Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-12-2008, 20:00
Noddy
Noddy is offline
Ik heb op een Christelijke basisschool gezeten. Mijn ouders hebben mij bewust naar een Christelijke basisschool gestuurd. Niet omdat zij gelovig zijn, maar omdat ik er dan in ieder geval iets vanaf zou weten.
Helaas was het niet echt een goede Christelijke school. Er is niet zo heel veel blijven hangen. Een tijdje geleden vroeg een vriend mij mee naar de kerk, en ik moest echt diep nadenken om die verhalen een beetje te herkennen. Kijk, het kerstverhaal en zo ken ik allemaal wel maar verder niet echt.

Ik vind dit niet zo leuk, ik wil meer over de Bijbelverhalen weten. Ik heb in onze kast gezocht, en daar vond ik een Grootnieuws Bijbel. Jammer genoeg is die niet in erg goede staat. Ik wil dus een nieuwe kopen.
Ik zat net even te kijken voor Bijbels, maar ik heb geen idee wat ik moet kopen. Wat is het verschil? Ik snap het niet helemaal.

Wat voor een Bijbel hebben jullie en wat raden jullie mij aan?
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2008, 21:55
Leeghoofd
Avatar van Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Ik heb zelf een Jongerenbijbel. Eigenlijk omdat ik deze heb gekregen. Ik raad je aan om een Bijbel te kopen in de nieuwe vertaling, omdat deze makkelijker te lezen is, dan bijv. de Willibrord vertaling
__________________
He died for me, i live for Him!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2008, 22:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik heb op een Christelijke basisschool gezeten. Mijn ouders hebben mij bewust naar een Christelijke basisschool gestuurd. Niet omdat zij gelovig zijn, maar omdat ik er dan in ieder geval iets vanaf zou weten.
Helaas was het niet echt een goede Christelijke school. Er is niet zo heel veel blijven hangen. Een tijdje geleden vroeg een vriend mij mee naar de kerk, en ik moest echt diep nadenken om die verhalen een beetje te herkennen. Kijk, het kerstverhaal en zo ken ik allemaal wel maar verder niet echt.

Ik vind dit niet zo leuk, ik wil meer over de Bijbelverhalen weten. Ik heb in onze kast gezocht, en daar vond ik een Grootnieuws Bijbel. Jammer genoeg is die niet in erg goede staat. Ik wil dus een nieuwe kopen.
Ik zat net even te kijken voor Bijbels, maar ik heb geen idee wat ik moet kopen. Wat is het verschil? Ik snap het niet helemaal.

Wat voor een Bijbel hebben jullie en wat raden jullie mij aan?
check de verschillen tussen de teksten on-line:
www.biblija.net

als je een hebreeuwse tekst erbij wilt hebben (bij het oude testament):
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=33539

en verder zou ik gewoon op zoek gaan naar een NBV (nieuwe bijbelvertaling). Want dat is het makkelijkst
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2008, 16:04
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik heb zelf een Jongerenbijbel. Eigenlijk omdat ik deze heb gekregen. Ik raad je aan om een Bijbel te kopen in de nieuwe vertaling, omdat deze makkelijker te lezen is, dan bijv. de Willibrord vertaling
Vind ik nauwelijks verschillen eigenlijk. Persoonlijk zou ik juist de willibrordbijbel aanraden omdat je dan zeker weet dat je ook de apocriefe (nog meer verhalen) boeken erbij hebt.
Makkelijkst (en vooral goedkoopst) is een 2e hands boekwinkel binnenstappen en kijken of je een leesbare vertaling tegenkomt. Zodra je "in den beginne" leest weet je dat je fout zit . Groot nieuws, het boek, NBV, willibrord, die zijn allemaal "leesbaar". Voor <10 euro heb je dan een bijbel.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2008, 13:37
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
De Bijbel voor Dummies is een gemakkelijk leesbare Bijbel met alle verhalen en de daarbij horende achtergrondinformatie en mogelijke interpretaties. Een beetje lollig geschreven, maar wel interessant spul.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2008, 15:10
Laisve
Avatar van Laisve
Laisve is offline
Ik heb laatst de Biebel gekocht... gewoon, omdat het kan
__________________
Noudat jy swyg is daar niks meer / vir my om ooit nog te begeer / buiten die tydstip waarop ek / dieselfde stilte mag betrek
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 19:53
Verwijderd
ik raad je een 'het boek"- bijbel aan.. of het leven.. dat is het boek met extra uitleg bij alles! Het boek vind ik zelf duidelijker dan de jongerenbijbel
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 03:20
De Ui
De Ui is offline
Een Statenvertaling in een mooie uitgave is natuurlijk het leukst.

Als je alleen maar iets meer globale kennis wil hebben over de bijbel enz probeer dan eens Er was eens een God van de Blokkers
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 20:07
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
statenvertaling is een zeer ingewikkelde vertaling met oud nederlands. Vooral mooi als pronkstuk of handig als studiebijbel maar voor een beginner niet geschikt.

NBV is de nieuwste vertaling die er is. Het is modern, maar niet persé het allereenvoudigste nederlands.
De jongerenbijbel is de NBV alleen dan nog met stukjes uitleg erbij, en een beetje leuk design.
'het boek' is de makkelijkste vertaling die er is. Het is heel vrij vertaald in eenvoudig nederlands.

maar je kunt gewoon een bijbelshop/evangelische boekhandel binnenlopen en om advies vragen. Op hoog catherijne zit de sjofar (in het straatje van de albert heyn en de hema), in gouda zit de Samma als die nog bestaat, aan de oude gracht zit volgens mij ook een sjofar, en in elke stad is wel iets dergelijks te vinden.

owja, als je echt gewoon alleen de bijbelverhalen wilt leren kennen kun je gewoon een kinderbijbel kopen. Maar daar heb ik geen verstand van. Je hebt ze in bijbelgetrouwe versies en in meer vrije vertellingen.

succes!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 20:39
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
deze lijkt me zelf relaxt omdat ie gewoon als een normaal boek vormgegeven is (dus niet de tekst in smalle kolommen en aparte versnummers maar gewoon als een roman): http://www.bol.com/nl/p/boeken/de-bi...ct_description


op deze site staan alle edities van de NBV. het zijn er echt schrikbarend veel. Als ik jou was zou ik gewoon de standaard editie nemen of de NBV huisbijbel. (in de rechterkolom de zevende van boven, heeft lekker grote letters) Op marktplaats zijn ze vast ook wel te vinden.

ik heb zelf:
NBG: vroeger had ik alleen die en gebruikte ik die dus ook alleen, hij stamt uit 1951 dus vrij oud taalgebruik niet makkelijk te begrijpen, sinds ik NBV heb gebruik ik hem niet meer.
King James Version: ouderwets engels, van iemand gekregen, nog nooit in gelezen
Naardense Bijbel: een superletterlijke vertaling. Elk hebreeuws/grieks woord is letterlijk vertaald. daardoor zo ongeveer onleesbaar maar handig als naslagwerk en het is tof om te zien in wat voor stijl alles geschreven is.
NBV -> jongerenbijbel: ik had net zo lief de standaardeditie gehad want ik lees de uitleg en inleidingen nooit, maar hij is wel fijn, deze bijbel gebruik ik het meeste. in mijn eigen taal geschreven.

het is dat ik het achterlijk vind om miljoen bijbels te hebben, anders zou ik nu nog de literaire editie kopen/vragen voor verjaardag oid.

leestip: als je de verhalen wilt lezen uit het nieuwe testament (sinds jezus geboorte) kun je het beste een van de evangelien lezen, dat zijn mattheus, marcus, lucas of johannes. Handelingen is ook een verhalenboek. Uit het oude testament (voor jezus geboorte) zijn genesis, Jozua, Ruth, Richteren/Rechters, koningen, kronieken, Samuel, esther, daniel en Jona verhalenboeken. Andere boeken zijn bijvoorbeeld meer preken. Hooglied, spreuken, prediker en psalmen zijn meer literaire werken, mijn favoriet is prediker, een filosofisch werk.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 16:32
Sjarlot
Avatar van Sjarlot
Sjarlot is offline
Citaat:
ik raad je een 'het boek"- bijbel aan.. of het leven.. dat is het boek met extra uitleg bij alles! Het boek vind ik zelf duidelijker dan de jongerenbijbel
Ja idd als je het puur gaat om de verhalen is 'het boek' een hele goede. Als je echt de bijbel gaat bestuderen kun je beter een andere pakken, maar aan je bericht te horen wil je dat nog niet
Leuk trwns dat je meer wilt weten van de verhalen
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 19:43
Yuarti
Yuarti is offline
Ik prefereer zelf de Statenvertaling, maar deze zomer komt de Herziene Statenvertaling (HSV) uit. Dat is een zeer betrouwbare en goed leesbare vertaling. Je zou daar op kunnen wachten. De NBV barst van de vertalingsfouten, het is meer een parafrase [vertalen op grond van omliggende tekst: "omdat het lekker moet klinken"] dan een vertaling vanuit de grondtekst. Vergelijk bijvoorbeeld 1 Samuël 17: 28 en oordeel zelf.
Het allerbeste zou natuurlijk zijn als je Hebreeuws en Grieks ging leren. Maar goed, kennis daarvan is bij mij ook extreem gering.
__________________
Change what you can't accept; accept what you can't change.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 22:46
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
hihi, raad je iemand die voor het eerst een boekje over psychologie leest en dat wel leuk vind ook aan om duits te leren zodat hij/zij de werken van freud in originele tekst kan lezen?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 09:22
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik raad 'het Boek' aan. Het is zeer duidelijk om te lezen. NBV is ook wel goed te doen. Statenvertaling en HSV is leuk, maar niet om mee te beginnen.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 03-02-2009, 21:39
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Als je puur de verhalen wilt lezen en je wilt er niet al te lang mee bezig zijn zou ik gewoon een kinderbijbel kopen. Je kent dan de meest "standaard" verhalen. Er zijn er nogal veel volgens mij... van 7 cm dik tot eentje van 80 minibladzijdes die ik voor mijn eerste heilige communie van de pastoor kreeg.
__________________
zing bid huil vecht lach werk bewonder
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap China neemt bijbels Amerikanen in beslag
Love & Peace
114 28-08-2008 18:39
Levensbeschouwing & Filosofie De bijbel, interpretatie van controversiële verzen
LB06
43 07-08-2007 16:17
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom hebben sommige Christenen toch zo'n hekel aan accupuntuur enzo?
KMBA
149 29-06-2005 08:57
Levensbeschouwing & Filosofie Welke bijbelvertaling?
Tranzzam
53 21-04-2005 18:39
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen lessen
XLimaX
10 01-01-2001 11:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.