Oud 07-02-2006, 19:24
Verwijderd
Zoals niet zo algemeen bekend is van mij heb ik mijn rijbewijs nog niet. Dat is voor een belangrijk deel omdat ik een godsgeklaagde hekel heb aan autorijden en niet zoveel moet hebben van autobezit, maar daar gaat het nu niet om. Ik moet voor mijn werk natuurlijk wel kunnen autorijden (je kunt je afvragen wat het nu van een auto is in hartje Randstad, maar dat terzijde).

Mijn vraag is dus simpel: wat is een goede keus voor een totale beginner (lessen of tien-dagen-pakket) en wat gaat het me kosten? Dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2006, 19:37
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Het ligt er een beetje aan of je haast hebt en wanneer je er tijd aan kunt besteden.
Als werkende man is het lastig om tien aaneengesloten dagen vrij te nemen voor een rijbewijsje. Dan kun je beter in de avonduren of in het weekend lessen. Zou wel een hoge frequentie aanhouden, als je eenmaal in het ritme zit pak je dingen veel sneller op.

Kosten zijn niet zo eenduidig te geven, maar reken op minstens 1000 Euro. Als je echt geen aanleg hebt, kan dit verdubbeld worden.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:52
Verwijderd
Mijn pakket was 32 lessen van 50 minuten, kostte volgens mij iets van 1500 euro.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 19:52
Verwijderd
Ik zit te denken aan een zo snel mogelijke cursus, want ik heb nu tussen afstuderen en werken tijd. Later wordt het lastig. Jij zegt duizend euro en op minstens zoiets rekende ik ook al (ANWB) maar wat moet ik dan bijvoorbeeld denken van 'prijsstunters' als rijbewijsservice.nl die claimen dat ze het voor zevenhonderd kunnen doen?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 20:23
PV
PV is offline
Als jij verwacht dat je alles snel op zult pikken (of als je al eens hebt geoefend op een parkeerplaats ofzo) is zo'n cursus wel handig, maar mijn ervaring is dat het toch wel eventjes duurt voordat je zoiets als een goed verkeersinzicht ontwikkelt. 10daagse cursussen lijken me dan ook niks.
Als je -zeg- een week of 8 de tijd hebt kun je denk ik het beste op zoek gaan naar een gewone rijschool en dan vragen of je 2 / 3 / 4 keer in de week kan lessen, dan schiet het best op maar is het niet zó vermoeiend en gehaast als zo'n korte cursus. 2 x 2 uur x 8 weken is ook 36 uur bij elkaar, ongeveer het gemiddelde.
Je mag ook wel rekenen op 38-40 euro per uur.. als je 700 deelt door 38 kom je op 18 uur uit, da's dus niet erg veel Maargoed ik ken de site die je noemt verder niet.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 20:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2006 @ 19:52 :
Ik zit te denken aan een zo snel mogelijke cursus, want ik heb nu tussen afstuderen en werken tijd. Later wordt het lastig. Jij zegt duizend euro en op minstens zoiets rekende ik ook al (ANWB) maar wat moet ik dan bijvoorbeeld denken van 'prijsstunters' als rijbewijsservice.nl die claimen dat ze het voor zevenhonderd kunnen doen?
Keep in mind dat je bij de ANWB dan les krijgt van 8 's morgens tot 3 's middags.

Ik heb het ronduit uitgebreid gedaan, twee keer gezakt, in was in totaal van boeken en theorie tot slagen € 3143 kwijt.

Slaag je in een keer met hetzelfde lespakket als ik kreeg dan zou je voor € 1922 klaar zijn.

Ik moet wel zeggen dat het 'wtfbbq'-effect erg groot was toen ik dit topic met deze TS zag staan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 20:41
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2006 @ 19:52 :
Ik zit te denken aan een zo snel mogelijke cursus, want ik heb nu tussen afstuderen en werken tijd. Later wordt het lastig. Jij zegt duizend euro en op minstens zoiets rekende ik ook al (ANWB) maar wat moet ik dan bijvoorbeeld denken van 'prijsstunters' als rijbewijsservice.nl die claimen dat ze het voor zevenhonderd kunnen doen?
Het punt is gewoon dat je fatsoenlijk rij-instructeurs wilt en ook voor jezelf voldoende lessen. Ik had een goede instructeur en heb m'n rijbewijs ruim onder het gemiddeld aantal uren gehaald, maar was toch 1300 euro kwijt.

Waar de betere instructeurs zitten, valt eigenlijk nergens uit op te maken, maar je kunt je voorstellen dat een pakket van 25 lessen voor 700 euro inclusief examen niet met een goede instructeur komt.

Een redelijk bedrag om per les te betalen is alles tussen de 36 en de 40 euro of iets minder als je pakketkorting hebt. Een examen kost je ongeveer 180 euro en het gemiddeld aantal uur dat iemand nodig heeft is grof genomen 35. 35*38 + 180 = 1510 euro.

De snelcursussen zijn vaak wat duurder, maar je kunt je inschrijven bij een grote rijschool, die hebben over het algemeen veel rek in hun planning en kunnen je lessen dus wel in een aantal weken proppen. In Nijmegen heb ik wel een goede tip voor je, maar daar woon jij al een tijd niet meer, toch? Vraag het anders eens aan vrienden en kennissen. Ze kunnen je vaak een rijschool én leraar aanraden, wat best handig kan zijn.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:28
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef:
(...)

Ik moet wel zeggen dat het 'wtfbbq'-effect erg groot was toen ik dit topic met deze TS zag staan.
Heh, nouja, ik heb gewoon nooit de behoefte gehad het te halen. Ik heb een hekel aan auto's en aan autorijden, ik ga veel liever met de trein, maar er zal niet aan te ontkomen zijn ben ik bang

Ik zit er eigenlijk aan te denken om dan toch maar meerdere lessen te doen, in de weekends if possible en 's avonds. Anders moet ik echt binnen nu en een week beginnen, tien dagen, dat zie ik niet zitten. En ik ga ervan uit dat het (nog) geen problemen oplevert met mijn werk.

Gimme more beer, helaas woon ik niet in Nijmegen nee. Anders had ik wel naar NOVA gekund, of raad je me dat af? Ze hebben wel een actie dat ze je ophalen en thuisbrengen, maar dat zal wel alleen voor de regio Arnhem/Nijmegen gelden
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:45
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Je kunt het beste eens kijken op de site van het CBR ( www.cbr.nl ) voor een goede rijschool (slaginspercentages, aantal leerlingen, prijs).
Bij die rijschool een intakeles nemen (over het algemeen is die gratis) en daaruit met je instructeur bepalen wat het beste voor jou zou zijn.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:49
Krynn
Krynn is offline
http://www.lsnel.nl/

Ik weet niet waar je woont...maar dit heb ik gedaan...pakket D, 2050 euro betaald...het goeie was dat ik een vooraf bepaald bedrag kwijt was, en daar ook echt zonder gezeur m'n rijbewijs voor gehaald heb. Kon in principe ook zoveel lessen als ik wilde per week.

Het slechte was dat ik 4x van instructeur heb moeten wisselen omdat de man die dit alles runt net aan het uitbreiden was (we hebben het over 2004) en veel nieuw personeel aan het aannemen was...wat niet altijd even goed uitpakte. Ik dacht het in 4 maanden te kunnen doen, werd uiteindelijk een jaar...en bij de zesde poging pas gehaald.

Maar, zoals ik al zei, geen gezeur daarover, nooit hoeven bijbetalen, en ik ben waarschijnlijk ook niet de meest getalenteerde chauffeur die je zult tegenkomen, om maar es een understatement te gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 21:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Je kunt sowieso bij de ANWB een intakeles nemen. Dan testen ze je in de simulator hoe snel je het oppikt en krijg je een advies over het lespakket. Of dat dat gratis was of € 12 kostte ben ik niet zeker.

Het probleem met die tiendaagse cursus is dat je het snel moet kunnen oppikken, aan de andere kant zul je er ook weer mee zitten als je met een les per week een half jaar bezig bent.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:03
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2006 @ 21:28 :
Gimme more beer, helaas woon ik niet in Nijmegen nee. Anders had ik wel naar NOVA gekund, of raad je me dat af? Ze hebben wel een actie dat ze je ophalen en thuisbrengen, maar dat zal wel alleen voor de regio Arnhem/Nijmegen gelden
Alle rijscholen halen je op en brengen je thuis, beste nare man

Ik zou in Nijmegen Marcel bij Robby Knoop aangeraden hebben, het mag dan wel een onbeschofte Nimwegeneur zijn, hij is écht goed. NOVA zou ik niet doen, want dan moet je in PT Cruisers rijden

Kijk eens op http://www.rijschoolgegevens.nl/ . Zoek wat grote (veel aangeleverde examens) rijscholen in je buurt en kijk dan naar het slagingspercentage. Heel hoge slagingspercentages hoeven overigens niet per sé gunstig te zijn, want sommige rijscholen smeren je liever 50 lessen aan dan dat ze je laten op gaan "als je het wel eens zou kunnen halen" (zoals BRINKHOFF/VERHOECKX in Nijmegen). Laat je dus ook vooral adviseren door mensen met enige ervaring
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:43
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-02-2006 @ 23:03 :
Alle rijscholen halen je op en brengen je thuis, beste nare man
Ja weet ik veel, ik heb me daar dus echt werkelijk nog nooit mee beziggehouden
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:45
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Ik ben nu ongeveer 2500 kwijt, zorg sowieso eerst dat je je theorie al hebt voordat je er aan begint, scheelt je weer tijd.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 23:48
Verwijderd
Het blijft achterlijk veel geld
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 00:00
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Dat klopt, als je zakt ben je weer 200 euro kwijt voor her examen
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 00:14
Verwijderd
Ik was niet van plan te zakken
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 00:23
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-02-2006 @ 23:03 :
Alle rijscholen halen je op en brengen je thuis, beste nare man

Nee hoor, in Delft is er bijvoorbeeld 1 daar moet jij heen.

Nare je zou ook kunnen overwegen om eerst een aantal losse rijlessen te nemen en daarna zo'n 10 daagse cursus te doen. Ik hoorde toevallig van m'n broertje dat er ergens losse instructeurs rijden voor 25 euro per les. Ik zal hem morgen even om de site vragen.
Verder kan je evt ook nog in een simulator oefenen voor een paar lessen, dit gewoon om het schakelen, sturen ed onder de knie te krijgen zonder dat het dan gelijk veel geld kost. Bij een 10 daagse cursus lijkt het me trouwens ook makkelijk als je van te voren al wat aandacht besteedt aan de theorie, hoewel dat ook niet heel lastig is, is het gewoon makkelijk als je bepaalde dingen vast weet, (voor zover je die dan nog niet wist).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-02-2006, 00:27
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Theorie is toch meestal logisch nadenken, eitje!
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 00:49
Verwijderd
ja maar dingen met balken die uitsteken en waar die vlag dan moet hangen enzo...
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 01:33
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-02-2006 @ 23:03 :
Alle rijscholen halen je op en brengen je thuis, beste nare man
Ik begon anders aan de achterkant van Leiden Centraal.

Citaat:
T_ID schreef op 07-02-2006 @ 21:49 :
Je kunt sowieso bij de ANWB een intakeles nemen. Dan testen ze je in de simulator hoe snel je het oppikt en krijg je een advies over het lespakket. Of dat dat gratis was of € 12 kostte ben ik niet zeker.

Het probleem met die tiendaagse cursus is dat je het snel moet kunnen oppikken, aan de andere kant zul je er ook weer mee zitten als je met een les per week een half jaar bezig bent.
Ik moest bij de intake op een speciaal terein rijden. Overgens was ik zo slecht dat ik het in 12 dagen lessen moest volgen. Eerste 2 dagen op het terein, 3e dag 2 uur op de weg, 4e tot en met de 11e dag 4 uur rijden (plus 4 uur meerijden) en de laatste dag examen. Was best wel zwaar, maar ik heb het wel in 1 keer gehaald.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 09:51
Verwijderd
Ik heb 24 lessen gehad. 1x theorie examen en 1x praktijk examen. +het ophalen van het rijbewijs, kwam ik in totaal uit op 997 euro ofzo

Dus met 1000 euro is het wel te halen hoor.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 10:09
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MTpower schreef op 07-02-2006 @ 21:45 :
Je kunt het beste eens kijken op de site van het CBR ( www.cbr.nl ) voor een goede rijschool (slaginspercentages, aantal leerlingen, prijs).
Bij die rijschool een intakeles nemen (over het algemeen is die gratis) en daaruit met je instructeur bepalen wat het beste voor jou zou zijn.
ghehehe hoe wanhopig kun je zijn om intakelessen gratis aan te bieden, kom op zeg. Alsof je bij de bakker het eerste brood gratis zou krijgen.

Snelcursussen kunnen je aan een rijbewijs helpen. He, wellicht leer je dr ook nog een beetje goed rijden. Zelf hou ik dr niet zo van, aangezien niet iedereen t zo kan leren.

als ik jou zo hoor ('hekel aan autorijden', man, kan dat ?) zou ik niet lange dagen in een auto willen zitten - dat hou je gewoon niet vol.

Een rijschool met een redelijk slagingspercentage is een redelijk aanknopingspunt om te verwachten dat je er goed les krijgt, hoewel slagingspercentages vrij weinig zeggen. Wel iets, maar niet zo heel erg veel.

Bel gewoon een rijschool op, en vraag of je 2 of 3x per week een uur of twee uur kan lessen. Stel dat je elke week 3x2 uur lest, dan ben je in 6 tot 8 week wel klaar, wellicht eerder.

Om even een berekening te geven die daadwerkelijk uitgeeft van bekende gemiddelden, en niet van de ervaringen van enkelen, hierbij de kosten waar je je rijbewijs voor moet kunnen halen.

aantal lessen : 38
prijs : 36
38x36 = 1368
theorie-examen (2x, er zakken echt veel mensen daarop) : 2x30=60
praktijk-examen (2x) : 150x2 = 300
1368 + 60 + 300 = 1728 euro.

ik zou zelf uitgaan van een bedrag tussen de 1500 (goedkoop) en 2500 euro.

niemand is van plan te zakken, toch zakken er bij elke rijschool een hoop leerlingen de 1e keer. Zo is in a'dam het slagingspercentage gemiddeld 36-40% van de 1e examens.

bij theorie-examens is het niet ongebruikelijk dat (veel) meer dan de helft van de deelnemers simpelweg zakt.

Iedereen die onder de 30 euro per 60min lessen aanbiedt, is ofwel van plan om niks te verdienen, ofwel begint pas en heeft dus geen ervaring, of heeft gewoon geen verstand van zaken. Het is simpelweg onmogelijk om onder de 30 euro een goede rijles in een goed onderhouden moderne auto les te geven.

Mocht je iets horen over een rijschool die lessen aanbiedt voor 23 euro per les : daar moet je inschrijfgeld betalen, les je in een matiz - lekker handig als je al niet van autorijden houdt om te gaan rijden in een koekblik - en dat zijn lessen van 45min.

let er sowieso op dat je een prijs weet van een uur of twee uur les, en niet simpel 'per les'.

(overigens zijn er rijscholen die korting geven bij twee uur les - dan is het soms wel mogelijk om voor 25e. per uur les te hebben, aangezien dat simpelweg bepaalde voordelen voor de rijscholen oplevert en er minder heen- en weer gereden wordt van en naar de leerling).

de meeste rijscholen halen je op, als dat binnen een bepaalde afstand van hun kantoor oid zit. Als het verder weg is dan dat, dan is een station een goede afhaalplek.

het is inderdaad veel geld. (beste overheidsmensen, u kan er iets aan doen ! wat dan ? geef rijscholen toestemming met blauwe kentekenplaten rond te rijden en geef ze op die manier hetzelfde belastingvoordeel als taxi's. Dat zou al snel een lesprijs opleveren die 10-20% lager ligt.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 12:53
Verwijderd
Dank voor de uitgebreide info
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 13:39
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Maar als nare zakt voor z'n theorie mogen we hem toch wel heel hard uitlachen?
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2006, 13:40
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Vice schreef op 08-02-2006 @ 01:33 :
Ik begon anders aan de achterkant van Leiden Centraal.
Ik had "vrijwel alle" moeten zeggen
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 13:50
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-02-2006 @ 13:39 :
Maar als nare zakt voor z'n theorie mogen we hem toch wel heel hard uitlachen?


Man als je voor theorie zakt ben je echt een ei , dat is makkelijk, bij praktijk moet je weer geluk hebben.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 13:54
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Niet iedereen die zakt voor z'n theorie is een ei. Maar nare wél.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-02-2006 @ 13:39 :
Maar als nare zakt voor z'n theorie mogen we hem toch wel heel hard uitlachen?
Ja, als ik zak voor mijn theorie mag je me hard uitlachen. Als ik nog niet in korte tijd een relatief dun boekje van hooguit een paar honderd pagina's in mijn kop kan krijgen dan schaam ik me ook kapot.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 14:39
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Je hoeft het niet uit je kop te leren, maar gewoon begrijpen
C.q logisch nadenken, maar in neem aan dat jij dat wel kan
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 14:41
Verwijderd
Met 'in mijn kop krijgen' bedoel ik dan ook dat ik weet wat er in dat boek staat en hoe het in elkaar steekt, niet dat ik van elk paginanummer kan opnoemen hoeveel keer daar het woord 'rechts' voorkomt, ofzo
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 14:51
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Volgens mij ben jij wel zo een:

- Maar op pagina 133 stond ......

__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 15:33
Verwijderd
In tegendeel. Ik vertrouw juist altijd eerst op gezond verstand en redeneren. Pas als dat niet lukt (of als de materie zich er niet voor leent, bijvoorbeeld bij dingen waar geen logica inzit, zoals een taal) kun je altijd nog gaan stampen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 15:49
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-02-2006 @ 14:38 :
Ja, als ik zak voor mijn theorie mag je me hard uitlachen. Als ik nog niet in korte tijd een relatief dun boekje van hooguit een paar honderd pagina's in mijn kop kan krijgen dan schaam ik me ook kapot.
Tussen die 150 pagina ofzo staan ook de meest onzinnige dingen. Er zullen maar een paar pagina's zijn waarom dingen staat die je wellicht nog niet weet.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 16:38
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
om de theorie die getoetst wordt bij het cbr te kunnen begrijpen, zou een boekje van 10 pagina's volstaan.

dan ben je theoretisch nog steeds een idioot in het verkeer, maar he, dan ken je de regeltjes wel een beetje en heb je je theorie-cerftificaat.

Om echt inzicht te krijgen in de dynamiek van het Nederlandse verkeer, ben je wel een jaartje bezig. Maar goed, dat hoef je niet te doen om goed te kunnen rijden.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 16:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-02-2006 @ 00:14 :
Ik was niet van plan te zakken
Ik ook niet, maar de examinatoren waren het niet met me eens en het kostte duizend euro, een dooie duif en een boodschappentas met kleding.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-02-2006, 17:53
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Een dooie duif?

Wat heb je gedaan?
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 18:13
LB06
LB06 is offline
Je kunt er ook op letten of je geld terug krijgt als je niet alle lessen in je pakket hebt gebruikt. Ook moet je kijken wat er allemaal in het pakket zit, anders moet je daar ook nog voor gaan bijbetalen. Denk aan: TTT, (Her)Examen, eigen verklaring. Ik vond het namelijk nogal grof dat ik naast mijn pakket nog €20 mocht neertellen voor een eigen verklaring (gewoon een A4'tje met mijn handtekening eronder).

Ik weet niet of je al ooit in een auto hebt gereden, want de kosten zijn natuurlijk sterk afhankelijk van de startniveau en van de snelheid waarmee je dingen oppikt en hoeveel inzicht je hebt e.d.

Zelf heb ik iets van €1380 betaald voor 19 lessen + TTT + examen + herexamen + 4 extra 'her'-lessen. Geen geld terug voor niet gebruikte lessen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 18:19
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
LB06 schreef op 08-02-2006 @ 18:13 :
Je kunt er ook op letten of je geld terug krijgt als je niet alle lessen in je pakket hebt gebruikt. Ook moet je kijken wat er allemaal in het pakket zit, anders moet je daar ook nog voor gaan bijbetalen. Denk aan: TTT, (Her)Examen, eigen verklaring. Ik vond het namelijk nogal grof dat ik naast mijn pakket nog €20 mocht neertellen voor een eigen verklaring (gewoon een A4'tje met mijn handtekening eronder).

Ik weet niet of je al ooit in een auto hebt gereden, want de kosten zijn natuurlijk sterk afhankelijk van de startniveau en van de snelheid waarmee je dingen oppikt en hoeveel inzicht je hebt e.d.

Zelf heb ik iets van €1380 betaald voor 19 lessen + TTT + examen + herexamen + 4 extra 'her'-lessen. Geen geld terug voor niet gebruikte lessen.
het 'ik ben sneller, want ik heb al eerder gereden'-mantra is grotendeels onjuist, maar dat terzeide.

lessen die je niet gebruikt hebt terugkrijgen ? waarom zou je lessen niet gebruiken ?

90% van de rijscholen gaat echt geen geld teruggeven omdat een leerling eigenwijs is en niet alle lessen gebruikt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 19:38
LB06
LB06 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-02-2006 @ 18:19 :
het 'ik ben sneller, want ik heb al eerder gereden'-mantra is grotendeels onjuist, maar dat terzeide.

lessen die je niet gebruikt hebt terugkrijgen ? waarom zou je lessen niet gebruiken ?

90% van de rijscholen gaat echt geen geld teruggeven omdat een leerling eigenwijs is en niet alle lessen gebruikt.
Ja als je het kunt dan kun je het hè. Een rijschool hier in de buurt doet dat wel, en dat is blijkbaar best goede reclame.

Verder lijkt het me weldegelijk nuttig als je die koppeling onder de knie hebt en een beetje kunt schakelen. Scheelt al gauw enkele lessen. Na een paar kleine correcties van de instructeur ben je na één les al klaar om door wat 30km zones te knorren, zonder dat je je al te druk hoeft te maken over die koppeling. Van rijden komt niet veel terecht als je nog met de koppeling aan het stoeien/knoeien bent met de koppeling.

Ik heb zelf ook wat rondgereden voordat ik met de lessen begon, en het duurde best lang voordat ik die koppeling onder de knie had. Ik heb heel wat rondgereden voordat ik hem niet meer af liet slaan. Het was wel een benzine met een redelijk gevoelige koppeling. (Instructeur: Niet zoveel gas! We hoeven niet op te stijgen.).

Zoals ik al zei: het ligt uiteraard ook aan de snelheid waarmee je dingen oppikt. En het kan anderen de koppeling wel binnen 15 minuten onder de knie hebben, waardoor de meerwaarde van van tevoren rijden (met bijbehorende risico's) inderdaad nihil is.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 20:09
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
mwa, voertuigbeheersing op het niveau dat het CBR verwacht kun je elke idioot in twee uur voldoende bijbrengen.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-02-2006, 20:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jolt schreef op 08-02-2006 @ 17:53 :
Een dooie duif?

Wat heb je gedaan?
Nou ja, je wordt bijvoorbeeld De Baarsjes in gestuurd en vervolgens land een duif op de weg waarvoor je niet meer kan remmen->splet.

Overigens slaagde ik op dat examen wel.

Verder heb ik tijdens de pleistercursus een aanrijding gehad met een illegaal kampeerder op de weg. Een burqa met twee boodschappentassen stak over, zag ons, maar liep gewoon door-> splet een van die tassen.

Uberhaupt heb ik wel wat bijna-ongelukken gehad tijdens rijles. Eerder daarvoor al racete er een politiewagen met 100 met alleen een zwaailicht over de kruising waar ik op reed en moest ik een noodstop maken om niet in zijn zijkant te eindigen. Twee uur later zat mijn instructeur nog te vloeken over hoe gevaarlijk ze daar wel niet overheen reden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 00:41
PV
PV is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-02-2006 @ 20:09 :
mwa, voertuigbeheersing op het niveau dat het CBR verwacht kun je elke idioot in twee uur voldoende bijbrengen.
Eh, nee Bij sommige mensen duurt het gewoon wat langer voor ze alles doorhebben Als je net begint met lessen komt er elke les weer iets extra's bij waar je op moet letten en daardoor kunnen dingen die eerst redelijk goed gingen weer een poosje slechter gaan is mijn ervaring. Stel dat het schakelen goed gaat en je moet daarna op het kijken gaan letten, kan het schakelen even wat minder gaan omdat je aandacht daar niet meer naar uit gaat.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 01:18
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-02-2006 @ 20:09 :
mwa, voertuigbeheersing op het niveau dat het CBR verwacht kun je elke idioot in twee uur voldoende bijbrengen.
Vertel mij wat, genoeg licht verstandelijk gehandicapte apen die eigenlijk nog te dom zijn om hun eigen gat af te vegen, maar blijkbaar wel een auto mogen besturen
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 11:29
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-02-2006 @ 01:18 :
Vertel mij wat, genoeg licht verstandelijk gehandicapte apen die eigenlijk nog te dom zijn om hun eigen gat af te vegen, maar blijkbaar wel een auto mogen besturen
Autorijden opzich is ook geen kunst, dat kan iedere mongool.
Jezelf aanpassen en rekeninghouden met het andere verkeer terwijl je aan het autorijden bent is al wat lastiger
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 13:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MTpower schreef op 09-02-2006 @ 11:29 :
Autorijden opzich is ook geen kunst, dat kan iedere mongool.
Jezelf aanpassen en rekeninghouden met het andere verkeer terwijl je aan het autorijden bent is al wat lastiger
Ik kan een aap leren een auto te besturen. Ik kan een aap nooit leren auto te rijden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 13:22
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
T_ID schreef op 09-02-2006 @ 13:17 :
Ik kan een aap leren een auto te besturen. Ik kan een aap nooit leren auto te rijden.
Bij een automaat hoef je enkel het gaspedaal in te trappen en dat ding rijdt al hoor
Bij een versneller heb je dan nog de koppeling erbij, maar ik denk dat je dat een aap ook nog wel kunt leren
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 14:57
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Ik heb 35 lessen gehad verspreid over 8 (!!) maand. Enerzijds vond ik het prettig dat de lessen niet te lang en te dicht op elkaar zaten; je neemt dan simpelweg veel minder informatie op. Mij werd destijds geadviseerd enkel een spoedcursus te volgen als ik al rijtechnieken zou beheersen. Nu weet ik dat er ook mensen zijn die zonder enige ervaring binnen een paar weken hen rijbewijs hebben gehaald, dit terzijde.

Kostenplaatje
Rijlessen 35 × €37,- = €1295,-
Theorie examen €30,-
Theorieboek + 7 lessen €40,-
Tussentijdsetoets €125,-
Praktijkexamen €180,-
--------- +
Das macht zusammen €1670,-

(Pasfoto's + uittreksel gemeente + rijbewijs zelf niet meegerekend)

Als je het zou willen, kun je dan überhaupt al het geld zo neerleggen?

Succes met je keus!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 22:05
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik zou voor de langere lessen gaan. No way dat je in 10-dagen het principe van verkeersinzicht adequaat onder de knie krijgt. Het duurt wat langer, maar uiteindelijk loont het.

Ik ken mensen die 2 jaar na hun 10-dagen cursus nog steeds niet fatsoenlijk auto kunnen rijden.

En: autorijden is best leuk hoor.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 22:07
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 09-02-2006 @ 13:22 :
Bij een automaat hoef je enkel het gaspedaal in te trappen en dat ding rijdt al hoor
Zelfs als je de rem los laat rijdt hij al
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer [nieuw] Rijles en rijbewijs topic #12
)Vampje(
500 27-11-2007 01:10
Verkeer & Vervoer Rijbewijs/ rijles topic #6
Miracle
500 09-03-2006 12:51
Verkeer & Vervoer CBR wil herhalingstoets voor jongeren
coopergirl
115 21-01-2006 22:53
Werk, Geld & Recht Motorrijbewijs !!
miGAnt
57 17-12-2005 16:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:46.