Oud 18-06-2004, 17:52
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Wij hebben een konijn van nu 4 1/2 jaar oud, welke altijd prima gezond is geweest. 's middags / 's avonds mag hij altijd vrij rondlopen door de woonkamer en keuken, voor de broodnodige beweging. Dan drukt hij altijd een bal in het rond.

Tot maandag. We deden het hok open, en normaal is flaps nog eerder uit het hok dan dat de klep naar beneden is. Maar hij bleef heel rustig in een hoekje zitten/liggen. Maandag dachten we dat hij gewoon een luie dag had.

Maar dinsdag werd de situatie steeds slechter en zijn we naar de dierenarts geweest. Deze constateerde buikpijn en waarschijnlijk ook een longontsteking. Ze klinken iig niet schoon. Flaps heeft toen een vochtinjectie gehad omdat hij aan het uitdrogen was, antibiotica en pijnstiller.

Elke 2 uur moeten we hem met een spuit zonder naald water geven, dit gaat opzich prima. Woensdag was hij nog wel rustig, maar er zat iets meer leven in, gister wilde hij zelfs even uit zijn hok.

Maar we kwamen vanmorgen weer bij flaps, en de situatie was eigenlijk weer net zo als dinsdag. Weer naar de dierenarts geweest, deze constateerde nu alleen nog longontsteking.

Weer 2 vochtinjecties omdat flaps nog steeds aan het uitdrogen was, vitamine b omdat hij niet eet en weer antibiotica.

Morgen moet flaps weer een stuk beter zijn, anders kan hij er wel eens uitstappen. Omdat flaps voor mij veel meer is dan alleen een konijn, wil ik dit koste wat het kost voorkomen.

Wat is in dit geval wijsheid ? In een doek wikkelen met warme kruik er tegenaan, om _uit te zweten_, of juist op de plavuizen leggen om de uitdroging proberen tegen te gaan en af te koelen tegen de koorts. Wat zijn nog meer de suggesties ?

De arts zei, dat gezien zijn algehele gezondheid voor dit gedoe hij als hij dit overleeft nog makkelijk 2 tot 3 jaar te leven heeft.

Morgen in de loop van de dag moet het een stuk beter zijn, anders kan het wel eens afgelopen zijn met flaps
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2004, 19:19
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Hij drinkt dus niet uit zichzelf, hij moet "de fles gegeven worden".

Nu heb ik ff zitten rekenen hoeveel zon konijntje nou nodig heeft.

Een normaal mens van 1,80 m drinkt anderhalve liter vocht per dag om in conditie te blijven. Flaps is 25 cm.

180/26=7,2 <-factor kleiner

1,5/7,2 = 0,2 = 20 cl per dag.

Plus een klein beetje extra zeg maar 24 cl per dag, dat is 1 cl per uur

Kan ik zo redeneren ?

Hij krijgt op moment elk half uur 2 cl, waarvan een gedeelte erlangs loopt, dus marge is ruim

Hij begint trouwens weer iets meer tekenen van leven te vertonen. Veel is het niet, maar hij begint iets harder aan de spuit te sabbelen/er loopt minder water langs/hij drinkt meer.
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 20:12
Verwijderd
Ik denk dat je hem gewoon het beste lekker in z'n hok kan laten ipv op allerlei andere plaatsen. Dat is voor hem ook het meest vertrouwd. Moet je alleen wel even zorgen dat het hok lekker schoon en fris is.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 10:47
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Zn ontlasting is nog wat drijverig, daarom vanmorgen zn kont onder de kraan met lauw water zonder zeep even schoongemaakt. Ruikt wel zo fris.

Daarna weer in zn hok gezet, hij ging zich eerst droogmaken en daarna was hij zowaar stro/hooi aan het eten.
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 10:54
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Mooi dat het zo goed gaat

Ik heb twee cavia's die allebei een longonsteking hebben gehad. Bij de ene was het over na 1 anti biotica kuur en bij de ander pas na 3, die was ook duidelijker ernstiger ziek. Ik heb haar bewust ziek gekocht, omdat ik wist, dat ik er energie in zou steken en menig ander waarschijnlijk niet.
Eerst kon ze niks meer, behalve heel zwaar ademen en dan moet je haar nu eens zien
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 11:13
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Flaps heeft er nu 2 gehad, en ik denk dat hij er nu genoeg heeft gehad gezien hoe het nu gaat. Gister middag dacht ik echt dattie eruit zou stappen. Helemaal op een rare manier languit in het hok, heel slap enzo
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2004, 09:36
Tuinkabouter !!
Avatar van Tuinkabouter !!
Tuinkabouter !! is offline
Het is toch nog misgegaan. Tot gisteravond zat er een mooi stijgende lijn in. Kwam ik vanmorgen weer bij het hok, ligt ie weer helemaal in een verkeerde houding. Wil niet meer eten, niet meer drinken ook niet onder dwangvoeding.

Mee naar de dierenarts geweest, deze zei dat we hem het beste konden laten inslapen. Hebben we toen ook maar gedaan

bah bah bah
__________________
Wie typefouten vindt in bovenstaande post, mag ze houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Medische tips die je van je ouders/verzorgers hebt meegekregen
Verwijderd
21 21-01-2013 18:46
Flora & Fauna help
muurbloempje55
2 13-10-2005 18:08
Flora & Fauna kat met niesziekte?
tommygirl.S
17 23-08-2005 17:55
Flora & Fauna werken in een dierenwinkel
duifeltje
60 06-09-2004 21:24
Flora & Fauna nozem (mijn konijn) = ziek, is het ernstig?
Fantôme
21 17-09-2003 09:52
Flora & Fauna kat overleden... :(
snoopy
3 30-09-2002 18:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31.