Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2007, 15:43
Verwijderd
Ik wil misschien voor een paar maanden een auto kopen, om er even mee op vakantie te gaan buiten NL. Dus ik gebruik hem dan misschien een maand.
Nu vroeg ik me af wat voor kosten ik nog meer heb behalve de aanschaf kosten (met apk) en natuurlijk brandstof. Dus hoe xit het met wegenbelasting, verzekeringen, ed?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2007, 15:49
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
verzekeringen zijn erg variabel; tis maar net hoe je hem wil verzekeren. Voor wat jij van plan bent zou ik gaan voor de meest simpele WA-verzekering (verplicht). Krijg je een ongeluk en jouw auto is stuk, is dat erg jammer maar helaas, maar dan is de ander natuurlijk wel verzekerd. Evt. kan je die aanvullen met een ANWB-reis en kredietbrief bij pech, maar die totale kosten moet je maar even overwegen (ik meen dat je dan ook lid moet zijn).

Wegenbelasting is een bedrag per kwartaal dacht ik, is wel op internet te vinden (afhankelijk van o.a. gewicht van je auto, brandstof e.d.)
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 16:07
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
wegenbelasting kun je nakijken op de site van de belastingdienst (zoek op motorrijtuigenbelasting), dat hangt heel erg af van de plaats en het gewicht.

verzekering voor iemand <24 zonder no-claim is duur. Ik betaal (22, 1 jaar no claim) 44 euro per maand, enkel WA (plus inzittenden en zo, maar geen casco).

onderschat ook de kosten van onderhoud trouwens niet. een apk is geen aankoopkeuring !

wegenbelasting betaal je per kwartaal idd, geloof ik.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 16:13
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-03-2007 @ 17:07 :

wegenbelasting betaal je per kwartaal idd, geloof ik.
Wij betalen het per maand (11 euro).
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 16:17
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-03-2007 @ 17:07 :
wegenbelasting kun je nakijken op de site van de belastingdienst (zoek op motorrijtuigenbelasting), dat hangt heel erg af van de plaats en het gewicht.

verzekering voor iemand <24 zonder no-claim is duur. Ik betaal (22, 1 jaar no claim) 44 euro per maand, enkel WA (plus inzittenden en zo, maar geen casco).

onderschat ook de kosten van onderhoud trouwens niet. een apk is geen aankoopkeuring !

wegenbelasting betaal je per kwartaal idd, geloof ik.
nou ik gebruik de auto dus ongeveer een maand en daarna wil ik er weer vanaf
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 16:42
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ik betaal het ook per maand.


alles is wel genoemd voor een maand, hou er alleen ook rekening mee dat je waarschijnlijk verlies maakt op de wagen die je koopt en na die maand weer verkoopt.

-wegenbelasting
-verzekering
-anwb(lidm.schap en irk)
-benzine
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 17:35
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-03-2007 @ 17:13 :
Wij betalen het per maand (11 euro).
Als je per jaar betaalt, krijg je een korting en heb je bovendien minder last van ophogingen in de provinciale opcenten.
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 18:15
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
die ophogingen worden zowieso doorberekend en volgens mij krijg je alleen bij je verzekering korting als je het in 1keer betaald, in plaats van in termijnen.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 02-03-2007 @ 18:35 :
Als je per jaar betaalt, krijg je een korting
Dat is bij zoveel dingen zo, maar niet iedereen heeft zoveel geld in één keer (12 x 11 is dan misschien niet zo veel, maar er zijn wel meer dingen die je moet betalen en waarbij het nog meer scheelt als je het in één keer betaald).
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 22:32
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 02-03-2007 @ 16:43 :
Ik wil misschien voor een paar maanden een auto kopen, om er even mee op vakantie te gaan buiten NL.
En met wie was je van plan om daarheen te gaan
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 07:45
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Volgens mij zit je toch een jaar aan je WA verzekering en wegenbelasting vast? Of kun je dat opzeggen op het moment dat je geen auto meer hebt, ook al had je hem maar een maand?
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 11:51
Verwijderd
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 03-03-2007 @ 08:45 :
Volgens mij zit je toch een jaar aan je WA verzekering en wegenbelasting vast? Of kun je dat opzeggen op het moment dat je geen auto meer hebt, ook al had je hem maar een maand?
Verzekering zit je een jaar aan vast maar wanneer je binnen het jaar opzegt en binnen 3 jaar weer een nieuwe verzekering afsluit krijg je je geld terug. Maar als je binnen 3 jaar geen verzekering afsluit ben je je geld kwijt. Zo werkt het bij de Unive en volgens mij bij veel verzekeraars.

Wegenbelasting krijg je wel terug wanneer je voortijdig de auto laat overschrijven op iemand anders zijn naam.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 12:35
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Misschien is het wel veel goedkoper om een auto te huren voor een maand, dan hoef je niet lid te worden van de ANWB, geen verzekeringen af te sluiten voor de auto, geen wegenbelasting te betalen, is het niet erg als de auto kapot gaat, kortom, je betaald alleen extra de benzine.

Volgens mij kan je trouwens vanaf dit jaar bij FBTO ook je autoverzekering per maand afsluiten, mocht je toch een auto willen kopen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 13:18
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 03-03-2007 @ 13:35 :
Misschien is het wel veel goedkoper om een auto te huren voor een maand
Lieve kleine jongetjes van onder de 21 die niet al een x aantal jaar een rijbewijs heeft wordt geen auto aan verhuurd. De TS is zo een typje.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 15:17
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 03-03-2007 @ 14:18 :
Lieve kleine jongetjes van onder de 21 die niet al een x aantal jaar een rijbewijs heeft wordt geen auto aan verhuurd. De TS is zo een typje.
Hm ok, nou ja, ik zag dat de TS uit Delft kwam, toen ik daar woonde heb ik hier: http://www.korpershoek-autoverhuur.nl/ voor 4 weken een auto gehuurd.

Enige eis is dat je minimaal een jaar je rijbewijs hebt. Ik was er erg tevreden over en hij was (toen) ook een van de goedkoopste.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 16:29
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
dat je je geld kwijt bent als je binnen een jaar opzegt is echt onzin.

Ik heb altijd mijn premies per maand betaald en heb al 3x een wagen weggedaan binnen een jaar en nooit werd mij nog om geld gevraagd daarna, heb je geen auto meer,betaal je geen premie,simpel zat.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 03-03-2007 @ 16:17 :
Hm ok, nou ja, ik zag dat de TS uit Delft kwam, toen ik daar woonde heb ik hier: http://www.korpershoek-autoverhuur.nl/ voor 4 weken een auto gehuurd.

Enige eis is dat je minimaal een jaar je rijbewijs hebt. Ik was er erg tevreden over en hij was (toen) ook een van de goedkoopste.
Wij (= mijn familie) huren daar ook met enige regelmaat auto's, busjes, kleine vrachtauto'tjes...nog nooit problemen mee gehad. En de enige voorwaarde daar is idd dat je minimaal een jaar je rijbewijs hebt.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 17:05
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 03-03-2007 @ 14:18 :
Lieve kleine jongetjes van onder de 21 die niet al een x aantal jaar een rijbewijs heeft wordt geen auto aan verhuurd. De TS is zo een typje.
Is ook niet altijd waar hoor
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-03-2007, 17:13
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 03-03-2007 @ 08:45 :
Volgens mij zit je toch een jaar aan je WA verzekering en wegenbelasting vast? Of kun je dat opzeggen op het moment dat je geen auto meer hebt, ook al had je hem maar een maand?
nee hoor.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 17:38
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 03-03-2007 @ 18:05 :
Is ook niet altijd waar hoor
hmmz bij verschillende grote maatschappijen en fly drive vakantie was het dus wel zo. Maar die ronnie is iig wel het overwegen waard, maar hun meest verotte auto kost 460 euro voor 4 weken. Daar heb je dan 700*4=2800 km voor. Naar copenhagen is het 900 km. Dan zit je al op 1800. Ik denk dat je per zo een 1000 a 1500 km maakt als je echt een rondreis doet door scandinavie. 4 keer 1500 is al 6000 pfff 6000 keer 11 cent is veel.
De benzine zit er vast niet bij dan he.
Ik denk dat een auto kopen wel cheaper is.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 18:33
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
als je 6000 km aflegt kom je uit op 660 euro, dan ben 660+460 1120 euro kwijt voor die k auto. Nou nou, daar koop je wel een mooie bak van moet ik zeggen. En dan heb je nog een eigen risico van 1500 euro Jesus hoe bedoel je achterlijk veel
Verzekering en auto gaat op naam van 1 van de ouders ivm met premie en gemeentebelastingen. Een auto kan je al kopen voor 500-600 euro. Dan heb je een lelijke roestbak met nog 6 mnd apk. Die auto kan je vervolgens wel weer verkopen, voor iets van 150 euro goedkoper.
150+80 wb+120 premie= 350
Nou pffff dat scheelt wel zeg. En zelfs als je die roestbak nadien niet kwijt kan ben je alsnog goedkoper uit!

Kan iemand me trouwens vertellen waarom bij de FBTO de catalogus prijs van een nissan micra uit 88 7500 euro is Voor dat geld koop ik echt een hele mooie bak, en die rotte micras staan voor 500 euro te koop
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 19:54
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 03-03-2007 @ 19:33 :

Kan iemand me trouwens vertellen waarom bij de FBTO de catalogus prijs van een nissan micra uit 88 7500 euro is Voor dat geld koop ik echt een hele mooie bak, en die rotte micras staan voor 500 euro te koop
De catalogus prijs is toch gewoon de nieuw prijs van die auto toen?
Het kan best zijn dat die micra in '88 rond de f15.000 heeft gekost
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 21:11
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 03-03-2007 @ 19:33 :
als je 6000 km aflegt kom je uit op 660 euro, dan ben 660+460 1120 euro kwijt voor die k auto. Nou nou, daar koop je wel een mooie bak van moet ik zeggen. En dan heb je nog een eigen risico van 1500 euro Jesus hoe bedoel je achterlijk veel
Verzekering en auto gaat op naam van 1 van de ouders ivm met premie en gemeentebelastingen. Een auto kan je al kopen voor 500-600 euro. Dan heb je een lelijke roestbak met nog 6 mnd apk. Die auto kan je vervolgens wel weer verkopen, voor iets van 150 euro goedkoper.
150+80 wb+120 premie= 350
Nou pffff dat scheelt wel zeg. En zelfs als je die roestbak nadien niet kwijt kan ben je alsnog goedkoper uit!

Kan iemand me trouwens vertellen waarom bij de FBTO de catalogus prijs van een nissan micra uit 88 7500 euro is Voor dat geld koop ik echt een hele mooie bak, en die rotte micras staan voor 500 euro te koop
het gaat ze om de nieuwprijs destijds.Toen zal ie ongeveer 7500 hebben gekost, zij weten ook heus wel dat ie dat tegenwoordig niet meer opbrengt.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 21:53
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Tiño schreef op 03-03-2007 @ 22:11 :
het gaat ze om de nieuwprijs destijds.Toen zal ie ongeveer 7500 hebben gekost, zij weten ook heus wel dat ie dat tegenwoordig niet meer opbrengt.
maar wat is dan het nut van die prijs?
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 22:03
Verwijderd
Mijn kosten-baten analyse heeft zojuist de volgende uitkomsten gebracht:
- huren wordt te duur
- een dieselauto heeft de voorkeur, ivm lagere benzineprijs
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2007, 22:06
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 03-03-2007 @ 23:03 :
Mijn kosten-baten analyse heeft zojuist de volgende uitkomsten gebracht:
- huren wordt te duur
- een dieselauto heeft de voorkeur, ivm lagere benzineprijs
maaaaar een diezel heeft een significant hogere wegenbelasting!
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 03-03-2007, 22:21
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 03-03-2007 @ 23:06 :
maaaaar een diezel heeft een significant hogere wegenbelasting!
0,35 cent per liter op 500 liter maakt ook wel wat uit
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 08:15
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 02-03-2007 @ 16:43 :
Ik wil misschien voor een paar maanden een auto kopen, om er even mee op vakantie te gaan buiten NL. Dus ik gebruik hem dan misschien een maand.
Nu vroeg ik me af wat voor kosten ik nog meer heb behalve de aanschaf kosten (met apk) en natuurlijk brandstof. Dus hoe xit het met wegenbelasting, verzekeringen, ed?
Ik zou voor die paar maanden gewoon een auto huren bij bijvoorbeeld Hertz.
Als je dit vaker wilt gebruiken kan je van de Hertz club lid worden en kan je gebruikmaken van aantrekkelijke kortingen.
Zie www.hertz.nl
Daar kan je bovendien gelijk een auto reserveren en hem op een ophaalplaats in Nederland ophalen.
Dat hoeft dus niet bij een vliegveld te zijn...
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 09:59
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
vtxm schreef op 04-03-2007 @ 09:15 :
Ik zou voor die paar maanden gewoon een auto huren bij bijvoorbeeld Hertz.
The minimum age for Hertz rentals in the Netherlands is 25 years of age for all vehicle groups.
It is however possible to rent vehicle groups Mini, Economy, Compact, Intermediate and Special Special (I6) with a minimum age of 23 years old on payment of a young driver surcharge in the amount of EUR 15.00 (excluding tax) per day with a maximum charge of EUR 150.00 (excluding tax) per rental.


__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 11:35
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 03-03-2007 @ 23:21 :
0,35 cent per liter op 500 liter maakt ook wel wat uit
Hangt er ook maar vanaf naar welk land je gaat, want niet in alle landen is het verschil tussen Diesel en benzine zo groot als hier in NL. Kijk hier maar eens.

Maarreh, waar wil je naartoe gaan in die maand tijd dan? Even er vanuitgaande dat je met je diesel wel minstens 1:15 kunt rijden (en misschien nog wel veel meer als de auto kleiner is), en jij hebt het over 500 liter, dan ga je dus minimaal 7500 km rijden in een maand tijd? Volgens mij hebben wij dat niet eens gered tijdens onze rondreis door Amerika .

Laatst gewijzigd op 04-03-2007 om 11:38.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 04-03-2007 @ 12:35 :
Hangt er ook maar vanaf naar welk land je gaat, want niet in alle landen is het verschil tussen Diesel en benzine zo groot als hier in NL. Kijk hier maar eens.

Maarreh, waar wil je naartoe gaan in die maand tijd dan? Even er vanuitgaande dat je met je diesel wel minstens 1:15 kunt rijden (en misschien nog wel veel meer als de auto kleiner is), en jij hebt het over 500 liter, dan ga je dus minimaal 7500 km rijden in een maand tijd? Volgens mij hebben wij dat niet eens gered tijdens onze rondreis door Amerika .
ok, ik had even gekeken en ik dacht dat de meeste auto van ong 1995 en eerder 1:11 ongeveer reden. IIG bedankt voor het linkje, wel even wat omrekenen zometeen, het plan is namelijk scandinavie
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 12:33
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 04-03-2007 @ 12:45 :
ok, ik had even gekeken en ik dacht dat de meeste auto van ong 1995 en eerder 1:11 ongeveer reden. IIG bedankt voor het linkje, wel even wat omrekenen zometeen, het plan is namelijk scandinavie
Ik heb een benzine auto uit 1993 (Suzuki Swift) en die rijdt (als je er normaal mee rijdt) tussen de 1:18-1:20, ik verwacht toch wel dat een dieseltje iets zuinger rijdt (tenzij je echt een busje huurt ofzo).

Ik zag trouwens wel dat die benzineprijzen niet helemaal kloppen, maar je kan zo wel goed het verschil tussen diesel/benzine zien.

Succes iig met de verdere voorbereidingen. Ik ben afgelopen zomer ook met een (gehuurd) busje van Delft naar Helsinki gereden (via Duitsland, Denemarken, Zweden en in Stockholm overgevaren). Was een erg mooie reis (alhoewel ik na 400 km mooi wel even het mooie gezien had, maar toen moest ik er nog zo'n 300 ).

Laatst gewijzigd op 04-03-2007 om 12:48.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 14:02
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 04-03-2007 @ 12:35 :

Maarreh, waar wil je naartoe gaan in die maand tijd dan? Even er vanuitgaande dat je met je diesel wel minstens 1:15 kunt rijden (en misschien nog wel veel meer als de auto kleiner is), en jij hebt het over 500 liter, dan ga je dus minimaal 7500 km rijden in een maand tijd? Volgens mij hebben wij dat niet eens gered tijdens onze rondreis door Amerika .
Het plan is Scandinavie, en we gaan er vanuit ong 6000 km te maken. 2000 voor heen en terugreis, en dan nog zo'n 1000 km per week. Ik heb op een site gekeken waar een kant en klare reis werd aangeboden, en daar kwam je ook op ong 1000 km per week. Dit is ook de afstand die mijn ouders hebben afgelegd tijdens een soortgelijke vakantie. Maar als het meevalt is het natuurlijk altijd mooi meegenomen he. Verder heb ik geen enkel benul over hoe zuinig een auto is, verschil diezel benzine etc etc ik ben een auto n00b
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 14:03
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 04-03-2007 @ 13:33 :
Ik heb een benzine auto uit 1993 (Suzuki Swift) en die rijdt (als je er normaal mee rijdt) tussen de 1:18-1:20, ik verwacht toch wel dat een dieseltje iets zuinger rijdt (tenzij je echt een busje huurt ofzo).

Ik zag trouwens wel dat die benzineprijzen niet helemaal kloppen, maar je kan zo wel goed het verschil tussen diesel/benzine zien.

Succes iig met de verdere voorbereidingen. Ik ben afgelopen zomer ook met een (gehuurd) busje van Delft naar Helsinki gereden (via Duitsland, Denemarken, Zweden en in Stockholm overgevaren). Was een erg mooie reis (alhoewel ik na 400 km mooi wel even het mooie gezien had, maar toen moest ik er nog zo'n 300 ).
1:18 is dan wel extreem zuinig voor een benzine-auto, met een diesel scoor je echt niet veel beter. tenzij je ontzettend sloom rijdt, en in nederland (geen bergen) buiten de files rijdt....
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 14:05
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Boeing 747-400 schreef op 04-03-2007 @ 13:33 :
Succes iig met de verdere voorbereidingen. Ik ben afgelopen zomer ook met een (gehuurd) busje van Delft naar Helsinki gereden (via Duitsland, Denemarken, Zweden en in Stockholm overgevaren). Was een erg mooie reis (alhoewel ik na 400 km mooi wel even het mooie gezien had, maar toen moest ik er nog zo'n 300 ).
Hoeveel geld was je ong kwijt aan eten/drinken en slaapplekjes? En hoe lang was je weg enzo, verder weet ik dan scandinavie duurder is dan NL maar hoeveel duurder?
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 15:12
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 04-03-2007 @ 15:05 :
Hoeveel geld was je ong kwijt aan eten/drinken en slaapplekjes? En hoe lang was je weg enzo, verder weet ik dan scandinavie duurder is dan NL maar hoeveel duurder?
Mijn broertje is vorig jaar gaan studeren in Finland, wij (mijn vriend en ik) hebben hem in de zomervakantie gebracht in een busje met al zijn spullen e.d. Vooral de reis door Zweden/Denemarken was de gewoon op doorreis.

Op de heenweg zijn we 's nachts rond 22:00/23:00 vertrokken vanuit Nederland (Helmond) en 's middags rond 15:00 waren we in Stockholm. Dat was een aardig eind, maar met 2 chauffeurs goed te doen. We hebben toen op de boot geslapen en gegeten. Onderweg zijn we uiteraard wel een paar keer gestopt, maar hetgene wat we gekocht hebben bleef alleen bij ijsjes, en ook die zijn daar erg duur.

In Finland zijn we drie dagen gebleven in Helsinki, in de kamer van mijn broertje (dat was op de campus van de universiteit), dus dat kostte ons niets extra. Eten hebben we toen gekocht in de supermarkt en dat is inderdaad erg duur. Vooral als je verse groenten e.d. wilt kopen, maar neem je bijvoorbeeld diepvriesgroenten, dan is het wel aardig te doen. Ook drank (bier/wijn) is daar heel duur, dus dat hebben we gewoon niet gedronken.

De terugreis was ik de enige chauffeur, dus dat hebben we in twee stukken gereden, het stuk door Zweden/Denemarken in 1 dag en in Duitsland (vlak over de grens) in een hotelletje.

Ik kan me nog 1 mooie prijsvergelijking herinneren, in Finland moest mijn broer nog een bed kopen, dat hebben we bij de IKEA gekocht, in Nederland kostte toen de Hotdog met onberkt drinken 1 euro, in Finland 1,25 euro, dus 25% duurder. Volgens mij is dat wel een aardige graadmeter.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-03-2007, 15:16
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-03-2007 @ 15:03 :
1:18 is dan wel extreem zuinig voor een benzine-auto, met een diesel scoor je echt niet veel beter. tenzij je ontzettend sloom rijdt, en in nederland (geen bergen) buiten de files rijdt....
Ik heb dan ook een klein autootje. Ik denk dat je met een diesel die net zoveel weegt als mijn auto (750 kg) toch wel zeker de 1:25 moet halen. Alleen zodra je naar grotere diesels gaat, met grotere motorinhoud e.d., dan is 1:13-1:15 meer realistischer.

Tegenwoordig kun je ook nieuwe (kleine) auto's kopen die op benzine gemiddeld ook boven de 1:20 rijden. Mijn auto haalt die 1:18-1:20 overigens ook tijdens mijn woon-werkverkeer (Helmond-Maarssen), en dan sta ik ook heel veel (lees: dagelijks) en heel lang in de file.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 15:18
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 04-03-2007 @ 15:02 :
Verder heb ik geen enkel benul over hoe zuinig een auto is, verschil diezel benzine etc etc ik ben een auto n00b
Wat voor auto zoeken jullie dan? Een ruime, grote auto, of een klein autootje?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 15:33
Ivo
Ivo is offline
Juich vooral niet te snel over de dieselprijs die in Nederland flink lager is dan de benzineprijs. Dat is in lang niet alle Europese landen het geval. En als je de auto alleen maar koopt om naar het buitenland gaat heb je er dan weinig aan dat hier de diesel 35 cent per liter goedkoper is.
Zoek dus uit wat het prijsverschil is tussen benzine en diesel in de landen waar je veel kilometers maakt (en dus veel moet tanken).
Wil je een echt zuinige benzine-auto dan raad ik je de Honda Concerto 1.5i aan. Formaat Opel Astra, goed weggedrag en met een beetje rustig rijden is een verbuik van 1 op 17 heel normaal.
Heb je wat meer geld te besteden dan is de opvolger van deze auto (Honda Civic 5-deurs van bouwjaar 1995-2000) met ook het 1.5 liter blok een aanrader.

Het klinkt misschien wat karig, een 1.5 liter blokje in een auto van 1000 kilo, maar de prestaties van het blok zijn beter dan de meeste 1.6 liter blokken van de meeste concurenten, bij een veel lager benzineverbruik.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2007, 17:03
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-03-2007 @ 20:05 :
Dat is bij zoveel dingen zo, maar niet iedereen heeft zoveel geld in één keer (12 x 11 is dan misschien niet zo veel, maar er zijn wel meer dingen die je moet betalen en waarbij het nog meer scheelt als je het in één keer betaald).
Kwestie van een beetje handigheid. Als je bijv. een aantal maanden een bepaald bedrag opzij zet om dan in één keer de wegenbelasting te betalen, komt op hetzelfde neer als maandelijks de wegenbelasting betalen. Gezien de korting en het uitstel van de verhogingen scheelt dit best wel wat. En zo is het met wel meer dingen; gewoon een beetje slim met t geld omgaan
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 19:24
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Mijn Fiat Punto dieseltje uit 1994 rijdt ongeveer 1:18 - 1:20 (als ik in m'n eentje in de auto zit dan, geen idee hoe die rijdt als ie vol geladen zit met vakantiemeuk en mensen ).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 08:09
Verwijderd
@Anton aus Tirol: Het eerste jaar komt het niet op hetzelfde neer: het eerste jaar dat je geld opzij zet, zul je het ook gewoon maandelijks moet betalen.
En zoals ik al zei: daarnaast is wegenbelasting niet het enige wat betaald moet worden en waar je mee kunt besparen door het in één keer te betalen (en bij andere dingen bespaar je er soms meer door, als de mogelijkheid er is kies ik dan liever voor die dingen).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Koopwoning
Bubbeldoosje
18 19-10-2010 17:45
Verkeer & Vervoer Auto kopen: nieuw of tweedehands
Verwijderd
110 29-08-2010 16:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Midden-Oosten topic
T_ID
500 22-06-2007 09:26
Werk, Geld & Recht Waar spaar je voor?
Shitonya
87 10-09-2004 19:24
Verhalen & Gedichten [verhaal] Tanja.
Vlooienband
47 12-10-2002 13:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16.