Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-06-2005, 15:40
Sobe
Avatar van Sobe
Sobe is offline
Ik hoorde van iemand over het idee om de volle lening aan te vragen. Dit aangezien de ouder niet zo gemakkelijk aan apart geld kan komen (naast de ouderbijdrage dus) als de student met lening. En vooral omdat je het later mag afbetalen in verhouding naar je inkomen + het eventuele kwijtschelden na 15 jaar. Je betaalt rente, maar dit is echter zeer weinig.

Ik ben van plan zo min als mogelijk afhankelijk te zijn van een lening, wil een bijbaan nemen en daar de dagelijkse dingen van betalen. Maar voor bijzondere of onverwachte bijdragen zou extra geld wel erg handig zijn (bijvoorbeeld ook een jaar in het buitenland studeren).

Wat denken jullie hiervan? Lenen jullie veel of niets en hoe bevalt dat?

Alvast bedankt.
__________________
Sleepy Chicken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-06-2005, 15:51
Verwijderd
Ik leen per maand 120 euro wat ik combineer met mijn ouderlijke bijdrage om de huur te betalen. Als ik op onverwachte lasten stuit leen ik wat extra.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:09
Verwijderd
Ik heb twee jaar niets geleend (of ja; heel zelden), nu zal ik wel moeten Liever doe ik het niet, maar 't is voor mijn toekomst, daar investeer ik graag in. Daarnaast is het een hele aantrekkelijke lening, gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:15
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb dit jaar 100 euro per maand bijgeleend. Tsja, ik leen natuurlijk liever niet maar anders heb ik gewoon geen geld om te gaan studeren en dan spendeer ik nu liever wat geld in mijn toekomst
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Sobe schreef op 21-06-2005 @ 16:40 :
Ik hoorde van iemand over het idee om de volle lening aan te vragen. Dit aangezien de ouder niet zo gemakkelijk aan apart geld kan komen (naast de ouderbijdrage dus) als de student met lening. En vooral omdat je het later mag afbetalen in verhouding naar je inkomen + het eventuele kwijtschelden na 15 jaar. Je betaalt rente, maar dit is echter zeer weinig.
Stel je van die 'humane' aflossing maar niet al teveel voor. Uitgangspunt is gewoon dat hij binnen vijftien jaar afgelost moet zijn en het zijn echt zeer uitzonderlijke omstandigheden die tot kwijtschelding kunnen leiden. Ook van de 'verhouding tot je inkomen' zou ik niet al te blij worden, want net als de overheid gaat ook de IBG behoorlijk ver in het uitknijpen van mensen. Je moet wel haast op straat slapen wil je vermindering van terugvordering e.d. krijgen.

Dus tenzij je het echt strikt nodig hebt, zou ik niet veel lenen. Er zit (althans voor mij) ook een psychologische component in: het is gewoon veel fijner om geld van jezelf uit te geven dat je zelf verdiend hebt, in plaats van op de pof te leven met geld van een ander.

Zelf moet ik wel lenen omdat mijn recht op een prestatiebeurs (dus een gift) is afgelopen: ik studeer al langer dan vier jaar. Maar ik heb niet zo'n probleem met lenen, omdat ik weet dat ik na mijn afstuderen rechtstreeks in een baan doorstroom en ik niet meer dan 100 euro per maand leen.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 16:35
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik zit met het probleem dat beide ouders weigeren om de ouderbijdrage te betalen. Dus ik heb op een gegeven moment de keuze gemaakt om toch wat geld te lenen per maand, wat neer komt op 200 euro per maand.

Ik heb dat hard nodig om de huur+verzekeringen+eten/drinken+school van te kunnen betalen. Zonder die lening zou ik het niet redden.

Zolang je het niet nodig hebt zou ik het je zeker afraden. Als je het financieel echt niet meer kan redden zou je er alsnog voor kunnen kiezen. En anders zoveel mogelijk proberen te sparen.
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 22:17
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
ik heb nu een een volle bijlening. Dit met name omdat ik al mijn schoolkosten zelf moet betalen omdat mijn ouders hier niet in mee kunnen helpen. Het is nu wel zo dat ik per maand overhou (ik maak een scheiding school/prive, voor prive werk ik gewoon), en hetgeen wat ik overhou zet ik apart. Op die manier hoop ik ongeveer halverwege mijn studie de lening volledig te kunnen stoppen en de rest ervan te kunnen betalen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 15:57
Jeopardize
Avatar van Jeopardize
Jeopardize is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-06-2005 @ 17:29 :
Stel je van die 'humane' aflossing maar niet al teveel voor. Uitgangspunt is gewoon dat hij binnen vijftien jaar afgelost moet zijn en het zijn echt zeer uitzonderlijke omstandigheden die tot kwijtschelding kunnen leiden. Ook van de 'verhouding tot je inkomen' zou ik niet al te blij worden, want net als de overheid gaat ook de IBG behoorlijk ver in het uitknijpen van mensen. Je moet wel haast op straat slapen wil je vermindering van terugvordering e.d. krijgen.

Dus tenzij je het echt strikt nodig hebt, zou ik niet veel lenen. Er zit (althans voor mij) ook een psychologische component in: het is gewoon veel fijner om geld van jezelf uit te geven dat je zelf verdiend hebt, in plaats van op de pof te leven met geld van een ander.

Zelf moet ik wel lenen omdat mijn recht op een prestatiebeurs (dus een gift) is afgelopen: ik studeer al langer dan vier jaar. Maar ik heb niet zo'n probleem met lenen, omdat ik weet dat ik na mijn afstuderen rechtstreeks in een baan doorstroom en ik niet meer dan 100 euro per maand leen.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Het principe is inderdaad dat je schuld binnen 15 jaar afbetaald moet worden, maar de beslagvrije voet (vastgesteld deel van je inkomen waarvan je geen schulden hoeft af te lossen) zorgt ervoor dat je altijd een basisbedrag behoudt om van te leven, maar dus ook dat in sommige gevallen de afbetaling niet lukt binnen 15 jaar. In dat geval beoordeelt men of er een aangepaste betalingsregeling wordt getroffen of de resterende schuld kwijtgescholden kan worden.

Zeker in gevallen waarbij de schuldenaar iedere maand netjes het na aftrek van beslagvrije voet resterende inkomen op tijd heeft betaald is kwijtschelding geen uitzondering.
__________________
give up
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 16:32
Verwijderd
Dat neemt nog steeds niet weg dat het vervelend is om met geleend geld te leven. Maar, dat zij toegegeven, als je keurig netjes alles afbetaalt op de door de IBG gewenste wijze en je kunt nog steeds niet volledig aflossen, kwijtschelding wel zal geschieden. Maarja, hoe arm ben je dan? Lijkt me niet dat dat de bedoeling is als hoger opgeleide, waar studeer je dan voor
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 18:34
Jeopardize
Avatar van Jeopardize
Jeopardize is offline
Inderdaad, maar dat is precies de reden waarom een studieschuld geen probleem hoeft te zijn; ervan uitgaande dat je in de jaren na je afstuderen voldoende verdient om zonder al te veel moeite de schuld af te kunnen lossen. Daarom snap ik best dat sommigen iets erbij lenen omdat ze geen zin hebben om gedurende de hele studententijd krap bij kas te zitten. Met een goed loon maandelijks iets afbetalen lijkt me minder vervelend dan een paar jaar lang krom liggen aan het einde van de maand.
__________________
give up
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 19:51
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Jeopardize schreef op 22-06-2005 @ 19:34 :
Inderdaad, maar dat is precies de reden waarom een studieschuld geen probleem hoeft te zijn; ervan uitgaande dat je in de jaren na je afstuderen voldoende verdient om zonder al te veel moeite de schuld af te kunnen lossen. Daarom snap ik best dat sommigen iets erbij lenen omdat ze geen zin hebben om gedurende de hele studententijd krap bij kas te zitten. Met een goed loon maandelijks iets afbetalen lijkt me minder vervelend dan een paar jaar lang krom liggen aan het einde van de maand.
dat had ik niet beter kunnen verwoorden
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 20:29
Verwijderd
Tja, ik leen nu ook maximaal en zal ik aankomende jaren ook wel blijven doen. Ouders kunnen niks bijdragen aan studiekosten en wil op kamers. Dus tja, zodra ik op kamers zit een baantje zoeken en dan de lening maar wat verlagen zodat ik niet 3 jaar lang echt maximaal leen. Maarja, als het moet dan moet het. Hoewel +- 30.000 euro schuld hebben na afloop van je studie niet leuk is als geschiedenis student zijnde.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 20:37
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
ik leen niets! Ik krijg 259 euro en ik woon thuis. Ik moet wel alles zelf betalen dus hiervan red ik het niet! Maar daarom heb ik een bijbaantje! Daarmee verdien ik ook nog 150 a 200 euro.

En als het echt niet lukt (vooral vanwege rijlessen) dan 'leen' ik van mijn spaarrekening! Dat lijkt me beter dan van de ibg.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 07:45
kaarinetjuh
Avatar van kaarinetjuh
kaarinetjuh is offline
Citaat:
gurl18 schreef op 22-06-2005 @ 21:37 :
ik leen niets! Ik krijg 259 euro en ik woon thuis. Ik moet wel alles zelf betalen dus hiervan red ik het niet! Maar daarom heb ik een bijbaantje! Daarmee verdien ik ook nog 150 a 200 euro.

En als het echt niet lukt (vooral vanwege rijlessen) dan 'leen' ik van mijn spaarrekening! Dat lijkt me beter dan van de ibg.
dan heb jij zeker een aanvullende beurs?
want de meeste studenten krijgen maar 75 euro, dus dat is toch 184 euro per maand minder.
Ik leen nu trouwens 100 per maand, maar zodra ik het niet meer nodig heb stop ik met lenen.
Hoe zit het trouwens met afbetalen tijdens je studie?
__________________
Dream as you'll live forever, live as you'll die today
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 09:12
Verwijderd
Je kan altijd aflossen, geloof alleen dat je minimaal een bepaald bedrag, 50 euro dacht ik, moet overmaken. Zal wel op de ib-groep site staan hoe het moet.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 09:31
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
kaarinetjuh schreef op 23-06-2005 @ 08:45 :
dan heb jij zeker een aanvullende beurs?
want de meeste studenten krijgen maar 75 euro, dus dat is toch 184 euro per maand minder.
Ik leen nu trouwens 100 per maand, maar zodra ik het niet meer nodig heb stop ik met lenen.
Hoe zit het trouwens met afbetalen tijdens je studie?
Ja ik heb idd een aanvullende beurs. Maar daar heeft iedereen recht op! Als je ouders meer verdienen is het wel minder. Maar ik ga er vanuit als je ouders dan meer verdienen dat ze dat willen aanvullen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 13:33
Gadje
Avatar van Gadje
Gadje is offline
Citaat:
gurl18 schreef op 23-06-2005 @ 10:31 :
Ja ik heb idd een aanvullende beurs. Maar daar heeft iedereen recht op! Als je ouders meer verdienen is het wel minder. Maar ik ga er vanuit als je ouders dan meer verdienen dat ze dat willen aanvullen.
niet iedereen krijgt een aanvullende beurs hoor, als je ouders 'teveel' verdienen krijg je niks.
waarom zou je anders een aanvullende beurs hebben?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 17:32
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik leen per maand hetzelfde bedrag als dat ik zou krijgen als ik een prestatiebeurs als uitwonende student had, € 228. Maar ik kom daar ontzettend ruim mee uit, dus eigenlijk leen ik te veel. Eigenlijk nutteloos, daarom ga ik het maandelijks bedrag vanaf volgend schooljaar denk ik verlagen tot € 150 + al een gedeelte van de schuld terugbetalen. Hoe hoog dan uiteindelijk mijn resterende schuld is, maakt me niet veel uit, dat kan ik makkelijk terugbetalen als ik na mijn studie een baan heb gevonden.
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-06-2005, 20:23
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Vraagje tussendoor: ik hoor uit mijn omgeving geluiden dat je een aanvullende beurs terug dient te betalen... Via de search van de IBG kon ik geen antwoord hierop vinden. Het lijkt mij erg vreemd een aanvullende beurs terug te moeten betalen??
Wiewie heeft het verlossende antwoord?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 21:19
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 23-06-2005 @ 21:23 :
Vraagje tussendoor: ik hoor uit mijn omgeving geluiden dat je een aanvullende beurs terug dient te betalen... Via de search van de IBG kon ik geen antwoord hierop vinden. Het lijkt mij erg vreemd een aanvullende beurs terug te moeten betalen??
Wiewie heeft het verlossende antwoord?
Aanvullende beurs en basisbeurs moet je volgens mij alleen terug betalen als je niet binnen 10 jaar een diploma haalt
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 22:52
Verwijderd
Op aanraden van mijn ouders leen ik alles. Daar zit een hele theorie achter die ik hier maar niet ga neerzetten. Maar het is zo dat dit hen fiscaal beter uitkomt dan mij geld te geven. Zij betalen uiteindelijk een deel ervan terug als ik klaar ben met studeren. Ik dacht eerst dat het niet nodig was alles te lenen omdat ik toch niet alles op zou maken, maar het is toch handig als je reservegeld hebt voor onvoorziene dingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG/DUO-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #4
Verwijderd
500 25-06-2010 15:44
Werk, Geld & Recht rood staan?
ramonneke
178 23-04-2008 08:13
Studeren Het grote IBG-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #2
Verwijderd
500 11-01-2008 10:51
Werk, Geld & Recht Ov-lening ??
JeffreyH
4 15-10-2006 12:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Algemene schoolzaken Ibg lening, wanneer terugbetalen?
Ingetjuh19
4 29-01-2006 23:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.