Oud 14-11-2005, 18:50
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Zojuist in Twee Vandaag geweest:

Slappe rol VN bij bestuursoverdracht Nieuw-Guinea

De bestuursoverdracht van Nieuw-Guinea aan Indonesië is alles behalve eerlijk verlopen. In een volksraadpleging konden de oorspronkelijke bewoners, de Papoea's uitspreken of ze bij Indonesië wilden horen. Deze ' Act of Free Choice' lijkt echter een farce te zijn geweest, waarna het land door Indonesië als provincie werd ingelijfd.

Dit blijkt uit het onderzoek dat historicus Pieter Drooglever uitvoerde in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Na militaire schermutselingen en Amerikaanse druk droeg Nederland in 1962 het bestuur over Nieuw-Guinea over aan de VN, zes maanden later bestuurde Indonesië het land. VN-waarnemer Michael Pelletier maakte uit eigen ervaring mee hoe de Papoea's geïntimideerd werden en hoe de volksraadpleging onder het oog van de Verenigde Naties een farce werd.

Vandaag presenteert Drooglever zijn bevindingen in het boek ' Een daad van vrije keuze'. Bart Reterink interviewde Drooglever en had een exclusief gesprek met Michael Pelletier.

http://www.tweevandaag.nl/index.php?...id=2&sid=30069


Het komt er hoofdzakelijk op neer nadat Nederland Nieuw-Guinea onder druk van o.a. de VS moest opgeven, het nieuw gevormde Indonesië met nepverkiezingen (zo werd er via 1050 kiesmannen gestemd die geselecteerd en met de belofte van oorlog geïntimideerd werden) waarna met geweld Nieuw-Guinea is bezet.

Daarna is jarenlang de onafhankelijkheidsbeweging met geweld onderdrukt waarbij duizenden doden zijn gevallen.


Andere misstanden op dit moment zijn bijvoorbeeld het roven van bezittingen door de Indonesische overheid van de Papoea's in het kader van het transmigratieprogramma dat eigenlijk net zo goed een etnisch zuiveringsprogramma is met de bedoeling Nieuw-Guinea te bevolken met Javanen. (bron: Wereldwijs, Aardrijkskunde voor de tweede fase 2002-2003)

(wie snel is kan morgen meedoen aan het seminar hierover in Den Haag)


Stelling: Op Indonesië moet dezelfde internationele druk komen als destijds op Nederland om de Papoea's niet langer te onderdrukken en van Nieuw-Guinea een onafhankelijke staat te maken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2005, 18:51
juno
Avatar van juno
juno is offline
Dat kan me nou werkelijk geen klap schelen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 18:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
juno schreef op 14-11-2005 @ 18:51 :
Dat kan me nou werkelijk geen klap schelen.
Nu ja, Indonesië eiste niet zo lang geleden op hoge poten een excuus van Nederland voor de politionele acties.

Daarbij tekende ik ook al aan dat Soekarno nooit vervolgt is voor het werven van slaven voor Japan, waarbij tienduizenden Indonesiërs zijn omgekomen, en het veroorzaken van een hongersnood in Indonesië tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Nu komt dit erbij.

Hoe lang kan de farce die Indonesië heet nog door gaan zonder met zijn verleden in het reine te komen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 18:53
dingokoning
Avatar van dingokoning
dingokoning is offline
Stelling: Op Indonesië moet dezelfde internationele druk komen als destijds op Nederland om de Papoea's niet langer te onderdrukken en van Nieuw-Guinea een onafhankelijke staat te maken.

Je kan voor Indonesië zoveel dingen invullen, alleen druk op Indonesie zou ik hypocriet vinden tegenover de Koerden, Palestijnen, Basken en weet ik veel wat nog meer.

Het is alles of niets, waarom zou Nieuw-Guinea zo belangrijk zijn en andere volken die een onafhankelijke staat willen niet?
__________________
hoi teefjesbevrijdingsfront
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 18:55
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
VN zwak? So what else is new?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 18:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Nieuw-Guinea heeft vanwege de geschiedenis een betere reden, zoals het nu staat had Indonesië helemaal geen recht Nieuw-Guinea in te lijven en was het dus gewoon een ordinaire militaire bezetting waar al die jaren lang geen haan naar gekraait heeft.

Dit in tegenstelling tot de zaken die jij noemde waar wel degelijk aandacht voor is en zelfs: voor mág zijn.

Verder geld natuurlijk dat het struisvogel argument onzin is, als het een bestaat, betekent het niet dat een ander ook iets fout mag doen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 18:59
dingokoning
Avatar van dingokoning
dingokoning is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-11-2005 @ 18:56 :
Nieuw-Guinea heeft vanwege de geschiedenis een betere reden, zoals het nu staat had Indonesië helemaal geen recht Nieuw-Guinea in te lijven en was het dus gewoon een ordinaire militaire bezetting waar al die jaren lang geen haan naar gekraait heeft.

Dit in tegenstelling tot de zaken die jij noemde waar wel degelijk aandacht voor is en zelfs: voor mág zijn.

Verder geld natuurlijk dat het struisvogel argument onzin is, als het een bestaat, betekent het niet dat een ander ook iets fout mag doen.
Ik vind dat de Palestijnen dan ook een betere reden hebben, vergeet het maar dat de VN ook maar iets zal doen, de VN haha wat gaan die doen? Uit de laatste decennia is gebleken dat de VN niet echt daadkracht heeft.
__________________
hoi teefjesbevrijdingsfront
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 20:23
Verwijderd
Dit verrast mij niet zo...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2005, 20:26
Fides
Fides is offline
Nieuw-Guinea doet mij altijd denken aan Guinea-pigs.


Tiswah.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.