Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2007, 15:55
*~Angel~*
Avatar van *~Angel~*
*~Angel~* is offline
Ik vroeg me dit eens af...

Wat doe je als je net je rijbewijs heb gehaald: gelijk een auto kopen of nog wachten?

Als je gelijk een auto gaat kopen, welke auto gaat het dan worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2007, 16:08
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik denk dat de meeste mensen die net hun rijbewijs hebben zich nog geen auto kunnen veroorloven.

Ik kan het zelf ook niet betalen, maar als dat wel het geval was geweest zou ik denk ik wel een auto kopen. Een kleine en lichte, die niet teveel brandstof slurpt. LPG schijnt het beste te zijn voor het milieu, dus dat zou ik in ieder geval overwegen. Het kan ook wel rendabel zijn aangezien ik redelijk ver van mijn vriend en ouders woon en ook niet in dezelfde stad woon als waar ik studeer.
De Mitsubishi Colt uit '96 vind ik erg mooi.

Trouwens, voor je rijvaardigheid is het ook goed om regelmatig te rijden, dus dat is wel een pré.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 16:12
Verwijderd
Ik had niet gelijk een eigen auto, dat kwam wat later (via een erfenis kreeg mn ma een "nieuwe" auto en ik kon de hare overnemen).

Het is in ieder geval een Nissan Micra 1.2 Automaat uit 89. Afgezien van de automaat zou ik er niks aan veranderen. Het ding start altijd, rijdt altijd (zelfs nadat de koelslangen gescheurd waren - nieuwe koelslangen erop en verder rijden) en is goedkoop (zowel verzekerings- en belastingtechnisch als onderhoudstechnisch).
Hét minpunt ervan is dat het een 3-traps automaat is en dus geen overdrive heeft. Dat houdt in dat je wel op de snelweg kúnt rijden maar dat je dan wel hoog in de toeren zit en dientengevolge veel benzine verbruikt.
Zou ik niet in de gelegenheid zijn geweest mijn moeders' auto over te nemen had ik waarschijnlijk eenzelfde soort auto gekocht. Om bovenstaande redenen zou het ook dan waarschijnlijk wel een Nissan geworden zijn maar niet per se een Micra. Ook de Golf 2 stond destijds wel op de "shortlist" maar daar heb je ook erg veel afgeragde exemplaren van (veel meer iig dan van de Micra).

Een LPG auto moet je eigenlijk pas overwegen bij >20.000km per jaar, wat ook het omslagpunt is waarbij je serieus kunt kijken naar een diesel.
Het minpunt is dat, hoewel beide brandstoffen goedkoper zijn dan 1 liter Euro95, de belasting ook hoger is en het onderhoud ligt vaak ook hoger (iig in het geval van een LPG auto).
Nou rij ik zelf wel +/- 20.000km per jaar maar een LPG ombouw op deze auto is niet mogelijk en érg duur.
Mocht je dus een LPG auto overwegen, koop er dan een die al LPG ombouw heef gehad en dan bij voorkeur 1 waarbij de ombouw niet ónder de auto hangt (ivm drempels).
Ben je er wel van bewust dat je op LPG vaak minder zuinig rijdt dan op Euro95 (mijn pa's auto bijv. rijdt 1 op 9 op LPG en 1 op 10/ 1 op 11 op Euro95).

Laatst gewijzigd op 20-05-2007 om 16:16.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 16:58
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Heb hem toevallig net gehaald
Maar een auto kan ik nu niet betalen... Hoewel, ik zou het wel kunnen, maar dan gaat daar zo'n 90% van m'n geld aan op denk ik, dus doe het niet
Rij voorlopig wel wat in de auto van m'n ouders
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 17:18
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik denk ook niet dat er veel jongeren zijn die direct naar een garage lopen. De aanschafprijs van een auto is niet zo hoog, als je geen hoge eisen stelt althans, maar je maandlasten zijn vaak wel hoog. Je kan al voor een 500 tot 1500 euro een prima autootje kopen, maar ik zou wel rekenen op 150 euro per maand kosten als je het slim/verantwoord wil doen: klein/goedkoop autootje, verzekering op eigen naam en je zit heel waarschijnlijk in ene risicogroep dus betaal je eerst 150 procent, wegenbelasting, brandstof en zelf leg ik altijd 50 euro per maand opzij voor onderhoud of reparaties. En je kan pech hebben, zoals ik, en veel kwijt zijn aan extra reparaties omdat er gebreken inzaten die eerst niet opvielen. Het risico van een tweedehands. Het kan allemaal goedkoper, bijv. verzekering op naam van ouders en geen financiële reserve opbouwen, maar ik denk gewoon dat alles ná de aanschaf meestal te duur zal zijn voor mensen die net hun rijbewijs hebben. Bovendien kunnen veel mensen dan nog in de auto van hun ouders rijden.

Toen ik mijn rijbewijs net had gehaald, donderdag een jaar geleden, durfde ik eerst niet te gaan rijden. Mijn ouders hebben me letterlijk achter het stuur moeten duwen Later raakte ik er aan gewend en nu vind ik het niet erg meer om te doen en het gaat een stuk beter dan toen. Nu val ik bijv. niet meer stil bij het wegrijden en ben ik niet meer bang voor stoplichten of hellingen. Gewoon veel rijden en veel ervaring op doen. Sommige mensen doen dat overigens door in verschillende auto's te rijden, anderen doen het beter door aan 1 auto te wennen.

Wat later had ik genoeg geld om zelf een auto te kopen en te onderhouden zonder dat al mijn geld daar aan op ging. Ik heb gekozen voor een Mazda 121 (bolhoedje), omdat het een klein en goedkoop wagentje is dat prima mee kan rijden in het verkeer en verrassend ruim is. Bovendien vind ik het een guitig wagentje. Maar wat voor auto je kiest hangt uiteindelijk denk ik toch af van je eigen smaak en je budget (zowel aanschaf als maandelijkse). Al zou ik gewoon met iets simpels en/of ouds beginnen. Is het ook geen ramp als hij kapot gaat of wat oppervlakkige schade krijgt, minder kosten en je kan alvast beginnen met het opbouwen van schadevrije jaren
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 17:24
PV
PV is offline
Ik had drie weken nadat ik geslaagd was mijn auto gekocht, een Lancia Delta. Het kost inderdaad wel behoorlijk wat, maar je krijgt er ook veel voor terug je bent niet meer elke keer afhankelijk van het openbaar vervoer, je kunt veel meer meenemen en zo.

Ik heb in eerste instantie op internet gezocht; ik had bepaalde eisen (qua prijs, airco/airbag, km-stand enz) en de auto's die daaraan voldeden ben ik samen met mijn ouders gaan bekijken, en uiteindelijk werd het de Lancia.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 17:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, ongeveer een jaar na het halen van mijn rijbewijs in het geheel niet gereden. Ik kon me geen auto veroorloven, en destijds was de auto die we hadden een leasebak die slechts verzekerd was als mijn vader of moeder er in reed. Toch ietjes te riskant. Tegenwoordig rij ik af en toe met de 2e auto, een Renault Clio, als het OV weer eens staakt of platligt, of als ik tentamens heb en me geen vertragingen van uren kan veroorloven. Scheelt enorm.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 18:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb drie jaar terug m'n rijbewijs gehaald, maar heb toen geen auto gekocht. Ik kon het wel betalen, maar had hem niet nodig. Ik kreeg net daarna m'n OV jaarkaart en fietste altijd overal naar toe. En moest ik toch echt heel ver zijn (wat zelden voor kwam) dan mocht ik de auto van m'n vader wel lenen. Ik reed alleen geregeld ritjes om lekker te oefenen.

Nu, 3 jaar later, heeft m'n moeder een auto gekocht en die delen we. Ik heb de auto inmiddels nodig voor m'n werk, dus ik rij er minimaal 3 keer per week in. Maar daarnaast pak ik hem nu ook geregeld voor flauwekulritjes die ik anders ook wel met de fiets of trein had gered. Dus eigenlijk heb ik hem nog steeds niet nodig. Als m'n moeder er geen had gekocht had ik hem dus ook niet gekocht hoor. Ik was dan wel een baantje armer geweest alleen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 18:42
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
voorlopig kan ik het waarschijnlijk niet betalen en/of heb ik het niet nodig.. toch.. als ik er nu een zou kopen waarschijnlijk een mitsubishi galant uit 1994 of een volvo 440..
__________________
"Ňf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 19:14
*~Angel~*
Avatar van *~Angel~*
*~Angel~* is offline
Vorige week trouwens mijn rijbewijs gehaald en al lange tijd wezen zoeken naar een leuk wagentje.

Ik heb gekozen voor de Toyota Aygo ikzelf vind het een leuk karretje om mee te beginnen en het rijd errug zuinig (1 op 18/20)

Mocht er ff in rijden en moet zeggen; het rijd super lekker!! Zat al gelijk helemaal op me gemak enzo (beter als in de wagen van me pa)

Ik zat wel te twijfelen tussen een 2de hands of nieuw, maar een " goede" 2dehands wagentje kost ook al zo gauw rond de 10.000. Je weet ook niet zo goed wat er allemaal mee gebeurt is en wat er later aan gaat mankeren. (uiteraard hoeft dit niet zo te zijn)

En buiten dat hoor ik goede verhalen over de toyota. Kan haast niet wachten tot ik hem heb
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 19:32
Verwijderd
Dat is volledig afhankelijk van je eisen. Mijn auto kostte echt geen €10.000,- (kijk maar rond op Marktplaats, je komt ze nu tegen voor rond de €750,-) en er mankeert niets aan.
Akkoord, je hebt vrij weinig luxe en als je dat wilt dan zul je inderdaad meer uit moeten geven. Stellen dat een "goede 2e hands" al snel €10.000,- kost is echter wel heel erg overdreven.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 19:47
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Mee eens Sowieso zijn er maar heel weinig jongeren bevoorrecht om, op de één of andere manier, direct na het halen van hun rijbewijs een nieuwe auto te kopen. Overigens heb ik het idee dat ouders ook een groot aandeel in de aanschaf van een nieuwe (tweedehands, maar zeker helemaal nieuw) auto hebben

Mijn wagentje kostte €1250,- wat een hele schappelijke prijs was. Helaas bleek daar nog wel veel aan te mankeren, maar dat is nu gerepareerd omdat ik voor dat geld niet een nieuw betrouwbaar tweedehands wagentje kon kopen. Het meest luxe wat ik heb is een lichtzoemer, maar ik mis verder eigenlijk ook niets. Geen centrale deurvergrendeling (maar wel weer vier duren) dus instappen met meerdere personen duurt een seconde langer, geen stuurbekrachteging maar hij weegt toch niets en ik heb er zelf maar een fatsoenlijke radio ingezet. Airco is wel fijn in een auto als het enorm heet is, maar arko of blower volstaat 95 procent van de tijd ook wel. Voor lange afstanden mag ik onze diesel pakken, en als het enorm heet is ook of anders de Ka van mijn moeder. Hangt dus inderdaad volledig van je eisen af

Overigens vind ik de Aygo wel een geinig wagentje, leuker dan zijn klonen (die overigens een vrij irritante toerenteller hebben).
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 19:54
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
Citaat:
KIET-2 schreef op 20-05-2007 @ 20:47 :
Overigens vind ik de Aygo wel een geinig wagentje, leuker dan zijn klonen (die overigens een vrij irritante toerenteller hebben).
klonen.. waar duid jij op?
__________________
"Ňf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 20:01
*~Angel~*
Avatar van *~Angel~*
*~Angel~* is offline
Citaat:
Dittrich schreef op 20-05-2007 @ 20:32 :
Dat is volledig afhankelijk van je eisen. Mijn auto kostte echt geen €10.000,- (kijk maar rond op Marktplaats, je komt ze nu tegen voor rond de €750,-) en er mankeert niets aan.
Akkoord, je hebt vrij weinig luxe en als je dat wilt dan zul je inderdaad meer uit moeten geven. Stellen dat een "goede 2e hands" al snel €10.000,- kost is echter wel heel erg overdreven.
Ik schreef er ook bij "dit hoeft uiteraard niet zo te zijn". Het gaat mij meer om.. ja.. hoe leg je dat uit.. met een nieuwe auto weet je zeker dat er niets mankeert met 2de hands moet je toch maar afwachten.

Uiteraard kunnen 2dehands auto's stukken goedkoper zijn, maar mocht je het geld hebben is een nieuwe toch ook wel leuk.

Hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoel
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 20:36
Tińo
Avatar van Tińo
Tińo is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 20-05-2007 @ 20:54 :
klonen.. waar duid jij op?
wat denk je zelf?
citroen C1
peugeot 107
etc etc


ik heb altijd redelijk veel gewerkt en zodoende altijd auto kunnen rijden.Een eigen welteverstaan, begonnen met een toyota corolla en nu ruim 3jaar later een mazda mx3 coupe.

Ik werk wel redelijk veel,maar daardoor kan ik me wel een auto permiteren.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 21:10
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
*~Angel~* schreef op 20-05-2007 @ 21:01 :
Ik schreef er ook bij "dit hoeft uiteraard niet zo te zijn". Het gaat mij meer om.. ja.. hoe leg je dat uit.. met een nieuwe auto weet je zeker dat er niets mankeert met 2de hands moet je toch maar afwachten.

Uiteraard kunnen 2dehands auto's stukken goedkoper zijn, maar mocht je het geld hebben is een nieuwe toch ook wel leuk.

Hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoel
Al had ik het geld, dan zou ik geen nieuwe auto kopen
Ik zou liever kijken voor een leuke 2dehands van zo'n 3000/3500 dan een nieuwe auto kopen
Nieuwe auto's hebben sowieso veel meer afschrijving dan een 2dehands, zijn veel diefstal/vandalisme gevoeliger en ik vind een auto gewoon geen 10/15 duizend eu. waard, hoe handig een auto ook is
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 21:16
Verwijderd
Citaat:
*~Angel~* schreef op 20-05-2007 @ 21:01 :
Ik schreef er ook bij "dit hoeft uiteraard niet zo te zijn". Het gaat mij meer om.. ja.. hoe leg je dat uit.. met een nieuwe auto weet je zeker dat er niets mankeert met 2de hands moet je toch maar afwachten.

Uiteraard kunnen 2dehands auto's stukken goedkoper zijn, maar mocht je het geld hebben is een nieuwe toch ook wel leuk.

Hopelijk begrijp je een beetje wat ik bedoel
Dat gaf mij iig niet de door jou bedoelde indruk, ik dacht meer dat je bedoelde dat ook een nieuwe auto problemen kan hebben. Ik begrijp wel wat je bedoelt trouwens.

Wat betreft het nieuw kopen van auto's... Tja, persoonlijk vind ik dat gewoon echt zonde van het geld. De afschrijving op een nieuwe auto is, over het algemeen bekeken, te hoog, zeker ivm een 2e hands auto. De enige auto die ik - wanneer ik de loterij win - nieuw zal kopen is de BMW M5
Wanneer je zeker wilt zijn dat een 2e hands auto ook zo fatsoenlijk is behandeld als de verkoper altijd claimt, neem het ding mee naar een onafhankelijke (ANWB) garage voor een controle (kost wel wat geld), zoek op internet (zijn genoeg fora van merken waarop enthousiastelingen zitten die je allerhande tips kunnen geven waar je op moet letten voor auto x), neem iemand mee die er verstand van heeft en maak een proefrit die langer duurt dan het einde van de straat.
Het hoeft zeker niet riskanter te zijn om een gebruikte auto te kopen dan een nieuwe auto. Ook een nieuwe auto kan kapot gaan en op 2e hands auto's zit ook vaak wel enige maanden BOVAG garantie (bij een particulier gekochte auto geldt dit uiteraard niet). Gewoon een kwestie van je huiswerk goed doen en niet meteen de eerste de beste auto kopen.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2007, 21:55
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 20-05-2007 @ 20:54 :
klonen.. waar duid jij op?
Wat Tińo zei

Als ik het geld had dan zou ik overigens wel een nieuwe auto kopen, maar dan is het nog steeds gewoon wat je voorkeuren zijn en wat je er in wilt hebben. Als je in dezelfde prijsklasse en het gewicht gaat kijken dan kom je toch uit op dezelfde maandlasten. Bij de verzekering wordt immers vooral naar de nieuwwaarde gekeken, al zou je een nieuwe auto denk ik beter All-risk kunnen verzekeren. Aan een nieuwe auto zal minder snel wat mankeren, en als er wat is heb je garantie. Ik ben een beetje een pechvogel als het op vervoersmiddelen of dure dingen aankomt, dus dat zou ik wel een geruststellende gedachte vinden. Mijn moeder heeft in 2005 een nieuwe Ka gekocht, en twee weken geleden ingeruild voor weer een nieuwe. Enige onderhoudskosten waren 50 euro voor een kleine beurt. Aan de andere kant, ik ben wel beginnend bestuurder. Als ik nou een paaltje zou raken is dat heel jammer, maar lang geen ramp omdat de auto toch al ruim 13 jaar oud is. En ik ben soms best onhandig, dus tja Houd ik het voorlopig toch maar even bij m'n bolhoedje
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 20-05-2007 om 21:57.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-05-2007, 07:45
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Tińo schreef op 20-05-2007 @ 21:36 :
wat denk je zelf?
citroen C1
peugeot 107
etc etc
heel leuk.. maar daar is de aygo juist een kloon van.. die modellen zijn iig eerder geintroduceerd.. niet dat het veel uitmaakt
__________________
"Ňf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 09:46
Verwijderd
Citaat:
shoebuddy schreef op 21-05-2007 @ 08:45 :
heel leuk.. maar daar is de aygo juist een kloon van.. die modellen zijn iig eerder geintroduceerd.. niet dat het veel uitmaakt
Introductie maakt niet zo veel uit, het gaat erom dat de modellen gezamenlijk zijn ontwikkeld en dus ook heel veel techniek delen.
Het zijn gewoon zustermodellen eigenlijk. Zelf vind ik trouwens de Aygo ook wel mooier dan de 107/C1.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 16:57
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Dittrich schreef op 21-05-2007 @ 10:46 :
Introductie maakt niet zo veel uit, het gaat erom dat de modellen gezamenlijk zijn ontwikkeld en dus ook heel veel techniek delen.
Het zijn gewoon zustermodellen eigenlijk. Zelf vind ik trouwens de Aygo ook wel mooier dan de 107/C1.
ze lijken idd ook wel erg veel op elkaar.. mijn voorkeur gaat toch uit naar de psa versie.. maar niet om het interieur
__________________
"Ňf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 17:13
Sandersss
Sandersss is offline
Ik zou best een auto kunnen betalen, als ik morgen mijn rijbewijs haal. Maar een auto heb ik niet echt nodig. Het is wel leuk natuurlijk, maar ik kan ook wel in de wagen van mn moeder rijden.

Als ik na de zomervakantie nog kan werken dan schaf ik er misschien wel 1 aan. Een Alfa 145 of een jeepje oid.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2007, 18:06
Tom
Avatar van Tom
Tom is offline
Verschilt natuurlijk van persoon tot persoon.
Uiteraard is een auto erg handig, maar als je student bent, een OV hebt en je niet veel hoeft te reizen dan is het al snel zonde van het geld.

Ik mocht een auto v/d zaak uitzoeken, had daar dus geluk mee. Een tijdje later een prive auto ernaast gekocht.

Enige wat ik wel kan aanraden is om toch regelmatig auto te rijden, bijvoorbeeld in die van je ouders.
__________________
:)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 10:33
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
als je een rijbewijs hebt en niet gaat rijden ben je een dodelijk gevaar op de weg. je mist de routine. als je niet gaat rijden, haal dan je rijbewijs gewoon een andere keer.

een enkele keer tref ik mensen die ineens met een busje vol op vakantie gaan ofzo en bv al 2 jaar niet gereden hebben .... levensgevaarlijk.

zelf kocht ik na 3 maanden rijbewijs een grote ouwe jap met veel kilometers, een heerlijk comfortabele auto.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 11:09
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 21-05-2007 @ 17:57 :
ze lijken idd ook wel erg veel op elkaar.. mijn voorkeur gaat toch uit naar de psa versie.. maar niet om het interieur
Om wat dan wel..toch niet vanwege de betrouwbaarheid hoop ik?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-05-2007, 17:09
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
Citaat:
Pierreke schreef op 22-05-2007 @ 12:09 :
Om wat dan wel..toch niet vanwege de betrouwbaarheid hoop ik?
tuurlijk niet een franse auto boven een japanner verkiezen om betrouwbaarheid is waanzin ik vind het ontwerp van de buitenkant mooier..
__________________
"Ňf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 18:51
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Ik kreeg een paar maanden na het halen van mn rijbewijs mn eerste auto, een Daihatsu Charade. Super autootje, alleen na een half jaartje helemaal versleten. Er zat flink wat onderhoud aan te komen en dus een andere Charade gekocht, na een jaartje was ook die op (koppakking lek).

Toen een Ascona A gekocht, maar die zoop echt benzine, dat was niet meer normaal, ongeveer 1 op 5. Verder een fijne auto, automaat en het heeft wel wat, zo'n oudje.

Dus gauw omgeruild voor mijn C Kadettje. Daar rijdt ik belastingvrij mee op LPG, ongeveer 1 op 9. Heerlijke auto, maar echt alle luxe ontbreekt. Geen airco, zelfs geen Arko (want als je de achterste ramen open doet dan mieteren ze eruit), geen stuurbekrachtiging (maar die ben ik ook eigenlijk niet nodig, deze auto stuurt heel licht), mijn handrem werkt niet, ik had nog trommelremmen (inmiddels schijven voor en achter), geen werkende achterruitverwarming, en af en toe lekt er wel eens wat en het tocht in de auto, in de winter moet ik vooral aan de binnenkant krabben hahaha.
Maar hij start altijd, en ik rijdt super goedkoop.


Edit: plaatje bij het praatje:

__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.

Laatst gewijzigd op 22-05-2007 om 19:41.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 19:56
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
Citaat:
drukknoopje schreef op 22-05-2007 @ 19:51 :
*knip*
prachtig.. hoe staat het alleen met roestvorming.. da's mijn grootste zorgzou ik een klassieker kopen
__________________
"Ňf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 20:32
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 22-05-2007 @ 20:56 :
prachtig.. hoe staat het alleen met roestvorming.. da's mijn grootste zorg zou ik een klassieker kopen

Tja, roestvrij is ie niet, dat kun je ook niet verwachten na 32 jaar. Maar het valt mee. En verder een beetje stukjes lassen enzo.
En ja, dat is wel iets om op te letten als je een oldtimer koopt.

Je moet wel realistisch blijven, hij is oud en perfect wordt ie nooit. Maar hij is goed rijdbaar en ik vind em wel .
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 21:27
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
Citaat:
drukknoopje schreef op 22-05-2007 @ 21:32 :
Tja, roestvrij is ie niet, dat kun je ook niet verwachten na 32 jaar. Maar het valt mee. En verder een beetje stukjes lassen enzo.
En ja, dat is wel iets om op te letten als je een oldtimer koopt.

Je moet wel realistisch blijven, hij is oud en perfect wordt ie nooit. Maar hij is goed rijdbaar en ik vind em wel .
dat zeker.. voordat ik ooit een klassieker koop dus een lascursus volgen
__________________
"Ňf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 22-05-2007, 22:05
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
shoebuddy schreef op 22-05-2007 @ 22:27 :
dat zeker.. voordat ik ooit een klassieker koop dus een lascursus volgen
Haha ja zoiets...
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 10:05
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
drukknoopje schreef op 22-05-2007 @ 19:51 :
Dus gauw omgeruild voor mijn C Kadettje. Daar rijdt ik belastingvrij mee op LPG, ongeveer 1 op 9. Heerlijke auto, maar echt alle luxe ontbreekt. Geen airco, zelfs geen Arko (want als je de achterste ramen open doet dan mieteren ze eruit), geen stuurbekrachtiging (maar die ben ik ook eigenlijk niet nodig, deze auto stuurt heel licht), mijn handrem werkt niet, ik had nog trommelremmen (inmiddels schijven voor en achter), geen werkende achterruitverwarming, en af en toe lekt er wel eens wat en het tocht in de auto, in de winter moet ik vooral aan de binnenkant krabben hahaha.
Maar hij start altijd, en ik rijdt super goedkoop.
Als je raam eruit valt is-ie toch ook open?
Stuurbekrachtiging heb je op kleine/lichte auto's bijna nooit nodig, hooguit met inparkeren kan het handig zijn. Is mijn ervaring althans. Is het niet werken van je handrem geen probleem met APK, of gelden daar andere regels voor bij oldtimers? Er staat mij daar wel vaag iets van bij.
O, en geen achterruitverwarming is een bekend probleem (al zit het er bij mij wel van oorsprong in). De contactpunten van de achterruitverwarming zijn bij mij dan afgebroken en dat kan je eigenlijk niet meer teruglijmen/solderen. Hoe doe jij dat dan als je achterruit helemaal beslagen is?
Ook binnen moeten krabben komt ook nog wel eens voor bij mij in de winter.

Verder een ontzettend leuk autootje, hoor
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 11:58
Verwijderd
Ik ken het probleem van het binnen moeten krabben ook wel ja. Ook de achterruitverwarming...tja.. het doet het nog wel maar het houdt niet over. Ik zet gewoon de verwarming op z'n hoogst na het krabben. Binnen 5 minuten smelt je de auto uit maar de ramen zijn niet meer beslagen
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 12:58
StormBreaker2
Avatar van StormBreaker2
StormBreaker2 is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 20-05-2007 @ 17:08 :
Ik denk dat de meeste mensen die net hun rijbewijs hebben zich nog geen auto kunnen veroorloven.

Ik kan het zelf ook niet betalen, maar als dat wel het geval was geweest zou ik denk ik wel een auto kopen. Een kleine en lichte, die niet teveel brandstof slurpt. LPG schijnt het beste te zijn voor het milieu, dus dat zou ik in ieder geval overwegen. Het kan ook wel rendabel zijn aangezien ik redelijk ver van mijn vriend en ouders woon en ook niet in dezelfde stad woon als waar ik studeer.
De Mitsubishi Colt uit '96 vind ik erg mooi.

Trouwens, voor je rijvaardigheid is het ook goed om regelmatig te rijden, dus dat is wel een pré.
Dan kan je in ieder geval niet naar een aantal landen want daar verkoopt men geen LPG meer aan toeristen.
__________________
http://www.linkpiramide.nl/?22260 kijk hier maar eens op!
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 14:44
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
KIET-2 schreef op 23-05-2007 @ 11:05 :
Als je raam eruit valt is-ie toch ook open?
Stuurbekrachtiging heb je op kleine/lichte auto's bijna nooit nodig, hooguit met inparkeren kan het handig zijn. Is mijn ervaring althans. Is het niet werken van je handrem geen probleem met APK, of gelden daar andere regels voor bij oldtimers? Er staat mij daar wel vaag iets van bij.
O, en geen achterruitverwarming is een bekend probleem (al zit het er bij mij wel van oorsprong in). De contactpunten van de achterruitverwarming zijn bij mij dan afgebroken en dat kan je eigenlijk niet meer teruglijmen/solderen. Hoe doe jij dat dan als je achterruit helemaal beslagen is?
Ook binnen moeten krabben komt ook nog wel eens voor bij mij in de winter.

Verder een ontzettend leuk autootje, hoor
Ja officieel zit hier ook wel verwarming in de achterruit maar die doet het gewoon niet meer, gewoon de normale verwarming op het hoogste wat Dittrich zegt en eventueel met een trekkertje erover heen.
En de handrem doet het wel, opzich, maar dat is maar een heeeeel klein beetje dus als ie op een bultje staat dan helpt het al niet meer en daar is een handrem eigenlijk wel voor maar ja. Geen idee of dat een probleem is bij de APK, dat is een probleem voor dan hahaha.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 18:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
drukknoopje schreef op 23-05-2007 @ 15:44 :
En de handrem doet het wel, opzich, maar dat is maar een heeeeel klein beetje dus als ie op een bultje staat dan helpt het al niet meer en daar is een handrem eigenlijk wel voor maar ja. Geen idee of dat een probleem is bij de APK, dat is een probleem voor dan hahaha.
Beetje onverantwoord. Wel kun je dan de banden naar het trottoir richten zodat het daar op rolt en het ding in de versnelling laten staan als extra blokkering.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-05-2007, 18:25
Suey
Suey is offline
Ik ga als het goed is binnenkort mijn rijbewijs halen. Dan zou ik graag een auto kopen, dan ben ik niet meer zo afhankelijk van anderen of het openbaar vervoer. Maar ik zal het voorlopig nog niet kunnen betalen dus hoop ik dat ik de auto van mijn moeder mag gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 18:26
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
4 maand voordat ik mijn rijbewijs had gehaald, stond de auto al voor de deur. Ik had nl een spoedcursus willen volgen, door drukte bij de rijschool werden mijn 32 lessen echter over ruim (!!) 7 maanden verspreid.. Goed, in verband met mijn opleiding die ik duaal volg en de slechte OV verbinding tussen huis en werk, ben ik gaan lessen en heb ik een auto gekocht. De auto heb ik eerst op naam van mijn moeder laten zetten, zonder rijbewijs kun je immers geen auto op je naam zetten.
Ik heb een Opel Astra sedan uit 1994... Extreem burgerlijke auto en hij staat regelmatig bij de garage (nieuwe uitlaat, nieuwe koppakking, nieuwe accu, bougies, bobine, 4 nieuwe banden, luchtfilter, etc etc). Achteraf vind ik de kosten ontzettend tegenvallen.. De auto zelf kostte 2000 euro (en had 79.000 km op de teller).. De reparatiekosten bedragen eenzelfde bedrag. Iedereen waarschuwde me wel voor de onvoorziene kosten, desondanks valt het me tegen

De auto van mijn ouders mocht/ mag ik niet lenen, dat stond bij voorbaat vast. Ze hebben een audi a4 die nogal nieuw is en waar ze me niet in vertrouwen...

Enfin, goed voor mijn rijervaring is het zeker, ik heb tot nu toe in 1.5 jaar ruim 30.000 km gereden (met een benzine auto.....)
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 00:05
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
drukknoopje schreef op 23-05-2007 @ 15:44 :
Ja officieel zit hier ook wel verwarming in de achterruit maar die doet het gewoon niet meer, gewoon de normale verwarming op het hoogste wat Dittrich zegt en eventueel met een trekkertje erover heen.
Dat doe ik ook wel eens, al heb ik het zelden nodig gehad tot nu toe. Of ik verwarm hem even voor als ik tijd/zin heb, of ik rijd even op alleen de buitenspiegels (mits ik niet achteruit hoef) Ik heb er ook een klein blowertje ingezet (20 euro), maar dat ding beslaat (qua oppervlak) lang niet het hele raam. Ik zal straks bij de APK/beurt even vragen of ze nog eens een poging willen doen, de lijm heb ik zelf al.

Coopergirl, ik ken het probleem. Ik had mijn auto dus voor 1250 euro gekocht, en drie maanden later stond ik bij de garage. Een hele reeks aan verborgen of net ontstane gebreken; hele reeks aan lagers moesten vervangen worden, koppeling, radiateur, een remklauw en nog wat beurt-achtige zaken. Zou eerst 900 euro worden, daarom stemde ik maar toe, maar toen hij klaar zou zijn bleek het probleem nog dieper te zitten en kon de hele motor weer open/uitelkaar gehaald worden. Totale kosten waren 1400 euro. Begin maart kreeg ik pech en moest de ANWB erbij. Bleek het later 'maar' het spruitstuk te zijn, maar moest wel vervangen worden; in totaal weer 400 euro. En zelf heb ik er nog wat kleine dingetjes aan gedaan en nieuwe radio en boxen erin gezet - want hij maakt wel veel lawaai op de snelweg In totaal is er al iets van 2100 euro ingegaan, iets meer dan mijn bedoeling was.

Maar... volgens de mensen van de werkplaats zou hij nu zo ongeveer tot aan het einde van dagen mee moeten gaan na al dat werk
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 11:13
kalinho
Avatar van kalinho
kalinho is offline
Ik heb wel gelijk een auto gekocht. Dat kwam omdat mn werk mn rijbewijs betaalde, en ik dus het doro mn rijbewijs gespaarde geld kon uitgeven aan een auto. + het feit dat ik een auto nodig had voro mn werk, en ik niet afhankelijk wilde zijn van mn ouders.

Tis een Peugeot 205 (1998) geworden, en ik ben der best blij mee. Verzekering is nog vrij duur in mijn categorie, wegenbelasting valt mee, en ook zuiptie niet al te veel. Ik rijd er zelf 500-600 km per week bijna mee dus tanken doe ik genoeg
__________________
Das ook lef....om een heel volk uit te moorden; en daarna plastic speelgoedpoppetjes van te maken....Hebben ze in Duitsland toch nooit echt aangedurfd
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 20-05-2007 @ 17:08 :
Ik denk dat de meeste mensen die net hun rijbewijs hebben zich nog geen auto kunnen veroorloven.

Ik kan het zelf ook niet betalen, maar als dat wel het geval was geweest zou ik denk ik wel een auto kopen. Een kleine en lichte, die niet teveel brandstof slurpt. LPG schijnt het beste te zijn voor het milieu, dus dat zou ik in ieder geval overwegen. Het kan ook wel rendabel zijn aangezien ik redelijk ver van mijn vriend en ouders woon en ook niet in dezelfde stad woon als waar ik studeer.
De Mitsubishi Colt uit '96 vind ik erg mooi.

Trouwens, voor je rijvaardigheid is het ook goed om regelmatig te rijden, dus dat is wel een pré.
''Ik denk dat de meeste mensen die net hun rijbewijs hebben zich nog geen auto kunnen veroorloven. ''

Kruimel? Hoezo?
Had mijn rijbewijs in 1x gehaad, en kocht meteen een VW Cabrio, type 4, 1.8.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 18:01
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
RolfZ schreef op 24-05-2007 @ 18:32 :
''Ik denk dat de meeste mensen die net hun rijbewijs hebben zich nog geen auto kunnen veroorloven. ''

Kruimel? Hoezo?
Had mijn rijbewijs in 1x gehaad, en kocht meteen een VW Cabrio, type 4, 1.8.
Mijn bewondering is oneindig.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 18:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
RolfZ schreef op 24-05-2007 @ 18:32 :
Had mijn rijbewijs in 1x gehaad, en kocht meteen een VW Cabrio, type 4, 1.8.
Nou, bak een taart en vier het.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 19:45
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
RolfZ schreef op 24-05-2007 @ 18:32 :
''Ik denk dat de meeste mensen die net hun rijbewijs hebben zich nog geen auto kunnen veroorloven. ''

Kruimel? Hoezo?
Had mijn rijbewijs in 1x gehaad, en kocht meteen een VW Cabrio, type 4, 1.8.
En jouw positie is representatief voor heel Nederland?

Ja, ik vind dat er in dit topic best veel mensen reageren die meteen een auto hebben gekocht na het behalen van hun rijbewijs. Een in mijn ogen belangrijke mede-oorzaak daarvan is dat veel bezoekers van het verkeer&vervoer subforum geďntresseerd zijn in auto's. De reacties hier zullen niet representatief zijn voor heel Nederland en zelfs niet voor het hele S.com forum.

Ikzelf heb ook meteen een auto gekocht toen ik m'n rijbewijs had gehaald. Mijn eerste Mini was uit 1984, een jaartje ouder dan ikzelf. Helaas ging er onder een mooie laklaag een hoop ellende schuil (roest/plamuur). Techinsch was wel alles ok. Toen ben ik eens gaan rondvragen en gaan rekenen. Conclusie: Een andere, veel nieuwere Mini kopen met meer luxe en minder roest was financieel gezien de beste optie. Na anderhalf jaar in mijn eerste auto rondgetuft te hebben, heb ik mijn 2e Mini gekocht. Een bijna full-options (lederpakket, houtpakket, elec. schuifdak, metallic lak, alleen geen sport pakket aan de buitenkant) uit 1998. Nog een paar weekjes en daar rijd ik al weer 2 jaar in rond.
Ondanks grote waarschuwingen van velen voor hoge onderhoudskosten, valt mij dat tot nu toe allemaal heel erg mee. Met ong. 10.000 km/jaar besteed ik aan onderhoudskosten ongeveer evenveel als mijn moeder kwijt is voor haar Twingo (evenveel km's). Verzekering en wegenbelasting zijn ook niet duur.
Enige nadeel: ook deze vertoont al weer roestvorming. Dat moet aangepakt worden.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 19:56
Verwijderd
Ik heb nu mijn 5e auto. Mijn eerste auto kocht ik 1 dag nadat ik mijn rijbewijs had. Volgende week vrijdag krijg ik een nieuwe lease-auto.

Ik rij gemiddeld 80.000 km per jaar.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 20:58
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Ivo schreef op 24-05-2007 @ 20:45 :
Ja, ik vind dat er in dit topic best veel mensen reageren die meteen een auto hebben gekocht na het behalen van hun rijbewijs. Een in mijn ogen belangrijke mede-oorzaak daarvan is dat veel bezoekers van het verkeer&vervoer subforum geďntresseerd zijn in auto's. De reacties hier zullen niet representatief zijn voor heel Nederland en zelfs niet voor het hele S.com forum.
Daar heb je denk ik gelijk in. Wat ik trouwens ook merk is dat mensen in het noorden (Friesland) op veel jongere leeftijd een auto hebben dan in de Randstad, waar ik ben opgegroeid. Mijn vriend komt uit Friesland, en uit de hele familie inclusief aangetrouwd en stief en schoon en nog niet getrouwd ben ik één van de twee mensen zonder auto.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 21:06
drukknoopje
Avatar van drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-05-2007 @ 19:16 :
Beetje onverantwoord. Wel kun je dan de banden naar het trottoir richten zodat het daar op rolt en het ding in de versnelling laten staan als extra blokkering.
Ach, als je 'm in de versnelling zet gaat ie nergens heen, hoor. Ik gebruik een handrem toch al zelden tot nooit, soms expres omdat ie anders toch maar vast gaat zitten. En hier zijn toch weinig bulten, dus ik red me prima zo.
__________________
Er zal altijd van jullie gehouden worden, en gek genoeg heb ik daarvoor geen toverstaf nodig, al is het de meest mysterieuze magie die er bestaat.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 21:09
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 24-05-2007 @ 21:58 :
Daar heb je denk ik gelijk in. Wat ik trouwens ook merk is dat mensen in het noorden (Friesland) op veel jongere leeftijd een auto hebben dan in de Randstad, waar ik ben opgegroeid. Mijn vriend komt uit Friesland, en uit de hele familie inclusief aangetrouwd en stief en schoon en nog niet getrouwd ben ik één van de twee mensen zonder auto.
Offtopic: ....Ik heb een jaartje op het platteland gewoond, wat mij daar opviel is dat iedereen al min of meer kon rijden alvorens ze hadden gelest.. Op landweggetjes met vader of broer oefenen met rijden was heel normaal... En op 18 jarige leeftijd konden ze het allemaal veroorloven het rijbewijs te halen..
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 21:13
Bonga
Avatar van Bonga
Bonga is offline
Citaat:
drukknoopje schreef op 24-05-2007 @ 22:06 :
Ach, als je 'm in de versnelling zet gaat ie nergens heen, hoor. Ik gebruik een handrem toch al zelden tot nooit, soms expres omdat ie anders toch maar vast gaat zitten. En hier zijn toch weinig bulten, dus ik red me prima zo.
handrem is wel handig bij het wegrijden op een helling..
__________________
"Ňf het is zijn broer Bonga, de dappere buffeljager..."
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 21:35
mar87
mar87 is offline
Bijna een jaar nadat ik m'n rijbewijs gehaald heb, heb ik een auto gekocht. Ik was een auto nodig voor m'n werk. Het werk was met het openbaar vervoer zeer slecht bereikbaar dus ik moest wel wat.

Ik wou gewoon een klein, goedkoop autootje omdat ik nog niet echt het geld had voor een dure auto ofzo.
Ik heb een autootje voor € 1.750 gekocht (Peugeot 106 - 1994). Ik rij nu 1,5 jaar met dat autootje en heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Sinds ik zelf een auto heb ben ik veel meer en beter gaan rijden. Het was voor mij erg goed voor het opdoen van rijervaring.
Voor ik m'n eigen auto had reed ik wel eens in de auto van m'n ouders.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Plannen voor 2011?
Missy
55 30-12-2010 11:53
Verkeer & Vervoer Rijles- en rijbewijstopic #13
TopDrop
500 28-02-2008 11:17
Verkeer & Vervoer CBR wil herhalingstoets voor jongeren
coopergirl
115 21-01-2006 21:53
Werk, Geld & Recht gratis auto
sanderrr
13 07-12-2003 13:29
Werk, Geld & Recht Scooter Or NoScooter
Rhaa.N'eeH
71 15-07-2003 20:02
Algemene schoolzaken Kappen met school, en dan...
Creep
7 01-03-2002 07:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:46.