Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2006, 10:11
LexCi
LexCi is offline
Hey, sorry voor nog een topic maar dit heb wil ik even weten, ik heb een ADSL usb modem. Ik krijg zodalijk een router (ik weet niet of de handleiding erbij zit) maar ik wil van jullie horen (liefst in stappen) wat je moet doen om je router handmatig te installeren, hij is niet draadloos, dus ik zou kabel moeten gebruiken.

Vraag 1: Hoe installeer ik mijn router handmatig? wat moet ik allemaal doen om het in te stellen en waar moet je het instellen? wat moet ik allemaal doen? Moet ik ook PC2 zo instellen?

Vraag 2: Welke kabel moet ik gebruiken?tussen de pc en de router en de router naar de andere pc? UTP kabel?

Ik hoop dat ik een uitgebreid "soort van" handleiding krijg. Het helpt je makkelijker
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2006, 10:18
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Nogmaals, op een USB modem kun je geen router aansluiten.

Is het een ethernetmodem, dan is het zo simpel als een crosslink kabeltje tussen je modem en je router en een standaard UTP kabel tussen je PC en de router en het zou bij wijze van spreken al moeten werken (bij een normale ADSL verbinding).
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 11:03
LexCi
LexCi is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-03-2006 @ 11:18 :
Nogmaals, op een USB modem kun je geen router aansluiten.

Is het een ethernetmodem, dan is het zo simpel als een crosslink kabeltje tussen je modem en je router en een standaard UTP kabel tussen je PC en de router en het zou bij wijze van spreken al moeten werken (bij een normale ADSL verbinding).
Ok dan, ik ga het zo proberen je hoort nog van me. Ik weet niet of een router heb gekocht met standaard ingebouwde modem (zit het meestal in de routers tegenwoordig?) hij koste wel rond 50 euro + 4 ports en niet draadloos

Btw, betekend +P bij routers dat het voor alle providers geschikt is? Maar dat is toch tegenwoordig bij alle routers of heb ik het mis?

Laatst gewijzigd op 03-03-2006 om 11:11.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 11:19
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Waarom heb je niet gevraagd of er een modemfunctie in zat?

Die P kan voor een hele hoop staan, meestal is het de poortaanduiding (bijvoorbeeld 4P oid), maar het verschilt echt per merk. Bij ZyXel is het bijvoorbeeld een typeaanduideing. Een router met modemfunctie is overigens minder logisch dan een modem met routerfunctie.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 12:47
J-roenn
J-roenn is offline
ik neem voor het gemak even aan dat je windows xp hebt.

vraag 1./antwoord 1.
op de pc zelf hoef je niks in te stellen, alleen op de router ( en dat doe je dan weer wel via de pc )

stap 1. ga naar start, druk op uitvoeren en typ cmd in.
je krijgt nu een soort dosvenster, daar typ je in ipconfig.
dan moet je het nummer dat bij standaard gateway staat intypen in de balk van je browser.
nu vraagt de router waarschijnlijk om een wachtwoord, zie hiervoor de handleiding die er bij zit.

doorloop nu het menu voor de router , kom je iets tegen wat je niet snapt post het dan hier ( effe router ontkoppelen en rechtstreeks op i-net gaan ) en als je weet wat voor router je hebt dan werkt dat ook wat gemakkelijker, dan kan ik namelijk kijken wat voor menustructuur er in zit.

vraag 2.
je hebt hiervoor een crossed utp kabel nodig.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 13:10
T_om
Avatar van T_om
T_om is offline
Waarom wordt hier gezegd dat je een crosslink kabel nodig hebt tussen je modem en je router? Dat is helemaal niet zo. Ik heb hier gewoon alles bedraad met 'normale' utp.
__________________
Why do I keep changing my sig into some stupid sentence everytime I'm drunk?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 13:17
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
Citaat:
T_om schreef op 03-03-2006 @ 14:10 :
(...) bedraad met 'normale' utp.
straight UTP dus . Er word meestal 1tje meegeleverd bij een router

LexCi, kleine tip, lees nog even rustig al je topics door en vraag eventueel bij de zaak waar je je router wilt kopen de dingen die je nog niet (zeker) weet, ze zullen je vast wat informatie kunnen geven of tips
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 14:21
LexCi
LexCi is offline
Bedankt allemaal, ik heb de router ontvangen het is een SMC Annex ADSL2 Barricade router en modem in 1! (het is geen draadloos)
- Modem en router in 1
- 4 port 10/100Mbps rj45 Ethernet LAN pporten
- 1 ADSL rj11 poort

Mijn laatste vragen zijn:

1, Welke bekabeling heb ik nodig en waar zet ik die? Ik heb dus nu een Alcatel Speedtouch KPN USB modem (die kan ik weggooien toch? omdat de router al een modem heeft)

Als ik het goed heb begrepen is kan ik mijn ouwe speedtouch modem weggooien? (van KPN) De router (ingebouwde modem) in zijn plaats zetten, een standaard UTP kabel van de router naar PC1, en nog een standaard UTP kabel van de router naar PC2. Klopt dit wat ik zeg? Als het goed is ben ik dan toch klaar?

Correct me if i'm wrong. Btw de +P betekend eingelijk voor alle providers.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 14:29
J-roenn
J-roenn is offline
.1 ik zou dat modem niet weggooien, ik weet niet hoe dat zit met jou provider maar ik heb m'n modem in bruikleen.
2. waarschijnlijk moet je ook in de router zelf nog het een en ander instellen
3. bekabeling is vanaf de router gezien twee straight utp kabels naar beide pc's

off/topic

@ t_om vreemde router heb je dan want alle routers waarmee ik gewerkt heb hebben toch echt een crossed kabel nodig...
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 14:35
dafelix
Avatar van dafelix
dafelix is offline
Offtopic:
Citaat:
J-roenn schreef op 03-03-2006 @ 15:29 :
@ t_om vreemde router heb je dan want alle routers waarmee ik gewerkt heb hebben toch echt een crossed kabel nodig...
dan heb jij met rare routers gewerkt, zo ver ik weet zet je tussen een router en een PC een straight kabel, bij 2 PC's direct met elkaar een crossed. Als ik het fout heb, vind ik 't knap dat ik zo wel 2 netwerken heb gebouwd


FF de handleiding van je router doorlezen, dan de kabels erin doen zoals staat aangegeven en dan maar kijken of 't werkt LexCi
__________________
$karma++;
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 14:42
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
dafelix schreef op 03-03-2006 @ 15:35 :
Offtopic:

dan heb jij met rare routers gewerkt, zo ver ik weet zet je tussen een router en een PC een straight kabel, bij 2 PC's direct met elkaar een crossed. Als ik het fout heb, vind ik 't knap dat ik zo wel 2 netwerken heb gebouwd
Tussen een router en een PC leg je inderdaad een straight kabel, maar tussen een modem en een PC meestal een crossed. Daarom is het bij sommige routers ook zo dat je tussen modem en router crossed kabel moet leggen. Er zijn ook routers waar het gewoon allebei kan, aan de hand van een klein testje zoekt hij dan de juiste signaalvolgorde uit. Dat geldt uiteraard alleen voor de uplink poort.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 15:17
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Ok, Ik weet dat ik nu miereNneuk het is: straight through en crossover gebruik anders de benaming link en crosslink
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 15:25
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
twain4me schreef op 03-03-2006 @ 16:17 :
Ok, Ik weet dat ik nu miereNneuk het is: straight through en crossover gebruik anders de benaming link en crosslink
Gelukkig ben ik in een goede bui en laat ik jou je taalfouten gewoon maken
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 15:29
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-03-2006 @ 16:25 :
Gelukkig ben ik in een goede bui en laat ik jou je taalfouten gewoon maken
tnx
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 10:04
ThunderW
ThunderW is offline
straightcable
cross(over)cable

niks moeilijks aan
Met citaat reageren
Oud 07-03-2006, 13:44
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
copperrrrwirrreee
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.