Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2012, 13:42
Verwijderd
Citaat:
'Basisbeurs weg; leenstelsel ingevoerd'

SAMSOM EN RUTTE HAKKEN KNOPEN DOORANP
De basisbeurs verdwijnt voor alle studenten, en er komt een leenstelsel voor in de plaats. De VVD en PvdA gaan deze maatregel invoeren voor het hoger onderwijs. Dat zeggen bronnen rond de kabinetsonderhandelingen. Vandaag werd ook al bekend dat de langstudeerboete definitief in de prullenbak is gegooid en voor 1 december wordt terugbetaald aan de studenten.

Rutte en Samsom zijn het eens over de ingrijpende maatregel om de basisbeurs om te zetten in een lening. Er is goed gekeken naar de obstakels en discussiepunten bij de invoering van de langstudeerboete, blijkt uit de plannen. Hieronder de plannen voor het leenstelstel.


Bij de langstudeerboete is er lang gediscussieerd of het juridisch überhaupt haalbaar zou zijn. Daarnaast waren veel mensen verontwaardigd over het feit dat de langstudeerboete met terugwerkende kracht werd ingevoerd, en dus ook gold voor studenten die al jaren bezig waren. In de huidige plannen lijken die struikelblokken bij voorbaat al uit de weg te zijn geruimd.

Discussie details
Rutte en Samsom willen nog niks zeggen over de plannen. Maar volgens bronnen rond de kabinetsformatie zijn ze het alleen over enkele details nog niet eens. Bijvoorbeeld over de vraag of de aanvullende beurs voor studenten met minder draagkrachtige ouders blijft bestaan. De HBO-raad vindt dat voor die gevallen iets moet worden geregeld, aangezien zij in het nadeel zijn als er meer geld voor een studie moet worden geleend.

Schulden
Studenten die straks de studiebeurs als lening ontvangen zullen een flinke schuld opbouwen. Voor studenten die op zichzelf wonen loopt de schuld in vier jaar op tot bijna 13.000 euro. Per maand is de basisbeurs voor een uitwonende student nu ?266,23. Dat bedrag keer 48 (4 keer 12 maanden) maakt een schuld van ?12.779,04.

Thuiswonende studenten zullen een schuld van bijna 6.000 euro opbouwen. Per maand is de basisbeurs voor een thuiswoner nu ?95,61

Reacties
De universiteiten, verenigd in de VSNU, zijn positief over het leenstelsel. Volgens hen wordt er blijvend geïnvesteerd in het hoger onderwijs. De universiteiten vinden het ook belangrijk dat er een prikkel blijft voor studenten om niet te lang over hun studie te doen.

De Landelijke Studenten Vakbond zegt "woedend" te zijn "over het sluwe spel van de VVD en PvdA". In een reactie schrijft de LSVb "Wij zijn zeer kwaad over de mooie sier die VVD en PvdA de afgelopen week maakten met het terugdraaien van de langstudeerboete. Intussen hadden de partijen kennelijk ook het sluwe plan klaarliggen om de studenten nog veel harder te pakken."

Ook op Twitter wordt er druk gereageerd op de waarschijnlijke invoering van het leenstelsel.
Wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2012, 13:49
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Een vooruitgang zal ik het niet noemen, maar ik ben blij dat die vreselijke langstudeerboete is afgeschaft die o.a. mensen die van studie hebben gewisseld strafte of mensen aanmoedigt om maar géén master te volgen.

Verder ben ik er niet heel erg voor, maar ik zie ook in dat er nu eenmaal bezuinigd moet worden. Het zat er ook aan te komen omdat bijna iedere partij het in haar regeringsprogramma had staan. Het is wel een sociaal leenstelsel, dus zo lang de voorwaarden zo coulant zijn als nu wordt voorgesteld (lage/geen rente, aflossen naar draagkracht, kwijtschelding als het niet betaald kan worden), moet ik eerlijk zeggen dat ik het geen totaal rampzalig systeem vind. Zoals het er naar uitziet blijft de OV-jaarkaart gewoon een gift en komt er een regeling voor studenten die uit minder draagkrachtige gezinnen komen, dat vind ik eigenlijk prima. Ik vind de OV-jaarkaart eigenlijk nog het belangrijkste, pas als je stopt met studeren kom je tot inzicht hoe enorm waardevol dat kaartje is waar je gratis mee door het land kunt reizen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 14:09
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Ik ben tegen, omdat ik vind dat onderwijs in een ideaalsituatie gratis moet zijn; voor een land dat een kenniseconomie wilt worden is dit natuurlijk al helemaal dom. Sociale mobiliteit zal er sowieso door worden beschadigd. (Natuurlijk besef ik me dat onderwijs volledig gratis om meerdere redenen op dit moment niet haalbaar is)

Wel is het te hopen dat er daadwerkelijk regelgeving komt om de minst verdienende ouders/studenten te ontlasten; ook is het te hopen dat ze rekening houden met het feit dat banken bij het verlenen van een hypotheek hier natuurlijk ook naar gaan kijken.

Verder vind ik rente niet in een "sociaal" leenstelsel passen, neem het verlies op de interest dan als overheid en maak het puur lenen zonder rente als je deze onzin per se door wilt zetten.
In de praktijk houden ze hopelijk de rente dus gelijk of lager dan de inflatie.

Dat de OV jaarkaart gehandhaafd zal worden is wel goed, dat zelf moeten betalen is voor sommige studenten waarschijnlijk duurder dan het collegegeld.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades

Laatst gewijzigd op 10-10-2012 om 15:17.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 15:19
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ertur Colonel Sanders naamzoek, die had ooit een interessant verhaal over die rente
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 15:44
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik ben voor, kenneiseconomie is sowieso overrated en nederland bestaat vooral uit ongemotiveerde tokkies dus dat wordt toch niks vergeleken met legers aziatische studenten die wel gemotiveerd zijn. Dus ja doe maar een leenstelsel, liefst tegen normale rente en liefst per opleiding een andere rente. Kijken wat het beste is voor de maatschappij en niet voor het individu.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 16:02
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Ik vind het de gewoonste zaak van de wereld om te investeren in je toekomst. Als je later een grote hoeveelheid geld wil vangen voor je baan mag je zelf ook wel het eerste steentje bijdragen. Studeren wordt zo wel een duur feestje, je mag echter nog steeds kiezen om niet te studeren.
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 16:02
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Het is natuurlijk wel jammer dat deze regeling noodzakelijk is, maar helaas. Er zal nu eenmaal toch bezuinigd moeten worden, anders wordt de rekening zo doorgeschoven naar mijn generatie. Bovendien gaat het om een sociaal leenstelsel, dus hoef je over die 3000 euro extra lening per jaar, niet zo'n hoge rente te betalen.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 16:04
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Verder ben ik het met Daantjer eens. Het is natuurlijk belachelijk als een overheid investeert in de toekomst van haar burgers, en bovendien hoef je niets te leren. Als het toch te duur is voor je ouders.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 17:17
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Mij lijkt dat gratis opleidingen zichzelf altijd wel terugbetalen aan het land in vorm van belastingen. Zorg gewoon dat de kosten van de studie gewoon gedragen worden op het moment dat het kan, via een algemene belastingverhoging op veelverdieners. Veel beter dan jonge mensen op hun 18e tot een ingrijpende keuze over hun toekomst dwingen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 17:35
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Hoe bedoel je dat het zich terugbetaalt in de vorm van belasting?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 18:10
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Hoe bedoel je dat het zich terugbetaalt in de vorm van belasting?
Mensen met opleiding krijgen betere banen, en trekken bedrijven naar Nederland omdat intelligente werkkrachten met goede opleiding een goed investeringsklimat schept. Betere banen = beter betaald = meer inkomstenbelasting.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 18:42
Verwijderd
Netto was de boete beter geweest.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Netto was de boete beter geweest.
Voor wie?
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 19:48
Kesa
Kesa is offline
Tegen het leenstelsel. De langstudeerboete was ook niet alles, maar een deel van de studenten die er gewoon een potje van maakt, had met die boete wel een stok achter de deur. Nu wordt iedere student gepakt. Dat vind ik het leenstelsel een asociaal karakter geven.

Sowieso zal de (financiële) drempel voor scholieren om te gaan studeren weer hoger komen te liggen, vooral uit gezinnen waarvan ouders het al niet breed hebben. Sowieso schrikken velen al wanneer ze moeten ,lenen' en daar ,rente' over moeten betalen en willen dat liever vermijden. En dat de aanvullende beurs blijft bestaan, is het enige positieve eraan.

De argumenten betreffende de economische crisis en investeren in je toekomst vind ik grotendeels kul. Waarom kan men in Duitsland in veel deelstaten gaan studeren zonder collegegeld te betalen - slechts een ,Sozialbeitrag' per semester - en tegelijkertijd toch het recht hebben op Bafög (Duitse equivalent op studiefinanciering)? Waarom krijgt men in België kinderbijslag tot 25 jaar wanneer men studeert en kost het collegegeld in een jaar rond de € 600,-? (Zover ik terug kan vinden op Internet en in zoverre ik dat heb gehoord van de ouders van een vriend in Vlaanderen.) En waarom moet het collegegeld in Nederland vanaf komend studiejaar meer dan € 1800,- per jaar kosten en de studenten zonder enige financiële ondersteuning van de staat beginnen aan een studie?

Nee, onderwijs lijkt in onze buurlanden toch meer waarde te hebben voor de overheid dan in Nederland, anders zouden we het onderwijs toegankelijk houden door ook de financiële drempel laag te houden.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Voor wie?
Voor ons scholieren en studenten.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2012, 21:47
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Citaat:
Voor ons scholieren en studenten.
Het gaat niet om de scholier of student, het moet beter zijn voor de staat. Ik vind het zelfs asociaal om te zeggen dat de staat jouw toekomst moet betalen. Het ís geen recht om betaald te studeren. Studeren zelf is een recht, maar wel één waar niet iedereen zomaar aanspraak op kan doen (ongelijke verdeling intelligentie). Daarom moet de gebruiker betalen.
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 07:32
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Het feit dat je niet betaald krijgt is al voldoende financiële prikkel om sneller af te studeren (met een normaal salaris van zeg €30.000 kost langer studeren je dus €30.000 per jaar). Ik denk ook niet dat studenten meer laten betalen ze sneller laat studeren. Wel ontmoedigt het natuurlijk potentiële studenten, vooral die uit milieus waar studeren niet vanzelfsprekend is. De maatregel is onnodig en contraproductief, studeren moet gewoon gratis zijn omdat we zo veel mogelijk goed opgeleide mensen nodig hebben. Wel zou ik geen bezwaar hebben tegen een invoering van een (strengere) numerus fixus op wat minder nuttige studies zoals psychologie.

Laatst gewijzigd op 11-10-2012 om 08:58.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 07:46
Verwijderd
Citaat:
Het gaat niet om de scholier of student, het moet beter zijn voor de staat. Ik vind het zelfs asociaal om te zeggen dat de staat jouw toekomst moet betalen. Het ís geen recht om betaald te studeren. Studeren zelf is een recht, maar wel één waar niet iedereen zomaar aanspraak op kan doen (ongelijke verdeling intelligentie). Daarom moet de gebruiker betalen.
In een kenniseconomie bezuinigen op studenten is een fantastisch plan

Ik zie dan meer in een meer marktgericht bekijken welke studies wel en niet nuttig zijn zoals kattenman hierboven voorstelt. Studeren moet je niet voor de lol doen, maar wél om een vak te leren en daar later de maatschappij weer mee van dienst kunnen zijn. Je tijd 'verdoen' met een kutbijbaantje aan de kassa van de Kruidvat / Wibra is niet zo productief. Bestuurswerk / buitenlandervaring dan weer wel, maar goed, dat kost op de korte termijn weer behoorlijk wat voor de student. Zal de Nederlandse overheid nu een brief sturen dat geld lenen voor je studie ineens wel oké is? Een paar jaar geleden heeft Plasterk ons er juist voor gewaarschuwd: leen zo min mogelijk studenten!!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-10-2012, 12:03
Verwijderd
Citaat:
; ook is het te hopen dat ze rekening houden met het feit dat banken bij het verlenen van een hypotheek hier natuurlijk ook naar gaan kijken.
.
Banken kijken nu al niet naar studieleningen bij het behandelen van een hypotheekaanvraag, je zoekt een probleem dat niet bestaat.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 12:12
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Banken kijken nu al niet naar studieleningen bij het behandelen van een hypotheekaanvraag, je zoekt een probleem dat niet bestaat.
Achterhaald, zie bijvoorbeeld:

http://www.rabobank.nl/particulieren...otheek_krijgen

Het is overigens een wettelijke verplichting tegenwoordig om studieschulden mee te nemen.

Vanaf april 2013 komt er meer uniformiteit: om de maximale hypotheek te bepalen wordt 0,75% van de studielening op het moment van het sluiten van de hypotheek in mindering gebracht op het maandelijks inkomen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 12:19
Verwijderd
In principe ben ik een voorstander van zo veel mogelijk hoogopgeleide mensen en een leenstelsel zal daar niet aan bijdragen. Van de andere kant; de gemotiveerde student, ook die uit een minder bedeeld gezin, zal zich hierdoor niet snel laten tegenhouden, het zijn eerder de twijfelaars die afhaken.

De naamzoek voor mij van Martiño is een terecht punt. De rente op studieleningen bedraagt dit jaar 1,3% en zal volgend jaar naar schatting 0,7% bedragen (ik kan begin november het precieze percentage vermelden). De inflatie ligt de laatste tijd structureel boven de 2%, dus de relatieve waardevermindering van je lening is groter dan de rentekosten. Of iets anders bekeken, wellicht gemakkelijker te volgen: een spaarrekening zonder voorwaarden levert bij de juiste aanbieders momenteel meer dan 2% rente op (2,65% bij argenta bijvoorbeeld). Op dit moment is het economisch gezien verstandig om maximaal bij te lenen, zelfs als je dat extra geld niet nodig hebt. Gezien de opzet van de berekening van de rente op studieleningen verwacht ik dat dit altijd het geval zal zijn overigens, maar ik ben te lui om historisch onderzoek te doen op dit punt.

Waarom doet dit ter zake? Om maar aan te geven dat de voorwaarden van de huidige studieleningen extreem gunstig zijn. Los van de lage rente, zijn de terugbetaalvoorwaarden erg soepel. Als je niet genoeg verdient, hoef je niet of niet alles terug te betalen, het is mogelijk een terugbetaalpauze aan te vragen en zo zijn er meer voorwaarden. Er van uitgaand dat de voorwaarden van het huidige leenstelsel als uitgangspunt dienen voor het toekomstige leenstelsel, met als toevoeging dat er voor de minst draagkrachtige studenten wellicht toch een soort financiering zonder lening komt, dan is er weinig reden om je zorgen te maken.

Persoonlijk zou mijn voorkeur hebben dat studeren erg goedkoop tot gratis is, maar dan inderdaad met beperkingen voor de minder nuttige studies zoals hierboven al genoemd. Maar ik vind een sociaal leenstelsel verder niet zo spannend omdat de financiële gevolgen zeer beperkt zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Achterhaald, zie bijvoorbeeld:

http://www.rabobank.nl/particulieren...otheek_krijgen

Het is overigens een wettelijke verplichting tegenwoordig om studieschulden mee te nemen.

Vanaf april 2013 komt er meer uniformiteit: om de maximale hypotheek te bepalen wordt 0,75% van de studielening op het moment van het sluiten van de hypotheek in mindering gebracht op het maandelijks inkomen.
Serieus? Oh wow, dat was 'vroeger' nog niet, en met vroeger bedoel ik in 2011 Excuus Alpha_Omega, ik zit er naast.

Wat opmerkelijk, de voorwaarden van de studielening zijn zodanig dat de hypotheek altijd voorrang krijgt, zou voor bepalen hypotheek weinig uit moeten maken.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Netto was de boete beter geweest.
Mee eens. Nu word iedereen gepakt, om het maar even zo te zeggen, en anders alleen de mensen die een verkeerde studie kozen/iets te veel aan het lamballen zijn geslagen tijdens hun studie.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 14:14
Mark52
Avatar van Mark52
Mark52 is offline
Ik ben het voor 100% eens met Schrödinger. En deze maatregel is slechter dan de langstudeerboete.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 15:19
Verwijderd
Het is wel leuk om studenten te vertellen dat ze hun laatste jaar salaris verliezen als ze een jaar uitlopen. Dus niet de periode dat je starter bent, maar de periode dat je aan de top zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2012, 16:47
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik ben voor de lening. Veel mensen doen alsof die lening verplicht is, maar dat is het niet hoor. Heel wat mensen die die basisbeurs sowieso nooit nodig hadden. Als mensen gewoon flink werken in de vakanties hoeft er helemaal niet geleend te worden. Gezien de omstandigheden vind ik het een prima oplossing.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 16:50
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Nou, als je op kamers zit (en dat is voor veel mensen geen luxe) is de beurs voor uitwonenden natuurlijk wel een welkome aanvulling op je beperkte inkomen. En niet elke studie stelt je in staat om veel tijd aan een bijbaan te besteden.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 16:57
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Daarom fulltime werken in de vakanties. Het is te doen hoor, mensen moeten het alleen willen. En als het niet toereikend is hoeft er nog maar een klein bedrag bijgeleend te worden.

Als je 's ochtends voor je naar college gaat eventjes wat krantjes gooit heb je die beurs voor uitwonenden al terug.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2012, 18:07
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Citaat:
Serieus? Oh wow, dat was 'vroeger' nog niet, en met vroeger bedoel ik in 2011 Excuus Alpha_Omega, ik zit er naast.
Geen probleem, ik kan niet ontkennen in het verleden wel eens zonder onderbouwing of bewijs een statement te hebben gemaakt.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades

Laatst gewijzigd op 11-10-2012 om 18:15.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 09:28
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Daarom fulltime werken in de vakanties. Het is te doen hoor, mensen moeten het alleen willen. En als het niet toereikend is hoeft er nog maar een klein bedrag bijgeleend te worden.

Als je 's ochtends voor je naar college gaat eventjes wat krantjes gooit heb je die beurs voor uitwonenden al terug.
En wat denk je dat het voor de studieprestaties en motivatie van mensen doet als ze naast de 40 uur per week* die ze moeten studeren ook nog 's avonds achter de bar moeten staan om maar genoeg geld te verdienen om rond te komen?

Vanuit de universiteit wordt een studie gezien als een werkweek. De universiteit accepteert "ik moest werken" niet als reden om colleges of tentamens te missen want, zo redeneren zij, je studeert voltijd en je wordt dus geacht beschikbaar te zijn op universiteitsuren (die nogal onduidelijk gedefinieerd zijn, maar in praktijk komt het erop neer dat je gewoon beschikbaar moet zijn wanneer zij willen dat je beschikbaar bent).

En de overheidsinstanties gingen er al vanuit dat studenten naast hun studie én hun basisbeurs werken. Dat is bijvoorbeeld te zien aan het feit dat studenten met een (wajong)uitkering deze uitkering behouden op het moment dat ze gaan studeren en daarnaast ook nog stufi krijgen. Het UWV en DUO geven daarvoor als verklaring dat de uitkering moet opvangen dat de student niet kan werken naast de studie om rond te komen.

*Dat er voor sommige studies meer of minder dan 40 uur gestudeerd hoeft te worden, is een foutje in het systeem en is hier niet relevant
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED

Laatst gewijzigd op 12-10-2012 om 09:33.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 09:45
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Volgens de Nibud kost 1099 euro per maand. Probeer dat maar eens te verdienen naast je studie.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 11:43
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
En wat denk je dat het voor de studieprestaties en motivatie van mensen doet als ze naast de 40 uur per week* die ze moeten studeren ook nog 's avonds achter de bar moeten staan om maar genoeg geld te verdienen om rond te komen?

Vanuit de universiteit wordt een studie gezien als een werkweek. De universiteit accepteert "ik moest werken" niet als reden om colleges of tentamens te missen want, zo redeneren zij, je studeert voltijd en je wordt dus geacht beschikbaar te zijn op universiteitsuren (die nogal onduidelijk gedefinieerd zijn, maar in praktijk komt het erop neer dat je gewoon beschikbaar moet zijn wanneer zij willen dat je beschikbaar bent).

En de overheidsinstanties gingen er al vanuit dat studenten naast hun studie én hun basisbeurs werken. Dat is bijvoorbeeld te zien aan het feit dat studenten met een (wajong)uitkering deze uitkering behouden op het moment dat ze gaan studeren en daarnaast ook nog stufi krijgen. Het UWV en DUO geven daarvoor als verklaring dat de uitkering moet opvangen dat de student niet kan werken naast de studie om rond te komen.

*Dat er voor sommige studies meer of minder dan 40 uur gestudeerd hoeft te worden, is een foutje in het systeem en is hier niet relevant
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar het motiveerde me gigantisch. Je hoeft natuurlijk niet perse achter de bar gaan staan. Dat zou ik ook slopend vinden. Maar het is echt niet onmogelijk hoor. Je moet alleen willen. En je kan niet meer elk feestje af, aan ieder voor zichzelf om te bepalen wat hij het belangrijkst vindt.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 11:44
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Volgens de Nibud kost 1099 euro per maand. Probeer dat maar eens te verdienen naast je studie.
Hoe kom je aan dat bedrag? Ik heb meer dan dat verdiend naast mijn studie maar dat was echt niet het bedrag dat ik nodig had om te studeren hoor.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 12:08
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Hoe kom je aan dat bedrag? Ik heb meer dan dat verdiend naast mijn studie maar dat was echt niet het bedrag dat ik nodig had om te studeren hoor.
http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/...-studeren.html
http://nos.nl/op3/artikel/269084-rot...het-meest.html
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 12:30
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Volgens de Nibud kost 1099 euro per maand. Probeer dat maar eens te verdienen naast je studie.
Waarom zou je dat proberen, je kunt het toch lenen?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 12:54
Verwijderd
Citaat:
Hoe kom je aan dat bedrag? Ik heb meer dan dat verdiend naast mijn studie maar dat was echt niet het bedrag dat ik nodig had om te studeren hoor.
Heb je meer dan 1099 euro per maand verdiend naast je studie? Dan ben ik toch wel heel benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-10-2012, 12:57
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Veel van die uitgaven zijn echt onzinnig hoog. Wie koopt er nu elke maand een paar schoenen of kleding? Vriend en ik deden met z'n tweeen 125 euro per maand boodschappen, in je eentje 152 is helemaal niet nodig. Huur hangt heel erg af van waar je woont. Welk vervoer heb je naast je ovkaart nog nodig behalve de fiets? Telefoon 32 euro is ook onzin, er bestaan veel goedkopere abbo's. Kijk je kunt natuurlijk volgens het nibud leven, maar dat is niet slim als je wat geld en tijd over wil houden. Je kunt natuurlijk ook nog altijd lenen van het sociaal leenstelsel. Maar ook zonder is het vaak prima te doen hoor.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 12:58
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Heb je meer dan 1099 euro per maand verdiend naast je studie? Dan ben ik toch wel heel benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen.
Schoonmaak en dan in de weekenden werken. Achter een kassa verdien je dat inderdaad niet. Ik verdiende het met 2 dagen in de week werken.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 14:19
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Veel van die uitgaven zijn echt onzinnig hoog. Wie koopt er nu elke maand een paar schoenen of kleding? Vriend en ik deden met z'n tweeen 125 euro per maand boodschappen, in je eentje 152 is helemaal niet nodig. Huur hangt heel erg af van waar je woont. Welk vervoer heb je naast je ovkaart nog nodig behalve de fiets? Telefoon 32 euro is ook onzin, er bestaan veel goedkopere abbo's. Kijk je kunt natuurlijk volgens het nibud leven, maar dat is niet slim als je wat geld en tijd over wil houden. Je kunt natuurlijk ook nog altijd lenen van het sociaal leenstelsel. Maar ook zonder is het vaak prima te doen hoor.
Kosten voor samenwonenden zijn lager dan alleenwonenden (de meeste studenten zijn alleenwonend). Voor de rest heb je natuurlijk gelijk dat je kunt besparen op een aantal uitgaven, maar dat neemt bij elkaar niet weg dat je met een gigantische schuld blijft zitten. Zelfs als je 200 euro kunt besparen op een abbonement, boodschappen en vervoer, dan zit je nog op 900 euro per maand aan kosten.

Anyway, op de studentenmonitor kun je zien wat een gemiddelde student uitgeeft en binnenkrijgt:
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 14:19
Verwijderd
2x8 uur op een dag x4 weken> 64 uur per maand.

1100:64= 17,18 euro per uur. Als je op zondagen dubbel betaald kreeg, zou het inderdaad net kunnen ja.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 14:23
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Waarom zou je dat proberen, je kunt het toch lenen?
Tja, waarom zou je uberhaubt geld proberen te verdienen?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 15:46
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Daarom fulltime werken in de vakanties. Het is te doen hoor, mensen moeten het alleen willen. En als het niet toereikend is hoeft er nog maar een klein bedrag bijgeleend te worden.

Als je 's ochtends voor je naar college gaat eventjes wat krantjes gooit heb je die beurs voor uitwonenden al terug.
Waarom moeten mensen het willen? Ik wil het helemaal niet.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 15:47
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
2x8 uur op een dag x4 weken> 64 uur per maand.

1100:64= 17,18 euro per uur. Als je op zondagen dubbel betaald kreeg, zou het inderdaad net kunnen ja.
Ik werkte 10 uur per dag en minimumloon is 10,50 en dan krijg je nog weekend toeslag. Ja het kan inderdaad. Heb het jaren gedaan.

@ joostje: Je hebt echt geen 900 euro nodig in de maand om te leven en studeren. Zo is de ziektenkosten echt geen 100+ euro, maar 10-20 euro, je krijgt namelijk toeslagen. Ik denk dat de meeste studenten zullen beamen dat ze echt geen 900 euro nodig hebben om rond te komen. In ieder geval niet in mijn omgeving. En als je het niet haalt met werken kun je gewoon gaan lenen. Zo gigantisch is die schuld helemaal niet hoor. Daar ben je zo vanaf als je een baan hebt, en er wordt niet moeilijk gedaan als je geen geld hebt om te betalen. Het zorgt ervoor dat je beter gaat nadenken over je acties. In plaats dat iedereen nu klakkeloos die basisbeurs aanneemt extra geld leuk is zullen mensen nu gaan nadenken over of het echt nodig is.Overigens zijn de kosten voor samenwonenden niet lager, tenzij je bedoelt dat je de kosten deelt? Boodschappen voor mij alleen was 80-100 euro in de maand een stuk lagen dan toen ik eenmaal samenwoonde. Daar kun je veel meer van maken, maar dat is niet nodig. Net als dat het voor veel studenten niet nodig zal zijn te lenen. Het mag, het is niet verplicht.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 15:48
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Waarom moeten mensen het willen? Ik wil het helemaal niet.
Dan studeer je toch niet. Ik zie het probleem niet zo. Of bedoel je dat je niet wil werken voor je eigen toekomst? Tja... jammer dan.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 15:55
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Dan studeer je toch niet. Ik zie het probleem niet zo. Of bedoel je dat je niet wil werken voor je eigen toekomst? Tja... jammer dan.
Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag zonder flauw te doen? Waarom zou ik tijdens mijn twee vakantieweken moeten werken? Ik vind mijn studie alleen al vermoeiend genoeg. Ik zou hoogstens in de zomer een paar weken werken kunnen.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 15:59
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag zonder flauw te doen? Waarom zou ik tijdens mijn twee vakantieweken moeten werken? Ik vind mijn studie alleen al vermoeiend genoeg. Ik zou hoogstens in de zomer een paar weken werken kunnen.
Kunnen? Willen. En ik geef toch antwoord op je vraag. Als je het niet wil moet je het niet doen. Je moet niet tijdens je vakantieweken werken, het is alleen wel handig als je een studie wil volgen en je ouders zijn niet rijk genoeg om alles te financieren. Als jij vindt dat het te veel werk is om geld in te zamelen of te lenen, dan studeer je toch niet? Of ben jij echt van mening dat je alles maar cadeau moet krijgen omdat jij het te vermoeiend vindt om in je vakantie te werken?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 16:09
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Je doet net alsof ik niet wil werken voor mijn studie, terwijl ik er verdorie vijf dagen per week 10+ uur mee bezig ben. Ik vind het inderdaad te veel gevraagd om naast een voltijdstudie nog een betaalde baan te moeten nemen. Als je je tijd besteedt om geld in te zamelen om te kunnen studeren, houd je geen tijd meer over voor het studeren zelf.

En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die nu al afhankelijk zijn van zomervakantiewerk. Vind je nu echt dat mensen zonder geld maar beter niet kunnen studeren?
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 16:25
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik snap echt niet dat er nou zoveel voorstanders zijn van het leenstelsel. Voor hen houdt het gelijkekansenbeginsel klaarblijkelijk in, dat kinderen van rijke ouders hun werkzame leven beginnen met een diploma, en kinderen van arme ouders met een diploma en een flinke schuld.

Daantjer gaat zelfs nog een stap verder door gewoon direct te stellen, dat de staat voor haar eigen belang moet opkomen en niet voor het belang van de samenleving.

Onbegrijpelijk.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 16:49
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ik werkte 10 uur per dag en minimumloon is 10,50 en dan krijg je nog weekend toeslag. Ja het kan inderdaad. Heb het jaren gedaan.

@ joostje: Je hebt echt geen 900 euro nodig in de maand om te leven en studeren. Zo is de ziektenkosten echt geen 100+ euro, maar 10-20 euro, je krijgt namelijk toeslagen. Ik denk dat de meeste studenten zullen beamen dat ze echt geen 900 euro nodig hebben om rond te komen. In ieder geval niet in mijn omgeving. En als je het niet haalt met werken kun je gewoon gaan lenen. Zo gigantisch is die schuld helemaal niet hoor. Daar ben je zo vanaf als je een baan hebt, en er wordt niet moeilijk gedaan als je geen geld hebt om te betalen. Het zorgt ervoor dat je beter gaat nadenken over je acties. In plaats dat iedereen nu klakkeloos die basisbeurs aanneemt extra geld leuk is zullen mensen nu gaan nadenken over of het echt nodig is.Overigens zijn de kosten voor samenwonenden niet lager, tenzij je bedoelt dat je de kosten deelt? Boodschappen voor mij alleen was 80-100 euro in de maand een stuk lagen dan toen ik eenmaal samenwoonde. Daar kun je veel meer van maken, maar dat is niet nodig. Net als dat het voor veel studenten niet nodig zal zijn te lenen. Het mag, het is niet verplicht.
Om te beginnen met het werk: Ik geloof best dat een aantal mensen geluk kunnen hebben en een goede vaste bijbaan kunnen vinden die goed betaalt. Dit gaat echter lang niet op voor iedereen. Kijk nog maar eens naar die studentenmonitor: men krijgt 300, 400 euro bij elkaar maar niet meer. Daarnaast lijkt het me onredelijk om van studenten- in tegenstelling tot de gehele beroepsbevolking - te verwachten dat ze naast 40 uur studeren 20 uur per week werken.
In de huidige situatie krijg je nog een basisbeurs met eventuele aanvullingen. In de toekomst niet. Dat kan zo 300 euro per maand schelen. Dat is over 4 jaar al snel een extra lening van 12.000 euro. Dat is alweer snel 80 euro per maand die je moet afdragen. Naast die feitelijke kosten van de lening schrikt het lenen van zo'n hoop geld ook een hoop mensen af- die onzeker zijn of ze de studie kunnen afmaken, of ze een baan kunnen vinden, etc. De gemiddelde 18jarige heeft niet 1000 euro op de bankrekening, hoe verwacht je dan dat ze een goede keuze kunnen maken over tienduizenden euro's schuld?
Tenslotte, als je samenwoont scheelt dat een hoop geld qua huur, gas/water/licht, etc. Boodschappen ook dus.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2012, 16:52
Verwijderd
Ik vind je ook nogal kortzichtig Volk. Dat jij het nu precies mooi (qua geld) zo hebt kunnen regelen, betekent niet dat iedereen dat kan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.