Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2008, 13:11
jufdanielle
jufdanielle is offline
Hallo iedereen,

Ik doe een onderzoek naar de studiekeuze en naar de begeleiding op jullie school (hogeschool of universiteit)

Zou je mij kunnen vertellen of je nog op het middelbareschool zit ja/nee
zo ja hoe vind je de begeleiding van je mentor/decaan?
Denk je dat je met hun hulp een goede keuze kunt maken voor je profiel en studie?
leg je antwoord uit

Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan? mbo/hbo/vwo...
welke opleiding heb je hiervoor gedaan? vmbo/havo/vwo/mbo/hbo?
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit... (zeg bijvoorbeeld iets over de studieopbouw, de lessen, inschrijven voor toetsen, bij wie je terecht kan als het even niet lukt enz.)

Het lijkt me helemaal tof als je me wilt helpen! En degenie die mee hebben gedaan wil ik graag een exemplaar van het onderzoek sturen wanneer het af is...
En wanneer ik jou ergens bij kan helpen dan doe ik dat natuurlijk ook graag!

Groetjes!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2008, 16:04
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan?
UvT
Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?
VWO
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Was redelijk dichtbij m'n ouderlijk huis .
Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit...
Weinig uitleg over de gang van zaken, maar eerstejaarsstudenten worden wel iets soepeler aangepakt (bijv. alleen 'n waarschuwing en niet direct 'n boete voor 't te laat aanmelden voor 'n tentamen). Er staan genoeg studieadviseurs, studentendecanen, studentenpsychologen en zoiets allemaal voor je klaar, maar je moet zelf 't initiatief nemen. Van studiegenoten heb ik overigens begrepen dat die mensen je geen stap verder kunnen helpen .
Over 't algemeen vind ik dat de UvT je heel veel vrijheid geeft. Er zijn natuurlijk mensen die hier slecht mee om weten te gaan, maar 't kan ook heel prettig zijn .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2008, 09:18
Pater Noster
Avatar van Pater Noster
Pater Noster is offline
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan?
Hogeschool Rotterdam
Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?
HAVO & VWO
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Rotterdam is gewoon een leuke stad
Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit...
Geen begeleiding, HBO is veel zelfstandigheid en je moet overal achteraan zitten.[/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 15-12-2008, 09:47
jufdanielle
jufdanielle is offline
Beste Azn en Pater Noster,

Dankjewel voor jullie berichtjes hier heb ik wat aan!!!!!

Groetjes!!!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2008, 18:27
Verwijderd
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan? WO
welke opleiding heb je hiervoor gedaan? VWO
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Ik heb gekozen voor de Universiteit Twente omdat dit de enige universiteit was met mijn opleiding. Daarnaast had ik een goed "buik-gevoel" toen ik hier op de universiteit rondliep, het was er gezellig, groen en er was veel activisme. Het straalde uit dat je hier als student veel kon doen, dit gevoel had ik op de andere universiteiten eigenlijk niet, of in iedergeval veel minder.

Hoe vind je de begeleiding op deze school? Super, ik vind het goed geregeld. Je hebt een mentor waar je altijd heen kan. Inschrijving voor alles gaat heel erg gemakkelijk en iedereen staat altijd open voor een praatje, je kan overal binnen lopen. Heel fijn.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2008, 08:24
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan?
Wageningen Universiteit en Research centrum
Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?
VWO (NT/NG met Latijn)
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Ik heb eerst gekozen voor mijn studie, Biologie. Toen ben ik 3 Universiteiten gaan bekijken die voor mij interessant leken (Wageningen, Utrecht en Nijmegen). Het viel me hier bij op dat Utrecht sterker gericht is dierfysiologie, Nijmegen op medische studies en Wageningen op ecologische onderwerpen en integratie van theorie en praktijk. Daarnaast had Wageningen als voordeel dat ik op kamers zou kunnen wanneer ik wilde, ik er al mensen kende en de stad als geheel mij meer trok dan Nijmegen of Utrecht.

Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit...
De begeleiding op de Wageningen Universiteit is solide. De begeleiders zijn altijd beschikbaar en hebben altijd duidelijk en helder advies, gericht op je eigen situatie. De begeleiders kennen je ook persoonlijk en dat helpt hierbij. Daarnaast wisselen ze gegevens uit, zodat je altijd bij alle begeleiders terecht kan. Je moet wel afspraken maken, maar als er urgentie is, kan je meestal al dezelfde dag terecht.

Over het algemeen zijn de vakdocenten goed bekend met de onderwerpen waar ze over praten en ook altijd bereid tot gesprekken mocht dat nodig zijn, maar dat is voor mij nu al weer een tijdje geleden.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 16-12-2008, 20:31
Verwijderd
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan?
Hogeschool Leiden
Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?
HAVO N&G
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Ik wilde chemie doen. Dus werd het Alkmaar of Leiden. Leiden mar gekozen, omdat ik dacht dat INHOLLAND (Alkmaar) minder goed onderwijs gaf, wat nu ook blijkt.

Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit...
Een HBO diploma komt je niet aanwaaien, dus je zult er zelf achteraan moeten gaan en het zelf doen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2008, 21:51
Leeghoofd
Avatar van Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan?
Karel de Grote Hogeschool Antwerpen

Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?
MAVO

Waarom heb je voor deze school gekozen?
Omdat deze school meer mogelijkheden bood dan in Nederland. vb. Twee vakken tegelijk studeren, 3 jaar i.p.v. jaar, goedkoper....

Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit...
Voor studenten die niet van Belgische afkomst zijn, is het vooral in het begin erg moeilijk. Aangezien mijn school er niet veel mee inraking komt, weten hun ook niet zo goed wat ze er mee aanmoeten. Maar buiten dat punt, is de begeleiding goed geregeld op school. Er is één overkoepelende instantie waar je met al je vragen terecht kunt, en er is ook nog een contactpersoon waar je met heel wat vragen terecht kunt. Er zijn ook veel initiatieven die je kunnen helpen met school, je thuissituatie, etc... Daarnaast zijn de meeste vaklectoren ook bereidt om je te helpen met eventuele problemen binnen je vak.
__________________
He died for me, i live for Him!
Met citaat reageren
Oud 17-12-2008, 14:12
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan?
HAN Nijmegen

Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?
HAVO N&T

Waarom heb je voor deze school gekozen?
Ik heb eerst een opleiding gekozen, toen meerdere hogenscholen in de buurt/op de studiebeurs bezocht en uiteindelijk vond ik dat Nijmegen een hele goede indruk maakte. Sfeer, docenten die ik had gesproken waren enthausiast en alles klonk heel georganiseert.

Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit...
In eerste instantie heb je een SLBer voor kleinere problemen en die kan je eventueel voor grotere dingen naar de decaan sturen. Overigens kun je daar ook op eigen initiatief een afspraak maken en dat is meteen in de introductie heel duidelijk gezegt. Verder is het een kleine school met een grote sociale controle. Er zijn heel wat verplichtingen aan de lessen verbonden waardoor iedereen eigenlijk wel altijd komt, anders kun je je blok niet halen. Wat niet in houd dat ze je continu achter de vodden aan zitten, als je niet wilt hoeft het van hun ook niet, maar ze geven het dan ook niet weg. Wil je wel en vraag je om hulp kun je die ook verwachten. Top eigenlijk
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 18-12-2008, 19:44
Nyawa
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan?
Rijksuniversiteit Groningen

Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?
VWO E&M met Grieks en filosofie

Waarom heb je voor deze school gekozen?
Enige universiteit met deze bachelor; universiteit met de leukste master Journalistiek naar mijn mening .

Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit...
Slecht, al verschilt het misschien per opleiding, want ik doe ook een grote studie. Je hebt eigenlijk geen begeleiding tenzij je er nadrukkelijk om vraagt, voor het maken van afspraken met een studieadviseur moet je vaak lang wachten omdat het zo druk is, en ik heb soms het gevoel dat ik een nummer ben in plaats van een persoon. In het eerste jaar hebben we één keer een praatje gehad van een mentor, die we vervolgens nooit meer hebben gezien, dus het kan zeker beter, al blijft het natuurlijk een universiteit. Als student-assistent, dus als werknemer, heb ik bij de RuG trouwens precies het tegenovergestelde; superleuke collega's, leuk team, iedereen wil je helpen, enzovoort. Dus ik denk dat dit meer opleidingsspecifiek is.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2008, 15:26
HybridTheory
HybridTheory is offline
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan?
Hogeschool Zeeland

Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?
MBO MTRO + Colloquium Doctum HBO

Waarom heb je voor deze school gekozen?
Ik wil naar de universiteit via een HBO propedeuse. Ik ben gaan kijken welke opleiding me het makkelijkste leek, waardoor ik dus vrij zeker kon zijn van het behalen van mijn 1e jaar, en toen bleek dat die opleiding aangeboden wordt op de HZ, aangezien ik in Middelburg woon was dat een voor de hand liggende keuze.

Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit...
Mijn eerste indruk was vrij slecht, omdat er voor onze klas in de eerste week al vanalles mis ging. We werden wel goed opgevangen en begeleid daarna, dus dat was wel goed. Verder is de begeleiding best goed gebleken, maar dat ligt ook heel erg aan de opleiding en de docenten heb ik gemerkt.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2008, 19:20
jufdanielle
jufdanielle is offline
wow! wat een hoop reacties! Ik ben helemaal blij! Nu moet ik maar eens beginnen aan de verwerking van gegevens

Groetjes Danielle

ps als je wil reageren gewoon weer doen! alvast heel erg dankjewel
Met citaat reageren
Oud 20-12-2008, 20:42
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik doe een onderzoek naar de studiekeuze en naar de begeleiding op jullie school (hogeschool of universiteit)

Zou je mij kunnen vertellen of je nog op het middelbareschool zit ja/nee
zo ja hoe vind je de begeleiding van je mentor/decaan?
Denk je dat je met hun hulp een goede keuze kunt maken voor je profiel en studie?
leg je antwoord uit

Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan? mbo/hbo/vwo...
Rijksuniversiteit Groningen
welke opleiding heb je hiervoor gedaan? vmbo/havo/vwo/mbo/hbo?
[b]hbo propedeuse[/b[
Waarom heb je voor deze school gekozen?
De stad Groningen spreekt me erg aan. In het noorden des lands pas ik beter dan in de randstad... E dat is belangrijk voor motivatie en zo. De opleiding an sich stond volgens Elsevier niet héél hoog aangeschreven (vierde plek van de zes opleidingsmogelijkheden.. Of zo)
Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit... (zeg bijvoorbeeld iets over de studieopbouw, de lessen, inschrijven voor toetsen, bij wie je terecht kan als het even niet lukt enz.)
Er is niet zoveel begeleiding, maar als je tegen zaken aanloopt kun je een beroep op je studieadviseur doen. Ik heb daar geen gebruik van gemaakt, want haar spreekuur valt meestal samen met colleges of met mijn werk. Het inschrijven voor tentamens en colleges is een strikt gebeuren. Een aantal studenten hadden zich niet ingeschreven voor de tentamens, waardoor hun cijfers uiteindelijk niet zijn verwerkt...

Succes
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2008, 19:13
Verwijderd
Zou je mij kunnen vertellen of je nog op het middelbareschool zit?
Ja
zo ja hoe vind je de begeleiding van je mentor/decaan?
Niet geweldig. Mentor is er zelden en de decaan maakt van een klein probleem eerder een groter dan een oplossing.
Denk je dat je met hun hulp een goede keuze kunt maken voor je profiel en studie?
Nee, dat kan ik zelf wel.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2008, 09:59
StudentOnbekend
Avatar van StudentOnbekend
StudentOnbekend is offline
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan? mbo/hbo/vwo...
WO: UGent diergeneeskunde
welke opleiding heb je hiervoor gedaan? vmbo/havo/vwo/mbo/hbo?
VWO en bachelor diergeneeskunde aan de Universiteit Antwerpen
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Na het behalen van mijn bachelordiploma aan de UA, wordt je geacht de opleiding verder te zetten aan de UGent (bachelordiploma is (nog) niet zoveel waard, in Utrecht kan je nog geen master doen en in België zijn er geen andere universiteiten die de master aanbieden)
Hoe vind je de begeleiding op deze school?
Wel oké. Voor de toetsen zelf hoef je je niet apart in te schrijven, maar de gewone inschrijving voor volgende jaren gaat via internet (Minerva), heel makkelijk want dat werkt ook gewoon. Professoren mag je altijd aanspreken na de colleges en anders kan je ze ook altijd mailen. Er zijn verschillende personen bij wie je kan aankloppen voor studieadvies en -begeleiding en die kunnen je ook echt verder helpen.
__________________
Alles over diergeneeskunde studeren in België: http://studentonbekend.nl
Met citaat reageren
Oud 25-12-2008, 15:12
rensd
Avatar van rensd
rensd is offline
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan?
TU Delft
Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?
Gymnasium
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Was de enige universiteit met mijn opleiding (Lucht & Ruimtevaarttechniek)
Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit...
Veel vrijheid, je moet erg veel zelf uitzoeken, maar dat went snel. Ik vind het nu wel relaxed eigenlijk, hoe ik studeer is tenslotte mijn eigen zaak, als ik de vakken maar haal.
Als je hulp nodig hebt zijn er trouwens genoeg studieadviseurs, ouderejaars en docenten die je willen helpen. In het eerste jaar wel begeleiding gehad van een ouderejaars mentor die ook onze prestaties en resultaten een beetje bijhield enzo en zo nodig tips gaf. Dat was wel fijn.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2008, 10:49
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Als je niet op de middelbare school zit... op welke school zit je dan?
Universiteit Utrecht
Welke opleiding heb je hiervoor gedaan?
Vwo N&G met muziek en wiskunde B2
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Mijn studie (Biomedische Wetenschappen) heeft in Utrecht de meeste keuze en ook veel vrije keuze ruimte. Hierdoor kan ik op een gegeven moment zelf mijn richting kiezen binnen de biomedische wetenschappen en ook vakken kiezen die mij meer uitdagen als ik dat nodig heb. Daarbij is bmw in Utrecht goed aangeschreven en vind ik Utrecht een erg leuke stad.
Hoe vind je de begeleiding op deze school? Leg je antwoord uit...
Goed. In je eerste jaar wordt je erg goed geholpen. Je krijgt alles uitgelegd over waar je terecht moet (studieadviseurs) en je hebt mentoren (ouderejaars) die je een beetje op weg helpen door het gebouw. Daarbij heeft ook iedereen een tutor, maar met hem heb ik nog niet veel gesproken want ik heb het idee dat hij mij niet kan helpen. Vanaf het tweede jaar moet je veel dingen zelf uitzoeken. Je moet zelf je vakken gaan kiezen, maar gelukkig is er een goede studiegids en gaat het inschrijven voor vakken erg gemakkelijk. Ook zijn docenten vaak goed bereikbaar en willen ze je graag helpen. Ik ben tevreden.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 16:57
maxman2402
Avatar van maxman2402
maxman2402 is offline
Zou je mij kunnen vertellen of je nog op het middelbareschool zit ja/nee
zit nog op middelbareschool ja, haarlemmermeerlyceum HAVO 5
zo ja hoe vind je de begeleiding van je mentor/decaan?
van me mentrix is de begeleiding helemaal goed, maar die van me decaan heb je geen zak aan, in de 3e moest je een profiel kiezen, ik had dus N&T gekozen, en toen heeft die kreng van een decaan er alles aan gedaan om mij van het idee om N&T te gaan doen tegen te houden(door te zeggen dat ik het niet kon etc etc), heb het toch lekker gedaan, en ik moet zeggen dat ik geen spijt heb van mijn keuze, sta overal dikke voldoendes voor (7/8). ben er dan ook flink wat van gaan nagenieten op het feit dat de decaan dacht dat ik het nie kon. het gezicht dat ze trok was onbetaalbaar.
Denk je dat je met hun hulp een goede keuze kunt maken voor je profiel en studie?
kort gezegd Nee, je moet dit helemaal zelf doen.
leg je antwoord uit
zie boven
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Onderzoek studiekeuze voor scholieren met autisme
nienkevanbrakel
0 20-02-2017 14:24
Studeren Onderzoek studiekeuze vwo
M. Hofman
1 03-07-2012 10:02
Studeren Hoe maak je BEWUST de juiste studiekeuze?
Cas Kramers
1 08-03-2012 07:08
HAVO Onderzoek studiekeuze onder havisten
mschmit
0 15-06-2011 19:48
Studeren Onderzoek studiekeuze
rdullemond
13 31-05-2010 10:07
Studeren Onderzoek studiekeuze Havo en Vwo scholieren uit Noord Holland
Chantal1988
1 25-02-2009 13:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:24.