Oud 08-12-2004, 23:55
Kapee
Kapee is offline
"Fotografeer een jonge zeehond, zet er een gironummer bij en je wordt miljonair..." quote van een voormalig burgemeester van Vlieland, eind jaren '90.

Sinds 1989 is de zeehondenpopulatie vrij explosief toegenomen (700%). De populatie wordt onderhand zo groot dat het de gezondheid van zeehonden nadelig gaat beinvloeden, zoals een tijdje geleden nog bleek uit de uitbraak van het zeehondenvirus.
Op dit moment is een groot deel van de zeehondenpopulatie in de Nederlandse Waddenzee wel eens op bezoek geweest in Pieterburen om voor antibiotica-spons te spelen. Deze passieve afweer zorgt ervoor dat de natuurlijke resistentie van zeehonden afneemt en dus is het slecht voor de populatie. Je ontwikkelt op die manier dus geen zelfstandige wilde populatie. En bovendien kunnen ze daar in aanraking komen met ziektekiemen die nieuw zijn voor de zeehonden en waar ze dus niet resistent tegen zijn.

Een argument voor de opvang van zeehonden, het monitoren en onderzoeken van dieren kan ook op kleinere schaal. Daarbij komt dat sinds 1989 er zeer uitgebreid onderzoek naar zeehonden in de Waddenzee gedaan is.

Kortom: Opvang van zeehonden is averechts voor de populatie in de Waddenzee.

http://oud.refdag.nl/bin/010212bin10.html
http://www.natuur.nl/article1561.html]
http://www.waddenzee.nl/dutch/bibliotheek/ zeehondenplatform/tussenrapport.doc
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-12-2004, 14:05
TechXP
TechXP is offline
Ik ben alleen voor opvang van zeehonden (alleen ter herstellen) als de zeehond benadeelt is (gewond geraakt) door vissers, ecotourisme, of andere menselijke invloed (bv. afval enzo).

Natuurlijke invloeden (zeehond achter gelaten door moeder: huilers) of zieke zeehonden door virus oid. deze moeten niet opgevangen worden. Inenten van zeehonden is ook geen goed idee als men preventief zeehonden wilt redden.

Dat de zeehondenpopulatie groot is geworden is niet zozeer een probleem. Het is nog niet dezelfde populatie als voorheen (voor de jacht door nederlanders enzo op zeehonden).
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 16:11
yavanna
Avatar van yavanna
yavanna is offline
Citaat:
TechXP schreef op 10-12-2004 @ 14:05 :
Ik ben alleen voor opvang van zeehonden (alleen ter herstellen) als de zeehond benadeelt is (gewond geraakt) door vissers, ecotourisme, of andere menselijke invloed (bv. afval enzo).

Natuurlijke invloeden (zeehond achter gelaten door moeder: huilers) of zieke zeehonden door virus oid. deze moeten niet opgevangen worden. Inenten van zeehonden is ook geen goed idee als men preventief zeehonden wilt redden.

Dat de zeehondenpopulatie groot is geworden is niet zozeer een probleem. Het is nog niet dezelfde populatie als voorheen (voor de jacht door nederlanders enzo op zeehonden).
ben ik het wel mee eens.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 18:46
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
TechXP schreef op 10-12-2004 @ 14:05 :
Ik ben alleen voor opvang van zeehonden (alleen ter herstellen) als de zeehond benadeelt is (gewond geraakt) door vissers, ecotourisme, of andere menselijke invloed (bv. afval enzo).

Natuurlijke invloeden (zeehond achter gelaten door moeder: huilers) of zieke zeehonden door virus oid. deze moeten niet opgevangen worden. Inenten van zeehonden is ook geen goed idee als men preventief zeehonden wilt redden.

Dat de zeehondenpopulatie groot is geworden is niet zozeer een probleem. Het is nog niet dezelfde populatie als voorheen (voor de jacht door nederlanders enzo op zeehonden).

Agreed. Natuurlijke selectie moet wel blijven bestaan, aan alleen maar zwakke zeehonden heb je ook niets, dan kan je aan de gang blijven. De populatie moet idd ook niet TE groot worden, met visvangst door de mens erbij moeten we ook denken aan voedseltekorten voor de dieren.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 18:59
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 10-12-2004 @ 18:46 :
Agreed. Natuurlijke selectie moet wel blijven bestaan, aan alleen maar zwakke zeehonden heb je ook niets, dan kan je aan de gang blijven. De populatie moet idd ook niet TE groot worden, met visvangst door de mens erbij moeten we ook denken aan voedseltekorten voor de dieren.
Ook voor de visstand moet er een natuurlijke balans zijn. De visserij vernietigd alleen maar. Dat is te negatief. De zeehonden horen voor die balans te zorgen. Veel vis = veel zeehonden => hap hap => weinig vis => weinig zeehonden => groei vissen door te weinig vijanden => meer zeehonden etc.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 19:22
yavanna
Avatar van yavanna
yavanna is offline
Citaat:
TechXP schreef op 10-12-2004 @ 18:59 :
Ook voor de visstand moet er een natuurlijke balans zijn. De visserij vernietigd alleen maar. Dat is te negatief. De zeehonden horen voor die balans te zorgen. Veel vis = veel zeehonden => hap hap => weinig vis => weinig zeehonden => groei vissen door te weinig vijanden => meer zeehonden etc.
klopt ook, maar door de overbevissing gaat het natuurlijk heel anders.....
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 19:27
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
yavanna schreef op 10-12-2004 @ 19:22 :
klopt ook, maar door de overbevissing gaat het natuurlijk heel anders.....
Precies. Dus moet je de bevolking zeehonden lichtelijk aanpassen aan de voedselhoeveelheid als de natuurlijke balans verstoord wordt door visserij. Als je niets tegen de vissers kunt doen, maar toch je balans in stand wilt houden, dan zal je naar de zeehonden moeten kijken. Op dit moment is de boel denk ik aardig goed in balans.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 19:53
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 10-12-2004 @ 19:27 :
Precies. Dus moet je de bevolking zeehonden lichtelijk aanpassen aan de voedselhoeveelheid als de natuurlijke balans verstoord wordt door visserij. Als je niets tegen de vissers kunt doen, maar toch je balans in stand wilt houden, dan zal je naar de zeehonden moeten kijken. Op dit moment is de boel denk ik aardig goed in balans.
Nee niet in balans. De vissers mogen nog lekker door zonder dat iemand hun tegenhoud. Het gaat steeds slechter met de vissen en de zeehonden zijn ook niet echt gebalanceerd.

Je kan ook genoeg tegen de vissers doen, maar de regering wil niks doen. En doet ook niks. Je zou eventueel wat torpedo's kunnen lanceren naar de vissers, maar goed dat stelt niet iedereen op prijs geloof ik
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 00:09
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
TechXP schreef op 10-12-2004 @ 14:05 :
Dat de zeehondenpopulatie groot is geworden is niet zozeer een probleem. Het is nog niet dezelfde populatie als voorheen (voor de jacht door nederlanders enzo op zeehonden).
Het Wad kan een zeehondenpopulatie zoals die begin 1900 bestond (als 'normaal' zeg maar) niet meer onderhouden. Door bevissing en klimaatinvloeden is de visstand zowel kwalitatief als kwantitatief veranderd.
In verhouding zijn er dus teveel zeehonden en ik vind dus dat de zeehondenpopulatie op een acceptabel niveau moet worden gehouden. Als de stijging van het aantal zeehonden blijft doorgaan vind ik zelfs dat er in de toekomst weer gecontroleerde jacht toegestaan moet worden.Een iets kleinere maar wel gezonde populatie lijkt mij beter dan een grote minder gezonde populatie (ook voor de visstand).

Daarom vind ik dat alle zeehondenopvangcentra hun deuren moeten sluiten. Ook zeehonden die door menselijke activiteit ziek/gewond zijn geraakt moet je met rust laten.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 12:55
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Kapee schreef op 13-12-2004 @ 00:09 :
Het Wad kan een zeehondenpopulatie zoals die begin 1900 bestond (als 'normaal' zeg maar) niet meer onderhouden. Door bevissing en klimaatinvloeden is de visstand zowel kwalitatief als kwantitatief veranderd.
In verhouding zijn er dus teveel zeehonden en ik vind dus dat de zeehondenpopulatie op een acceptabel niveau moet worden gehouden. Als de stijging van het aantal zeehonden blijft doorgaan vind ik zelfs dat er in de toekomst weer gecontroleerde jacht toegestaan moet worden.Een iets kleinere maar wel gezonde populatie lijkt mij beter dan een grote minder gezonde populatie (ook voor de visstand).

Daarom vind ik dat alle zeehondenopvangcentra hun deuren moeten sluiten. Ook zeehonden die door menselijke activiteit ziek/gewond zijn geraakt moet je met rust laten.
Omgekeerd zou ik kunnen stellen, dat de visserspopulatie op een acceptabel niveau moet worden gehouden. Ik vind zelfs dat, als de mate van overbevissing aanhoudt of toeneemt, gecontroleerd gejaagd mag worden op vissers.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 17:44
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 13-12-2004 @ 12:55 :
Omgekeerd zou ik kunnen stellen, dat de visserspopulatie op een acceptabel niveau moet worden gehouden. Ik vind zelfs dat, als de mate van overbevissing aanhoudt of toeneemt, gecontroleerd gejaagd mag worden op vissers.
Ik weet niet wat voor beeld jij hebt van de vissers op het Wad die op dezelfde vissen vissen als de zeehonden? Het zijn kleine kotters, waar mensen op werken die alleen nog maar amper rond kunnen komen van hun opbrengsten... Zo desastreus zijn die kotters echt niet.
De grote Urkers en zo zitten allemaal op de Noordzee en daar hebben de zeehonden dus vrij weinig mee te maken.

Kokkelaars en garnalenvissers is een ander verhaal, maar die vissen ook niet op dezelfde dieren als waar zeehonden op jagen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 22:31
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Kapee schreef op 13-12-2004 @ 00:09 :
Het Wad kan een zeehondenpopulatie zoals die begin 1900 bestond (als 'normaal' zeg maar) niet meer onderhouden. Door bevissing en klimaatinvloeden is de visstand zowel kwalitatief als kwantitatief veranderd.
In verhouding zijn er dus teveel zeehonden en ik vind dus dat de zeehondenpopulatie op een acceptabel niveau moet worden gehouden. Als de stijging van het aantal zeehonden blijft doorgaan vind ik zelfs dat er in de toekomst weer gecontroleerde jacht toegestaan moet worden.Een iets kleinere maar wel gezonde populatie lijkt mij beter dan een grote minder gezonde populatie (ook voor de visstand).
Sluiting van visserij in waddengebied lijkt me de beste optie.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 22:32
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Kapee schreef op 13-12-2004 @ 17:44 :
Ik weet niet wat voor beeld jij hebt van de vissers op het Wad die op dezelfde vissen vissen als de zeehonden? Het zijn kleine kotters, waar mensen op werken die alleen nog maar amper rond kunnen komen van hun opbrengsten... Zo desastreus zijn die kotters echt niet.
De grote Urkers en zo zitten allemaal op de Noordzee en daar hebben de zeehonden dus vrij weinig mee te maken.
Als ze tochal amper rond kunnen komen, dan zie ik 1 optie:
afschaffen die handel.

Zet ze maar in de uitkering en zoek voor ander werk.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 16:07
proefjes Jan
Avatar van proefjes Jan
proefjes Jan is offline
naja, rond de waddenzee moeten er minstens 2 dingen afgeschaft worden

1, lenie het hart

2, vissers
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 18:53
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 13-12-2004 @ 22:32 :
Als ze tochal amper rond kunnen komen, dan zie ik 1 optie:
afschaffen die handel.

Zet ze maar in de uitkering en zoek voor ander werk.
Dat kun je echt niet zomaar doen. Het is gewoon hun beroep en dat bestaat al jaren zonder problemen. Ik denk toch dat wat dat betreft de oorzaak ergens anders zou moeten liggen.
Verder hebben vissers zich al een hele tijd te houden aan hele strenge quota. Waardoor overbevissing eigenlijk al niet meer bestaat.
Ik denk dat het probleem eigenlijk meer zit in vervuiling van het water, maar dat is iets wat ik niet precies weet.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 23:33
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
ABgirl schreef op 20-12-2004 @ 18:53 :
Dat kun je echt niet zomaar doen. Het is gewoon hun beroep en dat bestaat al jaren zonder problemen. Ik denk toch dat wat dat betreft de oorzaak ergens anders zou moeten liggen.
Verder hebben vissers zich al een hele tijd te houden aan hele strenge quota. Waardoor overbevissing eigenlijk al niet meer bestaat.
Ik denk dat het probleem eigenlijk meer zit in vervuiling van het water, maar dat is iets wat ik niet precies weet.
Ja hoor... die quota worden steeds aangepast omdat de visser dat wilt. Doordat de EU zo soepel is en is geweest zijn er nu vele vissoorten juist in problemen.

En quota's daar daar houden ze zich al helemaal niet aan die vissers.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:13.