Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2006, 19:30
_J4n@jU_
Avatar van _J4n@jU_
_J4n@jU_ is offline
Haaj allemaal,
voor nederlands moest ik een betoog maken tegen huiswerkvrije scholen. deze heb ik dus ook gemaakt. Maar aangezien dit een deel van mn examen is... ben ik er nog niet helemaal zeker van... Willen jullie even kijken wat jullie ervan vinden.. en ev. ook iets verbeteren?? en weten jullie miss ook een passende titel??
alvast hartstikke bedankt!!
liefs Janet

Huiswerkvrije scholen zijn scholen waar leerlingen geen huiswerk krijgen. Dat doen ze namelijk al op school. Na school blijven de leerlingen wat langer op school (één uur of anderhalf uur). In die tijd maken ze hun huiswerk onder toezicht van de leraar of lerares. De boeken blijven op school dus geen zware tassen.
Dit klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar huiswerkvrije scholen brengen ook nadelen met zich mee.

Al vanaf dat we op de basisschool zitten wordt er gehamerd op de zelfstandigheid die we moeten opbouwen. Zodra we kunnen lezen, schrijven en rekenen, wordt er van ons verwacht dat we dit ook zelfstandig kunnen. We krijgen soms een weektaak of wat huiswerk mee naar huis. Dit alles om de zelfstandigheid te bevorderen.
Wanneer we dan in de brugklas van de huiswerkvrije school zitten, wordt die zelfstandigheid in een keer weggenomen. Wanneer een leerling iets niet weet, wordt de leraar of lerares erbij gehaald. Zo ook bij het niet begrijpen en toelichtingen.
Waar blijft die zelfstandigheid dan? Juist! Die verdwijnt. De gevolgen zijn cruciaal. Hoe moet een leerling ooit een vervolgopleiding afronden als hij niet zelfstandig kan werken?
Ik heb ook moeite met dat uur of anderhalf uur langer op school blijven. Scholieren die sneller en slimmer zijn dan hun medeleerlingen zullen hun huiswerk eerder afhebben en zich dus ook eerder vervelen. Dit in tegenstelling tot de tragere leerlingen. Zij halen hun huiswerk misschien niet in de bepaalde tijd en zullen achter gaan lopen. Het werk dat ze vandaag niet afkrijgen zullen ze morgen moeten in halen en het huiswerk van die dag zal waarschijnlijk ook niet afkomen en ook dat moet worden ingehaald. Op deze manier bouwen de tragere leerlingen een achterstand op. Dat werk móet af en dat lukt niet in de tijd van school. Kinderen kunnen het huiswerk beter thuis doen. Dan kunnen ze alles inhalen en weer met een schone lei verder gaan. Maar dit is niet mogelijk op de huiswerkvrije school want daar blijven de boeken op school. Hetzelfde verhaal bij een overhoring of een proefwerk; wanneer een leerling de stof nog niet snapt, kunnen ze het niet thuis nog even overkijken of nog leren.
Verder vind ik de kosten te hoog. De leraren die op school blijven voor uitleg of om toezicht te houden, moeten ook worden betaald en een heel schooljaar wordt dan toch wel heel duur.

Kortom, de huiswerkvrije school brengt meer nadelen dan voordelen met zich mee. En daarom kom ik tot het besluit dat ik tegen de huiswerkvrije school ben.
__________________
liEfS JaN@jU
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2006, 20:49
Verwijderd
Citaat:
_J4n@jU_ schreef op 17-03-2006 @ 20:30 :
(1) Wanneer een leerling iets niet weet, wordt de leraar of lerares erbij gehaald. Zo ook bij het niet begrijpen en toelichtingen.
Waar blijft die zelfstandigheid dan? Juist! Die verdwijnt.
[...]
(2) Scholieren die sneller en slimmer zijn dan hun medeleerlingen zullen hun huiswerk eerder afhebben en zich dus ook eerder vervelen. Dit in tegenstelling tot de tragere leerlingen. Zij halen hun huiswerk misschien niet in de bepaalde tijd en zullen achter gaan lopen.
[...]
(3) Verder vind ik de kosten te hoog. De leraren die op school blijven voor uitleg of om toezicht te houden, moeten ook worden betaald en een heel schooljaar wordt dan toch wel heel duur.
De eerste twee uitingen zijn speculatief, ongefundeerd en betreffen onjuiste conclusies. Dat leerlingen een leraar kunnen aanspreken voor een toelichting, betekent geenszins dat zij daardoor hun zelfstandigheid verliezen. En dat snelle leerlingen hun huiswerk eerder af hebben, betekent niet dat zij zich gaan vervelen. Beide zijn consequenties die kunnen voortvloeien uit die situatie, maar volgen daaruit zeker niet noodzakelijkerwijs. Bovendien zijn legio andere factoren te noemen die dergelijk verlies van zelfstandigheid, respectievelijk verveling kunnen veroorzaken.

De laatste opmerking is onzin, aangezien (a) een leraar sowieso voor die uren betaald krijgt, of hij nu leerlingen begeleidt of niet, en (b) omdat onderwijs gratis is - wat dit aspect betreft.

Ik zou me nog maar eens goed afvragen wat de opvoedkundige filosofie achter een huiswerkvrije methode is en onderwerp de kernargumenten aan een kritische blik.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 20:56
_J4n@jU_
Avatar van _J4n@jU_
_J4n@jU_ is offline
De laatste opmerking is onzin, aangezien (a) een leraar sowieso voor die uren betaald krijgt, of hij nu leerlingen begeleidt of niet, en (b) omdat onderwijs gratis is - wat dit aspect betreft.

Ik zou me nog maar eens goed afvragen wat de opvoedkundige filosofie achter een huiswerkvrije methode is en onderwerp de kernargumenten aan een kritische blik.
[/QUOTE][/B]

Ik snap niej egt wat je met die laatste twee alinea's bedoelde maar ik heb mijn betoog toch veranderd in de hoop dat dit beter is. Mijn betoog mag maar 600 woorden bevatten. Vandaar dat ik geen voorbeelden en zo gebruik.
Ik dat je mijn verbeterde betoog nog eens wil lezen en ev. nog meer commentaar hebt waarmee ik iets kan

Stel je voor: je zit op een huiswerkvrije school. Op deze school krijg je geen huiswerk. Althans, dat denk je. Maar niets is minder waar. Je krijgt wel degelijk huiswerk. Het enige verschil is dat je het huiswerk op school doet. Na school blijf je wat langer op school (één uur of anderhalf uur). In die tijd maak je het opgegeven huiswerk van die dag. Dit onder toezicht van een leraar of lerares. De boeken blijven op school, dus geen zware tassen.
Dit klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar huiswerkvrije scholen brengen ook nadelen met zich mee.

Al vanaf dat we op de basisschool zitten wordt er gehamerd op de zelfstandigheid die we moeten opbouwen. Zodra we kunnen lezen, schrijven en rekenen, wordt er van ons verwacht dat we dit ook zelfstandig kunnen. We krijgen soms een weektaak of wat huiswerk mee naar huis. Dit alles om de zelfstandigheid te bevorderen.
Zodra we dan in de brugklas van de huiswerkvrije school zitten, wordt die zelfstandigheid op de huiswerkvrije school in een keer weggenomen. Wanneer een leerling iets niet weet, wordt de leraar of lerares erbij gehaald. Zo ook bij het niet begrijpen en toelichtingen.
Op deze manier kan de leerling zijn of haar opgebouwde zelfstandigheid verliezen. Kinderen kunnen lui worden en denken dat ze zelf niks hoeven te doen. De gevolgen zijn cruciaal. Hoe moet een leerling ooit een vervolgopleiding afronden als hij of zij niet zelfstandig kan werken?
Ik heb ook moeite met dat uur of anderhalf uur langer op school blijven. Scholieren die sneller en slimmer zijn dan hun medeleerlingen zullen hun huiswerk eerder afhebben en zich dus ook eerder vervelen. Dit in tegenstelling tot de tragere leerlingen. Zij halen hun huiswerk misschien niet in de bepaalde tijd en zullen waarschijnlijk niet goed meer kunnen meekomen. Het werk dat ze vandaag niet afkrijgen zullen ze morgen moeten in halen en het huiswerk van die dag zal waarschijnlijk ook niet afkomen en ook dat moet worden ingehaald. Op deze manier kunnen de tragere leerlingen een achterstand opbouwen. Dat werk móet af en dat lukt niet in de tijd van school. Kinderen kunnen het huiswerk beter thuis doen. Dan kunnen ze alles inhalen en weer met een schone lei verder gaan. Maar dit is niet mogelijk op de huiswerkvrije school want daar blijven de boeken op school. Hetzelfde verhaal bij een overhoring of een proefwerk; wanneer een leerling de stof nog niet snapt, kunnen ze het niet thuis nog even overkijken of nog leren.
Verder vind ik de kosten te hoog. De leraren die op school blijven voor uitleg of om toezicht te houden, moeten ook worden betaald en een heel schooljaar wordt dan toch wel duur.

Toch brengt de huiswerkvrije school ook nog voordelen mee. Zo zou de leerling meer contact met de docent hebben. Maar als een leerling de docent in die huiswerkuren moet leren kennen, wanneer wordt het huiswerk dan gedaan. Die leraren waren er toch voor toezicht te houden? Een ander voordeel is dat er betere resultaten worden geboekt. Ik vraag me af hoe dat dan later bij een vervolgopleiding moet. Zullen de resultaten dan niet flink kelderen?

Al met al, heb ik zowel de voordelen als de nadelen bekeken.
Aangezien ik mijn vraagtekens bij de voordelen zet en het eens ben met de nadelen, kom ik tot de conclusie dat ik tegen de huiswerkvrije scholen ben.
__________________
liEfS JaN@jU
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.