Oud 16-05-2005, 14:05
Poesket
Poesket is offline
Zit jij bij een studentenvereniging? Bevalt het? Waarom wel/niet? Welke studenten vereniging zit je bij?

Ik studeer nog niet, maar dat is wel de bedoeling aankomend jaar. Ik wil wel bij een studenten vereniging maar in Leiden. ( ga in Amsterdam een opleiding volgen) Ik wilde ook even weten of dit vaker voorkomt en of dit gewoon kan ed.? Dit geld ook voor een sport vereniging voor studenten.
__________________
einde

Laatst gewijzigd op 16-05-2005 om 14:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2005, 14:11
AsianDF
Avatar van AsianDF
AsianDF is offline
Mwoah, de zogenaamde 'recruiters' zijn wel altijd dezelfde lompe kneusjes die denken dat ze populair zijn.
__________________
Yeh dil he.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 15:17
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Waarom wil je in Leiden bij een vereniging als je in Amsterdam gaat studeren? Amsterdam heeft zat verenigingen!

Jep, ik zit bij een studentenvereniging, namelijk Cyclades . Gewoon lang leve de lol en feesten. Het is er best gezellig, en een handige manier om een sociaal netwerk op te bouwen.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 16:01
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
El Kim schreef op 16-05-2005 @ 16:17 :
Waarom wil je in Leiden bij een vereniging als je in Amsterdam gaat studeren? Amsterdam heeft zat verenigingen!
OMdat ik van de studentenverenigingen in Leiden al het een en ander af weet en behalve mijn studie de rest van mijn leven verder wil uitbreiden in Leiden.
__________________
einde
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 16:02
Verwijderd
Nee, ik zit niet bij een studentenvereniging, wel bij een studievereniging (maar dat zit eigenlijk iedereen bij onze studie, omdat je korting krijgt op de boeken als je lid wordt). Ook ben ik geen lid van een sportvereniging, omdat ik niet van sporten houd (behalve schaken) en geen sportkaart heb (die kosten €50 per jaar).
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 16:38
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
AsianDF schreef op 16-05-2005 @ 15:11 :
Mwoah, de zogenaamde 'recruiters' zijn wel altijd dezelfde lompe kneusjes die denken dat ze populair zijn.
dat beeld heb ik ook erbij, en polo's.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 18:26
MB
Avatar van MB
MB is offline
Ik wil er ook wel bij. Zit er hier iemand bij een studentenvereniging in Breda of Leeuwarden?

Een groot minpunt vind ik toch wel de ontgroening, ik kan daar best tegen en ik heb een best groot incasseringsvermogen, maar als iemand mij een week lang in de grond probeert te trappen heb ik geen behoefte om met diezelfde gast vervolgens een biertje te gaan drinken. Dan ben ik boos op hem en heb ik daar op zijn minst geen behoefte aan.
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 19:12
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 16-05-2005 @ 19:26 :
Ik wil er ook wel bij. Zit er hier iemand bij een studentenvereniging in Breda of Leeuwarden?

Een groot minpunt vind ik toch wel de ontgroening, ik kan daar best tegen en ik heb een best groot incasseringsvermogen, maar als iemand mij een week lang in de grond probeert te trappen heb ik geen behoefte om met diezelfde gast vervolgens een biertje te gaan drinken. Dan ben ik boos op hem en heb ik daar op zijn minst geen behoefte aan.
vrijwel alleen de corporale verenigingen doen nog aan ontgroeningen. Als je dat niks vindt dan zijn er dus nog genoeg verenigingen over die daar niet aan doen.

Ik ga morgen als introducé naar een studentenvereniging om te kijken of ik het wat vind. Zo ja, dan word ik van de zomer lid.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 19:20
Verwijderd
Zit nu nergens bij, maar ga waarschijnlijk van de zomer op kamers in Amsterdam dus denk dat ik dan maar eens beetje ga kijken als de introductieweek van de universiteit er weer is. Mischien word ik dan eens beetje sociaal.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 19:38
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Hoihoi

Ik weet dat het vast geen probleem zal zijn als je studeert in A'dam en bij een vereniging in Leiden gaat. Hoewel, bij een intesieve kennismakingstijd, zoals bijv Minerva, kan dat misschien wel wat problemen geven.
Heb ooit es iemand gesproken die studeerde in R'dam, daar ook bij een vereniging zat, maar gewoon nog bij haar ouders woonde. Dat doen natuurlijk meer mensen. Jou voorbeeld ken ik niet echt, maar ach zelf ga ik t ook doen. Ben van plan om in R'dam ook een studie te gaan doen, maar m'n leven in Leiden te houden (zit bij SSR-L).

Hoe het met sporten zit weet ik niet. T sportcentrum hier is ook geregeld vanuit de universiteit, maar ik denk dat er wel iets te regellen valt.

Vind het erg leuk op m'n studentenvereniging, heb er veel nieuwe mensen leren kennen, vaak leuke feesten etc.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 19:47
Verwijderd
Ik studeer nu in Groningen en ik ben wel van plan om in de zomer lid te gaan worden van een studentenvereniging, namelijk Dizkartes.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 20:40
Verwijderd
Krijgen we net zulke discussies als vorig jaar?

Ja ik zit bij een studentenvereniging, en heb het er onwijs naar mijn zin.

Na dit jaar hou ik op op het HBO en ga naar de uni, en daarmee ook naar een andere stad, nl Groningen, en ook daar zal ik sowieso bij een studentenvereniging gaan Ben me op het moment nog een beetje aan het oriënteren welke vereniging het wordt, zal waarschijnlijk 1 van de grotere worden. Een SV geeft gewoon een hoop leuke extra dingen, makkelijk om mensen te leren kennen, je voelt je sneller thuis in de nieuwe stad etc.

Natuurlijk is de ontgroening niet leuk, maar het hoort erbij, en als je er eenmaal doorheen bent kun je er hartelijk om lachen. (Oeh... ik vraag me af hoeveel commentaar ik ga krijgen ) Bovendien krijg je er gewoon een hele hoop voor terug.

Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf weten of je lid wordt of niet, maar ik vind de voordelen ruimschoots tegen de nadelen (ontgroening bijv.) opwegen. En ik spreek uit ervaring

En om te zeggen dat er alleen maar mensen in polo's e.d. rondlopen vind ik een beetje alles over één kam scherend, ik zit indd bij een zogenaamde "ballenvereniging" (en dat zal het volgend jaar waarschijnlijk wel weer worden) maar je hebt verenigingen in alle soorten en maten, van klein tot groot, van alternatief tot ballerig, noem maar op Er is er altijd wel eentje die bij je past

Natuurlijk moet je niet bij een vereniging om nieuwe mensen te leren kennen, dat kan ook via een sportvereniging, werk, of op een heleboel andere manieren, voor mij is een SV daar een goede manier voor, maar dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten, niemand zal je veroordelen om het al dan niet bij een SV gaan (hoewel... er zijn een hoop mensen die het wel doen als je er wel bij gaat, maar wederom dat moet natuurlijk iedereen voor zichzelf weten)


Oeps... beetje lang verhaal sorry
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 13:51
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Ik studeer in Delft en zit bij een studentensportvereniging. Een erg ontspannen vereniging en ik heb het er wel naar mn zin, maar het is niet echt iets dat een heel groot deel van mn leven beheerst.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 17-05-2005 @ 14:51 :
Ik studeer in Delft en zit bij een studentensportvereniging. Een erg ontspannen vereniging en ik heb het er wel naar mn zin, maar het is niet echt iets dat een heel groot deel van mn leven beheerst.
Proteus?
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 21:12
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
God no!

Punch (Volleybal, de basketballers zijn nep)

Proteus doet wel aan KMT, brassen en andere corporale zooi.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 21:51
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Nee, ik zit niet bij een studentenvereniging. Ik heb het al gezellig en druk genoeg. Wel zit ik bij een studievereniging, maar verder ben ik ook niet actief lid daarvan. Meer om korting op de boeken te krijgen.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 23:25
Jamie Oliver
Avatar van Jamie Oliver
Jamie Oliver is offline
Alles kan, niets hoeft! Je kan hier wel allerlei meningen en of vooroordelen gaan zitten lezen, maar mijn advies is om tijdens de intro week van Leiden (El Cid is dat geloof ik) gewoon bij elke vereniging langs te gaan, en dan voel je vanzelf wel waar je je het beste thuis voelt. Tenminste, bij mij was dat wel zo.
__________________
Dűsss...
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 08:49
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Keith schreef op 17-05-2005 @ 22:12 :
God no!
Zo denk ik er ongeveer over.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-05-2005, 12:12
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
ik word een beetje panisch van studentenverenigingen
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 12:32
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Jamie Oliver schreef op 18-05-2005 @ 00:25 :
Alles kan, niets hoeft! Je kan hier wel allerlei meningen en of vooroordelen gaan zitten lezen, maar mijn advies is om tijdens de intro week van Leiden (El Cid is dat geloof ik) gewoon bij elke vereniging langs te gaan, en dan voel je vanzelf wel waar je je het beste thuis voelt. Tenminste, bij mij was dat wel zo.
K zou niet heel de week lopen hoor. Aangezien dat ik denk dat je de stad toch wel al kent. Je gaat studeren in A'dam en dan hoef je al die 'weetjes' over de universiteit niet te weten etc. Je kan er ook voor kiezen alleen het avond programma te doen, of af en toe ook 's middags te gaan kijken. Bijv bij de sportmiddag of het watersportfestival.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 18:56
marla
Avatar van marla
marla is offline
Hoe meld je je aan bij een studentenvereniging eigenlijk????
__________________
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 18:59
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Bi jde Introductie dingen maken ze je dat vast wel duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 20:24
Verwijderd
Tijdens de algemene introductieweek kun je je meestal inschrijven, soms krijg je ook een info boekje via je hogeschool of uni waarin de verenigingen staan en dan kun je je via een antwoordstrookje oid ook inschrijven (bij de meeste sv's geldt het eerste volgens mij)
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 23:58
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
In Leiden is tijdens de El Cid de grote kans. Als je besluit bij een vereniging te gaan dan kan je die week je daar inschrijven. Dat wijst zich op zich vanzelf.
Er zijn ook nog wel mogelijkheden om je iets later in te schrijven, maar je moet gewoon naar de vereniging gaan die jou aanspreekt en je daar aanmelden. Op veel sites van verenigingen staat trouwens ook hoe de processedure verloopt om lid te worden.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 10:07
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik ben ook lid van een studentenvereniging. Ik was altijd tegen en vind bepaalde dingen ook belachelijk. Maar toch heb ik er geen spijt van gehad.
Ik denk dat je vooral moet kijken naar een vereniging die bij je past, waar je je in de introductieperiode van de uni als je er gaat kijken naar je zin hebt.

Ik heb voor een vereniging gekozen die niet aan ontgroening doet en dat ook niet nodig vind. Ik heb hier in Rotterdam gemerkt dat veel verenigingen zeggen dat ze geen ontgroening hebben, maar een (zware) kennismakingsperiode. Wat dus uiteindelijk toch een ontgroening is, maar als je er eenmaal bent ga je niet zo snel weer weg en dat weten ze. Beste truuk om het te weten te komen is om te vragen wat je dan gaat doen. Blijven ze heel vaag dan is het over het algemeen toch zwaar, zijn ze er wat opener in (alles vertellen is natuurlijk niet leuk) dan hebben ze het waarscheinlijk echt niet.
Ook had ik geen zin in iedere week moeten komen en dat was bij ons ook niet zo. (naja als het leuk is kom je toch wel, maar als je wat anders hebt of geen zin kan je gewoon wegblijven) Je hebt bij ons pas wat verplichtingen als je er zelf voor kiest om in een dispuut of een commisie te gaan.

Ik ben ook blij dat ik het gedaan heb omdat je toch wat mensen leert kennen op die manier. Ik ben pas in de 2e KMT lid geworden (je hebt er een net na de introductieweek en een als het jaar al ruim een maand bezig is) Ik heb een studie met 400 1ejaars, en een vaste studiegroep van 12 mensen. In die studiegroep pas ik er niet echt bij, dus dan wordt het toch wel moeilijk om andere mensen te leren kennen. Op een vereniging gaat dat toch makkelijker. Natuurlijk kan je ook op allerlei andere manieren mensen leren kennen, maar dit was voor mij toch wel ideaal.

Mijn advies is in ieder geval: Kijk of er een vereniging is die bij je past (dus ook bij je normen) en probeer het dan gewoon. Maar als je echt denk dat het niks is of je geen vereniging hebt die bij je past doe het dan ook niet. In ieder geval vond ik het leuker dan gedacht, maar dat kwam ook vanwege de ideeën die deze vereniging heeft, iedereen is gelijk, ontgroenen doen we niet aan en verplichtingen heb je er in principe maar een paar, tenzij je voor dingen kiest. Ook om de mensen die er rondlopen, bij ons heb je echt alle soorten en maaten (van metal tot de balletjes), wat bij andere verenigingen toch minder is, meer van hetzelfde soort mensen (en als je daar tussen past is dat prima, maar zo niet is het toch minder)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2005, 08:55
Jones
Ik studeer in Delft en zit bij Virgiel. Heb het er wel naar m'n zin kort gezegd.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 18:01
Bravo
Bravo is offline
Ik ken niemand die in een andere stad woont dan hij/zij studeert maar ik denk wel dat het mogelijk is. Je zit alleen met de reistijd en evt. vertragingen. Maar daar hoef je het niet voor te laten. Ik ben lid bij de RVSV en ben na een half jaar op kamers gegaan, daarvoor woonde ik bij m'n ouders. Het was af en toe lastig, vooral in zo'n drukke beginperiode. Maar ik heb het overleefd dus niets is onmogelijk

Succes ermee!
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 19:36
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
de term "ontgroening" is afgeschaft vooral omdat er van die verschillende ongelukken gebeurde en omdat die verenigingen gelinieerd zijn aan de universiteiten van die steden, hebben die universiteiten op een gegeven moment strenge regels opgesteld.

omdat er dus een dusdanige opzet veranderd werd, is de benaming ook verandert vooral omdat er aan " ontgroening " een verschillende smaak zit.

het heet nu bijna overal kmt KennisMakingsTijd
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 22:48
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
pyres schreef op 22-05-2005 @ 20:36 :
het heet nu bijna overal kmt KennisMakingsTijd
Ofwel, men beweerd dat ze geen ontgroening hebben, maar het eigenlijk wel hebben. Hoezo het schept verwarring. (Het heet bij ons idd ook zo, maar goed, het is dus totaal niet met elkaar te vergelijken) Waarom men nu overal als er een wat negatieve smaak aan zit een ander woord aan moet geven is raar. Mijn advies is dat je gewoon goed oplet en je niet laat misleiden door het eromheen gepraat.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 23:08
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Er is ook wel structureel wat veranderd. De Universiteit (hier in Delft iig) controleert of de KMT acceptabel is, dus dat er niemand echt gevaarlijke dingen moet doen. Volgens mij hebben ze ook het schenken van sterke drank verboden.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 11:03
Jones
Er is wel echt wat veranderd. En juist omdat er echt wat veranderd is wilden ze af van het woord 'ontgroening'. Omdat bij ontgroening bij iedereen de horrorverhalen van de bruistabletten en de flessen jenever omhoog komen terwijl dat (bij Virgiel iig) echt niet meer kan en mag gebeuren. Aankomend eerstejaars mogen sowieso geen druppel alcohol tijdens hun KMT, ze eten meer dan genoeg, slapen zeker 6/7 uur per nacht et cetera. Het blijft natuurlijk vervelend maar is echt niet meer wat het was in de jaren 80/90.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 11:07
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Ieke schreef op 22-05-2005 @ 23:48 :
Ofwel, men beweerd dat ze geen ontgroening hebben, maar het eigenlijk wel hebben. Hoezo het schept verwarring. (Het heet bij ons idd ook zo, maar goed, het is dus totaal niet met elkaar te vergelijken) Waarom men nu overal als er een wat negatieve smaak aan zit een ander woord aan moet geven is raar. Mijn advies is dat je gewoon goed oplet en je niet laat misleiden door het eromheen gepraat.
het enige duidelijke verschil is dat de universiteit meer invloed heeft op de kmt dan bij de " ongroeningsweken"

verenigingen worden nu ook eerder en harder gestraft.
Bij leiden was het volgens mij zo dat als ze verenigingen op kmt kamp gaan dat ze dan geen alcohol mochten schenken en dat er minimaal 8 uur slaap per dag was ofzo

\kweet het niet zeker iig
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 19-05-2005 @ 11:07 :
Welke?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 11:09
Verwijderd
Citaat:
pyres schreef op 23-05-2005 @ 12:07 :
het enige duidelijke verschil is dat de universiteit meer invloed heeft op de kmt dan bij de " ongroeningsweken"

verenigingen worden nu ook eerder en harder gestraft.
Bij leiden was het volgens mij zo dat als ze verenigingen op kmt kamp gaan dat ze dan geen alcohol mochten schenken en dat er minimaal 8 uur slaap per dag was ofzo

\kweet het niet zeker iig
Zulke regels zijn er idd opgesteld. In Rotterdam is het iig ook zo dat (officieel) elke verenging een plan moet voorleggen aan (bepaald orgaan) met daarin wat ze van plan zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Broeder schreef op 18-05-2005 @ 13:12 :
ik word een beetje panisch van studentenverenigingen
Ik vind ze ook heel eng. (Oké, de traditionele gezelligheidsverenigingen met KMT/ontgroeningen en allerlei verplichtingen.) Niks voor mij, dat verplichte, geforceerde, brallerige gezellige de student uithangen.

Ik zit overigens wel bij een studievereniging (volgend jaar bestuur) en dat is minstens net zo leuk en gelukkig niet verplicht. En daarmee doen we echt niet alleen studie-inhoudelijke dingen!

En trouwens, er zijn ook erg leuke studentenverenigingen zonder ontgroening en zo, dat weet ik.

Laatst gewijzigd op 23-05-2005 om 12:27.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-05-2005 @ 12:11 :
Ik vind ze ook heel eng. Niks voor mij, dat verplichte, geforceerde, brallerige gezellige de student uithangen.

Ik zit overigens wel bij een studievereniging (volgend jaar bestuur) en dat is minstens net zo leuk en gelukkig niet verplicht. En daarmee doen we echt niet alleen studie-inhoudelijke dingen!
Idd, ik wil ook echt niet bij een studentenvereniging, niets voor mij. Maar studievereniging lijkt me heel leuk
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-05-2005, 11:45
Verwijderd
Leer eerst eens het onderscheid tussen het algemene begrip studentenvereniging en het specifieke begrip traditionele gezelligheidsvereniging. Want dáár hebben jullie het over. Ga dan niet doen alsof alle studentenverenigingen zo zijn. Een toneelvereniging en een roeivereniging zijn evengoed studentenverenigingen. Stelletje nihilisten.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 13:34
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
ik ga volgens jaar in het bestuur van cleo in groningen. heb het er prima naar mijn zin.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 13:39
Verwijderd
Het schiet al lekker op met dit/deze* topic

*doorhalen wat je het minst leuk vindt staan.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 14:52
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Jones schreef op 23-05-2005 @ 12:03 :
Er is wel echt wat veranderd. En juist omdat er echt wat veranderd is wilden ze af van het woord 'ontgroening'. Omdat bij ontgroening bij iedereen de horrorverhalen van de bruistabletten en de flessen jenever omhoog komen terwijl dat (bij Virgiel iig) echt niet meer kan en mag gebeuren. Aankomend eerstejaars mogen sowieso geen druppel alcohol tijdens hun KMT, ze eten meer dan genoeg, slapen zeker 6/7 uur per nacht et cetera. Het blijft natuurlijk vervelend maar is echt niet meer wat het was in de jaren 80/90.
Het is niet meer dan logisch dat het anders is als toen, maar van bepaalde dingen wordt je niet vrolijk en valt absoluut onder de noemer ontgroening. (niet de extreme sppokverhalen en lichamelijk minder zwaar, maar dat zegt weinig over het geestelijke vlak)
De uni heeft nu wel meer invloed, maar dan nog is het absoluut een ontgroening bij de meeste verenigingen.

Bij ons mag er overgens wel alcohol gedronken worden door de eerstejaars. Maar goed, wij hebben wel een KMT, maar heeft absoluut geen enkele ontgroeningspraktijk. Het gaat om de gezelligheid, gelijkheid, het leren kennen van elkaar en de vereniging.

Citaat:
MetalliCat schreef op 23-05-2005 @ 12:08 :
Welke?
RSG
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 15:08
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 23-05-2005 @ 15:52 :
Het is niet meer dan logisch dat het anders is als toen, maar van bepaalde dingen wordt je niet vrolijk en valt absoluut onder de noemer ontgroening. (niet de extreme sppokverhalen en lichamelijk minder zwaar, maar dat zegt weinig over het geestelijke vlak)
De uni heeft nu wel meer invloed, maar dan nog is het absoluut een ontgroening bij de meeste verenigingen.

Bij ons mag er overgens wel alcohol gedronken worden door de eerstejaars. Maar goed, wij hebben wel een KMT, maar heeft absoluut geen enkele ontgroeningspraktijk. Het gaat om de gezelligheid, gelijkheid, het leren kennen van elkaar en de vereniging.
Toch vind ik het onzinnig om daar maar over door te blijven zeuren (niet tegenover jou bedoeld hoor). Immers, misschien vind ik tennis wel een barbaarse en achterlijke sport, maar als mensen het leuk vinden met een strakstaande kattendarm tegen een bal aan te rammen dan moeten ze dat zelf weten. Idem dito voor corporale verenigingen. Een sjaars die daar lid van wil worden weet wat hem te wachten staat. Ten aanzien van het corps en het AHC wéten adspiranten gewoon waar ze aan beginnen, dat heb ik al vaker betoogd, je kunt dus moeilijk zeggen dat ze het niet uit vrije wil doen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 16:15
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-05-2005 @ 16:08 :
Toch vind ik het onzinnig om daar maar over door te blijven zeuren (niet tegenover jou bedoeld hoor). Immers, misschien vind ik tennis wel een barbaarse en achterlijke sport, maar als mensen het leuk vinden met een strakstaande kattendarm tegen een bal aan te rammen dan moeten ze dat zelf weten. Idem dito voor corporale verenigingen. Een sjaars die daar lid van wil worden weet wat hem te wachten staat. Ten aanzien van het corps en het AHC wéten adspiranten gewoon waar ze aan beginnen, dat heb ik al vaker betoogd, je kunt dus moeilijk zeggen dat ze het niet uit vrije wil doen.
Daar heb je absoluut gelijk in. Wat mij dwars zit is dat veel verenigingen roepen dat ze absoluut geen ontgroeningen hebben (en hier heb ik het dus even niet over de corporale verenigingen)terwijl ze het wel hebben als je kijkt naar wat er gebeurt. Dat is nu net niet eerlijk.
Ik heb het zelf ontzettend naar mijn zin op deze vereniging, maar ik had er hoe dan ook nooit voor gekozen als ze een ontgroening hadden omdat dat tegen mijn principes is (ik vind het belachelijk)
Maar als ik kijk naar een andere vereniging (niet corporaal) waar ik geweest ben in de introweek. Daar hebben ze tegen iedereen bij hoog en laag beweerd dat er geen ontgroening was. Iemand uit mijn studiegroep is er lid geworden en het bleek dat het dus wel zo was.
Dan ben je gewoon niet eerlijk en dat kan je imo niet maken.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 16:24
Verwijderd
Ach, dat is een nogal flauw woordspelletje inderdaad. Er zijn traditionele verenigingen die consequent beweren dat ze geen ontgroening hebben maar slechts een kennismakingsperiode of een introductieperiode. Maar goed, als je gaat studeren, je kijkt rond of er een vereniging bij zit die jou aanspreekt en je oog valt op het corps, dan denk je toch ook niet dat 'introductie' iets anders betekent dan 'ontgroening'? Dat kun je vantevoren zien aankomen natuurlijk. En dat die verenigingen zelf blijven volhouden dat het geen ontgroening is - ach, dat moeten zij weten.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 16:36
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Wat voor (erge) dingen moet je dan doen bij een ontgroening?

Sorry ik heb er helemaal geen verstand van
__________________
Justice, in a society, is when each level of a hierarchy works within his place and is content with it. Plato, the Republic
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 16:37
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-05-2005 @ 17:24 :
Ach, dat is een nogal flauw woordspelletje inderdaad. Er zijn traditionele verenigingen die consequent beweren dat ze geen ontgroening hebben maar slechts een kennismakingsperiode of een introductieperiode. Maar goed, als je gaat studeren, je kijkt rond of er een vereniging bij zit die jou aanspreekt en je oog valt op het corps, dan denk je toch ook niet dat 'introductie' iets anders betekent dan 'ontgroening'? Dat kun je vantevoren zien aankomen natuurlijk. En dat die verenigingen zelf blijven volhouden dat het geen ontgroening is - ach, dat moeten zij weten.
Heb je het weer over het corps, net waar ik het niet over heb Bij een corps weet je goed wat je van te voren kan verwachten, maar als je vrij onbekent bent in de stad waar je gaat studeren weet je minder over de verenigingen. Dat is net de zaak die ik hierboven beschreef. Lijkt alsof ze het niet hebben, maar dan blijkt het heel hard te zijn. Dat had ik van te voren echt niet geweten, ik wist het pas toen die studiegroepgenoot het vertelde. Dat is nu net het gene wat niet klopt en niet eerlijk is tegenover je aspirant leden.

Natuurlijk is het zo dat je kiest voor een vereniging die bij je past, maar bij mezelf is het zo dat ik principieel tegen ontgroening ben. Een vereniging die daaraan mee doet past dus niet bij mij. Net zoals ik er openheid in verwacht. (nattuurlijk niet tot in detail vertellen, dan zijn van bepaalde dingen de lol eraf, maar niet helemaal niks willen vertellen)
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 16:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Het is gewoon jammer dat er één term bestaat voor iets dat zoveel verschillende vormen heeft. Je hebt studentenverenigingen gericht op gezelligheid en gericht op bezigheden (hobby's ed.). Dan heb je verenigingen mét ontgroening (of zware KMT; hoe je het maar wil noemen) en verenigingen met een KMT waarbij iedereen gelijk is en geen rare dingen worden gedaan. Dan heb je verenigingen met veel verplichtingen, weinig verplichtingen en geen verplichtingen. Je hebt verenigingen waar het brallen of zooien veel voorkomt, maar je hebt ook verenigingen waar men dat juist onzin vindt.
Je hebt verenigingen waar 0-de jaars niks voorstellen (die dat overigens van te voren weten en accepteren) en je hebt verenigingen waar iedereen gelijk is. Enzovoorts.

Oftewel: er zijn zóveel verschillen, hoe kun je nou zeggen dat je studentenverenigingen in het algemeen niks vindt?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 16:44
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 23-05-2005 @ 17:37 :
(...) Dat is nu net het gene wat niet klopt en niet eerlijk is tegenover je aspirant leden.
Goed, maar als het je niet bevalt dan stop je toch? Een vereniging is er ook niet bij gebaat om vele eerstejaars eerst binnen te halen en ze vervolgens weer weg te jagen, dat werkt natuurlijk niet. Het verwachtingspatroon van de gemiddelde eerstejaars zal dus moeten overeenstemmen met de informatie die de vereniging geeft. Is die balans er niet, dan verliest de vereniging leden.

Ik denk dus dat het wel meevalt met het aantal mensen dat verrast wordt door het karakter van de vereniging. Natuurlijk zijn er altijd clueless mensen, maar ik denk dat door de bank genomen eerstejaars toch vrij goed weten waar ze aan beginnen. Die paar individuen die dan toch echt misleid zijn moeten gewoon stoppen met de intro en een klacht indienen bij het overkoepelend orgaan van de verenigingen in die stad, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 23-05-2005 @ 17:39 :
Oftewel: er zijn zóveel verschillen, hoe kun je nou zeggen dat je studentenverenigingen in het algemeen niks vindt?
Dat kun je dus ook niet

Het is in dat licht wel een goede manier om mensen die er iets van weten te scheiden van mensen die er niets van weten - en vervolgens die laatste groep te negeren. Mensen die denken dat 'studentenvereniging' in de breedste zin des woords gelijk staat aan 'corps', daar verspil ik mijn tijd niet eens aan.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 17:21
born2dance
born2dance is offline
Citaat:
Broeder schreef op 18-05-2005 @ 13:12 :
ik word een beetje panisch van studentenverenigingen
hmmm studentenvereniging is gewoon een groepje van studenten die leuk vinden om met elkaar een biertje te drinken en af en toe ook wat andere dingen verricht.....als je daar panisch van wordt
Ik zou je sowieso aanraden om bij een studentenvereniging te gaan die het beste bij je past puur omdat je daar heel erg veel nieuwe mensen leert kennen. Op deze manier kom je makkelijk aan een mooi kamer, vind je makkelijker een bijbaan enz. Er zijn talloos voordelen, te veel om op te noemen. En je kan altijd zelf bepalen hoe actief je wordt, bij vrijwel alle verenigingen zijn maar 2 dingen verplicht - doorlopen van eventuele KMT en contributie betalen.
Er zijn inderdaad heel erg veel verenigingen in alle soorten en maten. Van corporale en algemene tot christelijke, van 200 tot 4000 leden. Bij algemene vernigingen geldt meestal: iedereen is gelijk, iedereen heft hetzelfde rechten. Bij corporale en traditionele verenigingen is meestal sprake van ancienniteit - ouderen moeten worden gerespecteerd en meestal hebben ze meer rechten. Dit alles onder de motto: jongerejaars moeten veel van ouderejaars leren.
Dus kijk goed wat beter bij je past en het is zeker aan te raden om lid te worden
Met citaat reageren
Oud 23-05-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Crystall Girl schreef op 23-05-2005 @ 17:36 :
Wat voor (erge) dingen moet je dan doen bij een ontgroening?

Sorry ik heb er helemaal geen verstand van
Dat verschilt per vereniging, op de site www.ontgroening.com zijn bijvoorbeeld meerdere verhalen te lezen. Ik ben echter wel van mening dat deze site niet (geheel) objectief is, maar toch nogal negatief tegenover verenigingen staat.

Overigens, de verhalen die hier te lezen zijn komen dus bij de (afhakers van de) traditionele verenigingen vandaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 07:22
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 20:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Weed
229 08-11-2007 19:07
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Ozzy A
157 22-06-2006 03:00
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
DP17
335 17-10-2005 11:21
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.