Oud 17-12-2012, 20:56
nickdude34
nickdude34 is offline
hallo forumers,

ik ben de laatste dagen bezig met schilderen.

en heb toen geprobeerd om abstract/moderne kunst te schilderen.

en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

graag hoor ik tips hoe ik het in het vervolg beter kan doen.


ik ben nog totaal een beginner. dus ik ben nog niet zo heel goed.


Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2012, 08:14
Verwijderd
Hallo Nickdude, Wat leuk dat je bent begonnen met schilderen!
Wat ik vooral interessant vind is de figuur in het midden en hoe je daar omgaat met de verf. Je schildert los en pasteus en mengt kleuren dor elkaar en dat werkt! Zoals bijvoorbeeld de kraag van het figuur, of hoe je dat donkergroene tegenover dat lichtgroene plaatst en het rood tegenover het rozige-rood.. veel interessanter dan de vlekken die je maakt naast het figuur. Abstract/moderne kunst is in feite niet iets dat je zomaar even kunt schilderen. Kunstenaars die daarmee bezig zijn, zijn meestal een heel groot traject doorgegaan. Want doorgaans abstraheer je vormen die in eerste instantie figuratief zijn, neem bijvoorbeeld Mondriaan:
Dit is een schilderij van hem van een boom:

Figuratief, je ziet in één oogopslag dat het een boom is, ookal komen de kleuren niet overeen met de kleuren van een boom zoals je die gewend bent om je heen te zien.
In een latere periode van zijn oeuvre schildert Mondriaan deze boom:

Als je nu niet zou weten dat dit een boom is, zou je die link in eerste instantie misschien wel helemaal niet leggen. Maar het is een boom! Snap je wat ik bedoel met abstraheren? Doorgaans is dat niet iets dat zomaar ineens begint, maar een onderzoekstraject.