Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2010, 16:27
Verwijderd
Lieve Dopjes,
Een tijdje geleden had ik het lumineuze idee om de Bijbel om te zetten in poëzie. Nou heb ik wel vaker een idee, maar deze vond ik bovengemiddeld goed. Geen idee of dat zo is. Of of het gaat werken. Of of ik er wel zin in heb om het helemaal af te maken. Maar ik ben er dus aan begonnen en heb drie gedichten. Twee zijn nog niet af, maar een wel. Ongeveer. Commentaar/verbeterpunten aan dat gedicht zijn natuurlijk altijd welkom. Het gaat over Miriam die Mozes in de rivier legt:

Spoiler

Maar goed, een gedicht maakt natuurlijk nog geen Bijbel. Eerst wilde ik het op volgorde doen, maar de schepping lukte niet helemaal en toen ben ik willekeurig ergens begonnen. Dat werd toen dus Mozes. Verder ben ik bezig met de toren van Babel en de tocht van Egypte naar Israël.
Ik had bedacht dat het leuk zou zijn als we met heel DoP de Bijbel om gingen zetten in poëzie. Hoe dat er in de praktijk uit gaat zien, ben ik nog niet helemaal uit, maar het leek me een aardig ideetje. We kunnen iets doen als dat bijvoorbeeld iemand hier post over welk stuk hij of zij een gedicht gaat schrijven en dat dan later hier post, en dat ik het dan uiteindelijk allemaal op volgorde zet en dan. Eh, ja, dan hebben we de Bijbel op poëzie. Wat we daarmee moeten weet ik nog niet helemaal.
Dus spui hier je ideeën en of je het een goed plan vindt en wat je er maar over kwijt wil. Ik weet dus niet of het echt een goed plan is of dat het alleen maar in mijn hoofd zit dat het een goed plan is, maar zeker nu er niet meer elke maand een wedstrijd is enzo is het misschien toch leuk om een gezamenlijk DoP-iets te hebben ofzo.
Kusjes.

Oh en fizzle fizzle-fluffy naamzoek: dit betekent niet dat ik niet meer aan ons dansproject werk hoor dat is gewoon iets van lange adem
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2010, 16:36
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Haha, ik heb nog iets vaags wat ik ooit gebruikt heb om wat 'originaliteit' toe te voegen aan de spreekbeurt Nederlands. Over het laatste oordeel, dus.

Waarschuwing voor spoiler openklik: zelfs voor mijn doen is ie lang.
Oh, en echt à la bijbel is ie niet.

Spoiler


En en en, ik had ooit nog iets halfs wat betreft schepping, maar naarmate het einde dichterbij kwam, werd ie steeds stommer, dus die is niet af.

Spoiler


Maar eigenlijk vind ik alleen dag één en twee enigzins geslaagd.

In ieder geval, leuk project! Wel heel Katarina-achtig, met je bijbel en je God.
Maar het lijkt me wel leuk. Eigenlijk. Gewoon. /verder geen opmerking

Laatst gewijzigd op 28-10-2010 om 18:14.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 18:45
Verwijderd
Ik heb eigenlijk vroeger nog poezie geschreven aan de hand van bijbelse passages en katholieke rituelen.
Maar het is lang, lang geleden allemaal.

Ik heb er vooral uit geleerd dat
1) ik in geen 100 jaar door dezelfde deur als de evangelische christenen kan of wil gaan
2) zij me zien als de reïncarnatie van de duivel zelve (ondanks dat ze zeggen niet in reincarnatie te geloven)
3) ik ze nog meer bekrompen dan mijzelf vind :lp

Maar als er beetje ruimte voor artistiekheid is, kan je heel wat moois doen met de bijbel ja.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 18:47
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:

Maar als er beetje ruimte voor artistiekheid is, kan je heel wat moois doen met de bijbel ja.
Ik geloof niet dat het Etmakas idee is om onschuldige forummertjes te bekeren.
Meer als in 'hé wat een leuk verhaal, zullen we er een gedichtje over schrijven? Hé NOG MEER verhalen, een heel boek! Laten we er heel veel gedichtjes over schrijven!' of zoiets.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2010, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Ik geloof niet dat het Etmakas idee is om onschuldige forummertjes te bekeren.
Meer als in 'hé wat een leuk verhaal, zullen we er een gedichtje over schrijven? Hé NOG MEER verhalen, een heel boek! Laten we er heel veel gedichtjes over schrijven!' of zoiets.
Ja, dat heb je goed! Het gaat ook niet speciaal over het christendom zelf, maar over de Bijbel. Dat toevallig de grondslag is van het christendom, maar vooral ook een mooi en erg bekend verhaal
Met citaat reageren
Oud 28-11-2010, 14:55
Ratatouille
Avatar van Ratatouille
Ratatouille is offline
Toen ik laatst in een les Levensbeschouwing zat, spookte dit idee weer door mijn hoofd. Het inspireerde mij en ik besloot een stuk te schrijven.
Vandaar dat ik weer nieuw leven in dit topic blaas met het volgende gedicht. Het gaat over de Zondeval.

Tweedfruit, Genesis 3:1-24 – De Zondeval

Machtig verheven boven de weelde uit,
onbereikbaar, maar toch zo dichtbij.

Smachtend trachtte zij te bereiken
haar verlangen te stillen met de weelde
die zij zag.

Hoewel hij niet praten kon, sprak hij en
zei hij ‘Gij zult niet sterven noch doden,
hoewel gij goed en kwaad zult zien.’

Mocht zij toch sterven dan was het
van verdriet en mocht zij blijven leven
dan wist ze het nog niet.

Noch luisterend, noch vrezend sloop zij
boven de weelde uit, at zij van
het vijgenfruit.

De tuin waar zij zojuist mee verbonden was,
overspoelde haar alsof ze anders was.
Tweedeling, samen was niet een.

Zei Hij: ‘Nooit meer eten van het
tweedfruit.’

Dan dacht zij: ‘Nogmaals?
Ik kijk wel uit.’

Laatst gewijzigd op 28-11-2010 om 15:22. Reden: Bijbelnummer toegevoegd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.