Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2012, 19:57
Ritual
Ritual is offline
Ik heb morgen een proefwerk van scheikunde. Ik heb in de les goed opgelet, maar ik ben de antwoorden kwijt geraakt. Ik heb de vragen opnieuw gemaakt. Kunnen jullie me helpen met het nakijken van mijn vragen? Alvast bedankt!

19. Stel dat een bepaald 'mengsel' niet kan worden gescheiden door middel van gaschromatografie. Is dan de conclusie juist dat er sprake is van een zuivere stof? Beredeneer je antwoord zorgvuldig.

Deze weet ik eerlijk gezegd niet..

Nu nog waar/niet vragen:
1. De moleculen van een zuivere stof bestaan uit één enkele atoomsoort.
Uhm, ik weet niet zeker maar ik denk dat een zuivere stof maar uit één enkele molecuulsoort bestaat? Deze is dus niet waar..
2. Halvarine bevat t.o.v. margarine tweemaal zo weinig vet.
Ik denk dat het waar is.
3. mengsels zijn soms gekleurd, soms doorzichtig, en kunnen zowel vast, vloeibaar of gasvormig zijn.
Waar.
4. Tijdens het koken van benzine blijft de temperatuur constant.
Nee, benzine is geen zuivere stof. De temperatuur loopt op tijdens een faseverandering (in dit geval koken). Dit verband wordt dacht ik kooktraject genoemd. De temperatuur blijft dus niet constant.
5. Als de temperatuur van water stijgt, dan lost er meer keukenzout in het water op.
Goed, omdat de temperatuur een rol speelt in het oplosbaarheid van een stof.
6. Als de temperatuur van water stijgt, dan lost er meer zuurstof in het water op.
Niet goed, er lost juist minder zuurstof op. Ik weet niet waarom..
7. Een oplossing van suiker in water kun je scheiden door middel van centrifugeren.
Nee, centrifugeren is gewoon snel doen bezinken. Je kunt een oplossing niet laten bezinken.
8. o.a. geurstoffen hecten aan Norit. Door een schepje Norit aan alcohol toe te voege, kunnen we alcohol geurloos maken.
Ik denk van wel.
9. Als we een suspensie filtreren, blijft het residu op het filter achter.
Ik denk van wel... of toch niet?
10. bij het koffiezetten maak je gebruik van twee scheidingsmethoden: extraheren en filtreren.
Ik denk dat het wel waar is.
11. Een filtraat is altijd een zuivere stof.
Ik denk dat bij een ideale situatie dit wel zo is. Maar er kan denk ik altijd wel een beetje van een andere stof erbij zitten..
12. Bij destilleren verdampt de stof met het laagste kookpunt het eerst.
Goed.
13. Papier chromatografie leent zich uitsluitend om gekleurde mengsels van stoffen te scheiden.
Waar.
14. Bij gaschromatografie is het draaggas op te vatten als de loopvloeistof zoals die bij papierchromatografie wordt gebruikt.
Ook waar!

Ik hoop echt dat jullie me hiermee kunnen helpen. Niet dat jullie er wat aan hebben, maar ik zal jullie wel mijn cijfer laten als ik het terug krijg!

Laatst gewijzigd op 04-03-2012 om 21:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2012, 21:01
Ritual
Ritual is offline
Ik heb de vragen eruit gehaald die al nagekeken zijn, zou iemand zo vriendelijk en behulpzaam willen zijn de overgebleven vragen na te kijken? Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2012, 11:59
ThomasJu
ThomasJu is offline
Ik hoop dat dit nog op tijd is.

1: klopt. Alleen enkelvoudige stoffen bestaan uit 1 atoomsoort
2: wikipedia['halvarine']: "Het heeft de helft minder vet dan margarine en de naam is dan ook samengesteld uit "half" en "margarine". "
3: klopt, staat ook op wikipedia
4: helemaal juist
5: klopt
6: staat op wikipedia['oplosbaarheid']
7: juist

8: Ik weet dat norit filters worden gebruikt voor het filteren van stinkende gassen. Of het in een vloeistof ook werkt weet ik niet...

9: Bij filtreren blijft het residu altijd op het filter achter... een suspensie bestaat uit kleine vaste deeltjes in een vloeistof. Die deeltjes blijven achter op het filter.
10: Juist, je haalt eerst oa de smaakstoffen uit het bonen poeder, en daarna filtreer je alles zodat je het poeder niet in je beker krijgt.

11: Deze heb je fout. Met filtreren haal je alleen de vaste stof uit een oplossing. voorbeeld, neem Cola en fata als vloeistof, zand als vaste stof. Als je dit zou filtreren houd je het zand over als residu. Als filtraat houd je echter een mengsel van cola en fanta over.

de andere heb je ook goed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] scheikunde vraag
knight
13 24-10-2010 22:29
Huiswerkvragen: Exacte vakken Het kleine vraagjestopic
ILUsion
11 01-04-2009 00:58
Huiswerkvragen: Exacte vakken scheikunde
muissie
1 18-06-2006 12:41
Huiswerkvragen: Exacte vakken scheikunde redoxreacties
juulc
1 07-06-2005 20:44
Huiswerkvragen: Exacte vakken Scheikunde vraag
T.
1 21-01-2004 11:02
Huiswerkvragen: Exacte vakken Scheikunde Practicum (zoutoplossingen)
Johnnie-mannuh
3 03-12-2003 15:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.