Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2002, 15:35
@rNiE
@rNiE is offline
Heyzzz peepz.....
Ik moet n werkstukkie makuhn voor Griex over Homerus...
Tot nu toe is het ook al aardig gelukt, maar uhmzz...., najah...
ik heb nog 4 onbeantwoorde vragen, nl:
1. Hoe kwamen zijn epen tot stand?
2. Heeft hij nog meer werken geschreven?
3. Waardoor werd hij geinspireerd voor het schrijven van zijn epen?
4. Welke invloed heeft hij vandaag de dag?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpuhn....

Kogelzz --> @rNiE
__________________
Cedo nulli!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2002, 18:56
Sterrenkijkster
Avatar van Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
Als je er plato op naleest,
dan zou Homerus Goddelijk geïnspireerd zijn geweest.

(PLato, Io)

volgens mij heeft hij alleen de
ilias en de odyssee geschreven

dat alleen is eigenlijk al onmogelijk voor een figuur uit de 8ste eeuw voor christus... De taal was nog niet zover geëvolueerd als homerus' taalgebruik.

Invloed:

de mensen die hem bestuderend lezen, kunnen er veel bij leren over de mentaliteit van de Grieken. Het wordt ook interessant als je hem naast het oude testament plaats.
__________________
Manlómë
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 19:10
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Homerus heeft waarschijnlijk de verhalen zelf niet geschreven, maar was een van de verspreiders van die verhalen en heeft ze als eerste ópgeschreven. Dit wordt nogal eens achterwege gelaten.
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 21:22
John Simon
John Simon is offline
de stijlen van beide bekende verhalen van "homerus" lijken helemaal niet op elkaar, hierdoor vermoedt men dat ze door verschillende schrijvers zijn geschreven...
en voor de antwoorden op je vragen --> google.com en zoeken maar!
Met citaat reageren
Oud 22-12-2002, 17:58
Seneca
Seneca is offline
Homeros' werken komen voort uit de 'orale traditie'. Er waren rapsodoi (zangers) die uit hun blote hoofdje deze mythische verhalen voordroegen, waarbij er natuurlijk ook geimproviseerd en naar believen toegevoegd en geschrapt werd. Dat verklaart ook waarom de taal niet overal hetzelfde is. De epitheta ornantia (de snelvoetige Achilleus, bliksemdonderende Zeus etc.) waren er om snel zinnen in het metrum te kunnen bouwen, want dat is natuurlijk ook geen koud kunstje. Aan de andere kant hadden ze nog geen televisie, en dus de creativiteit zelf nog wat te verzinnen. Dat het ook werkleijk mogelijk is lange verhalen in metrum te improviseren bewijzen indianenstammen en andere niet-westerse volkeren, met zogenaamde 'primitieve' levenswijze, waar dit soort praktijken nog steeds gangbaar zijn. Het beroep van Rapsodos werd trouwens van generatie op generatie doorgegeven. Rapsodoi waren vaak verbonden aan koningshuizen of edele families, die graag wilden dat hun geschiedenis bewaard zou blijven. Dat Homeros' epi voortkomen uit de traditie is te zien aan de taal, die sporen draagt van oude en nieuwe tijden, en aan het feit dat de maatschappij die hij beschrijft eerder bestond en al ' verdwenen' was voor hij zelf leefde. Als Homeros uberhaupt wel bestaan heeft, maar daar ga ik dan voor het gemak maar even van uit. Er woedt onder classici namelijk nog steeds een verhitte discussie over het wel of niet bestaan van Homeros en in welke tijd hij dan geleefd en geschreven zou hebben.
__________________
Nunquam parum est quod satis est.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.