Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2002, 20:26
Verwijderd
Mijn moeder had een boek geleend van iemand die zei kent, en dat gaat dus over HSP's: Hoog Sensitieve Personen.

Dit houdt in dat je extra gevoelig bent voor bepaalde prikkelingen, en door dit feit erdoor overrompeld kan worden. Er stond ook een zelftest om het boek, ik zal hem even overtypen.

Beantwoord iedere vraag al naar gelang je gevoel je ingeeft. Antwoord met 'Ja' als het in ieder geval enigszins voor jou opgaat. Antwoord met 'Nee' als het niet special of helemaal niet voor jou geldt.

-Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
-Ik wordt beïnvloed door de stemmingen van anderen.
-Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
-Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer of een andere plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.
-Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.
-Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
-Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
-Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden.
-Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek.
-Ik ben consciëntieus
(betekent zoiets als precies, zorgvuldig)
-Ik schrik gemakkelijk.
-Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
-Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).
-Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.
-Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.
-Ik kijk uit principe niet naar geweldadige films of tv-shows.
-Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurd.
-Als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.
-Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.
-Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, gekuiden en kunstwerken en geniet daarvan.
-Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten heeft bij mij een hoge prioriteit.
-Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.
-Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden.

JOUW SCORE
Als je veertien of meer vragen met 'Ja' hebt beantwoord, ben je waarschijnlijk hoog sensitief. Maar eerlijk gezegd is geen enkele psychologische test zo betrouwbaar dat je je leven erop zou moeten baseren. Als je slechts één of twee vragen met 'waar' hebt beantwoord maar ze zijn wel uitzonderlijk waar voor jou, dan sta je wellicht ook in je recht om jezelf hoog sensitief te noemen.


Nou goed, ik beantwoorde dus op meer dan 14 vragen ja. Maar herkende mezelf nog veel meer in karaktereigenschappen die verderop beschreven worden en allemaal op mij van toepassing zijn:
-beter in het signaleren en vermijden van fouten;
-zeer consciëntieus;
-in staat zich uitstekend te concentreren (maar we prestreren het beste zonder afleiding)
-bijzonder goed in werkzaamheden die oplettendheid, accuratesse, snelheid en het opsporen van kleine verschillen vereisen;
-in staat om zaken op de diepere niveaus van wat psychologen het 'semantisch geheugen' noemen te verwerken;
-vaak aan het denken over ons eigen denken;
-in staat om te leren zonder dat we ons ervan bewust zijn dat we hebben geleerd;
-zeer aangedaan door de stemmingen en emoties van anderen.


Er staat verder ook nog in dat het zelfs erfelijk kan zijn (wat voor mij kan kloppen want mn moeder is het nog erger dan ik). Ik vind het echt heel raar om nu een soort naam te hebben voor alles, en ja.. het verklaart zoveel dingen voor mijzelf in mn eigen gedrag. Een aantal dingen uit die zelftest zijn namelijk inderdaad extreem op mij van betrekking enzo. Het verklaart het gevoel dat ik krijg bij fel licht (ik kan slecht tegen tl-licht) en mensenmassa's. Het verklaart mijn strategie van af en toe een paar dagen rust van school nemen omdat het gewoon niet meer wil. Het verklaart bovendien mijn uitzonderlijke behoefte na het zien van een heftige film of het lezen van een heftig boek alleen te zijn en na te denken erover, het verklaart hoe mn moeder mij zo mee kon sleuren in haar depressie enz enz enz.

Nou dacht ik ten eerste dat het misschien nuttig was dit te posten, en ten tweede vroeg ik me af of er mensen zijn die hetzelfde denken en of er mensen zijn die hier al van wisten?

Ik zal ook nog even titel en schrijfster van het boek neerzetten voor geïnteresseerden (ik moet het zelf nog helemaal lezen, alleen eerste helft van het eerste hoofdstuk gelezen):
'Hoog Sensitieve Personen. Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt-Elaine N.Aron.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2002, 20:33
Verwijderd
Ik ben bekend met de term en heb ook eens een zelftest gedaan (van Psychologie Magazine) en daar kwam uit dat ik iets gevoeliger dan gemiddeld ben, maar niet hoog sensitief (fel licht e.d. beïnvloeden mij bijv. nauwelijks, ook schrik ik niet zo snel).

Die hoge gevoeligheid is overigens vaak een teken van (bijzondere) intelligentie. Soms is het ook posttraumatisch echter (omdat je meer op van alles gaat letten en daardoor nagenoeg dezelfde symptomen vertoont).
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 21:14
Verwijderd
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef:
Ik heb in totaal 18x ja kunnen beantwoorden op de vragen, de term Hoog Sensitief deed bij mij wel een belletje rinkelen, kan me eigen herinneren dat dat wel eens ooit tegen me gezegt is, en zoals ik dat zo nu lees, die vragen, deed bij mij wel de verwachting wekken dat ik het inderdaad ook ben. Die 18x waren ook significant ja, heb er niet over hoeven twijfelen.

Dat het erfelijk kan zijn, zal ook wel waar zijn, aangezien mijn vader precies hetzelfde heeft.

Veel mensen ervaren mij ook als een rare gozer, omdat ik slecht tegen ongewone ontwikkelingen, drukte, en ook licht kan.

Ik heb zelf ook altijd het idee, dat ik "verder" kan zien dan dat de meeste mensen kunnen, net ofdat ik zo door iemand heen kan kijken en kan aanvoelen wat hij of zij wil van mij, of diegene een hoge druk op mijn kan uitoefenen.

Zoals ik al zei heb ik mezelf nooit verdiept in dit onderwerp, maar ga nu even wat verder dingen er over opzoeken, aangezien dit ook weer een leuk onderwerp kan zijn waardoor ik mezelf weer wat beter zou kunnen leren kennen.

Maar dit verklaard al weer een hele hoop, als ik kijk naar mijn gedrag in sommige situatie's. Maar ik zie dit dan weer meer als een "gave" dan als een "handicap" alhoewel, het wel vaak lastig kan zijn, maar toch is het wel fijn om veel dingen beter aan te kunnen voelen.
Ja inderdaad. Ik zie het ook meer als een gave, zoals in die karaktereigenschappen enzo. Je kan het heel erg ten positieve keren zeg maar. In het boek staat ook dat veel HSP's extreem creatief zijn en beroepen als uitvinder enzo hebben. Ik zal trouwens nog even iets neerzetten:

Ons lichaam is ook anders. De meesten van ons beschikken over een zenuwstelsel dat ervoor zorgt dat we:
-bijzonder goed zijn in verfijnde motorische bewegingen;
-goed zijn in stilhouden;
-'ochtendmensen' zijn (hierop zijn vele uitzonderingen);
-meer beïnvloed worden door stimulerende middelen zoals cafeïne, tenzij we er heel erg aan gewend zijn;
-meer georiënteerd zijn op de werking van rechterhersenhelft (minder rechtlijning, creatiever op een synthetiserende manier);
-gevoeliger zijn voor dingen in de lucht (inderdaad, dat betekent meer hooikoorts en eczeem).


Ja, ik wil me er inderdaad ook meer in verdiepen ook om het feit dat het toch misschien meer verklaart en om zelfkennis. Als je dingen weet van jezelf kun je er beter mee omgaan. Heel veel dingen was ik inmiddels al achtergekomen, maar weten dat het allemaal samenhangt, en dat meer mensen er mee om moeten gaan helpt toch ook weer. Het is bijvoorbeeld ook zo dat ik mn hele leven heel erg vatbaar was voor veranderingen, kon ik heel erg slecht tegen, door alle nieuwe indrukken. Ik vind het ook leuk dit juist nu te lezen, omdat ik de laatste tijd alles weer een beetje op orde heb.. en rust heb in mezelf, en juist bezig ben met dat proces van mezelf leren kennen en alles..
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 21:20
Angeles
Angeles is offline
Ik herken mezelf ook in best veel punten, maar ik heb niet meer zo de neiging om daar een etiketje op te plakken - ik ben zoals ik ben en in welke categorie ik daarmee val, dat maakt me tegenwoordig niet meer zo veel uit. Ik begrijp dat het voor andere mensen wel een houvast geeft om over dit soort dingen te lezen.

Op de site www.hersenstorm.com staat hierover ook informatie.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 21:24
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
Cryptic Winterstorm schreef:


Maar dat gaat vooral over ADHD als ik het zo zie?
Dat klopt, maar omdat volgens de maakster van de site veel mensen met ADHD ook hoog-sensitief zijn is er ook een link met informatie over hypersensitiviteit (HSP).
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Angeles schreef:
Ik herken mezelf ook in best veel punten, maar ik heb niet meer zo de neiging om daar een etiketje op te plakken - ik ben zoals ik ben en in welke categorie ik daarmee val, dat maakt me tegenwoordig niet meer zo veel uit. Ik begrijp dat het voor andere mensen wel een houvast geeft om over dit soort dingen te lezen.

Op de site www.hersenstorm.com staat hierover ook informatie.
Ja ik begrijp je punt helemaal. Maar met veel dingen voel je je soms gek, en daarom durf je er niet over te praten. Ik bedoel, hoe klinkt het nou als je zegt dat je een winkel niet in wil omdat je niet tegen het licht kan daar? Je bestempeld het voor jezelf toch als onzin en hebt het idee dat je gek bent. Bovendien is het zo dat ookal heb jij zelf geen benaming nodig, dit soms voor anderen wel kan helpen. Zo is het bijvoorbeeld op school dat er wel mogelijkheden zijn tot bepaalde speciale regelingen als je psychische afwijking een naam heeft, als het niet zo is zijn die regelingen niet mogelijk. Niet dat dit een psychische afwijking is, het is doodnormaal, het is meer een soort mens dat er bestaat. Maar voor anderen wanneer je uitlegt wat HSP is, en je laat dingen lezen, en zegt vervolgens dat je een winkel niet in wil vanwege het licht is daar sneller begrip voor. Dus puur om praktische reden kan het ook fijn zijn een benaming te hebben.

Het is voor mij persoonlijk ook vooral de ontdekking van heej, hoe ik ben heeft een naam, en heej, er zijn anderen die ook zo zijn..
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 21:31
Angeles
Angeles is offline
Ik snap het ook wel. Maar ik heb een paar jaar geleden ook al de diagnose ADHD gekregen, niet omdat ik dat als excuus wilde gebruiken voor mijn drukke gedrag (hoewel ik van mezelf weet dat ik nog redelijk aangepast ben - bij mij zit de drukte vooral aan de binnenkant van mijn hoofd) maar omdat het veel verklaarde voor mij over mezelf. Toen was ik ook heel blij met een etiketje en daarop volgde ook een hele acceptatiefase met uiteindelijk toch het idee: ik ben zoals ik ben, ik doe mijn best om me aan te passen, maar verder is toch iedereen uniek en moet je bepaalde trekjes van jezelf ook accepteren. Daarom is zo'n 'etiket' (gets, wat klinkt dat negatief, zo bedoel ik het helemaal niet) voor mij ook niet meer interessant. Ik heb ook zo'n 'been there, done that' gevoel, het kan je inderdaad een fijn gevoel geven, zo van: er zijn anderen die hetzelfde zijn als ik, maar na verloop van tijd moet je toch ook accepteren dát dingen zo zijn.

Maar ik kan me wel voorstellen dat je het fijn vindt om dit allemaal te lezen. Herkenning en erkenning zijn voor de meeste mensen fijn.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 02:02
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Die hoge gevoeligheid is overigens vaak een teken van (bijzondere) intelligentie.
Cool, ik ben slim

Leuk onderwerp trouwens
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 14:21
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Heey ja wat interresant. Ik had dus ook meer dan 14x ja. (k weet niet precies hoeveel het er echt waren omdat sommige maar half ja waren bijv.) En het is toch wel leuk dat zoiets een naam heeft. en k weet nou tenmiste zeker wat het is en het is ook denk ik niet zo erg om te hebben (tis niet zoiets al borderline ofzow)
nou eindelijk heb ik iets gevonden wat voor mij geldt. Wat ik wel erg opvallend vond en wat voor mij heel erg geldt
-Ik wordt beïnvloed door de stemmingen van anderen. En zo nog een paar. k kan me niet echt voorstellen dat ik niet van tl licht houdt ofzow, het is me nooit echt opgevallen. maar k hou niet van te vel licht en het liefst te donker dan te licht. dus dat zal dan maar half voor mij gelden. Naja k moet er ff aan wennen dat ik iets heb met een naam
Leuk dat je dit gepost hebt!!!!
Kuzzz
__________________
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 14:25
tacidvs
tacidvs is offline
Ehm, niet om't een of ander, maar. Dit lijkt me weer zo'n fancy testje (niet dat blad!), net als we een tijdje geleden dat gesodemieter met die sterrekinderen hadden. Vragen voor jezelf beantwoorden garandeert een 100% objectiviteit en met dit soort ruim interpreteerbare vragen is dat al helemaal geweldig...
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 16:56
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Ehm, niet om't een of ander, maar. Dit lijkt me weer zo'n fancy testje (niet dat blad!), net als we een tijdje geleden dat gesodemieter met die sterrekinderen hadden. Vragen voor jezelf beantwoorden garandeert een 100% objectiviteit en met dit soort ruim interpreteerbare vragen is dat al helemaal geweldig...
Bij mij heeft mn moeder het in ieder geval ook over mij beantwoord, en ik over haar. Maar sowieso komen de karaktereigenschappen overeen voor mij.

Ik snap wel wat je bedoeld, en het is zeker zo dat iemand met zo'n testje te snel bepaalde conclusies te trekken, ik zou dan ook adviseren dat als er nou uitkomt dat je Hoog Sensitief bent (al je goed leest is meer dan 14 vragen goed daar nog geen garantie voor) eerst nog meer over dit onderwerp uitvinden, en kijken of je je er dan nog steeds in herkent. Probeer het boek te pakken te krijgen of zoek informatie op internet. Het is niet een bepaalde ziekte, of stoornis of wat dan ook, het is slechts een vorm van karakter die benoemd wordt. In het boek worden dan verder tips gegeven om beter met die dingen van jezelf om te gaan.. Het is dus niet zo dat ineens je 'afwijking' een naam heeft ofzo, maar slechts je karakter, zoals aparte karaktereigenschappen ook namen hebben, is dit meer in het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 17:34
tacidvs
tacidvs is offline
Wat helpt je die conclusie dan, behalve dat je kan benoemen wat een deel van je karakter is? Ik denk dat je ook zelf al wel kan bepalen of je een gevoelig persoon bent. Ik snap het niet helemaal ben ik bang. (ik wil niemand op de staart trappen, in deze)
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef:

-Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving. ja
-Ik wordt beïnvloed door de stemmingen van anderen.ja
-Ik ben nogal gevoelig voor pijn. nee
-Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer of een andere plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.ja
-Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.nee
-Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.nee
-Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.ja
-Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden.nee
-Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek.ja
-Ik ben consciëntieus [/I] (betekent zoiets als precies, zorgvuldig)ja
-Ik schrik gemakkelijk.nee
-Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.ja
-Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).ja
-Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.ja
-Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.ja
-Ik kijk uit principe niet naar geweldadige films of tv-shows.nee
-Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurd.ja
-Als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.ja
-Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.ja
-Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, gekuiden en kunstwerken en geniet daarvan.ja
-Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten heeft bij mij een hoge prioriteit.ja
-Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.ja
-Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden.ja

JOUW SCORE
Als je veertien of meer vragen met 'Ja' hebt beantwoord, ben je waarschijnlijk hoog sensitief. Maar eerlijk gezegd is geen enkele psychologische test zo betrouwbaar dat je je leven erop zou moeten baseren. Als je slechts één of twee vragen met 'waar' hebt beantwoord maar ze zijn wel uitzonderlijk waar voor jou, dan sta je wellicht ook in je recht om jezelf hoog sensitief te noemen.

dat is dus 16 keer JA
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 17:48
de doornvogel
de doornvogel is offline
ik heb 2 testen gedaan en weet al enige tijd dat ik hoog sensitief ben. Dat verklaarde voor mij veel. Ik ben namelijk zomaar druk in mijn hoofd en kan absoluut niet tegen veel lawaai, fel licht e.d. Ik krijg ook altijd een bepaald gevoel, een soort sfeer, als ik een kamer binnenloop of door een dorpje fiets.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 13:47
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Wat helpt je die conclusie dan, behalve dat je kan benoemen wat een deel van je karakter is? Ik denk dat je ook zelf al wel kan bepalen of je een gevoelig persoon bent. Ik snap het niet helemaal ben ik bang. (ik wil niemand op de staart trappen, in deze)
Ja, dat is de vraag.. Voor sommigen zal het ook helemaal niets uitmaken. Ik persoonlijk heb ook niets aan dat ik het een naam kan geven ofzo, behalve in de zin dat ik nu bijv. mijn groepleidster op school een duidelijkere uitleg kan geven over bepaalde afwezigheid of gedrag soms. Het heeft me wel doen inzien dat het ene niet losstaat van het andere, maar dat het met elkaar te maken heeft.
Het verklaarde voor mij wel 1 ding. Ik heb namelijk zoals in het boek ook bij een stuk beschreven staat (heb ik niet overgenomen), altijd bij mensen een gevoel gehad vreemd te zijn. Dingen te zien die zij niet zagen, en dan niet snappen hoe zij dat niet konden zien. Het verklaart voor mij ook het gevoel dat ik af en toe heb ten opzichte van vriendinnen enz enz enz.

Nou is dan de vraag, helpt het me speciaal die term te hebben? Nee, die naam weten helpt me niet. Maar ik weet nu wel een term waarop ik kan zoeken naar meer informatie. Op die manier kan ik beter leren om met bepaalde kanten van dat karakter om te gaan.. Bovendien zoals eerder genoemd is, door er meer over uit te zoeken verhoogt mn zelfkennis misschien, wat ik altijd interessant vind...

Ik weet echter dat het voor sommigen heel belangrijk is die term te hebben. In het boek werd ook een vrouw beschreven die er heel erg extreem last van had, ja, zij had er echt last van, en die door omgeving en dergelijke als krankzinnig bestempeld werd. Als men je dat voortdurend zegt ga je dat geloven. Als er vervolgens echter iemand komt, die er een 'wetenschappelijke' naam aan geeft, zegt dat zij en nog vele anderen precies hetzelfde hebben en dat het dus allesbehalve krankzinnigheid is maar allemaal met dat ene te maken heeft.. kan dat je helpen om er mee om te gaan..

Dus ik geloof wel dat het voor sommigen nuttig is om te weten
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 13:50
Verwijderd
Er kan trouwens wel ook weer een verkeerd effect ontstaan, dat net als bij ADHD gebeurde, ineens iedereen gaat roepen dat hun kind of een bekende of zijzelf een HSP is..

Dus nog even nadrukkelijk, er staat dat die test geen garantie is en dergelijke, dat er slechts een mogelijkheid is.. om er echt achter te komen moet je veel meer informatie hebben. En het is dan dus bovendien zo dat het die moeite alleen waard is als je echt denkt iets te hebben aan die term..
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 15:54
Verwijderd
Ik heb ontzettend veel vragen met Ja beantwoord. Kan best wel es kloppen..
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 17:16
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Er kan trouwens wel ook weer een verkeerd effect ontstaan, dat net als bij ADHD gebeurde, ineens iedereen gaat roepen dat hun kind of een bekende of zijzelf een HSP is..

Dus nog even nadrukkelijk, er staat dat die test geen garantie is en dergelijke, dat er slechts een mogelijkheid is.. om er echt achter te komen moet je veel meer informatie hebben. En het is dan dus bovendien zo dat het die moeite alleen waard is als je echt denkt iets te hebben aan die term..
Fijn dat je het zelf ook ziet.
Echte overgevoeligheid is echt een stoorfactor in je leven, ik denk niet dat je daar echt nog normaal mee kan leven. Mensen denken nu veel sneller van HEY dat heb ik.. Mensen met overgevoeligheid vullen vaak ja in, maar als je vaak ja in vult dan ben je nog niet automatisch overgevoelig. Kijk ook maar eens naar hoogbegaaft, straks denkt iedereen met een vage lichamelijke klacht dat hij hoog begaaft is.
nah, dit was al duidelijk, maar toch.

Citaat:
Ik heb ontzettend veel vragen met Ja beantwoord. Kan best wel es kloppen..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-09-2002, 18:53
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Beantwoord iedere vraag al naar gelang je gevoel je ingeeft. Antwoord met 'Ja' als het in ieder geval enigszins voor jou opgaat. Antwoord met 'Nee' als het niet special of helemaal niet voor jou geldt.

-Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
Niet altijd, helaas.
-Ik wordt beïnvloed door de stemmingen van anderen.
Ja, heel erg.
-Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
Ja, heel erg.
-Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer of een andere plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.
Ja, heel erg.
-Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.
Koffie is smerig, en drink ik niet... bedoel je dat?
-Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
Ja, vaak wel.
-Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
Ja, m'n eigen fantasiewereld, waar alles goed is, waar ik urenlang in weg kan dromen... in de trein ofzo.
-Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden.
Absoluut! Ik HAAT lawaai!
-Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek.
Ja, altijd!
-Ik ben consciëntieus (betekent zoiets als precies, zorgvuldig)
Ja, altijd.
-Ik schrik gemakkelijk.
Ja, altijd. Maar raak niet snel in paniek wanneer anderen dat wel doen.
-Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
Soms wel, niet altijd.
-Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).
Dat vind ik juist heel leuk om te doen, als ik alleen thuis ben richt ik 't hele huis anders in, volgens mijn eigen schema.
Vooral met licht spelen vind ik heel leuk.

-Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.
Klopt wel, ja.
-Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.
Ja, heel erg... ben altijd bang voor gek te staan... bang voor aandacht.
-Ik kijk uit principe niet naar geweldadige films of tv-shows.
Klopt. Tenzij ze een dieper verhaal hebben (zoals bij First Blood).
-Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurd.
Zolang ík het overzicht heb, zolang ik aan het hoofd sta, zolang ik de controle heb over alles wat er gebeurt is het oké. Anders niet.
Bvb. met schoolexcursies: ik zit áltijd voorin, om een overzicht van de verkeerssituatie te hebben. Wat soms heel leuk en handig kan zijn.

-Als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.
Ja, heb ik vaak last van, dan móet ik eten of ik stort in.
-Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.
Vrij snel... maar kan er wel snel aan wennen.
-Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, gekuiden en kunstwerken en geniet daarvan.
Jazeker.
-Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten heeft bij mij een hoge prioriteit.
Nee, valt wel mee.
-Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.
Jazeker, klopt.
-Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden.
Toen al, en nu nog steeds.

JOUW SCORE
Als je veertien of meer vragen met 'Ja' hebt beantwoord, ben je waarschijnlijk hoog sensitief. Maar eerlijk gezegd is geen enkele psychologische test zo betrouwbaar dat je je leven erop zou moeten baseren. Als je slechts één of twee vragen met 'waar' hebt beantwoord maar ze zijn wel uitzonderlijk waar voor jou, dan sta je wellicht ook in je recht om jezelf hoog sensitief te noemen.

Nou goed, ik beantwoorde dus op meer dan 14 vragen ja. Maar herkende mezelf nog veel meer in karaktereigenschappen die verderop beschreven worden en allemaal op mij van toepassing zijn:
-beter in het signaleren en vermijden van fouten;
[u]Ja. Zoals ik al zei, controle en overzicht is alles voor mij. Overzicht en controle over de situatie.
Ik speel/schrijf ook rampenscenarios, waarin ik de coordinerende persoon ben die de hele rampenbestrijding coordineert.
-zeer consciëntieus;
Nogal ja, iets té veel.
-in staat zich uitstekend te concentreren (maar we prestreren het beste zonder afleiding)
Ook dat... kan héél erg geconcentreerd werken, maar heb altijd een 3e oog paraat voor onregelmatigheden (zoals in de bus: altijd het overzicht houden, overzicht en controle is alles voor mij!)
-bijzonder goed in werkzaamheden die oplettendheid, accuratesse, snelheid en het opsporen van kleine verschillen vereisen;
Ja!
-in staat om zaken op de diepere niveaus van wat psychologen het 'semantisch geheugen' noemen te verwerken;
Semantisch? Sorry, schiet me nu niets te binnen... wat is semantisch?
-vaak aan het denken over ons eigen denken;
Klopt, ik kan met mezelf óver mezelf discussieren...
-in staat om te leren zonder dat we ons ervan bewust zijn dat we hebben geleerd;
Ja.
-zeer aangedaan door de stemmingen en emoties van anderen
Dat heb ik ook heel erg, ja.


Ben ook al 'hoogbegaafd' (rotwoord)...

Laatst gewijzigd op 10-09-2002 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 19:05
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
wat is semantisch?
Semantiek is een ander woord voor betekenisleer. Het semantisch geheugen is die plek in het geheugen waar algemeen geldende betekenissen zijn opgeslagen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 19:16
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef:


Fijn dat je het zelf ook ziet.
Echte overgevoeligheid is echt een stoorfactor in je leven, ik denk niet dat je daar echt nog normaal mee kan leven. Mensen denken nu veel sneller van HEY dat heb ik.. Mensen met overgevoeligheid vullen vaak ja in, maar als je vaak ja in vult dan ben je nog niet automatisch overgevoelig. Kijk ook maar eens naar hoogbegaaft, straks denkt iedereen met een vage lichamelijke klacht dat hij hoog begaaft is.
nah, dit was al duidelijk, maar toch.


Ja, ik denk ook dat de factoren van niet tegen licht en lawaai kunnen en heel sterk dingen van anderen opvangen meer dingen zijn waardoor je je 'vreemd' voelt en waar je echt last van hebt. Een aantal van die vragen zullen op veel meer mensen van toepassing zijn..

Dus nogmaals.. trek uit dit topic en deze test niet de conclusie dat je een HSP bent, maar de conclusie dat het zou KUNNEN!!
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 20:48
Verwijderd
Hmm..17x ja..
Ach ja, ik weet van mezelf dat ik erg gevoelig ben, al kan ik soms "ijskoud" zijn hoor ( )..
Ik barst bijvoorbeeld altijd in janken uit als iemand tegen me begint te schreeuwen, ik kan bepaalde muzieknummers niet verdragen doordat ze teveel (al dan niet negatieve, maar toch een beetje wel..) herinneringen teweeg brengen, etc. etc.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 21:20
Kayla
Kayla is offline
Citaat:
Karliene schreef:
Hmm..17x ja..
Ach ja, ik weet van mezelf dat ik erg gevoelig ben, al kan ik soms "ijskoud" zijn hoor ( )..
Ik barst bijvoorbeeld altijd in janken uit als iemand tegen me begint te schreeuwen, ik kan bepaalde muzieknummers niet verdragen doordat ze teveel (al dan niet negatieve, maar toch een beetje wel..) herinneringen teweeg brengen, etc. etc.
<presies hetzelfde als u>
Met citaat reageren
Oud 11-09-2002, 20:13
I_GenesisII
I_GenesisII is offline
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Mijn moeder had een boek geleend van iemand die zei kent, en dat gaat dus over HSP's: Hoog Sensitieve Personen.

Dit houdt in dat je extra gevoelig bent voor bepaalde prikkelingen, en door dit feit erdoor overrompeld kan worden. Er stond ook een zelftest om het boek, ik zal hem even overtypen.

Beantwoord iedere vraag al naar gelang je gevoel je ingeeft. Antwoord met 'Ja' als het in ieder geval enigszins voor jou opgaat. Antwoord met 'Nee' als het niet special of helemaal niet voor jou geldt.

-Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving ( JA).
-Ik wordt beïnvloed door de stemmingen van anderen ( JA ).
-Ik ben nogal gevoelig voor pijn ( NEE ).
-Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer of een andere plek waar ik ongestoord alleen kan zijn ( NEE ).
-Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne ( NEE ).
-Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes ( NEE ).
-Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld ( JA ).
-Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden ( NEE ).
-Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek. ( JA )
-Ik ben consciëntieus
(betekent zoiets als precies, zorgvuldig)( NEE )
-Ik schrik gemakkelijk ( NEE ).
-Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.(NEE)
-Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen (NEE )
-Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.( NEE)
-Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.( JA )
-Ik kijk uit principe niet naar geweldadige films of tv-shows.(NEE)
-Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurd.(NEE)
-Als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.(NEE)
-Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.(nEE)
-Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, gekuiden en kunstwerken en geniet daarvan.(JA)
-Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten heeft bij mij een hoge prioriteit.(NEE)
-Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.(JA)
-Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden.(JA)

JOUW SCORE
Als je veertien of meer vragen met 'Ja' hebt beantwoord, ben je waarschijnlijk hoog sensitief. Maar eerlijk gezegd is geen enkele psychologische test zo betrouwbaar dat je je leven erop zou moeten baseren. Als je slechts één of twee vragen met 'waar' hebt beantwoord maar ze zijn wel uitzonderlijk waar voor jou, dan sta je wellicht ook in je recht om jezelf hoog sensitief te noemen.


Nou goed, ik beantwoorde dus op meer dan 14 vragen ja. Maar herkende mezelf nog veel meer in karaktereigenschappen die verderop beschreven worden en allemaal op mij van toepassing zijn:
-beter in het signaleren en vermijden van fouten;
-zeer consciëntieus;
-in staat zich uitstekend te concentreren (maar we prestreren het beste zonder afleiding) ( JA )
-bijzonder goed in werkzaamheden die oplettendheid, accuratesse, snelheid en het opsporen van kleine verschillen vereisen;(NEE)
-in staat om zaken op de diepere niveaus van wat psychologen het 'semantisch geheugen' noemen te verwerken; ( ? )
-vaak aan het denken over ons eigen denken;(JA)
-in staat om te leren zonder dat we ons ervan bewust zijn dat we hebben geleerd;(?)
-zeer aangedaan door de stemmingen en emoties van anderen.(JA)


Ik heb hem naar waarheid ingevuld en kwam in de bovenste kolom tot 8. Niet Hoog sensitief dus


Verder ken ik ook niemand die dat is. Hier houd mijn bijdrage dus meteen op. Ik wil wel weten of het je leven echt beinvloed als je het bent ?

OftweL : hoe is het om hoog sensitief te zijn ?
__________________
Kernkijker
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 10:41
Kat
Avatar van Kat
Kat is offline
ik had er 10...
mjah, geen hoog sensitief persoon dus...
Maar volgens mij is het beswel moeilijk om sommige van deze vragen over jezelf te beantwoorden. (ik vind van wel iig)
__________________
mjah....vast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2002, 14:47
Verwijderd
-Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
ja ontzettend.
-Ik wordt beïnvloed door de stemmingen van anderen.
heeeel erg. Zo erg dat ik er zelf gek van word.
-Ik ben nogal gevoelig voor pijn.
Absoluut
-Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer of een andere plek waar ik ongestoord alleen kan zijn.
Klopt helemaal.
-Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.
Ik hou niet van koffie duss..
-Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes.
In mindere mate
-Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld.
dit is absoluut een Ja
-Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden.
vaak niet, soms wel.
-Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek.
100% ja
-Ik ben consciëntieus [/I] (betekent zoiets als precies, zorgvuldig)
absoluut
[I]-Ik schrik gemakkelijk.
klopt
-Ik voel me opgejaagd als ik veel moet doen in korte tijd.
Mijn moeder weet daar alles van. Ik flip letterlijk helemaal als ik veel moet doen en weinig tijd heb.. Ik ga dan echt schreeuwen en dan gaat ook echt alles mis.
-Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen weet ik meestal wat er moet gebeuren om dat te veranderen (door bijvoorbeeld het licht te dimmen of het meubilair te verplaatsen).jup
-Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te laten doen.absoluut
-Ik doe erg mijn best te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet.dees is voor meer dan 300% waarheid
-Ik kijk uit principe niet naar geweldadige films of tv-shows.
Nooit voor mn lol nee
-Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurd.
mwah
-Als ik erge honger heb heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur.
duidelijk
-Veranderingen in mijn leven brengen me van mijn stuk.
Ja kan ik slecht tegen.
-Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, gekuiden en kunstwerken en geniet daarvan.
jup
-Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten heeft bij mij een hoge prioriteit.
Ja. Ik kan zeer slecht tegen een ruzie-achtige sfeer en dan ga ik ook weg enzow..Om niet voortdurend daarmee geconfronteerd te worden.
-Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk.ja
-Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden. gevoelig wel, verlegen niet.


Dit heb ik dus nog even ingevuld voor diegene die mij quotte en dus vond dat ik niet het recht had om te zeggen dat het bij mij best kon kloppen. kijk en oordeel zelf

Ik heb dus verre weg de meeste vragen met een overduidelijke ja beantwoord en slechts een aantal met een MWAH of een GAAT WEL.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 15:34
Verwijderd
Citaat:
I_GenesisII schreef:


Ik heb hem naar waarheid ingevuld en kwam in de bovenste kolom tot 8. Niet Hoog sensitief dus


Verder ken ik ook niemand die dat is. Hier houd mijn bijdrage dus meteen op. Ik wil wel weten of het je leven echt beinvloed als je het bent ?

OftweL : hoe is het om hoog sensitief te zijn ?
Ik wil mezelf niet nu al meteen Hoog Sensitief noemen, ik wil eerst nog wat meer research doen voor mezelf echt met die term te 'bestempelen'.

Ik weet echter wel dat ik met bepaalde dingen echt heb moeten leren omgaan, zoals met emoties van anderen. Ik word daar heel makkelijk in meegesleept en heb dus echt moeten leren om in te zien dat hun problemen los staan van de mijne. Ik kan me nu beter afsluiten voor die ellende, ookal biedt ik toch een luisterend oor.
Verder ken ik wel sterk het gevoel 'anders' te zijn. Je merkt in bepaalde gesprekken dan dat je veel verder doordenkt en dieper nadenkt dan anderen, of dat dingen die jij als vanzelfsprekend opvangt en oppikt dat helemaal niet zijn voor anderen.

Hmz.. Maar ik ben het geloof ik niet in de extreemste vorm, want dan beïnvloed het je leven denk ik wel degelijk. Het is gewoon zo dat bepaalde prikkelingen die anderen niet of als normaal ervaringen voor jou ontzettend heftig zijn en je meteen in de stress kunnen doen schieten. Het is geen afwijking of iets dergelijks, het is slechts een reactie die in je karakter zit waar je mee om moet leren gaan. Voor anderen zal het soms onbegrijpelijk zijn omdat zij zoiets dan totaal niet als stressend ervaren. Als je hier dus extreem last van hebt (bijv. door hard lawaai, fel licht, veel mensen) kan dit dus tot rare reacties van andere mensen leiden.

Ikzelf heb wel last van veel mensen, mensenmassa's, en tl-licht. Maar die dingen zijn in zoverre te ontwijken en te overzien dat ik er niet heel veel last aan ervaar..
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Myself! schreef:



Dit heb ik dus nog even ingevuld voor diegene die mij quotte en dus vond dat ik niet het recht had om te zeggen dat het bij mij best kon kloppen. kijk en oordeel zelf

Ik heb dus verre weg de meeste vragen met een overduidelijke ja beantwoord en slechts een aantal met een MWAH of een GAAT WEL.
Tuurlijk kan het best kloppen, maar zoals in het stukje bij JOUW SCORE al duidelijk aangegeven staat (lees woorden als waarschijnlijk, wellicht etc.) geeft die test geen enkele garantie. Voel je het dus als iets belangrijks voor jou, doe dan meer research en onderzoek of het daadwerkelijk betrekking heeft op jou of niet..
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 16:10
Liedje
Liedje is offline
Ja, ik heb t boek nou paar maanden... En t is echt onzettend herkenbaar..en ik herken me dan vooral ook in de introverte hsp-er... En het is ontzettend lastig..en het maakt me vaak doodongelukkig..
Al jaren heb ik allerlei " probleempjes" met mezelf die ik niet onder woorden kon brengen... Daardoor werd ik onzeker ook...Enz. ..Toen raadde iemand die mij goed kent mij dat boek eens aan.. ....En het was zo herkenbaar.....positief is dus dat ik nou niet t gevoel meer heb dat ikd e enigste ben...
Maar ik heb er nog steeds veel moeite mee......
Ik kan absoluut niet tegen veranderingen ... Nu zit ik middenin de veranderingen... nieuwe studie, andere studiegenoten, ander systeem... Ik voel me echt kei k*t door alles..... en loop zowat de hele tijd te janken... Ik ben er zo vreselijk moe van...
Als er iemand is die net zo'n moeite heeft met al die dingen.. en ook het boek heeft gelezen en zich daarin herkent, zou ie me dan willen mailen..... ?? Om gewoon erover te praten, want verder ken ik niemand uit mn directe omgeving die hetzelfde voelt enzo.....
En om effe te reageren op iemand hier die de vraag had of het je leven erg beinvloedde... Nou bij mij in ieder geval wel..... Het is gewoon een deel van je , zeg maar... En het is heel ingewikkeld... Je reageert op bepaalde dingen heel sterk (licht, geluid, emoties van mensen, ) en je kijkt heel anders naar mensen ... Op een andere manier...je ziet meteen als iemand boos is, verdrietig enz..... Maar vaak betrek je dat dan op jezelf...in mijn geval dan..
Nahja, tis zo wazig allemaal om uit te leggen...

Nou, als iemand er net zoveel moeite mee heeft, mail me dan , pliessssss...
Groetjeeeeesssssss
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Liedje schreef:
Ja, ik heb t boek nou paar maanden... En t is echt onzettend herkenbaar..en ik herken me dan vooral ook in de introverte hsp-er... En het is ontzettend lastig..en het maakt me vaak doodongelukkig..
Al jaren heb ik allerlei " probleempjes" met mezelf die ik niet onder woorden kon brengen... Daardoor werd ik onzeker ook...Enz. ..Toen raadde iemand die mij goed kent mij dat boek eens aan.. ....En het was zo herkenbaar.....positief is dus dat ik nou niet t gevoel meer heb dat ikd e enigste ben...
Maar ik heb er nog steeds veel moeite mee......
Ik kan absoluut niet tegen veranderingen ... Nu zit ik middenin de veranderingen... nieuwe studie, andere studiegenoten, ander systeem... Ik voel me echt kei k*t door alles..... en loop zowat de hele tijd te janken... Ik ben er zo vreselijk moe van...
Als er iemand is die net zo'n moeite heeft met al die dingen.. en ook het boek heeft gelezen en zich daarin herkent, zou ie me dan willen mailen..... ?? Om gewoon erover te praten, want verder ken ik niemand uit mn directe omgeving die hetzelfde voelt enzo.....
En om effe te reageren op iemand hier die de vraag had of het je leven erg beinvloedde... Nou bij mij in ieder geval wel..... Het is gewoon een deel van je , zeg maar... En het is heel ingewikkeld... Je reageert op bepaalde dingen heel sterk (licht, geluid, emoties van mensen, ) en je kijkt heel anders naar mensen ... Op een andere manier...je ziet meteen als iemand boos is, verdrietig enz..... Maar vaak betrek je dat dan op jezelf...in mijn geval dan..
Nahja, tis zo wazig allemaal om uit te leggen...

Nou, als iemand er net zoveel moeite mee heeft, mail me dan , pliessssss...
Groetjeeeeesssssss
Ik heb nog geen tijd gehad het hele boek te lezen, dus weet nog niet in hoeverre ik me overal in herken. Het zal ook nog wel even duren voor ik wel de tijd heb, maar ik wil je iig wel mn meeladres geven: mikkie_gimza@hotmail.com Tot nu toe herken ik mezelf er namelijk wel in..

Ik herken ook het slecht tegen veranderingen kunnen en dergelijke. Het is nu ook bijvoorbeeld met dat ik weer naar school ga en dingen afspreek met mensen ik weer veel sneller moe en uitgeput ben en huil omdat het zoveel is om mee om te gaan zeg maar. Ik ben altijd al gevoelig geweest voor veranderingen, daarom was ik ook ooit een gemakkelijke prooi toen ik verhuise en van school veranderde op die nieuwe school.

Het anders naar anderen kijken herken ik ook sterk ja. Is ook een gevoel dat ik altijd al heb gehad. En op de een of andere manier trek ik emoties van mensen ook aan als een magneet ofzo, want komen mensen heel vaak naar mij toe om te praten. Misschien dat ik automatisch uitstraal dat ik al dingen doorheb ofzo?

Heb jij ook zeg maar het idee dat jij dingen ziet die anderen niet zien? Alsof je.. dieper kijkt, verder doorkijkt.. Ik vind het sowieso ook heel moeilijk om om te gaan met alle nare dingen die gebeuren. Ik vermijd dingen als nieuws kijken omdat ik het gewoon te lastig vind met al die informatie om te gaan, al die ellende..

Mja, ik weet niet of ik ben wat je zoekt qua herkenning, maar het is tenminste iets toch? Als je me nou even een meeltje stuurt dan heb ik je meeladres in mn meelbox staan en zal ik je meelen wanneer ik het boek uit heb en dergelijke..
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 17:53
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef:


Tuurlijk kan het best kloppen, maar zoals in het stukje bij JOUW SCORE al duidelijk aangegeven staat (lees woorden als waarschijnlijk, wellicht etc.) geeft die test geen enkele garantie. Voel je het dus als iets belangrijks voor jou, doe dan meer research en onderzoek of het daadwerkelijk betrekking heeft op jou of niet..
Ja dat weet ik, maar het viel me alleen op dat diegene die mij quote, juist mij quotte, omdat ik niet die hele lijst had ingevuld..

Ik ben iig heel gevoelig, of ik dan ook high sensitive ben, weet ik niet. Boeit me ook niet zoveel..Waarom het beesje een naam geven als het niet echt nodig is?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 18:18
Roozie
Avatar van Roozie
Roozie is offline
Ik herken mezelf in dit, en volgens de test ben ik dit ook!

Maarja ik denk dat wel heeeel veel mensen zich hierin herkennen.

Het meest duidelijk is dat ik niet tegen grote drukte, spanning kan en tegen lawaai, licht enz en dat ik me graag terugtrek.

Maarja misschien zoek ik deze dingen juist op.
__________________
Green eyes, you're the sparklight
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 19:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Semantiek is een ander woord voor betekenisleer. Het semantisch geheugen is die plek in het geheugen waar algemeen geldende betekenissen zijn opgeslagen.
Dus zoals in, dat je veel woorden kent? Grote woordenschat?

Dat klopt wel voor mij, komt gewoon door veel zelfstudie.
Maar het woord semantisch/semantiek kende ik niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Je verleden accepteren en doorgaan
Verwijderd
14 04-06-2012 23:03
Psychologie Asperger [autisme] of niet?
PapaRoach<3
48 03-02-2009 15:23
Psychologie wanneer ben je hsp??
Sparkles
39 07-03-2005 16:23
Psychologie teveel indrukken
Verwijderd
31 02-03-2005 15:23
Psychologie hsp (high sensitive person)
*zingzing*
74 16-02-2004 08:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:53.