Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-10-2008, 22:34
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
You should... let it burn..
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Advertentie
Oud 09-10-2008, 06:24
Verwijderd
Soms zou je willen dat topics bij 400 al dichtgingen
Oud 09-10-2008, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Er is daarom een voortdurende stroom rente vanuit de maatschappij, naar "de top". Dit tekort moet de maatschappij steeds aanvullen door zich dieper in de schulden te steken. Het systeem zal ertoe leiden dat "de top" uiteindelijk de overhand krijgt over de maatschappij, in termen van macht.
Oh hai, deja-vu.
Oud 09-10-2008, 16:17
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
misschien komt dit omdat ik niet helemaal 100 ben maar is de top niet juist de top omdat ze nu al de macht hebben over de massa.

(even nog buiten het verhaal dat 'top' geen absolute term is)
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 08-04-2009, 10:19
michak
michak is offline
Citaat:
misschien komt dit omdat ik niet helemaal 100 ben maar is de top niet juist de top omdat ze nu al de macht hebben over de massa.

(even nog buiten het verhaal dat 'top' geen absolute term is)
Daarop zou ik willen zeggen: ik denk dat er gradaties zijn van macht. De politie heeft in een politiestaat meer macht over de burgers dan in een democratie. De top krijgt op dit moment zijn zin, maar kan dat niet afdwingen. Dat willen ze graag anders, vandaar de wens een politiestaat te stichten: voor hun veiligheid.

Over geld scheppen ben ik anders gaan denken. Het is niet mogelijk om achteraf te gaan bepalen welke euro's "echt" zijn en welke "geschapen door de banken". Toch is het vreemd dat wij valsemunterij verfoeien (het vergroten van de geldhoeveelheid zonder tegenprestatie) en tegelijktijd wettelijk geregeld hebben dat particuliere instellingen geld mogen scheppen.

Natuurlijk, banken verzorgen wel degelijk een prestatie in de maatschappij: kredietverlening (kredietwaardigheidsonderzoek) en betalingsverkeer zijn nuttige economische diensten. Het gekke is alleen dat het een monopolie markt is. In een vrije markt zal de concurrentie in winstgevende sectoren toenemen, totdat er slechts marginale winsten behaald worden.

In de bancaire wereld is dat niet zo. De sector is beschermd: sinds de oprichting van de Triodos bank zijn de eisen voor nieuwe banken erg hoog en je kunt niet zomaar een bank beginnen. Gevolg is dat de banken altijd winst blijven maken.

Als je twee eeuwen terug kijkt zie je dat geld toen gedekt was door goud, en nu door zichzelf. Geld bestaat nu voor 95% uit schuld-gecreerd geld. Dat betekent per definitie dat 95% van jouw geld (persoon A) bestaat uit geld dat persoon B verschuldigd is aan persoon C, die meestal een bank is of iemand in The City of London.

Dat betekent ook dat als wereldwijd door spaarzaam gedrag alle bedrijven, overheden en particulieren hun schulden zouden aflossen, 95% van ons geld weer zou verdwijnen.
Dat kan dus niet.
Dat betekent dat deze planeet niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, en failliet is.

Daarom denk ik dat het systeem niet optimaal is.

Zie:
http://www.youtube.com/watch?v=3t1m4r-IB1U&hl=nl
(2 minuut 13 sec)
__________________
Micha Kuiper at michakuiper punt nl
Oud 08-04-2009, 14:56
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
necro!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 08-04-2009, 16:44
Verwijderd
Bestaat dit topic nog.
Oud 09-04-2009, 14:52
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
als er een hall of fame voor topics zou zijn, zou deze bovenaan staan
__________________
I'm too old for this shit.
Oud 09-04-2009, 15:30
Verwijderd
Citaat:
als er een hall of shame voor topics zou zijn, zou deze bovenaan staan
Oud 09-04-2009, 15:37
michak
michak is offline
Gezien de ontwikkelingen in de twee jaar dat dit topic loopt, denk ik dat er inmiddels veel mensen over geld hebben nagedacht, en ik zou het leuk vinden om wat inhoudelijke reacties te zien.

Ik heb mijn standpunten enigzins moeten herzien: het geld scheppen door banken vind ik niet meer zo oneerlijk als ik eerst dacht.
Misschien dat ook anderen nieuwe inzichten hebben?

Het laten bepalen van zo iets cruciaals als de geldhoeveelheid, en dus de inflatie, en de marktrente, lijkt me niet iets om aan een klein monopolie van superbankiers in The City over te laten, als wij weten wat goed voor ons is.

Fox :
http://www.youtube.com/watch?v=dlHBYQrCnIk
__________________
Micha Kuiper at michakuiper punt nl
Oud 09-04-2009, 15:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gezien de ontwikkelingen in de twee jaar dat dit topic loopt, denk ik dat er inmiddels veel mensen over geld hebben nagedacht, en ik zou het leuk vinden om wat inhoudelijke reacties te zien.
Na je betoog van A tot Z met de grond gelijk gemaakt te hebben zie ik daar niet echt meer openingen toe.

Hoewel ik wel kan praten over geld. Ik heb ondanks dat een fonds waar ik in zit in waarde gehalveerd is, wel leuk geld kunnen verdienen met speculeren op de gekte rond banken en hypotheekverstrekkers. Bijna € 100 in een uur verdient rond het ineenzakken van Fortis.


Kan iemand trouwens een paar scheppen uitdelen? Dan kunnen we dit topic eindelijk begraven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 09-04-2009, 15:52
michak
michak is offline
Citaat:
Hoewel ik wel kan praten over geld. Ik heb ondanks dat een fonds waar ik in zit in waarde gehalveerd is, wel leuk geld kunnen verdienen met speculeren op de gekte rond banken en hypotheekverstrekkers. Bijna € 100 in een uur verdient rond het ineenzakken van Fortis.
Dat deed ik ook toen ik 16 was, maar ik vind het nu niet leuk meer.
Je verdient geen geld, je schuift het van de ene speculant naar de ander.
En de ander is vaak een naief persoon die misleid is door een adviseur, of opties heeft van zijn bedrijf die hij niet eens mag verkopen, dus wat is de lol ervan?

Het geeft me niet meer voldoening dan diefstal zonder gepakt te worden. De wereld wordt er niet beter van. Het is leuker je geld te verdienen met het doen of maken van iets nuttigs, waar mensen plezier van hebben. Ik vind het niet prettig om te parasiteren.
__________________
Micha Kuiper at michakuiper punt nl
Oud 09-04-2009, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Dat deed ik ook toen ik 16 was, maar ik vind het nu niet leuk meer.
Je verdient geen geld, je schuift het van de ene speculant naar de ander.
En de ander is vaak een naief persoon die misleid is door een adviseur, of opties heeft van zijn bedrijf die hij niet eens mag verkopen, dus wat is de lol ervan?

Het geeft me niet meer voldoening dan diefstal zonder gepakt te worden. De wereld wordt er niet beter van. Het is leuker je geld te verdienen met het doen of maken van iets nuttigs, waar mensen plezier van hebben. Ik vind het niet prettig om te parasiteren.
Je hebt een punt, maar met geld verdienen door te investeren is natuurlijk niets mis.
Oud 06-02-2011, 13:34
michak
michak is offline
Als iemand zelf bankbiljetten drukt, vervalst, is dat een misdaad.

Als iemand een hypotheek afsluit, verstrekt de bank geld dat nergens vandaan komt. Vanuit de transactie wordt geld geschapen. Het geeft evenveel inflatie als geldvervalsing, maar het is legaal.

Maar nog nadeliger dan inflatie: het zorgt voor een voortdurende stroom van macht van de burger af naar de Rothschild dynastie toe. En het zorgt dat ons economisch model groei-afhankelijk is. Als we niet elk jaar meer consumeren dan het jaar ervoor, volgen er massale bedrijfssluitingen en faillissementen. En dus plegen we roofbouw op de natuur.

Het is waanzin, het is niet nodig, we kunnen dat anders!
__________________
Micha Kuiper at michakuiper punt nl
Oud 06-02-2011, 14:11
Verwijderd
ah kijk, een zeitgeister.
Oud 06-02-2011, 15:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
En vier jaar later was zijn ban verlopen, en upte hij hetzelfde topic, met dezelfde spam.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 07-02-2011, 07:35
michak
michak is offline
Citaat:
En vier jaar later was zijn ban verlopen, en upte hij hetzelfde topic, met dezelfde spam.
hee leef jij ook nog?
De kredietcrisis is je zeker niet opgevallen, dat past niet in je wereldbeeld om te beseffen dat dit geldtekort en bezuinigen niet voorbij zal gaan...
althans niet tot de derde oorlog.

Ben me overigens niet bewust van een ban, dat zal ook wel wishful thinking van jou zijn.
__________________
Micha Kuiper at michakuiper punt nl
Oud 07-02-2011, 10:25
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik moet echt eens gaan investeren in de aluminiumindustrie, geloof ik...
Oud 07-02-2011, 11:02
ganralph
ganralph is offline
Ik zie geen discussiewaarde in deze up, dus hij gaat dicht.
Nieuwe topics, met een verse stelling o.i.d. zijn natuurlijk welkom.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
T_ID
500 06-09-2007 14:07
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic #80
rare kwast
496 03-01-2007 22:41
Levensbeschouwing & Filosofie evolutie of schepping
Ace*Dusty
286 29-10-2003 08:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.