Oud 31-08-2004, 08:02
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Wat zijn de beste tips om zelfvertrouwen te kweken?

Als ik ben met mensen die ik ken, heb ik veel zelfvertrouwen. Maar eens alleen of met vreemden, begin ik te nagelbijten, aan mijn gezicht te krabben...Allemaal tekens van "geen zelfvertrouwen/nerveus" zijn! ook ben ik jammer genoeg niet assertief genoeg. Ik kan vreselijk wreed zijn maar alleen tegen de mensen die ik goed ken, een soort compensatie van mijn onzekerheid heid tegenover vreemden!

Dsu kortom, hoe krijg je meer zelfvertrouwen, hoe word je assertiever?
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2004, 08:41
Verwijderd
Volg een assertiviteitstraining.

En/of ga dingen doen waar je goed in bent en doe zo succeservaringen op. Breid het steeds uit en doe bv. iets waar je goed in bent als je onder mensen bent die je wat minder goed kent. Enz.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 10:50
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Apomes schreef op 31-08-2004 @ 09:02 :
Wat zijn de beste tips om zelfvertrouwen te kweken?

Als ik ben met mensen die ik ken, heb ik veel zelfvertrouwen. Maar eens alleen of met vreemden, begin ik te nagelbijten, aan mijn gezicht te krabben...Allemaal tekens van "geen zelfvertrouwen/nerveus" zijn! ook ben ik jammer genoeg niet assertief genoeg. Ik kan vreselijk wreed zijn maar alleen tegen de mensen die ik goed ken, een soort compensatie van mijn onzekerheid heid tegenover vreemden!

Dsu kortom, hoe krijg je meer zelfvertrouwen, hoe word je assertiever?
Heb je er echt een probleem mee dan? Ik bedoel de meeste mensen zijn wel wat zenuwachtig(er) rond nieuwe mensen, lijkt me. Dat je aan je gezicht gaat zitten of nagels gaat bijten zijn toch niet zo bijzonder erg ..
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 11:00
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Niet direct een oplossing, maar misschien een kleine analyse vooraf:

- Problemen als er meerdere vreemden zijn:
Nadeel: Nog meer mensen die op je kunnen letten
Voordeel: Ze hoeven niet op jou te letten maar op iemand anders.

- Problemen met vreemde 1 op 1:
Voordeel: Er zijn hooguit 2 ogen op jou gericht.
Nadeel: Die zijn ook daadwerkelijk op jou gericht.

Vreemden en vreemden:
"Vreemden" zijn op te delen. Namelijk: vreemden die je maar 1 keer ziet en nooit meer (stel je woont in maastricht en gaat een keer in groningen uit...kans dat je een vreeemde daar tegen komt als dat uitgaan in groningen in een incident is, is vrij klein).
En van de vreemden die je vaker ziet, zijn er nog 2 opties:
- vreemden die je al wel hebt gezien, maar er nog niet mee hebt gepraat (hen die je elke dag in de trein tegenkomt ofzo).
- vreemden waar je soms al iets mee hebt gezegd, maar niet meer dan een "hallo". Hier is het ijs al gebroken.

Als je zelf aan de slag wil gaan met het probleem oplossen (een idee van jezelf of iemand anders misschien later in dit topic), dan kun je afwegen wat je minder eng vindt en kun je zo'n situatie in de hand werken.

Verder is het een lulverhaal geworden, waar je misschien geen reet mee kunt, maar ik heb het nu toch al getypt, dus laat ik maar op "Verstuur reply" drukken =)
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 11:11
Verwijderd
Wat vaak wel helpt is dingen doen waar je goed in bent, beginnen bij je vrienden. Bijv. als je heel veel weet van kentekenplaten(vraag me niet hoe ik erop kom ) Dan kan je een gesprek beginnen erover. En dat kan je later ook doen bij minder bekende.

Maar je kan ook gewoon een paar standaard openingszinnen maken. Zoals hoegaat het, wat was je naam ook alweer.

En dan gewoon doorvragen bijv. Waar ken je die en die persoon van. Ow school is dat een leuke school want ik ken iemand die erop zit en bla bla. Maar je kan ook vragen, als het tijdens uitgaan is, of dit zijn of haar stamkroeg is. Het zijn niet de beste zinnen, maar vaak kom je vanzelf op een ander onderwerp uit. En dan kan je ronduit praten. Als je het eng vind kan je een gespek beginnen als er een vriend van je bijstaat die de persoon in kwestie wel kent. Zodat het gesprek niet snel stil zal vallen. Groot nadeel: misschien nemen zij het gesprek over en kom jij weinig aan het woord, maar je leert wel iemand kennen op die manier.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 11:52
Souris
Avatar van Souris
Souris is offline
Citaat:
Apomes schreef op 31-08-2004 @ 09:02 :
Wat zijn de beste tips om zelfvertrouwen te kweken?

Als ik ben met mensen die ik ken, heb ik veel zelfvertrouwen. Maar eens alleen of met vreemden, begin ik te nagelbijten, aan mijn gezicht te krabben...Allemaal tekens van "geen zelfvertrouwen/nerveus" zijn! ook ben ik jammer genoeg niet assertief genoeg. Ik kan vreselijk wreed zijn maar alleen tegen de mensen die ik goed ken, een soort compensatie van mijn onzekerheid heid tegenover vreemden!

Dsu kortom, hoe krijg je meer zelfvertrouwen, hoe word je assertiever?
dat heb ik ook
__________________
Wat voelt een vlinder in zn buik als hij verliefd is?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 11:57
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
3 maal daags watergeven en niet in de zon laten staan
__________________
Arguing online is just like the paralympics; even if you win, you're still retarded
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 12:07
Souris
Avatar van Souris
Souris is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 31-08-2004 @ 12:57 :
3 maal daags watergeven en niet in de zon laten staan
__________________
Wat voelt een vlinder in zn buik als hij verliefd is?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.