Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2005, 17:19
Verwijderd
Een vriendin van mij, 17, zit nu in de situatie dat het thuis totaal niet meer gaat. Ze woont bij haar stiefmoeder en haar vader, met stiefbroertje en -zusje. Dit is het eerste jaar dat ze er woonde wanrt vorig jaar is haar moeder uit de ouderlijke macht ontzet.
De situatie bij haar thuis is nu echter zo dat het echt niet meer gaat. De stiefmoeder heeft teveel invloed op haar dat ze constant psychisch mishandeld wordt, maar ook verwaarloost.
Aankomende donderdag heeft zij een gesprek met jeugdzorg.
Haar vader wil dat ze het huis uitmoet.
Ze is ontzettend bang dat ze in een crisisopvang terecht komt. De omstandigheden zijn daar gewoon super erg, telefoon afstaan, geen tv, computer, vrienden mag je niet zien. et. Daarbij is het in Utrecht en wij wonen in Houten, waar haar vrienden (vriendje), school, werk en leven is. De eerste vraag is dan ook: kan ze gedwongen worden om een aantal maanden in die crisisopvang te wonen tegen haar zin?

Destijds toen ze bij haar vader ging wonen is er met een psychisch rapport gemaakt van haar. Haar vader dreigt daar nu mee, hij zou het rapport gelezen hebben en allerlei dingen tegen haar gevonden hebben. Nu denken wij dat hij dat rapport helemaal niet gelezen kan en mag hebben want ik neem aan dat er een soort zwijgplicht is. Is dat zo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2005, 23:26
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
van wat ik nu ga zeggen ben ik niet helemaal zeker.
daarom raad ik je aan BJZ te bellen en het hen te vragen. als het goed is kunnen zij het je haarfijn uitleggen.

Je vriendin is 17, dat is lastig. Als ze 18 of ouder was geweest had ze al wat meer zelf kunnen bepalen.
Wanneer de jeugdzorg van mening is dat zij niet langer thuis kan wonen en ze denken dat de situatie zo bedreigend is dat ze wegmoet is er een kans dat ze, of ze wil of niet, ergens wordt geplaatst totdat er iets beters is gevonden.
Toch zijn de meeste mw'ers en andere hulpverleners er mee eens dat dit echt het uiterste is. Wanneer het kan zullen zij dan ook éérst proberen om met het gezin te gaan praten (gezinsgesprekken) binnen het gezin of dat er een gezinsvoogd in huis komt. De vader wordt dan niet uit ouderlijke macht ontzet maar is wel verplicht het advies van de gezinsvoogd op te volgen. Ondertussen zal er, ook in overleg met jouw vriendin, worden gesproken hoe dit verder moet en wat zij wil.
Op kamers? begeleid kamerwonen? of toch thuis blijven wonen.
ofterwijl, dan gaat het er echt om wat jouw vriendin wilt en dan zal er worden gekeken wat mogelijk is.

geheimhoudplicht hebben ze idd bij de jeugdzorg.
maarrrr, nogmaals jouw vriendin is 17. in sommige gevallen wordt bepaalde informatie doorgespeeld aan de ouders. Dit overigens nooit achter de rug van jouw vriendin om. Haar vader kan het, wanneer ze juist hebben gehandeld, alleen hebben gelezen met haar medeweten (dat wil niet zeggen dat ze het ermee eens moest zijn).

liefs, fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 23:39
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
over geheimhoudplicht heb ik nog een lapje tekst gevonden. ik typ hem over:

vertrouwelijkheid

12) Krachtens zijn positie als vertrouwenspersoon heeft de maatschappelijk werker de plicht tot geheimhouding van het hetgeen hem als zodanig over de persoon en omstaigheden van de client ter kennis is gekomen.

Bij het aangaan van een prof. relatie treedt de client in een vertrouwensrelatie met de mw'er. De client moet er van meet af aan op kunen rekenen dat de in het kader daarvan bekend geworden gegevens die een vertrowuelijk karakter hebben, geheim blijven. Dit betekend dat de mw'er daarover dient te zwijgen, met inachtneming van het gegeven dat de vorm en inhud van de zwijgplicht in de concrete situatie mede worden bepaald door:
- de aard van het probleem.
- De vorm en inhud van de samenwerking met anderen ten behoeve van de oplossing daarvan.
- de funcite of opdracht krachtens welkde de maatschappelijk werker in relatie met de client treedt.
- het organisatorische verband waarin hij zijn beroep uitoefent.

13) De plicht tot geheimhouding wordt niet opgeheven door de uitsluitende toetstemming van de client.

De clkient kan er belang bij hebben om de maatschappelijk werker van zijn geheimhoudplicht te ontslaan.

De plicht tot geheimhouding dient niet alleen het belang van de client, doch ook het algemeen belang en dat van het beroep en de funcitie waarin dit wordt uitgeoefend.

Een ieder dient de zekerheid te hebben zich, zonder angst voor schending van de privacy, te kunnen wenden tot een maatschappelijk werker als verrouwenspersoon. Het is eigen beroepsverantwoordelijkheid van de maatschappelijk werker om in de gegeven situatie af te wegen welk belang dient te prevaleren.

14) Voor het verstrekken van gegevens over de persoon en omstandigheden van de client ten behoeve van doelstellingen, welke liggen buiten die van de prof. relatie, is toestemming van de client vereist.
De maatschappelijk werker verstrekt slechts gegevens voorzover zij bijdragen aan het tot zijn recht komen van de client in wisselwerknig met zijn omgeving.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 19:09
MB
Avatar van MB
MB is offline
Waarom gaat ze niet op kamers? Als ze bij de juiste instanties kan aantonen dat het neit langer kan thuis, dan heeft ze recht opsubsidie en dan moet het opzich te betalen zijn.

Wat ook kan is begeleid kamerwonen, dan zit ze op kamers maar is er dus begeleiding. Ik heb ooit iemand gekend die dit op zijn 16e heeft gedaan en dat beviel best goed volgens mij.

Ik geloof trouwens niets van dat zo'n opvangcentrum een gevangenis is, hoe kom je aan die informatie? En weet je niet zeker dat het niet gewoon geruchten zijn?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 19:57
Vief.
Avatar van Vief.
Vief. is offline
Mijn moeder werkt bij de jeugdzorg en die zegt dat je alleen in een crisisopvang kan worden geplaatst als het gevaar voor je leven is in de situatie waar je nu woont als dat niet zo is dan moet het vrijwillig gaan. Veel succes!
__________________
live like it's heaven on earth
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:10
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
MB schreef op 06-09-2005 @ 20:09 :


Ik geloof trouwens niets van dat zo'n opvangcentrum een gevangenis is, hoe kom je aan die informatie? En weet je niet zeker dat het niet gewoon geruchten zijn?
Ik weet er niet heel veel van, maar wat ik gehoord en gelezen heb is dat de regels in zo'n instelling echt een heel stuk strenger zijn dan bij de meeste mensen thuis, in verhouding heel weinig zakgeld, idd strenge regels over je (mobiele) telefoon en tv, enz.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 22:03
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
vivian1992 schreef op 06-09-2005 @ 20:57 :
Mijn moeder werkt bij de jeugdzorg en die zegt dat je alleen in een crisisopvang kan worden geplaatst als het gevaar voor je leven is in de situatie waar je nu woont als dat niet zo is dan moet het vrijwillig gaan. Veel succes!
iemand moet idd een gevaar voor zichzelf vormen en/of omgeving om weggehaald te worden. of andersom, de omgeving een groot gevaar voor haarzelf vormen...

wat heeft je moeder te zeggen over de zwijgplicht?
want zoals je misschien ziet aan mn post is die er in principe wel maar moet er worden afgewogen wanneer (en dan hele waslijst ).

mijn info kwam trouwens uit het boekje 'beroepscode voor de maatschappelijk werker, reglement voor de tuchtrechtspraak' van de 'nvmw'.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 09:07
U*NiQ
Avatar van U*NiQ
U*NiQ is offline
Citaat:
Anneka schreef op 05-09-2005 @ 18:19 :

Ze is ontzettend bang dat ze in een crisisopvang terecht komt. De omstandigheden zijn daar gewoon super erg, telefoon afstaan, geen tv, computer, vrienden mag je niet zien. et. Daarbij is het in Utrecht en wij wonen in Houten, waar haar vrienden (vriendje), school, werk en leven is.
Een crisisopvang is helemaal zo erg niet hoor. Mijn ex vriendje heeft daar ook gezeten door problemen thuis en er werd daar echt wel rekening gehouden met de wensen van hem zelf. Ik zag hem regelmatig, mocht omdat we al wat langer verkering hadden regelmatig bij hem op bezoek en zijn vrienden etc. mocht hij ook gewoon zien. Alleen is de controle op een crisisopvang meestal net iets strenger dan bij een normale thuis situatie. Maar goh, men zit er meestal ook niet voor niets natuurlijk Daarbij kun je in een crisisopvang op een goede manier tot jezelf komen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:55
Vief.
Avatar van Vief.
Vief. is offline
tuurlijk is er zwijgplicht maar al loop het kind gevaar dan melden ze het aan het a(lgemeen).m(eldpunt).k(indermishandeling) en dan worden er maatregelen getroffen.
__________________
live like it's heaven on earth
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 22:17
Verwijderd
Bedankt allemaal voor de reacties. Ze heeft het gelezen en is toch een beetje gerustgesteld.
Ik denk echter nog steeds dat zij niet tussen een crisisopvang past, ze is niet echt een crisisgeval namelijk.
Nja morgen gesprek, afwachten dus.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 10:12
Vief.
Avatar van Vief.
Vief. is offline
ik vond dit topic weer hoe is het eigenlijk afgelopen?
__________________
live like it's heaven on earth
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 10:17
~~dolce~~
Avatar van ~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Als jeugdzorg vindt dat de situatie thuis onhoudbaar is dan zullen ze haar uithuis willen plaatsen, zij is echter boven de 16 dus heeft daar zelf wat over te zeggen.

Als zij zelf ook niet meer thuis wilt wonen dan is een goede optie begeleid kamerwonen omdat zij 17 is..Alleen BJZ kan haar hiervoor aanmelden, en pas als zij dat ook wilt en gesprekken ed. geen zin hebben.

ben ook wel benieuwd hoe dit is afgelopen, ik woon zelf op begleid kamerwonen in Utrecht via BJz etc..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Ik heb problemen met een vriendin
Mousse
20 21-09-2005 12:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:17.