Oud 13-12-2011, 21:41
Verwijderd
Ehhmmm ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar toch.

Ik ben begonnen met een reservestrip waar één pil uit mist, omdat ik een dag ziek ben geweest. Morgen moet ik van die strip dus de pil slikken die weg is. Ondertussen heb ik wel nieuwe strips gehaald, maar die zien er anders uit en het pijltje loopt anders. Bij mijn oude strip is er een duidelijke beginpunt van de pijl en daar begon ik dan ook altijd. Bij de nieuwe strip is een ononderbroken pijl te zien, dus niet echt een duidelijk beginpunt.
Beide tabletreeksen hebben wel aan de linkerkant maar twee pillen en aan de rechtkant wel dire onder elkaar, dus ik denk dat ik gewoon linksbovenin moet beginnen met tellen tot de dag van morgen? En die pil gaan slikken?

Ja dom ik had dit kunnen vragen, maar ik open nu pas het nieuwe doosje.
Oud 14-12-2011, 13:28
Verwijderd
Welke pil gebruik je? Bij de meeste typen pil maakt het niets uit, en zijn alle pillen in het stripje hetzelfde, alleen als je een meerfasenpil gebruikt maakt het wel uit.
Oud 14-12-2011, 23:09
Verwijderd
ethinylestradiol/ levonorgestrel 0,03/0,15, aaah een gewone éénfasepil dus.
Oud 15-12-2011, 07:08
Verwijderd
Dan maakt het niet uit waar je begint in de strip, gewoon wat Jou logisch lijkt
Oud 23-12-2011, 12:38
kriss
kriss is offline
Hee allemaal!

Ik heb een vraagje met betrekking tot de pil.
Vannacht ben ik onverwachts bij een vriendin blijven slapen maar ik had dus geen pil bij mij..
Nu heb ik vanochtend vroeg om half 6 een pil van haar ingenomen, maar die zag er anders uit dan die van mij.
Zij gebruikt de microgynon 30 en ik heb altijd ethinylestradiol/levonorgestrel.
Nu vanmiddag om half 1 thuisgekomen heb ik nog voor de zekerheid mijn eigen pil ook geslikt. Het was trouwens de eerste pil van week 3.
Kan dit kwaad? Ik maak me een beetje zorgen.

Alvast bedankt!
Oud 23-12-2011, 13:07
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
microgynon 30 en ethinylestradiol/levonorgestrel zijn exact dezelfde pil, enige verschil is dat zij de merkvariant slikt en jij de merkloze. Je had je eigen pil dus niet alsnog hoeven slikken. Een pil extra is overigens ook geen drama, daar zal je geen nadelige effecten van ondervinden.
Maak gewoon je strip af zoals je normaal zou doen, en dan is er niks aan de hand!
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 23-12-2011, 13:33
kriss
kriss is offline
Oke bedankt voor de snelle reactie!
Het maakt dus ook niet uit dat die pil er anders uitzag als mijn pil?
Oud 23-12-2011, 17:36
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
nee, dat is alleen maar een iets ander vulstofje, verder zijn ze hetzelfde.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 24-12-2011, 15:59
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik gebruik normaal gesproken de nuvaring, alleen was ik die kwijt door de verhuizing. Nu dus even een maand met condoom. Alleen, nu ik de ring niet gebruik merk ik dat mijn vriend dieper kan gaan. Hoe kan dat? Ik haalde de ring er eigenlijk altijd uit als we seks gingen hebben, dus het kan niet zijn dat de ring die ruimte normaal opvult. Is het toeval of komt zit er echt iets in de ring waardoor ik het eerder niet fijn vind voelen als mijn vriend heel diep gaat? Of wat zou het anders kunnen zijn?
Oud 25-12-2011, 16:52
marcelladelisse
marcelladelisse is offline
Ik vind de pil onnatuurlijk. Ik ben veel meer mezelf met pil.
Oud 25-12-2011, 17:00
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik vind de pil onnatuurlijk. Ik ben veel meer mezelf met pil.
Spreek je jezelf nu tegen, of vind je het onnatuurlijk om jezelf te zijn?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Oud 26-12-2011, 23:05
Horsewhisperer
Horsewhisperer is offline
Hoi,

Ik ben zondagavond mijn pil vergeten te slikken, ik slik hem altijd rond 11 uur elke avond.
hier kwam ik maandagmiddag om 3 uur achter, heb meteen de desbetreffende pil geslikt. Maar daarna heb ik dom genoeg wel seks gehad. Daarnet weer gewoon de pil geslikt.
Is het beter om morgen voor de zekerheid een morning after te halen?
Kan dat wel in combinatie met de pil?

Hoop het snel te horen want het is een soort noodgeval,

Groetjes
Oud 27-12-2011, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Hoi,

Ik ben zondagavond mijn pil vergeten te slikken, ik slik hem altijd rond 11 uur elke avond.
hier kwam ik maandagmiddag om 3 uur achter, heb meteen de desbetreffende pil geslikt. Maar daarna heb ik dom genoeg wel seks gehad. Daarnet weer gewoon de pil geslikt.
Is het beter om morgen voor de zekerheid een morning after te halen?
Kan dat wel in combinatie met de pil?

Hoop het snel te horen want het is een soort noodgeval,

Groetjes
Je hebt er in elk geval goed aan gedaan om zo snel mogelijk die pil alsnog te slikken
Als het een pil uit de eerste week was (pil 1 t/m 7) dan is de werking van de pil nu wel verminderd (niet helemaal weg hoor) en is het beter om wel zo snel mogelijk nog een morning-after pil te halen. Hoe eerder hoe beter! De morning after pil kan wel met de pil samen, alleen versterkt het elkaars bijwerkingen een beetje waardoor je wat meer kans op misselijkheid e.d. hebt.
Als het een pil uit de tweede week was (8 t/m 14) dan is er niets aan de hand, maar zorg dat je de komende weken extra trouw de pil slikt, zodat je niet twee pillen uit één strip vergeet.
Als het een pil uit de derde week was (15 t/m 21) of als je je vorige stopweek hebt overgeslagen en nu dus in feite in je vierde, vijfde of zesde week zit, is er ook nog niets aan de hand. Maar dan moet je er wel op letten dat je vanaf maandag nog minimaal 7 dagen de pil slikt. Het makkelijkst is dat te doen door nadat je deze strip hebt afgemaakt, nog 7 dagen van de volgende strip te slikken (zodat je start- en stopdatum hetzelfde blijven) of natuurlijk de stopweek helemaal overslaan en met de hele volgende pilstrip doorgaan.
Oud 27-12-2011, 13:40
Verwijderd
Je hoeft trouwens voor een morning after pil niet te wachten tot de drogist open gaat, in het vervolg of voor andere mensen die dit lezen. In elke stad of groep dorpen die samen een huisartsenpost delen, is buiten kantoortijden 1 apotheek open, daar kun je 'm ook halen, en hoe eerder je 'm slikt, hoe beter hij werkt. Ze kunnen je daar ook advies geven over vergeten pillen.
Oud 05-01-2012, 11:53
Verwijderd
Waarom kun je bij een éénfasepil trouwens een paar dagen doorslikken en dan halverwege de volgende strip stoppen en zeven dagen een stopweek houden? Waarom is dat veilig? Of is dat niet waar?

Gebeld en het klopt..., maar waaróm kan dat? Ik durf het namelijk niet.

Laatst gewijzigd op 05-01-2012 om 14:07.
Oud 05-01-2012, 18:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je moet gewoon altijd minstens 21 pillen slikken (om een voldoende hoge spiegel van hormonen op te bouwen en vast te houden rond je eisprong zodat er geen eitje vrijkomt) en maximaal zeven dagen geen pil slikken (stopweek houden). Als je je daar aan houdt maakt het verder niet uit hoeveel pillen je achter elkaar slikt, of dat nou een strip is, anderhalf of drie. Hoelanger je achter elkaar doorslikt hoe groter wel de kans wordt op bijwerkingen zoals doorbraakbloedingen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 05-01-2012, 19:05
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Waarom kun je bij een éénfasepil trouwens een paar dagen doorslikken en dan halverwege de volgende strip stoppen en zeven dagen een stopweek houden? Waarom is dat veilig? Of is dat niet waar?

Gebeld en het klopt..., maar waaróm kan dat? Ik durf het namelijk niet.
de pil werkt doordat het je eisprong remt, de opbouw van baarmoederslijmvlies remt en doordat het je baarmoedermond minder doorgankelijk maakt voor zaadcellen. Om de eisprong te remmen moet je een voldoende hoge spiegel van met name progesteron in je lijf hebben. Om dat te bewerkstelligen moet je de pil minimaal 1 week achtereen slikken. De periode van 3 weken is arbitrair gekozen omdat je dan een "cyclus" krijgt die enigszins lijkt op de normale menstruatiecyclus én zodat je genoeg hebt om 7 dagen te kunnen stoppen zonder dat er stiekem een nieuw eitje rijpt. Als je langer dan 3 weken slikt blijf je gewoon die eisprong remmen en ben je dus niet vruchtbaar. Er zijn al gynaecologen die vrouwen juist aanraden om lekker 2 of 3 strips achter elkaar door te slikken omdat zo'n onttrekkingsbloeding nergens voor nodig is.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 05-01-2012, 19:12
Verwijderd
Die spiegel van progesteron neemt wel af in de stopweek..., als je hem doorslikt, neemt de spiegel dan ook toe?
Oud 05-01-2012, 21:31
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Die spiegel van progesteron neemt wel af in de stopweek..., als je hem doorslikt, neemt de spiegel dan ook toe?
Nee, het wordt zoals onderstaand plaatje:

als je stopt is het dus ff weg, en als je het daarna elke dag weer neemt bereik je een soort plateaufase. daarom duurt het ook altijd even voor je ongesteld wordt als je je stopweek begint, omdat het spul eerst je lijf uit moet.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 05-01-2012, 23:33
Verwijderd
Hmm ok! Duidelijk.
Oud 08-01-2012, 16:20
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
Sorry als deze vraag al gesteld is, ik had namelijk niet zo heel veel zin om alle pagina's door te lezen..

Ik heb de pil gekregen van mijn huisarts en ik zou daar 13 januari mee beginnen (1e dag van mijn cyclus). Maar ben ik vanaf die dag meteen beschermd tegen zwangerschap? Want ik heb ook wel eens verhalen gehoord dat je lichaam de eerste maanden moet wennen enzo en dat je dan nog niet beschermd zou zijn.
En ik snap best wel dat ik de eerste week sws nog geen seks kan (wil) hebben omdat ik dan ongesteld ben, maar what about die weken daarna?
Oud 08-01-2012, 16:39
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Als je op de eerste dag van je menstruatie begint ben je meteen beschermd tegen zwangerschap.
Oud 09-01-2012, 17:34
veer2110
Avatar van veer2110
veer2110 is offline
okee dankje !
Oud 10-01-2012, 12:22
Verwijderd
Goed, blijkbaar reageer ik niet goed (meer) op de pil. Ik wil namelijk deze pil niet meer slikken, maar geen anticonceptie is voor mij geen optie. Ik heb alleen pas volgende week dinsdag een afspraak met de huisarts en donderdag zou ik aan een nieuwe strip moeten beginnen. Nu kan ik dus net zo goed niet slikken (ik wissel per dinsdag misschien toch...), maar ik zit toch met de vraag of het wel veilig is om te stoppen, tot hoever maximaal (ik weet van de 72 uur enzo, maar toch ) terug mag ik dan geen seks gehad hebben gehad?
Oud 10-01-2012, 17:00
Guinie
Guinie is offline
Afgelopen vrijdag besloot ik om (voor het eerst) de pil door te slikken, ivm zwemmen wilde ik niet ongesteld worden. Maar nu ben ik toch een soort van ongesteld (wel bloed, maar minder dan gewoonlijk en zeurderige buikpijn ipv heftige) en heb ik weer bruine afscheiding. Hoort dit? En hoe lang zal het gaan duren? A.s. weekend wil ik dit niet nog steeds hebben . En hoe zit het dan met de pil doorslikken tijdens de vakantie? Als ik dan alsnog ongesteld wordt heeft dat weinig zin..
Oud 10-01-2012, 19:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Goed, blijkbaar reageer ik niet goed (meer) op de pil. Ik wil namelijk deze pil niet meer slikken, maar geen anticonceptie is voor mij geen optie. Ik heb alleen pas volgende week dinsdag een afspraak met de huisarts en donderdag zou ik aan een nieuwe strip moeten beginnen. Nu kan ik dus net zo goed niet slikken (ik wissel per dinsdag misschien toch...), maar ik zit toch met de vraag of het wel veilig is om te stoppen, tot hoever maximaal (ik weet van de 72 uur enzo, maar toch ) terug mag ik dan geen seks gehad hebben gehad?
Is het geen optie om gewoon met de pil te beginnen donderdag en dan te kijken wat je huisarts dinsdag zegt? Of wil je echt helemaal de pil niet meer slikken? Als je in je stopweek een pil vergeet (misschien vergelijkbaar met jouw situatie) dan telt seks gehad in de week ervoor ook als onveilig dus ik zou zeven dagen nemen dus eigenlijk vanaf vorige week donderdag. Dan zit je zeker safe.

Citaat:
Afgelopen vrijdag besloot ik om (voor het eerst) de pil door te slikken, ivm zwemmen wilde ik niet ongesteld worden. Maar nu ben ik toch een soort van ongesteld (wel bloed, maar minder dan gewoonlijk en zeurderige buikpijn ipv heftige) en heb ik weer bruine afscheiding. Hoort dit? En hoe lang zal het gaan duren? A.s. weekend wil ik dit niet nog steeds hebben . En hoe zit het dan met de pil doorslikken tijdens de vakantie? Als ik dan alsnog ongesteld wordt heeft dat weinig zin..
Het klinkt als een doorbraakbloeding (spotting) die kan je krijgen als je de pil doorslikt. Het lijkt dan alsof je ongesteld bent maar het is meestal wel minder dan normaal. Het kan vanzelf overgaan maar het kan ook pas stoppen als je een stopweek houdt en dus ongesteld wordt. Als je het erg vervelend vindt en ook graag de pil wilt slikken zodat je je menstruatie kan schuiven (dus met doorslikken) dan kan je kijken of het met een andere pil niet/minder is of je moet proberen zo te schuiven dat je niet doorslikt op het moment dat je niet ongesteld wilt zijn maar dat je een strip daarvoor langer de pil slikt waardoor je stopweek toch opschuift.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 10-01-2012, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Is het geen optie om gewoon met de pil te beginnen donderdag en dan te kijken wat je huisarts dinsdag zegt? Of wil je echt helemaal de pil niet meer slikken? Als je in je stopweek een pil vergeet (misschien vergelijkbaar met jouw situatie) dan telt seks gehad in de week ervoor ook als onveilig dus ik zou zeven dagen nemen dus eigenlijk vanaf vorige week donderdag. Dan zit je zeker safe.
Je bedoelt in de derde week een pil vergeten misschien?

En ja misschien heb je gelijk om op safe te spelen en donderdag toch maar te beginnen... Maar eigenlijk wil ik het niet dus... Ik vraag me ook af eigenlijk hoe het gaat als ik direct met een andere pil begin, of dat ik wat langer moet wachten... En dan zouden deze pilvrije dagen tot dinsdag wel mooi meegenomen zijn en een aantal komende weken heb ik toch geen seks.
Oud 10-01-2012, 20:30
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Je bedoelt in de derde week een pil vergeten misschien?

En ja misschien heb je gelijk om op safe te spelen en donderdag toch maar te beginnen... Maar eigenlijk wil ik het niet dus... Ik vraag me ook af eigenlijk hoe het gaat als ik direct met een andere pil begin, of dat ik wat langer moet wachten... En dan zouden deze pilvrije dagen tot dinsdag wel mooi meegenomen zijn en een aantal komende weken heb ik toch geen seks.
als je voorlopig geen seks hebt zou ik lekker die pil laten staan en als de seks zich toch aandient zorgen dat je condooms in de buurt hebt. Voordeel is ook dat als je bijv. een spiraal zou willen dat die dan mooi in je stopweek als je ongesteld bent geplaatst kan worden dus dan hoef je niet eerst weer een maand te wachten.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 10-01-2012, 20:38
Verwijderd
"Als de seks zich aandient."

Hoe bedoel je dat precies met dat spiraaltje plaatsen?
Oud 10-01-2012, 21:58
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Je bedoelt in de derde week een pil vergeten misschien?

En ja misschien heb je gelijk om op safe te spelen en donderdag toch maar te beginnen... Maar eigenlijk wil ik het niet dus... Ik vraag me ook af eigenlijk hoe het gaat als ik direct met een andere pil begin, of dat ik wat langer moet wachten... En dan zouden deze pilvrije dagen tot dinsdag wel mooi meegenomen zijn en een aantal komende weken heb ik toch geen seks.
Nee, ik bedoel eerste week (maar dat stond er ook niet, sorry voor de verwarring )want als je je stopweek te lang maakt (door donderdag niet te beginnen) vergeet je eigenlijk de eerste pillen van je nieuwe strip. Pluis bedoelt denk ik dat het plaatsen van een spiraaltje (als je dat eventueel wil als alternatief voor de pil) het beste kan als je ongesteld bent omdat het dan makkelijker gaat.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 10-01-2012, 23:20
sanni
Avatar van sanni
sanni is offline
Citaat:
Nee, ik bedoel eerste week (maar dat stond er ook niet, sorry voor de verwarring )want als je je stopweek te lang maakt (door donderdag niet te beginnen) vergeet je eigenlijk de eerste pillen van je nieuwe strip. Pluis bedoelt denk ik dat het plaatsen van een spiraaltje (als je dat eventueel wil als alternatief voor de pil) het beste kan als je ongesteld bent omdat het dan makkelijker gaat.
En hij meteen beschermt vanaf dat moment (dus bij inbrengen als je ongesteld bent)
__________________
Oud 12-01-2012, 21:31
Guinie
Guinie is offline
Citaat:
Het klinkt als een doorbraakbloeding (spotting) die kan je krijgen als je de pil doorslikt. Het lijkt dan alsof je ongesteld bent maar het is meestal wel minder dan normaal. Het kan vanzelf overgaan maar het kan ook pas stoppen als je een stopweek houdt en dus ongesteld wordt. Als je het erg vervelend vindt en ook graag de pil wilt slikken zodat je je menstruatie kan schuiven (dus met doorslikken) dan kan je kijken of het met een andere pil niet/minder is of je moet proberen zo te schuiven dat je niet doorslikt op het moment dat je niet ongesteld wilt zijn maar dat je een strip daarvoor langer de pil slikt waardoor je stopweek toch opschuift.
Kan het zo zijn dat mijn pil te licht is om de menstruatie echt mee te kunnen verschuiven/over te slaan? Ik slik de ethinylestradiol (hele rare naam) 0,02 mg. Eerst slikte ik de iets zwaardere, maar daar werd ik steeds erg misselijk van.
Eigenlijk wil ik niet weer terug naar de huisarts, die vrouw ziet me komen. Ben al twee keer langs geweest voor die pil. (eerst omdat ik een recept moest hebben, daarna omdat ik er misselijk van werd)
Oud 13-01-2012, 15:37
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Kan het zo zijn dat mijn pil te licht is om de menstruatie echt mee te kunnen verschuiven/over te slaan? Ik slik de ethinylestradiol (hele rare naam) 0,02 mg. Eerst slikte ik de iets zwaardere, maar daar werd ik steeds erg misselijk van.
Eigenlijk wil ik niet weer terug naar de huisarts, die vrouw ziet me komen. Ben al twee keer langs geweest voor die pil. (eerst omdat ik een recept moest hebben, daarna omdat ik er misselijk van werd)
het is helemaal niet raar om nog eens terug te gaan naar de huisarts omdat je nog eens van pil wil wisselen. Zo'n pil werkt bij iedereen weer anders en sommige mensen moeten wel 5 soorten proberen voordat ze de voor hen beste optie hebben. En het antwoord op je vraag: ja, dat kan
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 13-01-2012, 17:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Even checken: ik slik een merkloze variant van Microgynon. Ik ben net aan een nieuwe strip begonnen na een stopweek, maar kwam deze week tot de conclusie dat ik in die paar dagen een pil te veel heb geslikt (dus waarschijnlijk 2 op een dag). Ik wil mijn stopweek niet verschuiven en ik heb op dit moment geen aangebroken reservestrip. Kan ik dan het volgende doen: deze strip opmaken en direct doorgaan met de volgende strip, maar daarvan geen 21 maar 15 pillen slikken en dan een stopweek? (en dan die 6 pillen als reserve bewaren)
Oud 13-01-2012, 20:39
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Even checken: ik slik een merkloze variant van Microgynon. Ik ben net aan een nieuwe strip begonnen na een stopweek, maar kwam deze week tot de conclusie dat ik in die paar dagen een pil te veel heb geslikt (dus waarschijnlijk 2 op een dag). Ik wil mijn stopweek niet verschuiven en ik heb op dit moment geen aangebroken reservestrip. Kan ik dan het volgende doen: deze strip opmaken en direct doorgaan met de volgende strip, maar daarvan geen 21 maar 15 pillen slikken en dan een stopweek? (en dan die 6 pillen als reserve bewaren)
zolang je maar in totaal 21 dagen (of meer) aaneengesloten elke dag de pil hebt geslikt mag je een stopweek houden wanneer je maar wil.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 14-01-2012, 18:07
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
zolang je maar in totaal 21 dagen (of meer) aaneengesloten elke dag de pil hebt geslikt mag je een stopweek houden wanneer je maar wil.
Dat dacht ik al, dankjewel!
Oud 15-01-2012, 17:30
Verwijderd
Ik lees op anticonceptie.nl het volgende: "Heb je migraine met aura, dan is het gebruik van een combinatiepil, -pleister of -ring volgens de richtlijnen van de wereldgezondheidsorganisatie niet verantwoord. Gebruik van één van deze methoden in combinatie met migraine met aura, kan namelijk het risico op een beroerte verhogen." Ik heb mijn hele leven al migraine gehad en dus ook met aura's en één van de redenen dat ik stop is dat de aanvallen frequenter terugkomen... Dus goed om te weten dit...

Mijn vraag is eigenlijk waarom dit zo is? En is het dus ook echt verstandiger voor mij als ik een spiraaltje neem of de nuvaring oid?
Oud 15-01-2012, 17:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nuvaring is toch een anticonceptiering? Dat raden ze dan toch ook af? Denk dat ik dan voor een koperspiraaltje oid zou gaan, iig niet iets hormonaals.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 15-01-2012, 17:50
Verwijderd
Ja maar er staat ook bij: "Je kunt starten met één van de andere anticonceptiemiddelen: de oestrogeenvrije pil, de prikpil, het anticonceptiestaafje of een spiraaltje."

Zou daar ook de mirenaspiraal bij kunnen horen? En de mirenaspiraal en de nuvaring hebben toch een lager gehalte aan hormonen? Zou ik het dan helemaal niet kunnen hebben?

Wat ook zo is, in het begin toen ik de pil ging slikken werden mijn aanvallen veel minder frequent, maar als ik ze had wel weer een stuk heviger, waardoor de medicatie daarvoor ook bijgesteld werd. Nu kwamen ze dus weer vaker terug én heviger. En gaf ik bijvoorbeeld ook over...
Oud 17-01-2012, 10:08
Verwijderd
Ik ben benieuwd naar ervaringen; ik heb zelf nu ruim vier jaar een mirena-spriaaltje en deze meot dus bijna vervangen worden. Ik ben een beetje aan het twijfelen over waardoor. Opzich bevalt het spiraaltje goed, het enige (grote) nadeel is wat mij betreft dat ik eens in de maand/twee maanden nog ongesteld word (hele lichte bloedingen met daarna wel vrij lang 4-5 dagen zeer donkere afscheiding, meer dan normaal). Hier valt verder mee te leven, omdat ik het goed voel aankomen, maar ik vind het een beetje vervelend dat mijn menstruatie dus niet meer uit te stellen valt. Ik moet er misschien bij zeggen dat ik de eerste twee jaar van het spiraaltje helemaal geen menstruatie had maar deze pas begonnen is toen ik met antidepressiva begon. In de tijd dat ik die slikte, was ik onregelmatig ongesteld en toen ik ermee gestopt ben, stabiliseerde mijn menstruatie zich weer.

Ik ben dus bijna toe aan een nieuw spiraaltje, maar weet niet zo goed of ik dit inderdaad weer zal nemen, vanwege het feit dat ik mijn menstruatie neit meer zelf kan regelen. Ik wil niet meer aan de pil. De prikpil ook liever niet, want op het moment dat ik daar bijwerkingen van krijg die écht neit tof zijn, zit ik daar voor drie maanden aan vast. Een staafje vind ik ook een beetje eng, omdat mijn huisarts destijds zei dat deze chirurgisch verwijderd moet worden (en chirurgie voor een anticonceptiemiddel vind ik te ver gaan) en soms gaat dwalen in je lichaam. Verder heb ik geen ervaring met de nuvaring, zijn er hier mensen die een nuvaring hebben en hoe bevalt dit? Kun je stopweken verplaatsen/overslaan? En hoe is het inbrengen/uithalen? Veel last van bijwerkingen?
Zijn hier mensen met een spiraaltje, die dit voor de tweede keer hebben laten zetten? Hoe bevalt het, is de tweede keer hetzelfde als de eerste keer?

Daarnaast ben ik aan het denken om een tijd zonder anticonceptiemiddel door het leven te gaan, om mijn lichaam even te laten rusten ofzo, ikw eet niet helemaal hoe ik het uit moet leggen. Het voelt een beetje vreemd wanneer ik vandaag mijn spiraaltje er uit laat halen en morgen de nuvaring inbreng, zeg maar. Ofzo. Ik heb, toen ik met d epil gestopt ben, ook een maaanf of drie geen anticonceptiemiddel gebruikt voordat ik mijn spiraaltje liet zetten. Dit beviel vri goed, alleen had ik toen geen relatie. Op dit moment wel, ik woon samen. Hoe kijken jullie er tegen aan, wat zijn de meningen hierover?
Oud 17-01-2012, 10:21
Verwijderd
Ik heb ook een vaste relatie en ben dus ook vorige week gestopt. Mijn vriend is nu niet thuis dus was veilig om te stoppen. Ik zit nu mijn natuurlijke menstruatie af te wachten, voordat ik met de nuvaring begin en kijk of mij die bevalt, anders stap ik over op een andere lichtere pil.
Het moment dat ik stopte was ik er helemaal klaar mee en wilde ik zelf ook voelen hoe het was om weer na jaren 'gewoon' te zijn en daarna pas weer met iets nieuws te beginnen. (Ik begrijp wel wat je bedoelt) Ik wacht dus daarom ook op de natuurlijke menstruatie.

Met de nuvaring kun je inderdaad je stopweek ook verschuiven, overslaan geloof ik ook.
Oud 17-01-2012, 10:28
Verwijderd
Ja, dat is inderdaad ook een beetje waar ik tegen aan loop, ik wil ook weer gewoon, natuurlijk ongesteld worden, gewoon, om te kijken of het nog allemaal werkt (al helemaal omdat ik weet dat er een hormoonziekte in de familie zit) en daar komt bij dat ik op mijn zeventiende zomaar, zonder reden een keer vier maanden niet ongesteld ben geweest, ondanks dat ik altijd heel erg regelmatig ongesteld was. En dat is alweer vijf jaar geleden, dat weet ik, maar evengoed ben ik nog altijd een beetje schijterig het nadeel is alleen dat ik wel eens heb gehoord dat het wel een half jaar kan duren voor je weer een beetje een normale menstruatie terug hebt
Oud 17-01-2012, 10:30
Verwijderd
Jep, daar ben ik dus ook een beetje bang voor... Dat het zo lang gaat duren. Maar goed, ik merk wel dat ik me nu al wel een stuk beter voel.
Oud 17-01-2012, 10:34
Verwijderd
In wat voor zin, beter voel?
Oud 17-01-2012, 12:12
Verwijderd
Ik zit lekkerder in mijn vel. Of dat is psychisch..
Oud 17-01-2012, 13:19
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
. Verder heb ik geen ervaring met de nuvaring, zijn er hier mensen die een nuvaring hebben en hoe bevalt dit? Kun je stopweken verplaatsen/overslaan? En hoe is het inbrengen/uithalen? Veel last van bijwerkingen?
Ik gebruik de nuvaring en ben en heel tevreden mee. Je kunt net als met de pil stopweken verplaatsen en overslaan, gaat eigenlijk ook op dezelfde manier. Dus na 3 weken kun je een stopweek houden of gewoon een nieuwe ring erin en dan zelf even kijken wanneer je je stopweek wil houden. Het inbrengen en uithalen viel me reuze mee. Als je de ring voor het eerst ziet vraag je je misschien af hoe je dat naar binnen moet werken maar het is een heel flexibel en zacht ringetje dat je er met gemak inschuift. En om hem er uit te halen is het gewoon je vinger erin haken en meetrekken. Ik heb tot nu toe geen bijwerkingen gemerkt. Om de paar maanden doe ik eventjes zonder ring, gewoon omdat ik het fijn vind om af en toe ook natuurlijk ongesteld te worden en dan merk ik eigenlijk geen verschil, behalve een lichtere mensturatie.
Oud 17-01-2012, 17:33
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Ik twijfel er al een tijdje over om de pil te gaan gebruiken. Ik ben nog niet bij de dokter geweest want ik ben nog niet zeker, als ik informatie over de bestanddelen van de verschillende pilmerken zoek, dan vind ik (op een imo betrouwbare site) bij de bijverschijnselen toch zorgwekkende dingen staan... Weliswaar met lage percentages, maar het klinkt helemaal niet fijn. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar ga je er niet ontzettend last mee krijgen als je de pil gaat slikken?
Oud 17-01-2012, 21:06
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik twijfel er al een tijdje over om de pil te gaan gebruiken. Ik ben nog niet bij de dokter geweest want ik ben nog niet zeker, als ik informatie over de bestanddelen van de verschillende pilmerken zoek, dan vind ik (op een imo betrouwbare site) bij de bijverschijnselen toch zorgwekkende dingen staan... Weliswaar met lage percentages, maar het klinkt helemaal niet fijn. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar ga je er niet ontzettend last mee krijgen als je de pil gaat slikken?
als je dan toch in het farmacotherapeutisch kompas kijkt naar bijwerkingen, kijk dan ook even naar bijv. de bijwerkingen van paracetamol. Dat is net zo'n lange lijst met nare dingen als bij elk ander geneesmiddel, en daar heb je er vast ook wel eens wat van geslikt zonder vervelende bijwerkingen.
Ik gebruik al jaren de pil en de enige bijwerkingen die ik ervan heb gehad is dat mijn borsten zijn gegroeid en een slechter humeur dan normaal in mijn stopweek. Je komt er maar op 1 manier achter, en dat is door het gewoon te proberen. Als het slecht bevalt kun je altijd gewoon weer stoppen en dan houden de bijwerkingen ook weer op zou je ze hebben. Een leuke bijwerking van de pil is overigens dat mijn puistjes er flink minder van werden.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 17-01-2012, 22:06
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Ik ga de komende periode de nuvaring proberen, omdat ik van de pil op een gegeven moment emotioneel alle kanten op ging. Nu wou de huisarts me eerst deze laten proberen, hoewel de hoeveelheid hormonen in je bloed wel hetzelfde schijnt te zijn als bij de pil. Anders is de Mirenaspiraal nog een optie voor mij, al zie ik wel heel erg tegen het inbrengen op, wat pijn like hell schijnt te doen. Maar eerst maar eens kijken wat de ring doet.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 18-01-2012, 10:34
Verwijderd
Citaat:
Ik gebruik de nuvaring en ben en heel tevreden mee. Je kunt net als met de pil stopweken verplaatsen en overslaan, gaat eigenlijk ook op dezelfde manier. Dus na 3 weken kun je een stopweek houden of gewoon een nieuwe ring erin en dan zelf even kijken wanneer je je stopweek wil houden. Het inbrengen en uithalen viel me reuze mee. Als je de ring voor het eerst ziet vraag je je misschien af hoe je dat naar binnen moet werken maar het is een heel flexibel en zacht ringetje dat je er met gemak inschuift. En om hem er uit te halen is het gewoon je vinger erin haken en meetrekken. Ik heb tot nu toe geen bijwerkingen gemerkt. Om de paar maanden doe ik eventjes zonder ring, gewoon omdat ik het fijn vind om af en toe ook natuurlijk ongesteld te worden en dan merk ik eigenlijk geen verschil, behalve een lichtere mensturatie.
Tof, bedankt! Je voelt de ring dus (zoals ik begrijp?) ook niet zitten? En wordtie vergoed door de verzekering? En in de stopweek ben je ook veilig, toch? Hoe doe jij dat met vervangen, ben je dat nog nooit vergeten?

@Miekje: Laat weten hoe de nuvaring bevalt, ik ben benieuwd! Ik heb atm dus ook een mirenaspiraal en inbrengen was inderdaad echt heel erg pijnlijk (ik ben flauwgevallen en ze hebben me naar huis gebracht ), maar daarna heb je er vijf jaar geen omkijken meer naar

Ik heb het er met mijn vriend over gehad en hij vindt het geen probleem als we een tijd condooms moeten gebruiken. Daarnaast staat hij open voor anticonceptie voor mannen (ik heb een tijd terug iets gelezen over een mannenpil, al weet ik niet meer waar. Informatie enzo moeten we nog zoeken!) en dat is wel een fijn idee. Niet dat dat iets is waarvan ik denk 'dat moettie doen', maar meer het idee dat hij er vroor open staat en ik dus niet de enige ben die zich er druk om maakt, is erg tof.
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid orgametril
ninie
17 22-07-2006 23:49
Lichaam & Gezondheid de pil en overgeven
anoniem888
4 01-03-2006 18:16
Lichaam & Gezondheid problemen
xeen
36 19-11-2004 11:14
Lichaam & Gezondheid zwanger??
2 good 4 You
12 02-03-2004 12:20
Lichaam & Gezondheid Onveilig in de stopweek?
Ireentje
18 22-05-2003 19:43
Lichaam & Gezondheid Pil lovette
Bambino
2 22-04-2003 14:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.