Oud 17-06-2010, 15:56
Verwijderd
Ik woon in een studentenhuis op zolder. Tot voor kort hadden we, ik geloof via KPN, een ADSL verbinding. De (Zyxel) router stond beneden en aangezien ik op de zolder/2e verdieping zit had ik logischerwijs geen hele goede draadloze verbinding met het netwerk. Echter, het verbinden met het netwerk an sich ging snel en daarna ondervond ik weinig problemen. Internet was wel wat traag, maar dat maakte me niet zoveel uit.

Nou zijn we begin deze week van ADSL provider veranderd. We hebben nu Telfort. De router die we van Telfort kregen was er toevalligerwijs ook een van Zyxel, en ziet er in ieder geval ook identiek uit (zou nog even na moeten zoeken of het ook daadwerkelijk hetzelfde model router is).

Sinds de switch heb ik verschillende problemen. Zo duurt het vaak al snel een minuut of 2 voordat ik internet heb. Daarnaast is internet bij vlagen ontzettend traag. Ook heb ik het idee dat de internetverbinding uitvalt als ik er een minuut of 2 geen gebruik van maak (dit weet ik niet 100% zeker, maar het is tot nu toe 3 keer gebeurd dat internet weg viel terwijl ik wat te drinken aan het halen was en zelfs een keer toen ik een lange internetpagina aan het lezen was).

Zijn al deze problemen terug te voeren op de slechte ontvangst? Zo ja, wat is dan een manier om de ontvangst te verbeteren? Ik heb een telefoonaansluiting op mijn kamer; is het mogelijk om een 2de router aan te sluiten en op die manier de ontvangst te verbeteren? Zo nee, zijn er dan andere opties?

Zou het ook aan de instellingen in de router kunnen liggen? Zo kan ik me voorstellen dat het wegvallen van een verbinding die een tijdje niet gebruikt wordt aan de instellingen op de router kunnen liggen.

Hopelkijk is er een oplossing, het is redelijk frustrerend.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2010, 16:03
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Een UTP kabel naar boven is geen optie? De draadloze ZyXELs staan erom bekend dat ze vaak vastlopen als ze intensief gebruikt worden i.c.m. draadloos internet (bijv. torrents downloaden, misschien doe jij dat niet maar je huisgenoten wel). Als je maar gebruikt maakt van kabels ipv draadloos is er niets aan de hand.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2010, 16:16
Verwijderd
UTP kabel trekken is mogelijk, maar wel lastig. Er zou dan door 2 vloeren geboord moeten worden (er lopen nog geen kabels van de ene verdieping naar de andere). Ik zie dat dus echt als een laatste optie. En bovendien; met die oude Zyxel (die overigens precies hetzelfde model is, volgens mijn huisgenoot), had ik deze problemen niet...ook mijn huisgenoten hebben er geen last van. Bij hen werkt alles prima.

Ik heb net ook nog een testje gedaan; ik heb geprobeerd met uTorrent de verbinding 'bezig te houden' zodat hij niet weg zou vallen als ik een paar minuten weg was. Toen ik een minuut of 5 naar beneden ging er weer naar boven kwam, werkte het surfen op internet niet meer. uTorrent was echter nog wel vrolijk aan het uploaden; er was dus blijkbaar wel verbinding met internet....vreemd.

Toen ik de verbinding met het netwerk verbrak en weer herstelde werkte internet wel weer gewoon (zij het traag).
Met citaat reageren
Oud 17-06-2010, 18:03
Verwijderd
En er lijkt toch geen verband te zijn tussen het niet gebruiken van de computer en het wegvallen van de verbinding. Ik heb net de tweede helft van Griekenland-Nigeria zitten kijken, en toen ik daarna weer achter mn computer ging zitten werkte alles nog naar behoren.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 00:11
florejaen
Avatar van florejaen
florejaen is offline
Maar... als je andere huisgenoten er geen last van hebben, ligt het dan niet aan jouw pc?
virussen, firewall, ... zijn zo een paar dingen waar ik kan opkomen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 02:03
Verwijderd
Dat zou dan wel heel toevallig zijn, dat die problemen zich pas voor begonnen te doen na het wisselen van provider.

Nu mn huisgenoten slapen werkt alles overigens als een tierelier...waarschijnlijk dus toch het probleem dat M@rco al vermoedde. Ik ga morgen toch maar een UTP kabel kopen, kijken of dat de problemen oplost.

@M@rco: dan heb ik nog wel een vraag...je zegt dat de problemen worden opgelost indien er wordt overgestapt op een UTP kabel...daarmee bedoel je toch hopelijk niet iedereen? Zijn mijn problemen opgelost indien ik de enige ben die overstapt op een kabel?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 10:11
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Als jij gebruik maakt van een kabel, dan zal je internet niet meer storen door te intensief gebruik van het draadloze netwerk in ieder geval

En in 9 van de 10 gevallen is internetten met een kabel nog eens sneller ook
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2010, 10:16
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nou ja, ik weet natuurlijk niet of dat ook echt het probleem is, maar het is gewoon een bekend fenomeen dat dat specifieke modem (P-2602H-D1A) niet genoeg 'power' heeft om én (beveiligd) draadloos internet te verzorgen én daarnaast veel verkeer af te handelen (dus dan zou inderdaad eigenlijk iedereen een kabel moeten gebruiken). Vaak scheelt het al een hoop als je beveiliging (WPA) uitzet, maar dan zit je met een onbeveiligd draadloos netwerk en dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn. Een andere optie zou een draadloos access point kunnen zijn, zodat je het draadloze gedeelte door een apart apparaat laat afhandelen en de ZyXEL alleen hoeft te routeren.

Je zou het ook nog eens op het Telfort forum na kunnen vragen, daar zijn meer mensen met dat probleem.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 00:34
Verwijderd
@M@rco: Bedankt voor je hulp. Ik ga het toch morgen maar even met een kabel proberen, kijken of dat de problemen oplost. Anders moet ik het inderdaad maar even op het Telfort forum vragen.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2010, 02:30
Verwijderd
Ik ben er nu wel zeker van dat de problemen zich alleen voordoen indien er meerdere mensen aan het internetten zijn. Heel de middag geen problemen gehad, maar toen mijn huisgenoot thuiskwam en begon te internetten weer wel. Hij is een uur geleden gaan slapen en sindsdien werkt alles weer perfect.

We deden allebei niks wat heel veel bandbreedte kost; we waren allebei alleen aan het surfen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2010, 15:54
Verwijderd
Ik ben nu sinds 2 dagen met een UTP kabel verbonden met het modem en dat lijkt alle problemen te hebben opgelost .

Bedankt voor alle reacties.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:44.