Oud 26-08-2004, 00:35
$omeone
$omeone is offline
Mijn ouders hebben zo'n beest gevonden (je wil niet weten waar... in de Lidl ), en nu zit ie in een vissenkom met houtsnippers en een bakje water en takjes enzo.. en er zijn mieren en wormen voor 'm gevangen, of ie er van eet weet ik niet zeker (lijkt er wel op).

Maar, is 't niet beter om zo'n beest gewoon vrij te laten in de natuur? Of kan je die goed thuis houden? Wat moet ie eigenlijk eten en drinken enzo en hoe moet z'n 'hok' er uit zien..

We hebben zelf wel gezocht (in de bieb en op internet) maar kunnen de soort niet echt ontdekken (hij is bijna egaal bruin, oranjeachtige buik en een fel streepje boven de ogen). En doordat we de soort niet weten weten we ook niet helemaal wat ie nu voor eten hoeft.

Iemand verstand van zo'n beest?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2004, 01:50
Ghost
Avatar van Ghost
Ghost is offline
Euh, die zitten bij ons in de vijver, kun je 'm niet gewoon ergens in een sloot zetten ofzo.. of wil je 'm perse als huisdier hebben?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 01:55
Daevrem
Daevrem is offline
Die beestjes kunnen al honderden miljoenen jaar voor zichzelf zorgen.

Trouwens moeten ze nu opweg naar een winterplek. Dus laat hem maar snel los.

De Lidi?

Ooit heb ik als kind maden gevoerd aan zowel de kleine als grote kamsalemander. Alleen voor de kleine salemander zijn ze nogal groot. Maar ze aten ze dus zelf op.

Z'n huid moet in iedergeval vochtig blijven. Het zijn waterdieren. Net als de kikker, maar dan nog iets erger.

Je kunt hem dus beter in een vissenkom vol water met een steen waar hij zelf op kan klimmen doen.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 10:55
$omeone
$omeone is offline
Ik vind 't prima om m buiten bij de vijver te zetten, maar mijn ouders zijn nogal koppig daarin merk ik (om m binnen te houden).
Lidl is een supermarkt Daevrem.
Ik zal nog eens een poging wagen om mn ouders te overtuigen dan
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 13:09
Upke
Upke is offline
Citaat:
$omeone schreef op 26-08-2004 @ 00:35 :
Mijn ouders hebben zo'n beest gevonden (je wil niet weten waar... in de Lidl ), en nu zit ie in een vissenkom met houtsnippers en een bakje water en takjes enzo.. en er zijn mieren en wormen voor 'm gevangen, of ie er van eet weet ik niet zeker (lijkt er wel op).

Maar, is 't niet beter om zo'n beest gewoon vrij te laten in de natuur? Of kan je die goed thuis houden? Wat moet ie eigenlijk eten en drinken enzo en hoe moet z'n 'hok' er uit zien..

We hebben zelf wel gezocht (in de bieb en op internet) maar kunnen de soort niet echt ontdekken (hij is bijna egaal bruin, oranjeachtige buik en een fel streepje boven de ogen). En doordat we de soort niet weten weten we ook niet helemaal wat ie nu voor eten hoeft.

Iemand verstand van zo'n beest?
Shit zeg dit lijk veel op het egel-syndroom. Zodra mensen een egeltje vinden in de tuin dan nemen ze hem mee en stoppen hem in een doos, en willen hem dan "zogenaamd" verzorgen. Jonge jonge als dat egeltje in de tuin vanzelf komen dan kan hij er ook wel weer uit komen. En voor zich zelf zorgen kan hij beter dan van die domme mensen met hun zorgmaatregelen. Ik snap dit echt niet. Waarom willen jullie nou opeens een beest als huisdier hebben die je hebt gevangen? Jullie hebben niks te zeggen over dat beest, jullie sluiten hem nu op. Het zou eens andersom moeten gebeuren shit zeg. Laat hem vrij, dat is veel beter voor dat beestje. En laat hem vrij in een vochtig gebied in de natuur.

Dit doet mij ook denken aan het lieveheersbeesje-syndroom. Zodra mensen zo'n beesje vinden in hun huis, wat doen ze dan? Dan brengen ze dat beesje weer naar buiten, omdat ze dan denken dat dat beesje verdwaald is. Nou dat beesje gaat toch niks voor niks in jullie lekkere huiskamer zitten. Daar is het tenminste veiliger dan buiten, en lekker warm. Als dat beesje de weg weet om in jullie huis te komen, dan weet zo'n beesje ook heel goed om weer weg te komen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 15:40
$omeone
$omeone is offline
Citaat:
Upke schreef op 26-08-2004 @ 13:09 :
Shit zeg dit lijk veel op het egel-syndroom. Zodra mensen een egeltje vinden in de tuin dan nemen ze hem mee en stoppen hem in een doos, en willen hem dan "zogenaamd" verzorgen. Jonge jonge als dat egeltje in de tuin vanzelf komen dan kan hij er ook wel weer uit komen. En voor zich zelf zorgen kan hij beter dan van die domme mensen met hun zorgmaatregelen. Ik snap dit echt niet. Waarom willen jullie nou opeens een beest als huisdier hebben die je hebt gevangen? Jullie hebben niks te zeggen over dat beest, jullie sluiten hem nu op. Het zou eens andersom moeten gebeuren shit zeg. Laat hem vrij, dat is veel beter voor dat beestje. En laat hem vrij in een vochtig gebied in de natuur.

Dit doet mij ook denken aan het lieveheersbeesje-syndroom. Zodra mensen zo'n beesje vinden in hun huis, wat doen ze dan? Dan brengen ze dat beesje weer naar buiten, omdat ze dan denken dat dat beesje verdwaald is. Nou dat beesje gaat toch niks voor niks in jullie lekkere huiskamer zitten. Daar is het tenminste veiliger dan buiten, en lekker warm. Als dat beesje de weg weet om in jullie huis te komen, dan weet zo'n beesje ook heel goed om weer weg te komen.
Don't blame the messenger
M'n moeder reageerde met 'in de dierenwinkel worden die beesten toch ook verkocht?' en 'die man zei dat niet alle soorten beschermd waren' :/

er is overigens ook eens een egeltje aan komen lopen inderdaad, maar die hebben ze savonds wel weer teruggezet in een gebied waar meer egels lopen
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 17:23
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Upke schreef op 26-08-2004 @ 13:09 :
Shit zeg dit lijk veel op het egel-syndroom. Zodra mensen een egeltje vinden in de tuin dan nemen ze hem mee en stoppen hem in een doos, en willen hem dan "zogenaamd" verzorgen. Jonge jonge als dat egeltje in de tuin vanzelf komen dan kan hij er ook wel weer uit komen. En voor zich zelf zorgen kan hij beter dan van die domme mensen met hun zorgmaatregelen.
In de lidl, tussen de winkelwagentjes en mensen met grote voeten, lijkt me niet zo'n goede plek. Maar ik ben het wel met je eens dat ze beter het dichtsbijzijnde stuk gras of boom hadden kunnen zoeken en hem daarin hadden moeten gooien.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 17:51
11568
11568 is offline
Ik zou bij god niet weten hoe zo'n beest in de Lidl komt maar ik denk toch niet dat het een huisdier is. Denk zelfs dat ie zeer ongelukkig wordt in een kommetje in een huiskamer. Kan je hem niet gewoon naar een of ander poeltje/meertje brengen? Je ouders komen er vast wel overheen
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 20:31
Daevrem
Daevrem is offline
Ze zijn wel beschermt. Dus ik zou je ouders aanklagen
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 21:39
Super-Eefjuh
Avatar van Super-Eefjuh
Super-Eefjuh is offline
Zet dat beest asjeblieft zo snel mogenlijk in een vijver bij andere salamanders.. die beesten zijn beschermd en het is strafbaar ze thuis te houden..

Als je zo graag een amfibie wil hebben ga dan naar een reptielenwinkel en koop dr 1 legaal.. maar ga alsjeblieft geen beschermd diersoort in huis nemen
__________________
*reptielenmeisje* 2 baardagames, 1 egyptische doornstaart, en een witkuif kaketoe!*is niet meer vrijgezellig* Bartj de lievste :o
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 12:53
Verwijderd
nou ik heb zelf het idee dat je een gewone hagedis heb, heb zelf ook hagedissen die gezien die voldoen aan jou beschrijving.
Dat kan je merken aan de bruine rug. salamanders zijn meetsal licht van kleur over hun hele lichaam. Dus als je hem wilt houden kan dat wel. Maar water erbij is idd geen verkeerd idee.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 15:11
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Meestel is het andersom, kind wil beetje houden maar ouders vinden het zielig .
Ik zou gewoon doordrammen, of zet hem stiekem in de sloot, hij hoort daar gewoon thuis, klaar uit.
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 07-09-2004, 17:43
Daevrem
Daevrem is offline
Sinds wanneer leven er hagedissen in nederland?

Triturus vulgaris man:



Triturus vulgaris vrouw:



Beide:



Grote fotos:

http://www.kulak.ac.be/facult/wet/bi...salamander.htm
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Kindertijdtopic
Verwijderd
42 23-08-2011 20:21
Flora & Fauna Ik heb 2 salamanders
Verwijderd
5 31-05-2009 20:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Jlh:vervreemd van de natuur
Isa
22 06-09-2008 00:59
Films, TV & Radio Oude serie over rode vliegendebus
qghp
19 11-05-2005 18:10
ARTistiek [aquarel] show yourself
leucomelas
13 17-12-2004 20:14
Huiswerkvragen: Exacte vakken salamander
stefke88
3 23-02-2001 14:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:45.