Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2006, 19:33
mrs B
mrs B is offline
Graag jullie mening

Living Will Assignment

Zoals voortkomt uit het derde artikel van de Universele rechten van de mens, beschikt elk individu over zijn eigen lichaam. Hieruit vloeit een voor de geneeskunde fundamenteel rechtsbeginsel voort: Er is geen medische behandeling toegestaan zonder de toestemming van de patiënt, die teneinde deze beslissing te kunnen nemen goed geïnformeerd dient te zijn plus wilsbekwaam dient te zijn. Dit wordt in de Nederlandse wetgeving gedefinieerd onder de zogenaamde informed consent. Ten einde ook over eigen behandeling te kunnen beschikken in situaties waarin de persoon niet meer wilsbekwaam is, kan een schriftelijke wilsverklaring worden opgesteld. Dit is een verklaring waarin de patiënt een behandelverbod geeft aan behandelend arts wanner zich bepaalde, in de wilsverklaring opgenomen, situaties voordoen. In de WGBo is opgenomen dat een dergelijke verklaring, opgesteld ten tijde dat iemand wilsbekwaam was, blijft gelden wanneer deze persoon wilsonbekwaam wordt.
Ten einde mensen tegemoet te komen in het opstellen van een wilsverklaring zijn er, via internet en verschillende organisaties, voorbeelden en sjablonen van wilsverklaringen verkrijgbaar. In dit verslag zal ik twee wilsverklaringen, één uit Duitsland en één uit Groot-Brittannië, met elkaar vergelijken. Beide wilsverklaringen zijn toegevoegd in bijlage 1.

Het allereerste verschil tussen de beide verklaringen is de uitvoerigheid, in het Britse voorbeeld worden verschillende voorbeelden van levensverlengend behandelen genoemd en bestaat de mogelijkheid zelf opmerkingen toe te voegen. Ook is er in dit voorbeeld de mogelijkheid een soort van vragenlijst in te vullen die gebruikt kan worden wanneer het eerste deel niet voldoende duidelijkheid geeft omtrent het wel of niet behandelen. De Duitse verklaring beperkt zich tot het noemen kunstmatige beademing en voeding. Bij deze vergelijking komt onomstotelijk het belang van een gedetailleerde verklaring naar boven; een wilsverklaring leidt vaak tot discussie over het bedoelde daar er verschillende interpretaties mogelijk zijn daarom is het van belang een zo eenduidig mogelijke verklaring af te geven. Bij beide wilsverklaringen is er de mogelijkheid een persoon bij het proces te betrekken; In de Britse verklaring kan een zogenaamde “Proxy” worden aangewezen, dit is een persoon wiens wensen in acht genomen kunnen worden hetzij volgens de wet niet verplicht. In de Duitse verklaring kan een persoon worden aangewezen die als woordvoerder van de patient op kan treden mits dit in overeenstemming is met de wilsverklaring.
In de Duitse verklaring wordt er gesteld dat bepaalde ziekten onomstotelijk leiden tot een mensontwaardig bestaan terwijl er in de Britse verklaring ruimte is gelaten voor de patient voetnoten te plaatsen bij de menswaardigheid van een bepaalde situatie.
Persoonlijk en ook wettelijk gezien, aangezien wilsverklaringen door artsen opgevolgd moeten worden (helaas laat de praktijk vaak anders zien, zoals recentelijk in Zaak Storm ), is het belangrijk beide wilsverklaringen, voor zover mogelijk, vanuit het perspectief van de arts te benaderen. Wanneer ik vanuit het perspectief van de arts naar beide verklaringen gaat kijken, valt het mij op dat de Duitse verklaring aanzienlijk vager en minder eenduidig is dan de Britse. Deze eenduidigheid wordt vooral verbetert doordat in de Britse verklaring veel voorbeelden zijn opgenomen. Door deze voorbeelden is het voor een arts duidelijker wat er van hem of haar verwacht wordt en daarbij komt dat eenduidigheid minder snel tot conflicten kan leiden.
Tot slot wil ik nog vergelijken hoe beide verklaringen rekening houden met de kwaliteit van leven van de patient. Het Britse voorbeeld geeft de mogelijkheid aan de hand van een korte vragenlijst de patiënt zijn kwaliteit van leven te beoordelen in bepaalde situaties. Ik denk dat dit een goede manier is om een idee te krijgen van wat de patiënt onder kwaliteit van leven verstaat. Het lijkt mij echter ook belangrijk dat wanneer deze vragenlijst wordt ingevuld er ook een Proxy wordt aangewezen die de mening van de patiënt kan verwoorden aangezien een beoordeling van de kwaliteit van leven niet met behulp van deze, toch redelijk simpele, vragenlijst eenduidig kan worden gemaakt. Het Duitse voorbeeld geeft vrij weinig ruimte voor een beoordeling van de kwaliteit van leven, expliciet gezien helemaal geen ruimte. Wel is er een stuk opgenomen over pijnstillende handelen in geval van extreme pijn. Voor mij is dit een kwaliteit van leven aspect aangezien voor mij persoonlijk een pijnvrij bestaan belangrijk is voor mijn kwaliteit van leven.
Aan deze opdracht zat ook het opstellen van een fictieve wilsverklaring vast. Ik wil mij bij deze aan dit onderdeel onttrekken met de volgende redenatie:
Voor deze opdracht heb ik veel literatuur en verschillende verklaringen gelezen en mij zelf proberen te verplaatsen in de positie van patiënt, familielid en/of echtgenote en arts en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik, mocht ik fictief gezien 65 zijn in 2006, géén wilsverklaring op zou willen stellen. Dit omdat uit de praktijk blijkt dat de wilsverklaring aan te veel variabelen onderhevig is. Ten eerste ben ik van mening dat men, hoe wilsbekwaam ook, zich geen voorstelling kan maken van een eventuele toekomstige situatie waarin een wilsverklaring toegepast zal worden. Daarbij komt dat, ookal moeten artsen zich juridisch gezien aan een wilsverklaring houden, de WGBo voldoende ruimte laat voor een arts (,,De hulpverlener kan hiervan afwijken indien hij daartoe gegronde redenen aanwezig acht.” Art. 450 WGBo) om deze wilsverklaring niet te volgen. Uit deze ruimte in de wet leidt ik mijn tweede argument af waarom ik geen wilsverklaring op wens te stellen: Een dergelijke wet is een mooi gegeven maar in de praktijk kan een wilsverklaring leiden tot veel frustratie bij familie en/of echtgenoot. Wanneer bijvoorbeeld een arts een wilsverklaring anders interpreteert en toch door gaat met behandelen, zullen mijn nabestaanden zich gedwongen voelen zich met allerlei juridische rompslomp en bezig te houden om ervoor dat mijn wil wordt nageleefd. De tijd, energie en emotie die in een dergelijk proces gestoken wordt, kan naar mijn mening veel beter besteedt worden; Deze personen hebben mij lief en beseffen dat de laatste momenten van mijn leven zijn aangebroken, ik denk (en hoop) dat mijn naasten deze laatste momenten veel liever met mij willen delen dan zich bezig te moeten houden met het naleven van mijn wilsverklaring. Dit besefte ik mij bij het volgen van de zaak Storms.
Wanneer er geen wilsverklaring wordt opgesteld en ook geen persoonlijk vertegenwoordiger wordt aangesteld en er geen sprake is van een mentor of curator, zijn enkele naaste familieleden mijn vertegenwoordigers. Ik zal er persoonlijk voor zorgen dat mijn familieleden vanuit mijn gedachtegoed kunnen beredeneren bij het kiezen voor het al dan niet behandelen.



Bijlage 1: Gebruikte voorbeelden van Wilsverklaringen

Bijlage 1a: Duits voorbeeld van Wilsverklaring

Patientenverfügung
Ich, ................................................, geb. am ...............,
wohnhaft in .........................
treffe schon jetzt für die letzte Phase meines Lebens folgende Verfügung:
Ich verfüge gegenüber meinen Ärzten, dem Alten- oder Pflegeheim, in dem ich im entscheidenden Zeitpunkt ggf. wohne, sowie gegenüber jedem, der sonst Entscheidungen über meine Person zu treffen hat, folgendes:
Ich wünsche einen menschenwürdigen Tod und bitte meine Ärzte, Angehörigen und Pfleger, mir dabei beizustehen.
Für den Fall, dass bei mir eine schwere, irreversible Schädigung lebenswichtiger Organe, insbesondere des Gehirns, eintritt, die mir nach übereinstimmender Überzeugung der behandelnden Ärzte ein Leben bei Bewusstsein unmöglich machen wird, wünsche ich keine weiteren intensiv-medizinischen Maßnahmen, die mein Leben verlängern. Dies schließt ausdrücklich die künstliche Beatmung, künstliche Ernährung insbesondere über Sonde (z.B. PEG) sowie die Gabe lebenserhaltender Medikamente ein.
Ein solcher Zustand, der eine Heilung oder zumindest Verbesserung meines Gesundheitszustandes ausschließt, ist anzunehmen, wenn mindestens zwei Fachärzte unabhängig voneinander zu diesem Urteil gelangen und keine abweichende ärztliche Prognose eines behandelnden Arztes vorliegt.
Wenn ich an einer schweren Erkrankung leide, die nach ärztlichem Ermessen unabwendbar zum Tode führen wird und mir starke Schmerzen bereitet, verlange ich, mir Medikamente zu verabreichen, die mich von Schmerzen und großer Belastung befreien, auch wenn dadurch mein Tod voraussichtlich früher eintreten wird.
Ich gebe diese Erklärung nach sorgfältiger Überlegung und in der vollen Verantwortung für mich selbst ab. Für den Fall, dass ich aufgrund von Bewusstlosigkeit oder anderen körperlichen Beeinträchtigungen nicht mehr in der Lage sein werde, über meine persönlichen Belange zu entscheiden, soll diese Erklärung als Bekundung meines ausdrücklichen Willens gelten.
Diese Verfügung bitte ich, meinen behandelnden Ärzten zugänglich zu machen.
Zu Maßnahmen, die dieser Verfügung widersprechen, verweigere ich ausdrücklich meine Zustimmung.
Wenn für mich ein Betreuer bestellt wird, soll diese Erklärung als Betreuungsverfügung gelten, d. h. die hier festgelegten Verfügungen sollen sich dann an den Betreuer richten.
Mein behandelnder Arzt ist berechtigt, folgenden Personen Auskunft über meinen gesundheitlichen Zustand zu geben und ist insoweit von der Schweigepflicht entbunden:
Name ...................................................................... ...........
Anschrift ...................................................................... .......

(ggf.: Folgende Person hat von mir eine gesonderte Vorsorgevollmacht erhalten, die auch die Umsetzung dieser Patientenverfügung erfasst:
Name ...................................................................... ............
Anschrift ...................................................................... .......)
Diese Erklärung wurde von mir unterschrieben. Zwei Personen meines Vertrauens bezeugen durch ihre Unterschrift meine Willenserklärung.
Unterschrift:
Datum:
Name und Anschrift der Zeugen:
Unterschriften und Datum:
..........................................

Zur späteren Bestätigung der Verfügung:
Im folgenden bestätige ich mit meiner Unterschrift, dass ich den Inhalt meiner Patientenverfügung überprüft habe und sich mein Wille nicht verändert hat:
Datum, Unterschrift
Datum, Unterschrift
Datum, Unterschrift
Datum, Unterschrift

Bijlage 1b: Voorbeeld van Wilsverklaring uit Groot-Brittannië




-
__________________
mrs b
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 21:05
Verwijderd
En dat moeten we allemaal lezen .
Misschien is het handiger als je eerst even in het kort uitlegt waar het over gaat..
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 21:08
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Wat is je punt als ik vragen mag? Zo is het wat onduidelijk.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 22:26
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
Citaat:
shining schreef op 14-05-2006 @ 22:05 :
En dat moeten we allemaal lezen .
Misschien is het handiger als je eerst even in het kort uitlegt waar het over gaat..
jezus was een stuk teksst


vat het anders korst samen..
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht online veiling - koop op afstand?
ganralph
22 01-07-2011 18:41
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Reanimatie in verzorgingshuizen
fractuur
76 28-08-2008 21:47
Levensbeschouwing & Filosofie euthanasie
elledc
26 09-10-2003 18:23
Levensbeschouwing & Filosofie euthanasie???
Verwijderd
25 21-11-2002 11:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Volkert vd G. stopt hongerstaking
Nushka
73 12-10-2002 20:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Volkert van der G.
TAFKAB
233 13-08-2002 14:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.