Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Bekijk resultaten poll: Waanzin! Wat?
1. 5 13.51%
2. 1 2.70%
3. 1 2.70%
4. 0 0%
5. 5 13.51%
6. 4 10.81%
7. 0 0%
8. 7 18.92%
9. 0 0%
10. 2 5.41%
11. 0 0%
12. 0 0%
14. 3 8.11%
15. 0 0%
16. 6 16.22%
17. 3 8.11%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze poll

Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2006, 17:11
Verwijderd
vooral korte gedichtjes met overzichtelijke strofes en eindrijm poppen(=zijn populair)
Advertentie
Oud 10-01-2006, 17:49
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 10-01-2006 @ 18:08 :
ik zie dat tot nu toe de meesten het met me eens zijn
Vind je? Die indruk had ik het niet echt. Toch niet bij degene die al commentaar hebben geschreven bij de gedichten. Eigenlijk ben ik verbaasd dat gedicht nr 6 al 4 stemmen heeft, en zoveel andere, die er zeker niet voor moeten onderdoen, niet
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 10-01-2006, 18:00
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
Eigenlijk ben ik verbaasd dat gedicht nr 6 al 4 stemmen heeft, en zoveel andere, die er zeker niet voor moeten onderdoen, niet
Ik ook wel eigenlijk, niet dat het een slecht gedicht is, maar hij is vrij standaard vergeleken bij veel van de andere gedichten, en ik verwacht altijd dat de erg aparte gedichten er uit zullen springen, wat aantal stemmen betreft ook.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 10-01-2006, 18:11
Rohit
Avatar van Rohit
Rohit is offline
Ik kies voor 2, ik vind hem mooi en zwartgallig.
__________________
Let the world change you... and you can change the world
Oud 10-01-2006, 18:13
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
En ik denk dat het met gedicht zes is dat je die meteen kunt begrijpen, in één keer zie je hoe het gedicht in elkaar zit, hij is niet te lang, hij rijmt. Ik vind hem ook niet het beste gedicht, er zitten volgens mij betere tussen, maar volgens mij hebben veel mensen geen zin om alle gedichten heel aandachtig te lezen.

(Daarom typ ik zelf altijd kritiek: pas dan lees ik gedichten écht goed).

Ik vind het wel zonde van al die mooie gedichten en vooral dat ik nu moet kiezen aan welk goed gedicht ik mijn stem moet geven, ik heb besloten dat ik ga kiezen tussen 16, 8, 12, 1, 3 en 5. En dat wordt heel moeilijk.
Oud 10-01-2006, 18:30
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Ik ga even proberen om in één keer commentaar op alle gedichten te leveren en dan ook nog te stemmen (alhoewel ik vrees dat dat laatste me niet zal gaan lukken).

1.
Wat een mooi woordgebruik! Verder echter vind ik dat de titels tussen haakjes het geheel verpesten. Ik vind het niet mooi, begrijp niet altijd het verband en vind het afdoen aan de vorm. Heel jammer, want het had in mijn ogen veel beter gekund. Verwoordingen als hongerdode zusje spreken heel erg tot de verbeelding.

2.
Ik stoor me altijd een beetje aan het gebrek van interpunctie als er wel hoofdletters worden gebruikt en er ook af en toe tussenin een komma voorkomt (en de ene keer wel een vraagteken en de andere keer niet); dan vind ik het moeilijk om het gedicht vloeiend te lezen. Verder vind ik het niet echt geweldig. De inhoud spreekt niet genoeg: het is teveel een verhaaltje en daardoor wat saai. Ook het geheel had wel wat zwartgalliger mogen zijn. Dat neemt echter niet weg dat ik vind dat er goede stukjes tussen zitten, zoals
Monsters van gisteren
zijn de nimfen van morgen

en de halve herhaling hiervan, waarmee je ook erg goed eindigt. Toch is dat niet genoeg om me over te halen op dit gedicht te stemmen.

3.
Dit gedicht past uitstekend bij het thema! Als de rijm niet zo ongelooflijk gedwongen was, had dit voor mij een grote kans gemaakt. Ik vraag me werkelijk af waarom de dichter voor dit rijmschema gekozen heeft, want verder vind ik het gedicht geweldig. Het acrostichon is heel erg knap gedaan en komt angstaanjagend op me over, omdat de boodschap zo eng is, net zoals de inhoud. Zonde van de rijm, want de rest is zo gruwelijk goed!

4.
Leuk dat er met verschillende talen wordt gespeeld, daar houd ik wel van. Het had alleen wel wat beter uitgewerkt kunnen worden: nu raakt het me niet echt, het ligt er allemaal te dik bovenop. De gelijke uitspraak van 'wie?' en 'oui' vind ik dan wel weer leuk, dat maakt het een beetje dubbel.

5.
Nee, dit doet me weinig. De tweede strofe vind ik grappig, maar de rest doet me te weinig en ook het slot had verrassender mogen zijn. Sowieso vind ik dat de inhoud niet genoeg aansluit op het thema.

6.
Het weke monster wat zich in mij verspreidt,:
wat moet echt dat zijn.
En uitgeholt moet met een d! Zonde, want twee regels verder wordt gestold gewoon goed gespeld.
Met iets meer zorgvuldigheid van de dichter had ik hierover niet hoeven te struikelen. Verder vind ik dit gedicht helemaal niet zo slecht. Het thema is goed verwerkt en het leest fijn. Ook de rijm komt natuurlijk op me over en de verwoordingen zijn mooi; Als de schijnheilige maan me wiegt bijvoorbeeld. Jammer van die foutjes, want ik ben streng.

7. Dit komt op mij over als niet meer dan een gedachtengang. Ook hier betreur ik het gebrek aan (of slechte gebruik van) interpunctie. Dit gedicht past perfect bij het thema en is lekker dramatisch, maar taaltechnisch ben ik er niet kapot van. Ik vind dat er weinig wordt gezegd met te veel woorden.

8.
Bah, wat ziek zeg! Vreselijk luguber. Ik geloof dat dit het eerste gedicht van de wedstrijd is dat zo'n doordringend gevoel bij me heeft opgeroepen: het heeft me dus zeker geraakt en spreekt zowel zwartgalligheid (voor dat arme kind) en waanzin (voor de ikpersoon) uit. Taaltechnisch zit dit ook nog eens uitstekend in elkaar: vooral de tweede strofe vind ik wat dat betreft erg goed.

9.
Hm. Dit vind ik een beetje vaag. De eerste strofe, die in kleine lettertjes, spreekt me niet erg aan en ook de rest vind ik niet erg mooi verwoord. Het spreekt te weinig tot mijn verbeelding: alleen dat citaat als slot wekte bij mij eigenlijk een gevoel op.

10.
Die eerste twee regels zijn een super begin! zelfzuchtig zelfbeklag klinkt heerlijk. De strofe die volgt vind ik dan een beetje tegenvallen, maar daarna leest het woordgebruik en de rijm enorm fijn en heb ik het gevoel dat dit gedicht het wel eens zou kunnen worden - tot door het droeve lot van zij.
Waarom zij en niet haar? Vanwege de rijm? Ik vind het lelijk en vraag me af welke bedoeling hierachter zit. Ik denk dat ik het anders had opgelost:
door het droeve lot dat zij
nog voor de dood haar leven past.

Nou ja, misschien mis ik hier wel iets of zo. Ik vind het in ieder geval behoorlijk jammer. Hm, misschien vind ik dit ook wel niet zo geweldig bij het thema passen. Het is niet zwartgallig genoeg en ook spreekt er niet genoeg waanzin van uit.

11.
De eerste strofe vind ik te verhalend en raakt me niet. Jammer dat in de derde regel van de tweede strofe een woordje ontbreekt. Deze strofe vind ik echter wel veel beter, wat betreft inhoud en woordkeus. Dit stuk vind ik wel weer minder op het thema aansluiten dan de eerste strofe.

12.
Dit vind ik een leuk gedicht. Ik heb er eigenlijk niets over te zeggen en ook niets op aan te merken, behalve misschien dat ik vrijen een te vrolijk woord vind. Toch betwijfel ik of dit gedicht me genoeg raakt om er op te stemmen.

14.
Wat jammer nou dat ik niet kan lezen wat er staat in dat eerste stuk! Het maakt me enorm nieuwsgierig. Het gedicht eindigt wel enorm triest zeg, het is niet echt bemoedigend maar daarom vind ik het wel erg goed.
van bergen, dalen: jammer dat dalen niet op de volgende regel is geplaatst, dat had ik mooi gevonden omdat de dalen zich dan werkelijk onder de bergen bevinden. avonturen had dan wat mij betreft wel weggelaten mogen worden: dit woord vind ik te expliciet. Verder vind ik dit gedicht gewoon erg goed. Het Zweedse (is het nou Zweeds?) vind ik erg interessant en ook de kunst van het dichten komt in dit gedicht erg goed tot zijn recht.

15.
Dit gedicht vind ik niet slecht en zit zelfs goed in elkaar, maar spreekt me niet aan. Het had wat zwartgalliger mogen zijn, wat angstaanjagender (wat best goed mogelijk is met een gedicht over dode schimmen). Ook heeft het me niet verrast: het is een beschrijving, niet meer dan dat.

16.
Als er ergens waanzin van uit een gedicht spreekt, dan is het deze wel. Toch vind ik het te onsamenhangend, te chaotisch, om het een echt goed gedicht te vinden. Er zitten zeker goede stukjes in en ik geloof wel dat het geheel zeer goed overdacht is, maar toch... het blijft me net iets te vaag.

17.
- dat is waar het op lijkt. vind ik een overbodige zin en lijkt mij enkel geplaatst vanwege de rijm op bereikt. Jammer! Verder is die laatste strofe heel verwarrend en dat vind ik goed. Ik moet er nog even over nadenken wat ik van dit gedicht vind.
Zware smaken vliegen vluchtig
door mijn mond.
vind ik bijvoorbeeld niet echt mooi, maar dat einde is verrassend en zet me aan het denken.

__
Hm, ik ben er dus nog niet helemaal uit... maar ik heb nog tijd genoeg. Als iedereen nu al ging stemmen, was de lol (of spanning) er toch ook zo af?
__________________
et je ne compte pas mes jours.

Laatst gewijzigd op 10-01-2006 om 18:35.
Oud 10-01-2006, 18:30
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Ik ga kiezen tussen 1, 8, 12 en 17, geloof ik.

Ik denk dat 1 punten verliest door "blauwe vuurvlinder" en de - soms - overdrijving met beelden. 1 wint dan weer punten omdat het aangrijpt en sommige woordspelingen wel erg goed gevonden zijn, bvb "salsa als" of "gespleten schedels en tongen", om van het einde nog maar te zwijgen, dat je echt naar de keel grijpt!

Gedicht 8 vind ik dan weer 'minder' omdat het zo simpel rijmt. "Ze dicht mijn gedachten (bedacht mijn gedichten)" verdient dan weer een stem op zich. Zo ook het begin en het einde.

Gedicht 12 heeft soms nog wat geheimen voor mij. Wat dat eindeloos leven zonder einde daar komt doen, bijvoorbeeld. Of die druppels. Alles wat daartussen zit, klinkt fantastisch. Wordt geloof ik een groot twijfelgeval.

Nummer 17 hapert vanaf de tweede strofe. Deze mocht er helemaal uit gelaten worden, voor mijn part - of herschreven. De rest, daar kan ik mee leven. Vooral het einde is leuk. En de sfeer. Maar ik denk dat het punten verliest met de rest

Nu ik dit alles overlees, ontdek ik dat ik het ergst twijfel tussen 1 en 12. Ik zie dat 12 nog geen stemmen heeft. Maar 1 heeft ook minder stemmen dan het verdient
Nee, ik ga toch voor 1. Het doet me gewoon meer.
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 10-01-2006, 18:51
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Reem schreef op 10-01-2006 @ 19:30 :

Hm, ik ben er dus nog niet helemaal uit... maar ik heb nog tijd genoeg. Als iedereen nu al ging stemmen, was de lol (of spanning) er toch ook zo af?
Vind ik ook, dus ik bewaar mijn stem ook nog even.
Oud 10-01-2006, 19:07
Kashmir
Avatar van Kashmir
Kashmir is offline
Citaat:
CSN schreef op 10-01-2006 @ 19:00 :
Ik ook wel eigenlijk, niet dat het een slecht gedicht is, maar hij is vrij standaard vergeleken bij veel van de andere gedichten, en ik verwacht altijd dat de erg aparte gedichten er uit zullen springen, wat aantal stemmen betreft ook.

Het is toch niet zo, dat een gedicht perse apart hoeft te zijn om mooi te zijn? Ik denk dat het er meer om gaat dat je direct een gevoel bij een gedicht hebt, dat de boodschap overkomt en dat het taalgebruik mooi is. En in dit geval, dat het zwartgallig is natuurlijk. Maar originaliteit alleen is niet het belangrijkste vind ik.
__________________
we are all in the gutter, but some of us are looking at the stars
Oud 10-01-2006, 19:19
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
Kashmir schreef op 10-01-2006 @ 20:07 :
Het is toch niet zo, dat een gedicht perse apart hoeft te zijn om mooi te zijn? Ik denk dat het er meer om gaat dat je direct een gevoel bij een gedicht hebt, dat de boodschap overkomt en dat het taalgebruik mooi is. En in dit geval, dat het zwartgallig is natuurlijk. Maar originaliteit alleen is niet het belangrijkste vind ik.
Wat ik bedoelde, is dat het mij logischer lijkt als de 'niet-standaard' gedichten meer stemmen krijgen doordat ze meer opvallen, niet doordat ze per definitie beter zijn. Daarom vind ik het opvallend dat gedicht #6 tot nu toe op kop ligt, omdat ik het qua opbouw, woordkeuze etc. een vrij standaard gedicht vind.

Zelf heb ik bij de wedstrijden altijd de neiging te stemmen op de 'bijzondere' gedichten (bijzondere in de betekenis van, again, niet-standaard). Alhoewel, nu ik er zo over nadenk, een gedicht moet ook niet overdone zijn, ik denk dat ik het liefst op een gedicht stem dat tussen mijn definities van standaard en niet-standaard inligt, en het voorzichtig bijzonder is, waardoor het uiteindelijk het bijzonderste gedicht wordt. Ja.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 10-01-2006, 19:37
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Kashmir schreef op 10-01-2006 @ 20:07 :
Het is toch niet zo, dat een gedicht perse apart hoeft te zijn om mooi te zijn? Ik denk dat het er meer om gaat dat je direct een gevoel bij een gedicht hebt, dat de boodschap overkomt en dat het taalgebruik mooi is. En in dit geval, dat het zwartgallig is natuurlijk. Maar originaliteit alleen is niet het belangrijkste vind ik.
Ik vind niet dat je direct een gevoel bij een gedicht moet hebben. Veel gedichten doen me op het eerste gezicht niet veel, maar als ik ze dan goed lees raken ze me wél (zoals gedicht 1, bijvoorbeeld, of gedicht 16, of.. eigenlijk heel veel gedichten waar ik nu tussen twijfel).

Dat vind ik juist zo jammer, dat veel mensen heel snel de gedichten lezen, niet de aandacht nemen voor bepaalde gedichten, maar meteen voor het gedicht gaan dat ze op het eerste gezicht wel mooi lijkt. Maar goed, misschien lijken veel 'bijzondere' gedichten te ontoegankelijk en neemt men er daarom niet de aandacht voor?
Oud 10-01-2006, 19:39
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Misschien een leuk soort van thema voor een volgende wedstrijd? Een gedicht schrijven dat zo goed mogelijk door een groot prubliek mooi gevonden kan worden.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 10-01-2006, 19:41
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
CSN schreef op 10-01-2006 @ 20:39 :
Misschien een leuk soort van thema voor een volgende wedstrijd? Een gedicht schrijven dat zo goed mogelijk door een groot prubliek mooi gevonden kan worden.
volgens mij vind de massa dingen als

Ik ben zo verliefd
ik hou van jou
je maakt me heel warm
terwijl ik sta in de kou

mooi.

Maar okee, dat bedoel je niet, de massa, want de massa stemt hier niet op gedichten.
Oud 10-01-2006, 19:48
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Nee, wat ik vooral bedoelde, er zijn bijvoorbeeld een aantal bekende Nederlandse dichters die gedichten schrijven met vrij makkelijk woordgebruik, het zijn toegankelijke gedichten die ondanks of eigenlijk dankzij hun simpelheid toch erg onroerend zijn. Bij de wedstrijden valt het mij soms op, en ik vind dit niet negatief, maar vooral dus opvallend, dat veel gedichten gedichten proberen te zijn met moeilijk woordgebruik, doordachte gedichten met veel stijlfiguren etc.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG

Laatst gewijzigd op 10-01-2006 om 19:52.
Oud 10-01-2006, 19:49
Kashmir
Avatar van Kashmir
Kashmir is offline
Inderdaad, dan onderschat je de massa die hier rondhangt misschien toch wel een beetje
__________________
we are all in the gutter, but some of us are looking at the stars
Oud 10-01-2006, 19:53
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
CSN schreef op 10-01-2006 @ 20:48 :
het zijn toegankelijke gedichten die ondanks of eigenlijk dankzij hun simpelheid toch erg onroerend zijn.
Jij schrijft ze wel eens zo, toegankelijk en toch ontroerend. Op die manier is het wel een goed thema.

en Kashmir, ik onderschat ze niet écht, hoor .
Oud 10-01-2006, 19:54
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Reem schreef op 10-01-2006 @ 19:30 :
10.
tot door het droeve lot van zij.
Waarom zij en niet haar? Vanwege de rijm? Ik vind het lelijk en vraag me af welke bedoeling hierachter zit. Ik denk dat ik het anders had opgelost:
door het droeve lot dat zij
nog voor de dood haar leven past.

Nou ja, misschien mis ik hier wel iets of zo. Ik vind het in ieder geval behoorlijk jammer.
Hm, volgens mij moet het grammaticaal wel 'zij' zijn.
Het droeve lot van 'zij die voor de dood haar leven past'.
Als er haar staat, dan verwijst "die" nergens meer naar. "Haar die het leven past" is geen goed Nederlands, "zij die het leven past" wel. Maar het is wel verwarrend ja. Ik denk dat ik jouw optie ook mooier vind.


Over aparte gedichten ed, ik denk dat een gedicht wel apart moet zijn om mooi (goed) te zijn. Voor mij is het vaak een woordspeling, alliteratie, of iets anders aparts, wat het gedicht interessant maakt. In principe is elke zin mooi, maar pas als er iets mee gedaan wordt waardoor het bijzonder wordt, wordt het interessant om te lezen.
Oud 10-01-2006, 20:16
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Ik ben er overigens geen fan van dat 6 de poll leidt.
Hoewel zeker niet slecht, vind ik het niet dat hebben wat doorslaggevend is. Het mist de x-factor. De rijm is redelijk gedaan, maar het was leuker geweest als de strofes onderling ook zouden rijmen. Dan was het meer een geheel geweest.
En verder zijn de spelfouten op zich voor mij al genoeg reden om er niet op te stemmen


"met je hakken op mijn borst gaat staan" en
"Wroeging is geen kwestie van tijd."
vind ik gave zinnen.

Laatst gewijzigd op 10-01-2006 om 20:21.
Oud 10-01-2006, 20:19
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
10.
tot door het droeve lot van zij.
Waarom zij en niet haar?
Oh, dat heeft Sketch net uitgelegd. Ik denk dat ik dit wel mooier vind, hoe het er nu staat, hoewel het inderdaad wel verwarrend is.

Citaat:
14.
Wat jammer nou dat ik niet kan lezen wat er staat in dat eerste stuk! Het maakt me enorm nieuwsgierig
Daar heb ik een heel stukje over getypt bij mijn kritiek. Zie je wel dat het zonde is, de vertaling had er misschien onder moeten staan.
Oud 10-01-2006, 21:22
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 10-01-2006 @ 19:13 :
En ik denk dat het met gedicht zes is dat je die meteen kunt begrijpen, in één keer zie je hoe het gedicht in elkaar zit, hij is niet te lang, hij rijmt. Ik vind hem ook niet het beste gedicht, er zitten volgens mij betere tussen, maar volgens mij hebben veel mensen geen zin om alle gedichten heel aandachtig te lezen.
Citaat:
Porcelain schreef op 10-01-2006 @ 20:37 :
Dat vind ik juist zo jammer, dat veel mensen heel snel de gedichten lezen, niet de aandacht nemen voor bepaalde gedichten, maar meteen voor het gedicht gaan dat ze op het eerste gezicht wel mooi lijkt. Maar goed, misschien lijken veel 'bijzondere' gedichten te ontoegankelijk en neemt men er daarom niet de aandacht voor?
Ehm, ik vindt dit zelf wel erg neerkijkend op andere overkomend.
Ik vindt niet dat je zomaar voor andere kan zeggen dat die "alle gedichten veelte snel doorlezen" en er "niet goed over nadenken". Alsof ze als ze wat met wat meer intelligentie ernaar zouden kijken tot de conclusie komen dat het door jou gekozen gedicht toch het beste zal zijn.
Je zal het allemaal wel niet zo bedoelen, dat weet ik wel, maar zo komt het wel over.

Iedereen kiest zijn eigen gedicht, er wordt (geloof ik) alleen maar eerlijk gestemd. Ik vindt het zelf dan een beetje flauw (kinderachtig?) om dan te gaan discussieerden over wat eigenlijk toch wel gewoon de beste is ook al denkt de meerderheid daar anders over. Niet dat ik er iets tegen heb dat je het over de poll heb; je snapt me wel, hopelijk.

__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Oud 10-01-2006, 21:47
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Je hebt wel gelijk, het staat er wat lullig en je hebt ook gelijk dat ik dat helemaal niet zo had bedoeld. Hoop dat de schrijver van 6 zich niet gekrenkt voelt want het was niet tegen het gedicht gericht.

De conclusie trok ik te snel, maar niet uit het niets, ik kreeg die indruk door een aantal reacties op het forum (de indruk dat er snel gestemd werd zonder alles goed te lezen). Áls dat zo is, als die indruk klopt, vind ik het zonde, want er zit zoveel moois in sommige gedichten.

En dit:

Maar goed, misschien lijken veel 'bijzondere' gedichten te ontoegankelijk en neemt men er daarom niet de aandacht voor?

kun je ook positief interpreteren: het is een probeelm bij veel gedichten dat ze te ontoegankelijk zijn. Dat is dus een minpunt voor velen, en het is een sterk punt in gedicht 6 dat het gelijk tot de verbeelding spreekt en toch goed in elkaar zit, dus in die zin verdient zes zijn stemmen.

Ik wil dus niet bereiken dat mijn favoriete gedicht op 1 komt (hoewel).

Laatst gewijzigd op 10-01-2006 om 21:59.
Oud 10-01-2006, 23:12
vidaaa
Avatar van vidaaa
vidaaa is offline
Het probleem met dit soort polls is, is dat je er zo weinig aan hebt als je wint. Het gedicht met de meeste stemmen wordt blijkbaar 'over het algemeen' het meest gewaardeerd. Maar is dat wel een compliment voor de schrijver? TV-programma's die het best bekeken worden zijn ook niet de programma's waar jarenlange kunde van de makers aan vooraf is gegaan.

Eigenlijk zou je elke stem afzonderlijk moeten zien. Is het een stem van iemand die veel verstand heeft van dichten, dan is het een compliment voor de dichter. Is het een stem van iemand die voor het eerst een gedicht leest, dan geeft dat wel aan dat je gedicht aanspreekt, maar nog niet per se dat het een goed gedicht is.

Daarom is het ook interessant als iedereen uitlegt op welk gedicht en waarom hij/zij gestemd heeft.
__________________
ich seh dein herz, dein echolot, schlägt wellen in die see
Oud 11-01-2006, 01:19
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ja, dat vind ik ook, de kritieken zijn boeiender om te lezen dan de uitslag. En een stem van een persoon die zich heeft uitgelaten over zijn keuze of die je kent en waardeert is zinnestrelender dan een stem van een anonymous.
Oud 11-01-2006, 08:27
Diary of Dreams
Avatar van Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Zelf vind ik het ook altijd leuker om de kritiek te lezen dan te zien dat ik # stemmen heb. Toch heb ik ook altijd meegedaan met zulk soort wedstrijden, omdat ik dan kan zien hoe mijn werk door iedereen gewaardeerd wordt in relatie met andere gedichten zonder dat ze weten wie de schrijvers (m/v) zijn. Dat lijkt me zo ongeveer ook de reden waarom ook jullie mee hebben gedaan?(als jullie megedaan hebben)

Citaat:
Is het een stem van iemand die voor het eerst een gedicht leest, dan geeft dat wel aan dat je gedicht aanspreekt, maar nog niet perse dat het een goed gedicht is.
Voor die persoon is dat gedicht wel een goed gedicht, anders zou hij/zij er niet op stemmen. Er is geen algemene regel van dingen die een gedicht goed maken. Iedereen heeft een andere smaak.
Ik weet dat bijna elke beginnende lezer een andere keuze heeft dan als hij/zij veel meer dingen heeft gelezen. Dat heeft te maken met een verandering/ontwikkeling van smaak, kennis en analyse vermogen. Dat wil - volgens mij - nog niet gelijk zeggen dat zijn/haar smaak vroeger 'slecht' was, moet worden genegeerd of als minderwaardig moet worden gezien (ik zeg niet dat jullie dat ook doen, maar ver zit je er nu ook niet vandaan). Het lijkt me niet dat smaak gebaseerd moet zijn op veel ervaring en kennis. Het zal inderdaad wel helpen om meerdere kanten van en gedicht te zien, of bepaalde stijlen/truukjes of wat dan ook te herkennen. Toch kan de meer ervaren lezen nog steeds die kanten/stijlen/truukjes nog steeds niet waarderen.

Citaat:
want er zit zoveel moois in sommige gedichten
Ja, dat vindt jij, maar iemand anders vindt dat niet zo mooi. Hoe 'toegankelijk' een gedicht is kan je ook prima gebruiken als 'argument' om een gedicht wel of niet mooi/goed te vinden. Zelf heb ik ook vrij vaak (en terecht ^_^) gehoord dat mijn gedichten te ontoegankelijk zijn.

Citaat:
En een stem van een persoon die zich heeft uitgelaten over zijn keuze of die je kent en waardeert is zinnestrelender dan een stem van een anonymous.
Helemaal mee eens . Waarschijnlijk zal iedereen de mening van bepaalde mensen meer waarderen dan die van anderen, logisch.
__________________
Zeker weten een betweter.
Toch?
Oud 11-01-2006, 09:29
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben niet tevreden met de voortgang van de poll
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 11-01-2006, 10:46
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 11-01-2006 @ 10:29 :
Ik ben niet tevreden met de voortgang van de poll
hoezo niet?


Ik kreeg de vorige keer al de volle laag toen ik zei dat het beste gedicht niet gewonnen had. . Een vakkundige jury vind ik wat overdreven. (En wie is er vakkundig?). Het hoort nu eenmaal bij polls en bij stemmen. In de politiek is dit ook zo.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 11-01-2006, 10:51
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 11-01-2006 @ 11:46 :
hoezo niet?


Ik kreeg de vorige keer al de volle laag toen ik zei dat het beste gedicht niet gewonnen had. . Een vakkundige jury vind ik wat overdreven. (En wie is er vakkundig?). Het hoort nu eenmaal bij polls en bij stemmen. In de politiek is dit ook zo.
Mja, dat is ook allemaal wel zo Het blijven maar een paar mensen die denken van: hé, dit gedicht vind ik het beste. En nummer zes is ook best een aardig gedicht, daar gaat het niet om. Ik had wel verwacht dat nummer 3 meer stemmen zou hebben, van dat soort dingen.

Het gaat altijd anders dan ik verwacht dat het zou gaan.

Verder ben ik het erg eens met csn:
Citaat:
er zijn bijvoorbeeld een aantal bekende Nederlandse dichters die gedichten schrijven met vrij makkelijk woordgebruik, het zijn toegankelijke gedichten die ondanks of eigenlijk dankzij hun simpelheid toch erg onroerend zijn. Bij de wedstrijden valt het mij soms op, en ik vind dit niet negatief, maar vooral dus opvallend, dat veel gedichten gedichten proberen te zijn met moeilijk woordgebruik, doordachte gedichten met veel stijlfiguren etc.
Al hoort 3 daar ook wel een beetje bij
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 11-01-2006, 14:28
xineof
Avatar van xineof
xineof is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 11-01-2006 @ 11:46 :
hoezo niet?


Ik kreeg de vorige keer al de volle laag toen ik zei dat het beste gedicht niet gewonnen had. . Een vakkundige jury vind ik wat overdreven. (En wie is er vakkundig?). Het hoort nu eenmaal bij polls en bij stemmen. In de politiek is dit ook zo.
HAHAHA. Omg Michel, je gaat nou toch niet iets rechtvaardigen op grond van het argument 'In de politiek is dit ook zo'?

Maargoed, ik snap wat je bedoelt en wat dat betreft vind ik dat je gelijk hebt. Juist een vakkundige jury is misschien niet representatief voor het totale lezersvolk.
__________________
eight days a week

Laatst gewijzigd op 11-01-2006 om 14:30.
Oud 11-01-2006, 15:09
gezweetwel
Avatar van gezweetwel
gezweetwel is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 11-01-2006 @ 10:29 :
Ik ben niet tevreden met de voortgang van de poll
De vorige keer bleven ook zo veel gedichten zonder stem, dat vind ik altijd jammer

En gedicht nummer 6 is niet per definitie slecht. Maar er zitten wel enkele grammaticale fouten in, en zelfs een dt-fout. Ik geloof niet dat ik ooit al een gedicht met grammaticale fouten op DoP heb gezien, zonder dat het daaromtrent de wind van voren kreeg Het toont gewoon de vloeiendheid en de (taal)vaardigheid van de schrijver.

Pas op, zelf maak ik ook weleens een grammaticale fout hoor, maar ik vind het dan maar normaal als het gedicht daarom "minder goed" wordt bevonden.

Nu kan je wel zeggen, hier stemmen ook veel non-DoPpers, en OK: dan kan je met toegankelijkheid en puurheid en ontroerende simpelheid van gedichten komen aandraven. Allemaal goed en wel, maar zo zijn er nog wel voorbeelden van 'simpele en mooie' gedichten tussen de inzendingen.
[hoewel het thema misschien wel impliceerde dat iets ingewikkeld en moeilijk en "vuil" moest zijn]

Stiekem denk ik dat iedereen zo steigert omdat ze het nogal verdacht vinden, zo snel zoveel stemmen.
__________________
http://vreemdewereld.wordpress.com/
Oud 11-01-2006, 17:57
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Citaat:
gezweetwel schreef op 11-01-2006 @ 16:09 :

En gedicht nummer 6 is niet per definitie slecht. Maar er zitten wel enkele grammaticale fouten in, en zelfs een dt-fout. Ik geloof niet dat ik ooit al een gedicht met grammaticale fouten op DoP heb gezien, zonder dat het daaromtrent de wind van voren kreeg
Hey hey, je vergeet mij!
En ik ben het met je eens: ik vind gedichten minder goed zodra ik er fouten in ontdek, omdat ik dan de dichter minder serieus ga nemen.
Ik vind het overigens ook curieus dat zoveel mensen al gestemd hebben. Hopelijk verandert de poll nog voortdurend en blijft het spannend tot het laatste moment.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 11-01-2006, 18:01
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Reem schreef op 11-01-2006 @ 18:57 :
Hopelijk verandert de poll nog voortdurend
Dat er allemaal gedichten bij komen en verdwijnen en 6 opeens geen stemmen meer heeft
Oud 11-01-2006, 18:01
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
xineof schreef op 11-01-2006 @ 15:28 :
HAHAHA. Omg Michel, je gaat nou toch niet iets rechtvaardigen op grond van het argument 'In de politiek is dit ook zo'?

Maargoed, ik snap wat je bedoelt en wat dat betreft vind ik dat je gelijk hebt. Juist een vakkundige jury is misschien niet representatief voor het totale lezersvolk.
Ja, ik twijfelde nog
of ik dat erbij zou typen. Er zat eerst een heel betoog achter, over plebs, en pvda en vakbonden enzo, maar dat heb ik maar weggelaten.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 11-01-2006, 18:08
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
Sketch schreef op 11-01-2006 @ 19:01 :
Dat er allemaal gedichten bij komen en verdwijnen en 6 opeens geen stemmen meer heeft
Tja met mij als fb zou dat maar zo eens kunnen voordat ik dit quotete drukte ik op 'wijzig' ipv quote bij Sketch's post en had ik z'n bericht bijna verpest

ik ga nu engels leren en daarna drie volgende gedichten van commentaar voorzien.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Oud 11-01-2006, 18:10
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Citaat:
CSN schreef op 11-01-2006 @ 19:08 :
Tja met mij als fb zou dat maar zo eens kunnen voordat ik dit quotete drukte ik op 'wijzig' ipv quote bij Sketch's post en had ik z'n bericht bijna verpest

ik ga nu engels leren en daarna drie volgende gedichten van commentaar voorzien.
Ghehe, dan komt mijn hoop 'per ongeluk' misschien ook nog eens heel, heel letterlijk uit.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 11-01-2006, 18:40
Anoniem
poeh ende hee
huiver ende bibber
schrik ende schreeuw.

Wat een hoop kots snot en angst bij elkaar hier! Ik word er bijna onpasselijk van.

Ik moet wel zeggen dat er een hoop écht goede en leuke en boeiende gedichten bijzitten. Ik heb lang niet actief gedopt, maar ik wil zeker mijn stem uitbrengen.

En dan wel op 16. Eigenlijk sprong die er wel gelijk voor mij uit, ook door de lay out. Verder is hij gek, en gestoord. Het thema vind ik er voldoende in ondergebracht. En de laatste zin deed het hem.

Ik hoop dat dat genoeg geonderbouwd (ondergebouwd?) is voor jullie allemaal. Hiermee verlaat ik u, tot een spoedig wederzien hoop ik. (ben bezig met een comeback, maar misschien wordt het een Zepp's Zooitopic)

Om maar eens een irritante 'wannabe-dopper te quoten': *bows* of weetikveel.


Edit: GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR van wie zijn al die snotgedichten ik wil het weten. Hallo, 16?

Laatst gewijzigd op 11-01-2006 om 18:42.
Oud 11-01-2006, 19:05
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
CSN schreef op 11-01-2006 @ 19:08 :
Tja met mij als fb zou dat maar zo eens kunnen voordat ik dit quotete drukte ik op 'wijzig' ipv quote bij Sketch's post en had ik z'n bericht bijna verpest
had ik je daar niet al voor gewaarschuwd?
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 11-01-2006, 19:18
Prof
Prof is offline
ik vink graag dingen aan
Oud 11-01-2006, 20:02
Verwijderd
volgende keer voorrondes
eerst 6 gedichten
dan volgende 5 gedichten (een week later ofzo)
dan van beide rondes de drie beste in een finaletopic
gemakkelijker lezen is dat, en makkelijker vergelijken, makkelijker stemmen, meer kans op een stem voor iedereen.
Oud 11-01-2006, 20:08
Verwijderd
Ik kan dus helemaal niet kiezen he

En als er steeds zoveel gemopper is over welk gedicht hoeveel stemmen krijgt, waarom tellen dan niet gewoon alleen de stemmen mee waarvan hier vermeld wordt wie die stem heeft gedaan (en liefst ook met een argumentatie). Of moet dat anoniem blijven?
Oud 11-01-2006, 20:52
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 11-01-2006 @ 21:08 :
Ik kan dus helemaal niet kiezen he

En als er steeds zoveel gemopper is over welk gedicht hoeveel stemmen krijgt, waarom tellen dan niet gewoon alleen de stemmen mee waarvan hier vermeld wordt wie die stem heeft gedaan (en liefst ook met een argumentatie). Of moet dat anoniem blijven?
Dat gezeur hebben we nu ook al op een ander deel van het forum. Daar spreek ik mijn veto (voor zover ik die heb) over uit. Stemmen is stemmen. punt. Als men daar niet tegen kan, dan pech. Straks krijgen we het gezeur dat we sommige argumentatie niet goed genoeg vinden. Wat ik bedoel is: mensen blijven zeuren en dingen zoeken.

Mr Soija, interessant punt van die voorrondes. Ik had het toevallig ook al voorgesteld aan xineof en csn een paar dagen geleden. 17 gedichten zijn veel en er zijn minder dan 100 stemmers, dus winst is maar minimaal. Een idee zou zijn, bij een volgende wedstrijd met veel gedichten om de beste 5 of 6 door te laten gaan naar een vervolgpoll. Dat is (toch) overzichtelijker voor iedereen. En uit die 6 besten wordt dan de winnaar gekozen. Voorwaarde is wel dat er veel gedichten worden ingezonden. Op zich kunnen we dit nu ook al wel doen. Ik weet niet hoe jullie daar tegenaan kijken?
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 11-01-2006, 20:58
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Hm. Bij voorrondes heb je een grotere kans dat er in de ene ronde een 'slecht' gedicht doorgaat, terwijl er in de andere ronde een beter gedicht afvalt omdat er daar toevallig meer 'goede' gedichten waren. Dan vind ik het een beter idee om de beste 6 in een nieuwe poll te zetten en zo de winnaar te kiezen.
Oud 11-01-2006, 21:10
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Sketch schreef op 11-01-2006 @ 21:58 :
Hm. Bij voorrondes heb je een grotere kans dat er in de ene ronde een 'slecht' gedicht doorgaat, terwijl er in de andere ronde een beter gedicht afvalt omdat er daar toevallig meer 'goede' gedichten waren. Dan vind ik het een beter idee om de beste 6 in een nieuwe poll te zetten en zo de winnaar te kiezen.
ik bedoel: de beste 6 van deze 17 geposte. Het is geen idols .
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Oud 11-01-2006, 21:17
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 11-01-2006 @ 22:10 :
ik bedoel: de beste 6 van deze 17 geposte. Het is geen idols .
Ik ging me ook al afvragen wanneer we dan een sms ronde zouden doen Verder is het inderdaad zeker een idee om over na te gaan denken

Edit: En inderdaad, misschien dat dit ook bij deze wedstrijd al gedaan kan worden, bij wijze van test, maar ik weet niet of het eerlijk is t.o.v. van de momenteel op kop liggende gedichten, aangezien dit van te voren niet is vermeld?
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG

Laatst gewijzigd op 11-01-2006 om 21:20.
Oud 11-01-2006, 21:18
Verwijderd
Ik vind dat maar een raar idee hoor. Meer dan 17 zullen het niet vaak worden bij een wedstrijd, wat heeft het dan voor zin om een paar gedichten door te laten gaan naar de volgende ronde? Je moet ze in het begin al goed gelezen hebben om te kunnen stemmen, waarom zou je dan daarna nog een keer stemmen, op een gedicht waar je dus in het begin niet op gestemd zou hebben (omdat het niet bij de beste zes staat).
Of zeg ik nu iets heel raars?

Hm, een klein beetje wat Sketch zegt, dus.

edit: Of nee, niet echt eigenlijk. Misschien snap ik het principe gewoon niet
Oud 11-01-2006, 21:31
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 11-01-2006 @ 22:10 :
ik bedoel: de beste 6 van deze 17 geposte. Het is geen idols .
Ja, ik begreep wat je bedoelde. Mijn verhaal ging over de suggestie van Mr Soija
Oud 11-01-2006, 22:15
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
5 is interessant. Leuk hoe zonder-ling is gedaan (een(ling) ), en eensgezind, maar vooral de tweede strofe. Ik vraag me af waarom de t dikgedrukt is, en welke woordspelingen ik in de eerste en derde strofe plus loos niet zie.
Ja, deze is gaaf. Alleen zie ik nog niet hoe het binnen het thema past.
Oud 12-01-2006, 08:03
*nerwen elensar
Avatar van *nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Ik denk dat ik toch voor 8 ga gaan. Eerst had ik helemaal geen idee waar het naartoe zou gaan. Maar dan BAM die eindzin...Vreselijk gewoon. Ik was er echt niet goed van. Waanzin hoeft niet altijd belicht worden met ingewanden/bloed/...whatever en gedicht 8 is daar een mooi voorbeeld van.
__________________
Je moet de kat niet bij de melk zetten. Ik ben de kat, wil jij dan de melk zijn?!
Oud 12-01-2006, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 11-01-2006 @ 21:58 :
Hm. Bij voorrondes heb je een grotere kans dat er in de ene ronde een 'slecht' gedicht doorgaat, terwijl er in de andere ronde een beter gedicht afvalt omdat er daar toevallig meer 'goede' gedichten waren. Dan vind ik het een beter idee om de beste 6 in een nieuwe poll te zetten en zo de winnaar te kiezen.
ja ik snap je punt. Halogeens methode is dus wel goed. Maar als iemand naar de final zou gaan, zou dat niks zeggen over zijn plaats, het zegt slechts welk gedicht de beste van allemaal is. De rest heeft geen tweede plaats ofzo (misschien is dit wel een nadeel). En met kleine voorrondes, kan je beter wel vergelijken en makkelijker lezen.
Maar jullie methode is eigenlijk wel eerlijker.
Oud 12-01-2006, 13:01
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 12-01-2006 @ 13:58 :
Maar als iemand naar de final zou gaan, zou dat niks zeggen over zijn plaats, het zegt slechts welk gedicht de beste van allemaal is. De rest heeft geen tweede plaats ofzo (misschien is dit wel een nadeel). En met kleine voorrondes, kan je beter wel vergelijken en makkelijker lezen.
Jouw methode maakt de wedstrijd wel spannender

Het maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Voor de uiteindelijke winnaar zal het denk ik niet veel uitmaken.
Oud 12-01-2006, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 12-01-2006 @ 14:01 :
Het maakt me eigenlijk niet zo veel uit. Voor de uiteindelijke winnaar zal het denk ik niet veel uitmaken.
nee, maar wel als men wil dat tweede en derde plaats bekend zijn
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Algemeen: Overzicht wedstrijden, Handige tips, en overzicht (oude) topics.
Dingaantouwtje
7 04-04-2010 23:26
Verhalen & Gedichten Overzicht Wedstrijden
Porcelain
0 27-08-2007 15:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:57.