Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2005, 12:41
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Ik ben echt niet te spreken over dit volgende voorval....


op 3 september ben ik op mijn nieuwe werk begonnen. Het was een nieuw winkeltje naast de zaak van mijn ouders. Mijn ouders konden deze mensen goed en werden goede buren, na verloop van tijd ben ik daar begonnen met werken. Om precies te zijn op 3 september.

Vóór ik daar begon heb ik mondeling met mijn baas afgesproken dat ik voor 3 dagen zou werken. Daarbij attendeerde ik hem erop dat ik in de maand december het heel druk zou krijgen en of het mogelijk zou zijn om dan minder te werken. Geen probleem zei hij. Alles was geregeld behalve nog het contract, die zou eraan komen. Maar dat was geen probleem, want mijn ouders waren goede buren met hem en hij was te vertrouwen, kortom, ik kon beginnen, het contract was onderweg!



........................................

Nu, 1 maand later zit ik in de trein op weg naar mijn werk. Een half uurtje voordat ik moet beginnen gaat mijn telefoon; het is iemand van het bedrijf die van mijn baas moet doorgeven dat ik vanaf heden niet meer hoef te komen. Ik ben ontslagen.

Reden? Ze zoeken iemand voor zes dagen en niet drie, en de maand december ben ik teveel afwezig.

Wat ik mij afvraag is het volgende: Wat kan ik doen om te zorgen dat mijn baas hier niet zomaar weg komt ondanks het feit dat ik géén contract heb gehad, maar wel hele duidelijk mondelinge afspraken heb gemaakt met hem? De dagen in december die ik niet kon werken waren geen probleem, ik had deze dagen netjes op papier ingeleverd en hij vond het prima. Evenals de werkdagen en tijden die ik zou maken. Alles was in orde zei hij, en als ik een dagje niet kon werken was er niks aan de hand.

Nu 1 maand later lijkt alles opeens niet afgesproken te zijn en ziet hij het opeens niet meer zitten.

Even voor de duidelijkheid, aan mijn functioneren lag het niet, daar was hij juist tevreden over. En onze band was verder goed.

Wat kan ik doen?

Ik voel me heel erg aan de kant geschoven.


bedankt.
__________________
Wat heb je aan mensen die je alleen kunt benaderen met de juiste woorden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2005, 12:54
Go
Avatar van Go
Go is offline
Je kunt moeilijk bewijzen dat je een mondelinge overeenkomst met hem hebt gesloten. Wel kun je, eventueel via je ouders die hem kennelijk goed kennen, druk op hem uitoefenen om in ieder geval je gewerkte uren uit te betalen plus een vergoeding voor het feit dat het bedrijf je plotseling aan de kant zet.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 12:56
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
In principe heb je gelijk, je hebt een mondelinge overeenkomst gesloten en hoewel het bij een arbeidsovereenkomst natuurlijk wenselijk is alles zwart op wit te hebben, is die mondelinge overeenkomst net zo bindend. Hij neemt je aan voor 3 dagen in de week en geeft mondeling aan dat het geen probleem is als jij in de maand december wat vaker afwezig bent. Met dat "geen probleem" suggereert hij in principe dat het nooit een grond kan zijn voor ontslag. Het eerste kan hij natuurlijk ook nooit als argument aanvoeren, dat is duidelijk.

Ik weet niet wat gebruikelijk is in een zaak als deze, maar ik zou eerst maar eens naar hem toestappen om dit met hem te overleggen. Zoals je zegt is hij de buurman van je ouders en hebben die een goede relatie, dus buiten het feit dat je geen conflict wilt, is het waarschijnlijk ook gemakkelijker praten. Werkt dat niet, dan moet je overwegen of je het zinvol vindt om andere stappen te nemen. Waarschijnlijk is het dat niet, maar het is natuurlijk te overwegen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 13:11
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Het probleem is dat hij echt zo'n baas is, hij opent de zaak, gaat weg, en komt aan het eind van de dag terug om de zaak te sluiten. Je ziet hem nooit.

Ik ben net huilend naar een collega toegestapt om te vragen of hij vanavond de zaak komt sluiten maar die wist het niet. Ik kan de baas niet bereiken, dit is gewoon allemaal heel erg vaag.

Me uren krijg ik zeker uitbetaald, dat weet ik wel zeker, maar het is gewoon heel raar dat hij mij plotsteling ontslaat. Het mag dan wel niet zwart op wit staan, maar mondelinge afspraken zijn inderdaad ook bindend. Ik heb genoeg bewijs dat ik daar gewerkt heb, en zo heb ik ook het lijstje met de dagen in December nog in het laatje liggen op mijn werk. Dat zijn die dagen waar hij akkoord mee ging. Verder heeft hij mij een tijdje geleden verteld van ''Maak je niet druk, je contract komt eraan, ik noteer al je uren iedere dag'. Dus.......als het goed is heeft hij dus ook ergens mijn uren zwart op wit staan.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen, ik voel me ellendig. Ik had nu aan het werk moeten zijn, maar ik zit thuis hopeloos het internet af te zoeken naar vacatures.......
__________________
Wat heb je aan mensen die je alleen kunt benaderen met de juiste woorden?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 13:13
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Gewoon even afwachten tot je hem te pakken hebt. Je hebt hem al gebeld, neem ik aan?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 13:24
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Je ouders konden hem kennelijk niet zo goed...
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 16:55
Verwijderd
Citaat:
HelpMePlease schreef op 06-10-2005 @ 13:41 :
Een half uurtje voordat ik moet beginnen gaat mijn telefoon; het is iemand van het bedrijf die van mijn baas moet doorgeven dat ik vanaf heden niet meer hoef te komen
[...]
En onze band was verder goed.
Goede band? Een beetje baas zegt het zelf tegen je, in een één-op-één gesprek. Een 'ondergeschikte' laten bellen is erg laf.

Het kan natuurlijk ook een erg flauw grapje zijn van je 'collega's'. Het je je baas al gesproken?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 21:06
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
nee me baas is niet te bereiken, maar dit is echt geen grapje van collega's hoor. dat kan ik je zeggen, ik heb vanavond een brief geschreven aan hem, een kwade maar formele brief. ben benieuwd.....
__________________
Wat heb je aan mensen die je alleen kunt benaderen met de juiste woorden?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 22:37
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
Blenderhead schreef op 06-10-2005 @ 14:24 :
Je ouders konden hem kennelijk niet zo goed...
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 08:37
Verwijderd
Je werkte er een maand?

Als je wel een contract had gehad, had je dan niet een proeftijd van 2 maanden ofzo gehad?
En in die 2 maanden mag hij je gewoon ontslaan, ook zonder reden.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 09:58
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
jammer voor je, maar je baas komt hier dus wel gewoon mee weg. je hebt geen contract dus hij hoeft alleen maar te zeggen dat er helemaal geen afspraken gemaakt zijn en je hebt geen poot om op te staan. een wettelijk vermoeden van een arbeidsovereenkomst treedt pas na drie maanden in. daarnaast kan hij je sowieso ontslaan als er ook een proeftijd afgesproken is.

volgende keer dus niet zonder contract gaan werken
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:08.