Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2005, 22:04
Tranzzam
Avatar van Tranzzam
Tranzzam is offline
Dit vond ik vandaag, toen ik m'n harde schijf aan het uitmesten was.
Ik geloof dat ik het hier al eens eerder heb neergeplemd, maar wanneer dat was zou ik niet meer weten.

***
Honger, hij voelde alleen maar honger. Toen hij zich omdraaide en langzaam zijn ogen opendeed kwam daar de meest verschrikkelijke hoofdpijn bij die hij zich maar kon bedenken, bij de eerste poging tot slikken gevolgd door dorst.
Langzaam kroop hij zijn bed uit, en zakte neer op de bank. Na een halve minuut vervolgde hij zijn weg naar de koelkast, pakte de fles water die hij daar precies voor dit doeleinde had neergelegd, en dronk de anderhalve liter achter elkaar op.
Hij zuchtte eens flink en besloot dat hij zich goed genoeg voelde om naar de keuken te lopen. Het gebrek aan eten zorgde ervoor dat zijn maag begon te protesteren, hij hing net op tijd boven de wasbak om het net gedronken water weer naar buiten te laten.
Nu besloot hij echt haast achter het eten te zetten, omdat hij wist dat het anders helemaal niks zou worden vandaag. Hij pakte het eerste wat hij tegenkwam, een bak salade. In deze toestand beter dan niks, hij nam er genoegen mee.
Terug in de kamer zette hij zijn spullen op tafel, en keek recht tegen een pakje Lucky Strike-sigaretten aan. Juist ja, nu ging het pas echt vervelend worden. Hij voelde zich een smerige junk, maar zat even later toch met een sigaret in zijn hand een aansteker uit zijn jaszak te vissen. Verdomme, hij had met zichzelf afgesproken alleen in het café te roken.
Hij bekeek het pakje, nog zeven sigaretten. Hij bedacht dat hij die straks onderin zijn kast zou gooien, terwijl hij wist dat het pakje aan het eind van de dag leeg in de prullenbak zou liggen.

Hij blies de rook uit, en begon zich al wat beter te voelen. Wat nou, alleen roken in het weekend, er gaat niks boven een goede sigaret aan het begin van de dag. Terwijl hij op de bank lag en langzaam inhaleerde, kwamen er steeds meer flarden van de vorige avond uit de hoofdpijn tevoorschijn. Hij herinnerde zich weer hoe Jordy zich belachelijk liep te maken, zoals gewoonlijk, hoe Frank ineens met Lieke liep te zoenen, hij wist weer welke sterke verhalen hij zelf aan de barman zat te vertellen, voordat hij…
Hij schoot overeind, verdomme, hoe is dat afgelopen? Ah, koppijn.

Hij kwam weer in de bekende periode. Een kwartiertje lang was de kater op zijn hevigst. Hij dacht er serieus aan om te stoppen met zuipen.Volgende week in de kroeg enkel cola te drinken, niet meer te roken (nou, misschien één of twee, dacht hij terwijl hij er met lichte tegenzin nog één opstak) en zich zodoende de volgende morgen niet zo brak te voelen.
Langzaam ging het wat beter met hem. Hij volgde het vaste ritueel, maakte zijn ontbijt af, nam een ijskoude douche en ging een half uur lang buiten lopen. Toen hij weer thuis was wou hij het pakje sigaretten in een la gooien, maar pakte er op het laatste moment nog één uit. Daarna was het echt afgelopen, en met nog twee sigaretten over belandde het pakje onder zijn bed.

Zijn kater was nu volledig over. Hij dacht nog terug aan de vorige avond, en kon nu wel het gebeurde volledig terughalen. Hij had ellenlang, waarschijnlijk uren, met een voor hem onbekend meisje staan praten. Heel gezellig, maar ineens was Jordy vervelend tegen haar gaan doen en al gauw was het meisje verdwenen. Wel verdomme. Gódverdomme. Godverdómme nog aan toe.
***

Mijn reactie: ik vraag me af wat hier destijds mee bedoeld heb. Het is, deels, autobiografisch, ik vind dat ik mezelf goed heb kunnen verwoorden.
Of het deel uit maakte, of uit moest gaan maken, van een lnager stuk, zou ik niet meer weten. Het eind is vrij open, misschien had ik een vervolg willen schijven, maar ben ik dat vergeten te doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2005, 14:35
Sartre
Sartre is offline
ik vind er weinig aan...
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 16:53
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Citaat:
Sartre schreef op 09-04-2005 @ 16:35 :
ik vind er weinig aan...
Zo, heerlijk commentaar..

nee, ik vind het wel indrukwekkend.
Je laat iets open, iets onduidelijkheid wat mij wel aanspreekt.
Wel een beetje langdradig, en nog 1 dingetje
Je zegt ergens: allen nog roken in het cafe,
Toen ik dat las, kreeg ik het gevoel dat jij/ de hoofdpersoon een echte boer was...waarom weet ik ook niet.
verder wel goed...
__________________
Tsja...nou zeg...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 12:14
Aardbei-meisje
Aardbei-meisje is offline
Zoals Anki zegt, een beetje langdradig..
Verder heeft het wel iets, iets vreemds, maar toch iets bekends.

Toen hij weer thuis was wou hij het pakje sigaretten in een la gooien, maar pakte er op het laatste moment nog één uit. --> wou moet wilde zijn.

En ik weet niet of je een vervolg moet schrijven, ik denk dat het dan een nogal 'normaal' verhaal wordt, dat iedereen al schrijft. Tenzij je er een hele goede wending aan weet te geven..
__________________
Een stilte wordt pas pijnlijk als je merkt dat er stilte is...
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 12:26
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Aardbei-meisje schreef op 10-04-2005 @ 13:14 :
wou moet wilde zijn.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 16:58
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Aardbei-meisje schreef op 10-04-2005 @ 13:14 :
En ik weet niet of je een vervolg moet schrijven, ik denk dat het dan een nogal 'normaal' verhaal wordt, dat iedereen al schrijft. Tenzij je er een hele goede wending aan weet te geven..
Mee eens...
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 22:15
Tranzzam
Avatar van Tranzzam
Tranzzam is offline
Citaat:
Anki schreef op 09-04-2005 @ 17:53 :
Je zegt ergens: allen nog roken in het cafe,
Toen ik dat las, kreeg ik het gevoel dat jij/ de hoofdpersoon een echte boer was...waarom weet ik ook niet.
Mwah, de hoofdpersoon misschien, ik niet

Verder, bedankt voor alle reacties!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.