Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2003, 16:44
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 15-03-2003

Kraaien pikken lammetjes dood

HAAKSBERGEN - In de wei naast een boerderij in Haaksbergen loopt een ooi moederziel alleen. Haar geluk werd woensdag wreed verstoord. Een groep bloeddorstige kraaien slachtte in de vroege ochtend haar pasgeboren drieling af. ‘Verschrikkelijk', zegt boer Henk ten Elshof.

De lammetjes liggen in een zinken teiltje. Stukken huid zijn losgescheurd, de ogen zijn eruit gepikt. Normaal gesproken gaan ooien die gaan lammeren op stal. ‘Ik heb me er vreselijk op verkeken. Dat spijt me enorm.’ Elke ochtend ziet het rond zijn boerderij zwart van de kraaien. ‘Ze zijn brutaal en agressief.’ Ten Elshof ergert zich dan ook mateloos aan natuurbeschermers, die volgens hem gezorgd hebben dat de kraai een beschermde diersoort is geworden. ‘Flatboeren’, noemt hij ze.
__________________
Bekeerd tot veganist
Advertentie
Oud 20-04-2003, 20:08
Verwijderd
Wat is nu precies de vraag?
Oud 20-04-2003, 22:20
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 20-04-2003 @ 21:08:
Wat is nu precies de vraag?
vind jij dat die kraaien dat mogen doen?
Oud 21-04-2003, 08:19
Hardcore
Avatar van Hardcore
Hardcore is offline
Laat ze nou sukkels. Dat is de natuur.
__________________
DEPENISVANJEZUS
Oud 21-04-2003, 10:15
alwaysgood
alwaysgood is offline
inderdaad, dit is de natuur. Dit is predator/prooi relatie.
Zonde voor die stukjes shoarma.
__________________
Do or do not. There's no try
Oud 21-04-2003, 17:44
Menahem
Avatar van Menahem
Menahem is offline
Citaat:
kees17 schreef op 19-04-2003 @ 17:44:
Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 15-03-2003

Kraaien pikken lammetjes dood

HAAKSBERGEN - In de wei naast een boerderij in Haaksbergen loopt een ooi moederziel alleen. Haar geluk werd woensdag wreed verstoord. Een groep bloeddorstige kraaien slachtte in de vroege ochtend haar pasgeboren drieling af. ‘Verschrikkelijk', zegt boer Henk ten Elshof.

De lammetjes liggen in een zinken teiltje. Stukken huid zijn losgescheurd, de ogen zijn eruit gepikt. Normaal gesproken gaan ooien die gaan lammeren op stal. ‘Ik heb me er vreselijk op verkeken. Dat spijt me enorm.’ Elke ochtend ziet het rond zijn boerderij zwart van de kraaien. ‘Ze zijn brutaal en agressief.’ Ten Elshof ergert zich dan ook mateloos aan natuurbeschermers, die volgens hem gezorgd hebben dat de kraai een beschermde diersoort is geworden. ‘Flatboeren’, noemt hij ze.
*Schrijft op*

Ok, staat genoteerd, en nu?
__________________
All work and no play makes Jack a dull boy
Oud 21-04-2003, 18:23
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 20-04-2003 @ 21:08:
Wat is nu precies de vraag?
Er is geen vraag, ik heb deze kranten artikel geplaats voor die lui die denken dat de jacht op predatoren zoals de vos en de kraai zielig is, maar zelfs niet eens weten wat deze dieren niet allemaal doen. Nu hoor ik iemand zeggen dat is de natuur er is zelfs iemand die heeft het over een predatie/prooi relatie. Normaal eten kraaien geen lammeren(ze pikken samen met de eksters, weleens de ogen uit schapen) en dit is het bewijs dat er teveel van deze dieren zijn. Ik vind dat de populatie van de kraaien weer beheer moet worden, om overpredatie te voorkomen.
__________________
Bekeerd tot veganist
Oud 21-04-2003, 20:15
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
kees17 schreef op 21-04-2003 @ 19:23:
Er is geen vraag, ik heb deze kranten artikel geplaats voor die lui die denken dat de jacht op predatoren zoals de vos en de kraai zielig is, maar zelfs niet eens weten wat deze dieren niet allemaal doen.
Nou en? Dit is toch niet volkomen onnatuurlijk gedrag ofzo? Omdat een stel kraaien iets redelijk normaals doet moeten ze nu opeens afgeschoten worden?

Citaat:
Nu hoor ik iemand zeggen dat is de natuur er is zelfs iemand die heeft het over een predatie/prooi relatie. Normaal eten kraaien geen lammeren(ze pikken samen met de eksters, weleens de ogen uit schapen) en dit is het bewijs dat er teveel van deze dieren zijn. Ik vind dat de populatie van de kraaien weer beheer moet worden, om overpredatie te voorkomen.
Beetje een vage redenatie, kraaien eten geen lammeren maar wel schapen??? En waarom is dat meteen het bewijs dat er teveel kraaien zijn? En waarom zou de mens dan in moeten grijpen terwijl dat zeker nu nog helemaal niet nodig is?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 21-04-2003, 20:29
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
autodropje schreef op 21-04-2003 @ 21:15:
Nou en? Dit is toch niet volkomen onnatuurlijk gedrag ofzo? Omdat een stel kraaien iets redelijk normaals doet moeten ze nu opeens afgeschoten worden?

van wat ik weet horen kraaien geen schapen te eten dus onnatuurlijk is het geloof ik wel..

als er genoeg ander voedsel voor de kraaien is horen ze de lammeren met rust te laten
Oud 21-04-2003, 21:08
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
en (hoe grof dit ook klinkt) het was ook niet zo snugger van die boer om schaap & co vergeten op stal te doen, en door "wraak" te nemen op die kraaien, krijg je die lammetjes niet terug.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 21-04-2003, 22:15
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Een ooi hoort haar lammeren te beschermen, dat dat lam is doodgepikt, is de schuld van die moeder.
Ik heb begrepen dat het grootste deel van de hedendaagse schapen gefokt zijn voor veel meer wolproductie, en dat door al dat kruisen etc. bij deze schapen genetisch foutjes zijn ontstaan. Als je van dat ras een beest omgooit, is hij dankzij zijn overdosis wol te zwaar om op te kunnen staan, en ooien geven geen ruk om hun kinderen. Als ik me niet vergis gaat het hierbij om het ras 'texelaar/tesselaar'
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 21-04-2003, 22:18
wazzup007
Avatar van wazzup007
wazzup007 is offline
de maatschappij is steeds verder aan het verharden
__________________
wicked
Oud 22-04-2003, 09:38
Verwijderd
Citaat:
wazzup007 schreef op 21-04-2003 @ 23:18:
de maatschappij is steeds verder aan het verharden
herstel; aan het verslappen.

en dáárdoor wordt ie harder voor sommige mensen
Oud 22-04-2003, 10:10
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik zie trouwens geen enkele discussiewaarde in dit topic. kan hier geen slotje op?
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 22-04-2003, 20:56
alwaysgood
alwaysgood is offline
wat de jacht op kraaien betreft zit er wel iets in, in de bewering van kees17, niet met dit nieuwsbericht als achtergrond, maar vanwege de schadelijkheid van dit dier voor landbouw. Wij hebben thuis zelf een landbouwbedrijf en de vogels die schade aanrichten (zoals kraaien) daar mag niet op gejaagd worden, terwijl, op vogels die geen enkele schade aanrichten (fazanten) wel mag worden gejaagd. Wat klopt er niet ?

De hoge pieten in Den haag willen in de vrije tijd ook wat te doen hebben en zien de jacht op fazanten als een leuke bezigheid.
__________________
Do or do not. There's no try
Oud 22-04-2003, 21:31
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 21-04-2003 @ 21:29:
van wat ik weet horen kraaien geen schapen te eten dus onnatuurlijk is het geloof ik wel..

als er genoeg ander voedsel voor de kraaien is horen ze de lammeren met rust te laten
Ik dacht dat kraaien ook aaseters waren
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 23-04-2003, 11:54
jpvg
jpvg is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 22-04-2003 @ 11:10:
Ik zie trouwens geen enkele discussiewaarde in dit topic. kan hier geen slotje op?
Gelukkig is dat jou mening
__________________
There are only 10 kinds people in the world, those who understand biniary and those who don't.
Oud 23-04-2003, 13:39
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
jpvg schreef op 23-04-2003 @ 12:54:
Gelukkig is dat jou mening
Ik moet toch IEMAND afkraken in m'n vrije tijd?
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Ads door Google
Oud 23-04-2003, 14:16
jpvg
jpvg is offline
neem een vriend.
__________________
There are only 10 kinds people in the world, those who understand biniary and those who don't.
Oud 23-04-2003, 19:22
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
D@mien schreef op 21-04-2003 @ 23:15:
Een ooi hoort haar lammeren te beschermen, dat dat lam is doodgepikt, is de schuld van die moeder.
Ik heb begrepen dat het grootste deel van de hedendaagse schapen gefokt zijn voor veel meer wolproductie, en dat door al dat kruisen etc. bij deze schapen genetisch foutjes zijn ontstaan. Als je van dat ras een beest omgooit, is hij dankzij zijn overdosis wol te zwaar om op te kunnen staan, en ooien geven geen ruk om hun kinderen. Als ik me niet vergis gaat het hierbij om het ras 'texelaar/tesselaar'
>Als ik me niet vergis komt dit stukje van de site reinart af(toen ging het over de vos.) Dus is dit de zoveelste bewijs dat je je argumenten van internet afplukt inplaats uit de praktijk.

Supersanne schreef:en (hoe grof dit ook klinkt) het was ook niet zo snugger van die boer om schaap & co vergeten op stal te doen, en door "wraak" te nemen op die kraaien, krijg je die lammetjes niet terug.

>Jullie willen toch dat de dieren weer buiten kunnen lopen in plaats opgesloten te zitten in een 'donkere' hok. Denk je dat dat mogelijk wordt met zoveel predatoren?

Autodropje schreefou en? Dit is toch niet volkomen onnatuurlijk gedrag ofzo? Omdat een stel kraaien iets redelijk normaals doet moeten ze nu opeens afgeschoten worden?

>Ik noem het niet natuurlijk gedrag, het zijn insecten en aas eters. Maar ze pakken ook wel eieren en jonge vogels en kleine zoog dieren. Maar dat een groep drie lammeren afslacht gebeurt nooit.

Beetje een vage redenatie, kraaien eten geen lammeren maar wel schapen??? En waarom is dat meteen het bewijs dat er teveel kraaien zijn? En waarom zou de mens dan in moeten grijpen terwijl dat zeker nu nog helemaal niet nodig is?

>Ik weet niet waar je gezeten hebt, maar hier zijn zijn teveel kraaien. Ik vind dat kraaien ook bij onze flora en fauna horen, net als alle anders inheemse dieren. Maar sommige dieren komen er oplaast teveel van, en dit gaat tenkoste van andere dieren. En afschot van sommige dieren is gewoon noodzakelijk in Nederland.
Kraaien eten geen schapen, maar ze pikken soms de ogen van de schapen er uit, nou doen kraaien dit veel minder dan eksters(deze dieren komen op gelimmende dingen af, en ogen glimmen ook)

Alwaysgood schreef:wat de jacht op kraaien betreft zit er wel iets in, in de bewering van kees17, niet met dit nieuwsbericht als achtergrond, maar vanwege de schadelijkheid van dit dier voor landbouw. Wij hebben thuis zelf een landbouwbedrijf en de vogels die schade aanrichten (zoals kraaien) daar mag niet op gejaagd worden, terwijl, op vogels die geen enkele schade aanrichten (fazanten) wel mag worden gejaagd. Wat klopt er niet ?

De hoge pieten in Den haag willen in de vrije tijd ook wat te doen hebben en zien de jacht op fazanten als een leuke bezigheid.

>Fazanten brengen ook schade aan landbouw gewassen, maar bij ons zitten maar weinig fazanten en daarom jagen we niet op ze, want het gaat om een evenwichtige fauna en niet om een stuk fazanten vlees. Ik weet niet wat voor bedrijf jullie thuis hebben, maar kraaien richten idd veel wild schade aan, vooral in mais, maar ook boomgarden hebben ontzetten veel last van kraaien
__________________
Bekeerd tot veganist
Oud 23-04-2003, 20:58
Verwijderd
Er zijn inderdaad teveel kraaien.
Dat is niet alleen te zien aan het feit dat kraaien lammetjes aan gaan vallen, maar ook dat ze al het jonge wild dat er in hun buurt zit pakken. Bij ons zat er laatst een eend met 5 kuikens in de sloot. Pas zag ik een groep kraaien in de boom zitten en de eend was weer alleen.
Helaas staat dit geval niet op zichzelf en gebeurt het heel vaak dat kraaien met z'n allen zitten te loeren of jonge vogels en jonge hazen.

Verder kan je wel zeggen dat het stom was van de boer om het schaap niet binnen te doen (Supersanne), maar de kans is groot dat die boer niet van tevoren heeft gezien dat het schaap zou gaan lammeren. Dit is soms niet altijd van tevoren te zien en niet alle schapen gaan uit zichzelf naar binnen als ze gaan lammeren. Ik vind dus niet dat je die boer er de schuld van kan geven dat het schaap niet binnen was.

En wat moet een schaap trouwens beginnen tegen een groep kraaien die haar lammeren aanvalt? Die kraaien komen uit de lucht en dat schaap liep op de grond, bovendien schijnen schapen ook niet naar boven te kunnen kijken, waardoor ze niet kon zien van waar ze de aanval kon verwachten. Het is dus geen argument om te zeggen dat schapen te ver doorgefokt zouden zijn waardoor ze hun lammeren niet meer zouden beschermen. Tegen een hond kunnen en doen ze dit heus wel. Zo'n ooi kan dan zelfs heel gevaarlijk worden, maar tegen een groep kraaien kan die ooi gewoon echt niet op al zal ze het heus wel geprobeerd hebben.
Oud 23-04-2003, 22:15
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
kees17 schreef op 23-04-2003 @ 20:22:
>Als ik me niet vergis komt dit stukje van de site reinart af(toen ging het over de vos.) Dus is dit de zoveelste bewijs dat je je argumenten van internet afplukt inplaats uit de praktijk.
Ik heb et idd onder andere van reinaert.nl, maar ik heb het veel vaker gelezen en gehoord.

stel ik kijk alleen in praktijk, dan zeg ik hetzelfde als jij: ik zie/hoor dat kraaien een lammetje hebben gedood, vervolgens zijn alle kraaien schapendoders. Je weet niet of dat lam al dood was, wat ook mogelijk is.
Als je gaat denken denk je: een ooi moet haar kinderen beschermen, heeft dat niet gedaan. Als je info gaat zoeken over schapen, kom je tegen dat er dus zo'n genetisch rampsoort is wat men gebruikt voor de wol...je komt als je gaat denken en info zoeken veel verder dan bij kijken alleen....kijken is belangrijk, maar de grijze massa laten werken is nog veel belangrijker....

Aangzien je niet alle informatie hebt over de omstandigheden is voorbarige conclusies trekken overbodig..
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 24-04-2003, 09:10
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
kees17 schreef op 23-04-2003 @ 20:22:

>Ik noem het niet natuurlijk gedrag, het zijn insecten en aas eters. Maar ze pakken ook wel eieren en jonge vogels en kleine zoog dieren. Maar dat een groep drie lammeren afslacht gebeurt nooit.
drie pas geboren lammetjes kun je toch ook bij kleine zoogdieren rekenen.

Citaat:
>Ik weet niet waar je gezeten hebt, maar hier zijn zijn teveel kraaien. Ik vind dat kraaien ook bij onze flora en fauna horen, net als alle anders inheemse dieren. Maar sommige dieren komen er oplaast teveel van, en dit gaat tenkoste van andere dieren. En afschot van sommige dieren is gewoon noodzakelijk in Nederland.
Kraaien eten geen schapen, maar ze pikken soms de ogen van de schapen er uit, nou doen kraaien dit veel minder dan eksters(deze dieren komen op gelimmende dingen af, en ogen glimmen ook)
Ik weet niet waar jij zit, maar jij roept maar dat er overal te veel van allerlei soorten dieren zijn zonder met een geldige reden daarvoor te komen. Bovendien redeneer jij dat ze dus daarom meteen afgeschoten moeten worden zonder je eerst af te vragen of dat wel een goede oplossing is en of je er op lange termijn iets mee verbeterd. Dus ze pikken de ogen er alleen uit en eten ze niet op?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 24-04-2003, 10:50
Verwijderd
sielûg voor die ooi!!
Oud 24-04-2003, 11:59
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Okay. Volgens mij zit het dus zo: kraaien zijn aaseters en af en toe een insectje of kleine zoogdieren lusten ze ook wel. dat ze die lammeren hebben aangevallen is dus niet normaal, maar dit ligt dan aan die kraaien zelf, en niet aan kraaien in het algemeen. Misschien waren ze ziek (een soort van hondsdolheid, maar dan met kraaien).
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Advertentie
Oud 24-04-2003, 16:42
Hardcore
Avatar van Hardcore
Hardcore is offline
Laat ze toch lekker heen doen.
__________________
DEPENISVANJEZUS
Oud 25-04-2003, 19:00
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
autodropje schreef op 24-04-2003 @ 10:10:

Ik weet niet waar jij zit, maar jij roept maar dat er overal te veel van allerlei soorten dieren zijn zonder met een geldige reden daarvoor te komen. Bovendien redeneer jij dat ze dus daarom meteen afgeschoten moeten worden zonder je eerst af te vragen of dat wel een goede oplossing is en of je er op lange termijn iets mee verbeterd. Dus ze pikken de ogen er alleen uit en eten ze niet op?
Ik zeg niet dat alle kraaien dood geschoten moeten worden. Even een opsomming van dieren die teveel bij ons zijn(midden friesland). De vos, de zwarte kraai(niet de roek, bij ons in de volkmond wel eens roek genoemt), de ekster, nijlgans, de grouwe gans(maar nu wonen we ook in een waterrijk gebied), maar ook de buizerd(er komen steeds meer van deze vogels en mensen met postduiven en pluimvee hebben hier last van, daarom moeten deze dieren minderen, voordat een boze duivenmelker, of iest degelijke met gif begint, want hier heb je niet alleen de buizerds mee, maar ook andere dieren of hij kan zo de hele populatie buizerd en andere roofvogels uitroeien en dit is ook weer niet de bedoeling). Er moeten faunabeheersplannen komen voor deze diersoorten, dit betekend dat deze dieren een goede leefplek hebben, maar toch dat deze diersoorten wel in evenwicht blijven. Even een voorbeeld van de kraai. Deze vogel moet genoeg nest gelegenheid hebben, denk maar aan elzenwallen, ook genoeg voedsel. Maar onstaat er problemen, er komen teveel, of je ziet dat een andere diersoort zwaar te leiden heeft van de kraai(heel veel nesten van vogels worden geplundert door de kraaien). Dan moet je het geweer pakken en schiet er zoveel af dat de populatie weer in evenwicht is(dit gebeurt al met de reeen, herten en wilde zwijnen en dit levert echt resultaat op.)

Even nog over die ogen, ze pikken alleen de ogen er uit, waarom ze dit precies doen weet ik niet, maar ik denk omdat de ogen ook glinsteren. Een kennis van mij zijn buurman heeft een tamme ekster(je kan beter een kraai hebben, want die eksters kunnen ook zomaar jou ogen er uit gaan pikken). Als je je sleutelbos gewoon op de tuintafel had laten liggen, ging die ekster er mee vandoor en verstopte het, dit deed hij alleen met dingen dit glinsteren, zoals een theelepeltje. Hij kon oplaats ook al een paar worden uit spreken.

D@mien schreef:Ik heb et idd onder andere van reinaert.nl, maar ik heb het veel vaker gelezen en gehoord.

stel ik kijk alleen in praktijk, dan zeg ik hetzelfde als jij: ik zie/hoor dat kraaien een lammetje hebben gedood, vervolgens zijn alle kraaien schapendoders. Je weet niet of dat lam al dood was, wat ook mogelijk is.

>Ik weet ook wel veel van het theoretische gedeelte af, en het waren 3 lammeren. ALs ik een nest zie die is uitgehaalt is door een kraai, vind ik geen probleem, hoort er bij is de natuur. Maar zie ik steeds meer nesten die worden uitgehaalt door de kraaien, met gevolg dat er weiniger andere vogels geboren worden, vind ik wel een probleem, nog even een voorbeeld: De laaste paar jaar zijn er veel buizerds bij ons gekomen, met het gevolg dat er seeds weiniger zangvogel zijn. Wat kan je hier aan doen, ten eerste er moeten meer schuilgelegen voor de zangvogels komen(als die er nog niet zijn) ten tweede er moeten mischien wat buizerd afgeschoten worden(want een jager kan beter een buizerd schieten, omdat die er verstand van heeft, dan dat een man die het zo zat is dat al zijn tummelaars zijn opgehaalt door die roofvogel en ergens een dood dier met gif er op neer legt, want dit heeft ernstige gevolgen voor de fauna.

Als je gaat denken denk je: een ooi moet haar kinderen beschermen, heeft dat niet gedaan. Als je info gaat zoeken over schapen, kom je tegen dat er dus zo'n genetisch rampsoort is wat men gebruikt voor de wol...je komt als je gaat denken en info zoeken veel verder dan bij kijken alleen....kijken is belangrijk, maar de grijze massa laten werken is nog veel belangrijker....

>Dat ze te zwaar worden door de wol is bullshit, omdat geschoren schapen ook weleens op de rug blijven liggen, dit komt omdat ze een te platte rug hebben(als je ooit een schaap in je leven gezien hebt, kon je dat zien). En btw dat schapen op hun rug kunnen blijven liggen wist ik 10 jaar geleden ook al.

Aangzien je niet alle informatie hebt over de omstandigheden is voorbarige conclusies trekken overbodig..

We zijn veel bezig met het intarivieseren van de dieren in het jachtveld, dus die informatie is er wel.


Supersanne schreefkay. Volgens mij zit het dus zo: kraaien zijn aaseters en af en toe een insectje of kleine zoogdieren lusten ze ook wel. dat ze die lammeren hebben aangevallen is dus niet normaal, maar dit ligt dan aan die kraaien zelf, en niet aan kraaien in het algemeen. Misschien waren ze ziek (een soort van hondsdolheid, maar dan met kraaien).

>Nee die ziekte bestaat niet, die kraaien waren in een groepsverband. Want dan ben je sterker en kun je dus meer dingen uithalen. Kraaien zijn alles eters, maar eten veel aas, maar ook appels, brood, insecten, en in de broedtijd eieren. Wat ook wel leuk is dat je vaak een kleine groep kraaien(2-3stuks), en dat er dan een ekster bij zit.
__________________
Bekeerd tot veganist
Oud 27-05-2003, 12:04
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Even een stuk van de site van het cbs over de kraaien populatie:Aantal raven en roeken verdubbeld

Sinds 1990 is het aantal raven en roeken ongeveer verdubbeld. Het aantal zwarte kraaien is in tien jaar toegenomen met ongeveer 20 procent. Andere kraaiachtigen doen het minder goed. Het aantal bonte kraaien is zeer sterk verminderd en ook het aantal eksters is tussen 1990 en 2001 met ongeveer eenderde afgenomen.

Kraaiachtigen


Raaf en bonte kraai
De raaf is vooral aaseter. Deze vogel komt slechts in kleine aantallen voor en is voornamelijk in uitgestrekte rustige bossen te zien. Omstreeks 1930 was de raaf in Nederland uitgeroeid. In de jaren zeventig en tachtig zijn circa tweehonderd Duitse raven uitgezet op de Veluwe. Inmiddels heeft de soort zich daar goed gevestigd. Gebrek aan voedsel, onder andere afname van het aantal konijnen, is de reden dat het aantal broedparen de laatste jaren weer wat terugloopt. De bonte kraai, een wintergast, is in de loop der jaren steeds minder ver naar het zuiden afgezakt.

Schade
Kauwen, kraaien, roeken en eksters kunnen lokaal schade toebrengen aan pas gezaaide landbouwgewassen en foerageren op legsels van weidevogels. Bij aantoonbare schade kan in het kader van de Flora- en faunawet vrijstelling of ontheffing worden verleend om deze beschermde soorten te verjagen, te verstoren of te doden.

Er staat ook nog een grafiek op de site: http://www.cbs.nl/nl/publicaties/art...2003/1183k.htm
__________________
Bekeerd tot veganist
Oud 25-05-2005, 21:06
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
kees17 schreef op 19-04-2003 @ 17:44 :
Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 15-03-2003

Kraaien pikken lammetjes dood

HAAKSBERGEN - In de wei naast een boerderij in Haaksbergen loopt een ooi moederziel alleen. Haar geluk werd woensdag wreed verstoord. Een groep bloeddorstige kraaien slachtte in de vroege ochtend haar pasgeboren drieling af. ‘Verschrikkelijk', zegt boer Henk ten Elshof.

De lammetjes liggen in een zinken teiltje. Stukken huid zijn losgescheurd, de ogen zijn eruit gepikt. Normaal gesproken gaan ooien die gaan lammeren op stal. ‘Ik heb me er vreselijk op verkeken. Dat spijt me enorm.’ Elke ochtend ziet het rond zijn boerderij zwart van de kraaien. ‘Ze zijn brutaal en agressief.’ Ten Elshof ergert zich dan ook mateloos aan natuurbeschermers, die volgens hem gezorgd hebben dat de kraai een beschermde diersoort is geworden. ‘Flatboeren’, noemt hij ze.
Jammer voor de lammetjes hoor... Maar.. WHAT THE FUCK OVER

AL DIE KLOTE KATTEN DIE JONGE VOGELTJES/KLEINE VOGELTJES/MUIZEN/ANDER KLEIN GRUT KILLEN.

Worden de katten afgemaakt? Nee... En daar zou ik best voor zijn heb je na een tijdje niet meer van die irritante katten
Ja, ik weet het katteneigenaars kraak dit berichtje maar af ...
Oud 25-05-2005, 21:08
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
Snap jij nu echt niet dat het nutteloos is zulke oude topics te uppen ?
__________________
*You stay inside my mind, ain't no denying that.And only you can do those things that got me coming back*
Oud 25-05-2005, 21:08
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
kees17 schreef op 19-04-2003 @ 17:44 :
Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 15-03-2003

Kraaien pikken lammetjes dood

HAAKSBERGEN - In de wei naast een boerderij in Haaksbergen loopt een ooi moederziel alleen. Haar geluk werd woensdag wreed verstoord. Een groep bloeddorstige kraaien slachtte in de vroege ochtend haar pasgeboren drieling af. ‘Verschrikkelijk', zegt boer Henk ten Elshof.

De lammetjes liggen in een zinken teiltje. Stukken huid zijn losgescheurd, de ogen zijn eruit gepikt. Normaal gesproken gaan ooien die gaan lammeren op stal. ‘Ik heb me er vreselijk op verkeken. Dat spijt me enorm.’ Elke ochtend ziet het rond zijn boerderij zwart van de kraaien. ‘Ze zijn brutaal en agressief.’ Ten Elshof ergert zich dan ook mateloos aan natuurbeschermers, die volgens hem gezorgd hebben dat de kraai een beschermde diersoort is geworden. ‘Flatboeren’, noemt hij ze.
En ik heb nog nooit een kraai gezien die zo'n groot beest aanviel. Van nature zijn kraaien aaseters.. Weten ze zeker dat het kraaien waren, hebben ze bewijs, waren het niet eerder roofvogels? das logischer weet je.. die doden echt kraaien eten hoogstens een zwak muisje/piepsklein voogje..
Oud 25-05-2005, 21:17
Kauw
Kauw is offline
Citaat:
kellytje schreef op 25-05-2005 @ 22:08 :
Snap jij nu echt niet dat het nutteloos is zulke oude topics te uppen ?
Nee, ik kijk hierbij alleen naar het kraaiachtige-onvriendelijke bijsmaakje
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.