Oud 17-12-2012, 20:56
nickdude34
nickdude34 is offline
hallo forumers,

ik ben de laatste dagen bezig met schilderen.

en heb toen geprobeerd om abstract/moderne kunst te schilderen.

en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

graag hoor ik tips hoe ik het in het vervolg beter kan doen.


ik ben nog totaal een beginner. dus ik ben nog niet zo heel goed.


Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2012, 08:14
Verwijderd
Hallo Nickdude, Wat leuk dat je bent begonnen met schilderen!
Wat ik vooral interessant vind is de figuur in het midden en hoe je daar omgaat met de verf. Je schildert los en pasteus en mengt kleuren dor elkaar en dat werkt! Zoals bijvoorbeeld de kraag van het figuur, of hoe je dat donkergroene tegenover dat lichtgroene plaatst en het rood tegenover het rozige-rood.. veel interessanter dan de vlekken die je maakt naast het figuur. Abstract/moderne kunst is in feite niet iets dat je zomaar even kunt schilderen. Kunstenaars die daarmee bezig zijn, zijn meestal een heel groot traject doorgegaan. Want doorgaans abstraheer je vormen die in eerste instantie figuratief zijn, neem bijvoorbeeld Mondriaan:
Dit is een schilderij van hem van een boom:

Figuratief, je ziet in één oogopslag dat het een boom is, ookal komen de kleuren niet overeen met de kleuren van een boom zoals je die gewend bent om je heen te zien.
In een latere periode van zijn oeuvre schildert Mondriaan deze boom:

Als je nu niet zou weten dat dit een boom is, zou je die link in eerste instantie misschien wel helemaal niet leggen. Maar het is een boom! Snap je wat ik bedoel met abstraheren? Doorgaans is dat niet iets dat zomaar ineens begint, maar een onderzoekstraject.
Daarom denk ik dat het wel nuttig is voor jou om eerst wat basisdingen te schilderen, bijvoorbeeld een stilleven. Kies dan verschillende vormen uit die je interessant vindt, maar ook voorwerpen met verschillende texturen. Iets enorm wolligs tegenover iets ijzerhards, of juist iets glazigs tegenover iets sappigs, leef je uit! Breng deze samen tot een interessante compositie en schilderen maar.
Je schildert dan naar waarneming en oefent je schilderhandschrift, hoe je de verf op verschillende manieren kunt interpreteren op je doek en hoe je kleuren op zodanige manier kunt mengen waardoor een bepaalde diepte gecreëerd wordt. Probeer geen zwart te gebruiken, maar doormiddel van het mengen van kleuren tot hele donkere tinten te komen. En een tip voor het gebruiken van schaduwen: Pak een klein tipje van de complementaire kleur voor de schaduwen. Heb je bijvoorbeeld een rood voorwerp, doe dan een klein beetje groen door de plekken waar de schaduw zich bevindt op het voorwerp en je zult zien dat dat stuk ineens naar achtergezogen wordt zodra je je werk van verderaf bekijkt.

Jeetje, wat een verhaal! In ieder geval dus, om goed te oefenen, eerst flink naar waarneming schilderen en dan vanuit daar eens kijken hoe je die vormen kunt abstraheren.
Succes en vooral, veel plezier!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 16:16
Verwijderd
hmmm, dit is abstracte kunst die ik kan warderen... (doe mij maar klassiek)
hoe het beter kan? hmmm, er moet/mag een verhaal achter zitten... bijvoorbeeld: "waarop is de 'dingges' op het schilderij boos?" laat dat zien...
dat is wat mensen aanspreekt...
(ik kan het weten... met 14 jaar al een atelier vol met tekeningen)
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 20:54
Verwijderd
Citaat:
(ik kan het weten... met 14 jaar al een atelier vol met tekeningen)
Laat maar eens zien dan. Atelier en de tekeningen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 22:44
GMAC06
Avatar van GMAC06
GMAC06 is offline
Lekker geschilderd Nick, op een manier die ik "puur" noem.
Pas op met Mondriaan.. mooie voorbeelden hoor maar, eerst zelf ervaren dat is leuker

Lekker door experimenteren/onderzoeken Volgens mij komt het goed ^^
__________________
+Viva La Art+
www.jeroensteen.nl
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Laat maar eens zien dan. Atelier en de tekeningen.
atelier niet denk ik... tekeningen best...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.