je alle vakken van het 1e jaar van het HBO gehaald hebt. Het maakt hiervoor niet uit welke HBO-opleiding, maar het is voor jezelf natuurlijk wel handig om een opleiding te kiezen die met diergeneeskunde te maken heeft, bijvoorbeeld Dier&Gezondheidszorg of Diermanagement of Biologie&medisch laboratoriumonderzoek.
Het zou kunnen dat je daarnaast ook een VWO-certificaat moet hebben van biologie (dat zou je kunnen halen via het VAVO of de LOI). Je kunt denk ik het beste de faculteit diergeneeskunde in Utrecht bellen om te vragen welke vakken dat zijn.

Wat je wel in gedachten moet houden, is dat diergeneeskunde een lotingsstudie is, met verschillende lotingsklasses. Er zijn 225 plekken, en vaak ongeveer 500 aanmeldingen.
Heb je op je VWO-einddiploma gemiddeld een 8,0 of hoger, dan kom je in klasse A en word je automatisch toegelaten; met een 7,5-7,9 wordt het klasse B en heb je 65% kans; met een 7,0-7,4 kom je in klasse C en heb je 45% kans; met een 6,5-6,9 kom je in klasse D en heb je 35 % kans, en met een 6,0-6,4 kom je in klasse E en heb je 22 % kans. Deze percentages zijn gemiddeldes, want het hangt natuurlijk af van het aantal aanmeldingen.

Als je je aanmeldt terwijl je geen VWO-diploma hebt, maar een HBO-propedeuse, kom je echter automatisch in klasse C! Dus als jij denkt dat je op het VWO wel een kans hebt om gemiddeld een 7,5 of hoger te halen, kun je beter VWO gaan doen dan een HBO propedeuse.

(bron voor dit alles trouwens: de website van de Universiteit Utrecht. Neem daar vooral ook eens een kijkje, er staat heel veel op uitgelegd over diergeneeskunde en lotingen enzo )
Met citaat reageren
Oud 07-05-2011, 07:43
StudentOnbekend
Avatar van StudentOnbekend
StudentOnbekend is offline
Je kan natuurlijk ook eens kijken of het je wat lijkt om diergeneeskunde in België te gaan doen! Daar kan je beginnen met een HBO-propedeuse of VWO-diploma (zonder eisen voor de vakken, zonder loting, zonder toelatingstest). Je krijgt daar in het eerste jaar wel veel scheikunde, dus als je daar niet goed in bent, zou je dat best in de zomer bijspijkeren.
Voor meer info kan je eens kijken op http://studentonbekend.nl.
__________________
Alles over diergeneeskunde studeren in België: http://studentonbekend.nl
Met citaat reageren
Oud 09-05-2011, 12:52
inbetween
inbetween is offline
Citaat:
Als je je aanmeldt terwijl je geen VWO-diploma hebt, maar een HBO-propedeuse, kom je echter automatisch in klasse C! Dus als jij denkt dat je op het VWO wel een kans hebt om gemiddeld een 7,5 of hoger te halen, kun je beter VWO gaan doen dan een HBO propedeuse.
Volgens mij moet je dan wel nog je VWO-certificaat halen voor de bètavakken Wiskunde B1, Biologie, Natuurkunde en Scheikunde.

Tip: mail de desbetreffende studieadviseur of nog beter bel naar de Universiteit en ga naar de open dag. Zij kunnen je veel beter informeren dan de wirwar aan informatie op internet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studiekeuze: Dierenarts of biologie en route ernaartoe
panpoen.
3 04-05-2016 17:22
Flora & Fauna Huisdier thuis inslapen.. doen de meeste/veel dierenartsen dit?
Rikje18
3 25-06-2015 12:10
Flora & Fauna dierenarts
kellytje
10 06-04-2007 19:01
Studeren dierenarts?
sjefke
6 01-04-2005 16:09
Flora & Fauna momenten bij de dierenarts
Verwijderd
14 09-12-2004 15:39
Flora & Fauna Hoe krijg je een poes bij de dierenarts?
Onbekende
12 30-11-2002 15:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.