Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2009, 00:21
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Nou, ik weet dat een collega van me eens bijna fik in de auto had gekregen. De sufferd smeet zijn peuk, al rijdend het raam uit ( zowiezo een asociale no-go, wat mij betreft ) maar die floepte door de wind ongezien weer naar binnen, belandde op de achterbank, en begon daar lustig te smeulen... Hij was er net op tijd bij...

Maar goed. Dat is een dom soort ongeluk, dat is te voorkomen door de autoasbak te gebruiken....
Die brand destijds in de Mont Blanc-tunnel zou ook initieel veroorzaakt zijn door een weggeworpen peuk die door stom toeval in het luchtfilter zou zijn gekomen waar het het filter en uiteindelijk later de lading bloem en margarine in brand heeft gestoken (schijnt goed te willen fikken). Dit is nooit met zekerheid vastgesteld, maar men vermoedt dat dit de meest waarschijnlijke oorzaak is hoewel de omvang afhankelijk was van andere factoren. Nagenoeg alle van dit soort rampen of absurde ongelukken is gewoon een samenkomen van onwaarschijnlijke gebeurtenissen, pech en menselijk falen. En vaak is een minieme verandering en gezond verstand, zoals het gebruiken van een asbak, al genoeg om de boel veilig te houden

Dysmorphoforbist: het zal je dan goed doen om te horen dat de auto-branche ook achter het niet-roken staat. Tegenwoordig mag je dus extra geld neerleggen voor een 'rokerspakket'; een asbak en een aansteker Bij Ford kost dit zo'n 15 euro geloof ik (mijn moeder is naar de nieuwe Ka wezen kijken).

Vandaag overigens netjes gereden, al hoefde ik ook niet zover
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Advertentie
Oud 13-02-2009, 10:42
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
ow, maar ik gebruik de aansteker voor mijn oplader enzo Zou de dan ook extra neer moeten leggen?

Ik kende iemand en die had perongeluk haar sigaret laten vallen tijdens het rijden, tussen haar benen op de stoel. Daar ga je ook niet naar graaien en je laat um zéler ook niet liggen. Ook lekke rgevaarlijk
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 13-02-2009, 11:07
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Nee, de 12-volt aansluiting zit er natuurlijk wel in. Dat zou wel echt een grap zijn Maar ipv een aansteker krijg je er gewoon een dopje overheen.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 13-02-2009, 13:27
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Netjes gereden en zeker geslaagd, ik rijd momenteel met een busje dus dan houd ik me automatisch aan de maximumsnelheid - veiligheid voor de personen die meerijden e.d. Toch wel fijn, om zonder 'stress' thuis te komen, zonder de gedachte dat je mogelijk weer geflitst kan zijn.

Maar toen stond er plots een nieuwe RS6 voor mijn neus waarvan de sleutels me in de hand gedrukt werden, no need to say more...
Oud 14-02-2009, 00:29
Verwijderd
ik denk het wel. Vandaag weer 500 kilometer erbij gezet. Ik kan niet per kilometer gaan onthouden, of kijken of ik wel netjes 120 rij. Laat het 2 kilometer meer of minder zijn.

Iig geen bumperkleefacties, drempels vergeten, of snijacties. Alleen toen ik van de ene parkeergarage naar de andere reed, domweg mijn gordel vergeten. hmm toch misschien gezakt. zelfs al was het maar voor 200 meter
Oud 14-02-2009, 12:50
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
op het te hard rijden op het suffe 60-traject na heb ik heel braaf gereden
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 14-02-2009, 13:13
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Vandaag niet, ik wilde eens kijken hoe ver ik hem kon pushen in de bochten en dat is opzich nog best ver
De golf die ik eerder hard trok wel meer door de bocht, maar die was lichter + stugger + bredere banden, vond dat de calibra het niet verkeerd deed
Maar 150 op een 80 weg zouden ze niet waarderen bij het CBR
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 14-02-2009, 15:06
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Vandaag niet, ik wilde eens kijken hoe ver ik hem kon pushen in de bochten en dat is opzich nog best ver
De golf die ik eerder hard trok wel meer door de bocht, maar die was lichter + stugger + bredere banden, vond dat de calibra het niet verkeerd deed
Maar 150 op een 80 weg zouden ze niet waarderen bij het CBR
Foei!

Vandaag weer lekker op m'n gemakje gereden, toch wel lekker. Maar ik moest toch even de top van het VW busje weten, bij 175km/h hield het op want toen moest ik remmen - best gek, 175 met een busje rijden maar het voelde eigenlijk nog zeer stabiel aan.
Oud 16-02-2009, 09:07
Verwijderd
Gister zou ik zijn gezakt. Ik liet me, heel stom, opjagen door een bumperklever. Op de rechterbaan Ik liet me opjagen omdat er instrumenten in de achterbak lagen, die me te waardevol zijn om het risico te nemen dat een opgefokte eikel in een civic ze aan gort rijdt.

Maar wat zouden jullie doen als er iets waardevols achterin ligt, en er komt zo'n gozertje achter je zitten, die meent dat hij goed kan rijden en bumperkleven?
Oud 16-02-2009, 09:48
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Maar wat zouden jullie doen als er iets waardevols achterin ligt, en er komt zo'n gozertje achter je zitten, die meent dat hij goed kan rijden en bumperkleven?
Gas los, gas geven, gas los, gas geven, gas los, gas geven. Vaak stoppen ze dan wel met bumperkleven.
Oud 16-02-2009, 10:11
Verwijderd
Citaat:
Gas los, gas geven, gas los, gas geven, gas los, gas geven. Vaak stoppen ze dan wel met bumperkleven.
Jawel, en mogelijk had ik dat ook gedaan. Maar mijn instrumenten zijn echt te waardevol, als ik die niet bij me had, zou het me niet veel kunnen schelen. Maar als zo'n proleet in mijn instrumenten rijdt, ben ik goed de spreekwoordelijke penis....
Oud 16-02-2009, 11:29
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Als het zo dramatisch zou zijn zou ik domweg stoppen langs de kant van de weg, dan gaatie er maar langs hoor
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 16-02-2009, 11:40
Verwijderd
Och, gewoon strak de toegestane maximumsnelheid aan blijven houden (op je teller dan wel, dus zonder eventuele afwijking te corrigeren) of wat Dysmorphofobist zegt, het werkt allebei.
Oud 16-02-2009, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Als het zo dramatisch zou zijn zou ik domweg stoppen langs de kant van de weg, dan gaatie er maar langs hoor
Op de snelweg? Gewoon de vluchtstrook op? Tja, het is misschien niet de meest nette oplossing, maar wel een oplossing. Ik rij nog niet zo heel lang, dus heel veel ervaring met dergelijke dingen heb ik nu ook weer niet.
Oud 16-02-2009, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Op de snelweg? Gewoon de vluchtstrook op? Tja, het is misschien niet de meest nette oplossing, maar wel een oplossing. Ik rij nog niet zo heel lang, dus heel veel ervaring met dergelijke dingen heb ik nu ook weer niet.
Natuurlijk niet. Vluchtstrook mag je alleen gebruiken als je daar reden toe hebt en de door jou omschreven situatie is daar geen reden toe. Sterker nog, dat kan jou een boete opleveren.
Oud 16-02-2009, 12:17
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Op de snelweg? Gewoon de vluchtstrook op? Tja, het is misschien niet de meest nette oplossing, maar wel een oplossing. Ik rij nog niet zo heel lang, dus heel veel ervaring met dergelijke dingen heb ik nu ook weer niet.

ooooh op de snelweg, dat had ik gemist. Dan ging ik gewoon 80 rijden ofzo, haal me maar in. Makkelijk toch?

Je mag idd niet op de vluchtstrook komen, maar je kan ook gewoon even een parkeerplaats/tankstation oprijde. Kost je waarschijnlijk een halve minuut extra reistijd maar ben je van het geeikel af
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 16-02-2009, 21:10
Verwijderd
Naja, ik hoop zoiets niet snel weer mee te maken. Leuk is anders.

OT: vandaag geslaagd. Voor het eerst in tijden dat ik minder dan 100 kilometer rij
Oud 18-02-2009, 16:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Haha je gaat toch niet stoppen voor een klever?
Ik zou gewoon lekker blijven rijden zoals ik al deed, hoogstens nog iets rustiger. Hij gaat er maar mooi links langs en als hij dat niet wil of kan dan heeft hij pech; hij heeft nog altijd afstand te houden.
En ik ga er vanuit dat zijn auto hem net zo lief is als voor mij de waardevolle spullen, dus ik ga toch écht niet stoppen of harder rijden hoor
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 18-02-2009, 17:55
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Maar wat zouden jullie doen als er iets waardevols achterin ligt, en er komt zo'n gozertje achter je zitten, die meent dat hij goed kan rijden en bumperkleven?
I mistachterlicht
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 18-02-2009, 23:44
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik zou mij überhaupt niet druk maken Zeker als iemand bij mij op de rechterbaan van een snelweg gaat zitten kleven, wat inderdaad een vrij ongewone plek is om daar er last van te hebben. Maar ik maak mij niet zo'n zorgen over schade aan spullen ín de auto mocht hij de achterkant aantikken. De klap is namelijk afhankelijk van het snelheidsverschil wat er nog is als hij jou raakt, niet van de snelheid die je op dat moment rijdt. En aangezien hij aan het kleven is kan het snelheidsverschil niet gigantisch zijn, dus de kans dat je bagage er schade door oploopt is vrij klein. Je auto daarentegen zal wel de nodige schade oplopen, met een beetje pech zelfs total-loss kunnen raken door 'onderhuidse' schade (maar dit hangt duidelijk van de auto in kwestie af). En je loopt het risico op lichamelijk letsel (hoofd/nek-klachten).

Waar je je meer zorgen over moet maken is wat er met jouw auto zal gebeuren als hij je aantikt, vooral als dit zich voordoet terwijl jij nog niet goed en wel stil staat. Als je daardoor naar opzij wordt gemept in het pad van een op normale snelheid aanstormende auto, dan is je bagage het minste van je zorgen denk ik.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 19-02-2009, 23:11
Verwijderd
Naja, volgende keer bij een dergelijke situatie klap ik gewoon mijn spiegel omhoog. Dan zie ik het iig niet...

Vandaag geslaagd. Geen gekke dingen tegen gekomen
Oud 20-02-2009, 09:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja slim ja, van die spiegel. Dan zijn er tenminste 2 mensen onveilig bezig ipv 1...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 20-02-2009, 10:23
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
omg van de week te paard heb ik echt geniale zandwegen ontdekt

Het enige wat me nog tegen houdt is dat ik laatst zo goed mijn best heb gedaan om het ding te wassen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 20-02-2009, 12:07
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Zo, vanavond vertrek ik naar Italië door Duitsland. Dus legaal snelheden van 300km/h halen, naar Duitse normen zal ik zeker slagen.
Oud 20-02-2009, 22:55
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ja slim ja, van die spiegel. Dan zijn er tenminste 2 mensen onveilig bezig ipv 1...
D'r zijn dan nog twee spiegels over (of minimaal 1), daar kan je ook nog prima op rijden Maar hoe dat wegklappen van de binnenspiegel verder een oplossing is, weet ik ook niet

Ik ga morgen met de 96 naar Breda Dus een twee mededelingen: voor iedereen die morgenmiddag en maandag of dinsdag even opgehouden wordt door een olijfgroene, bejaarde Saab: sorry En als ik helemaal niets meer laat horen was-ie toch in iets mindere staat dan ik had gedacht...

__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 21-02-2009, 11:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
D'r zijn dan nog twee spiegels over (of minimaal 1), daar kan je ook nog prima op rijden Maar hoe dat wegklappen van de binnenspiegel verder een oplossing is, weet ik ook niet
Als je een klever hebt dan zie je die niet best in je buitenspiegels, toch?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 21-02-2009, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Als je een klever hebt dan zie je die niet best in je buitenspiegels, toch?
Waarom ik dat zou doen? Simpel: dan zie ik zijn achterlijke gedrag achter me niet. Hoef ik me er ook niet aan te ergeren. En als het donker is, heb niet heel de tijd die koplampen in mijn spiegel....

vandaag moet ik nog 160 kilometer rijden, dus ik ben benieuwd...
Oud 21-02-2009, 13:20
Verwijderd
Als je je binnenspiegel omhoogklapt, in nachtmodus dus, zie je het ook niet zozeer dat het gaat irriteren

Gisteren en eergisteren wel geslaagd. Zelfs keurig 90 gereden op de A2 bij de wegwerkzaamheden! Wel opvallend dat mensen je dan gaan snijden, terwijl dat toch echt nergens voor nodig is.
Oud 21-02-2009, 13:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Waarom ik dat zou doen? Simpel: dan zie ik zijn achterlijke gedrag achter me niet. Hoef ik me er ook niet aan te ergeren. En als het donker is, heb niet heel de tijd die koplampen in mijn spiegel....

vandaag moet ik nog 160 kilometer rijden, dus ik ben benieuwd...
Dat van die lichten kan inderdaad met de nachtspiegel.
En het is niet heel handig als je het gedrag achter je niet ziet. Als er namelijk iets onverwachts gebeurt, dan moet je er wel op in kunnen spelen (wat niet kan als je het niet ziet).

En andersom ook, als jij iets onverwachts doet, bijvoorbeeld remmen, dan moet je ook kunnen zien of de persoon achter je op tijd reageert. En je moet je uitwijkmogelijkheden weten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 21-02-2009, 17:21
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Nee, laat ik het er op houden dat ik mijn auto weer mag wassen.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 21-02-2009, 20:22
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Als je een klever hebt dan zie je die niet best in je buitenspiegels, toch?
Iets minder goed dan in je binnenspiegel, maar je kunt prima zonder. Bestelbusjes en vrachtauto's doen het tenslotte ook zonder
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Oud 21-02-2009, 20:25
Verwijderd
Citaat:
Iets minder goed dan in je binnenspiegel, maar je kunt prima zonder. Bestelbusjes en vrachtauto's doen het tenslotte ook zonder
Juh, maar die buitenspiegels zijn dan ook net iets groter en diverser dan bij de doorsnee auto
Oud 21-02-2009, 20:28
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Ok, dat is ook weer zo
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Oud 22-02-2009, 09:58
PV
PV is offline
Citaat:
Waarom ik dat zou doen? Simpel: dan zie ik zijn achterlijke gedrag achter me niet. Hoef ik me er ook niet aan te ergeren. En als het donker is, heb niet heel de tijd die koplampen in mijn spiegel....

vandaag moet ik nog 160 kilometer rijden, dus ik ben benieuwd...
je kunt ook iets onderuitzakken in je stoel, dan zie je die lichten ook niet.
Oud 22-02-2009, 19:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Juh, maar die buitenspiegels zijn dan ook net iets groter en diverser dan bij de doorsnee auto
Zelfs dan zie je nog bijzonder weinig van wat er zich vlak achter je gebeurt, kan ik uit ervaring vertellen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 22-02-2009, 20:04
Verwijderd
Citaat:
Zelfs dan zie je nog bijzonder weinig van wat er zich vlak achter je gebeurt, kan ik uit ervaring vertellen.
Hangt van de spiegels, de afstelling en de chauffeur af. In de Renault Trafics is het geen enkel probleem om alles te zien op de buitenspiegels, mits je ze goed afstelt en gebruikt.
Oud 22-02-2009, 21:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je ziet wel alles, maar het overzicht is er gewoon niet zoals bij een gewone achteruitkijk spiegel. Je overziet bijvoorbeeld veel slechter wat er allemaal áchter je achterligger gebeurt.

Gister toevallig vanwege dit topic een stukje gereden met enkel in mijn zijspiegels kijken. Het overzicht was echt veel minder duidelijk en zodra ik bij een kruispunt kwam kon ik het niet laten m'n achteruitkijkspiegel te gebruiken, omdat ik het anders gewoon veel te onoverzichtelijk vond.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 22-02-2009, 21:52
Verwijderd
Mja, dat zal denk ik ook wel liggen aan de bestuurder en het type auto. Een Trafic heeft standaard aan beide kanten spiegels die bijna zo groot zijn als van een bus én dode hoekspiegels, dus het overzicht heb je in principe wel. Je moet er alleen meer moeite voor doen en het is denk ik ook wel een kwestie van wennen.
Zelf ben ik er sowieso al aan gewend, want mijn autootje heeft nogal eens (en ook nogal snel) last van een beslagen/bevroren (al naar gelang de temperatuur ) achterruit, dus ik rij wel eens noodgedwongen op de buitenspiegels
Oud 23-02-2009, 22:14
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Ja slim ja, van die spiegel. Dan zijn er tenminste 2 mensen onveilig bezig ipv 1...
Er zit niet voor niets zo'n klap-functie op zo'n spiegel
Normaal gebruik je die wanneer iemand achter je met groot licht rijdt, maar bij klevers ook handig inderdaad.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 23-02-2009, 22:48
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Wat is eigenlijk je top?
230
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 24-02-2009, 09:14
Verwijderd
Ik zou gister niet geslaagd zijn. Werd van de weg afgedrukt door een onhandige lesauto, met een onhandige instructeur. Dus geschrokken als ik was gaf ik een loei met de claxon, en beantwoordde een middelvinger van de man, met de mijne. Dat zou denk ik niet gewaardeerd worden...

Heb mijn verlichting weer eens gecontroleerd, want ik zag gister ( en niet alleen gister ) onthutsend veel mensen op de weg met gebrekkige verlichting. Gedeeltelijk of geheel zonder achterlichten, en idem voorlichten. Wat is dat toch dat mensen gewoon de moeite niet nemen om eens per zoveel tijd even je lichten te checken?
Oud 24-02-2009, 12:42
Verwijderd
Tja, dat is onderhoud he. Veel mensen trekken zich ook niks aan van onderhoudsintervallen e.d., dus dat ze de verlichting dan verwaarlozen is vrij logisch. Wel erg jammer idd, maar als je ze er op attendeert door even te seinen, gaan ze alleen maar zitten terugseinen, dus daar ben ik ook maar mee gestopt
Oud 24-02-2009, 13:58
Verwijderd
Ja, want onderhoud is duur. Maar eigenlijk vind ik dat ook een punt waar je op zou moeten zakken. Slecht onderhoud van je auto. Hell, ik kan straks weer 500 euro wegbrengen vanwege onderhoud. Maar rondrijden in een slecht onderhouden auto, lijkt me veel enger, eigenlijk....
Oud 24-02-2009, 15:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Er zit niet voor niets zo'n klap-functie op zo'n spiegel
Normaal gebruik je die wanneer iemand achter je met groot licht rijdt, maar bij klevers ook handig inderdaad.
Oh ik ging er vanuit dat hij bedoelde dat hij zijn spiegel helemaal wegklapt. Dus dat hij niks meer ziet.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 24-02-2009, 15:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik zou gister niet geslaagd zijn. Werd van de weg afgedrukt door een onhandige lesauto, met een onhandige instructeur. Dus geschrokken als ik was gaf ik een loei met de claxon, en beantwoordde een middelvinger van de man, met de mijne. Dat zou denk ik niet gewaardeerd worden...
Diegene moet het ook leren hè
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 24-02-2009, 18:00
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Oh ik ging er vanuit dat hij bedoelde dat hij zijn spiegel helemaal wegklapt. Dus dat hij niks meer ziet.
Dat zou ook kunnen, maar dat leek me niet logisch
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 24-02-2009, 20:00
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
jup, heb namelijk vanochtend mijn rijbewijs (eindelijk ) gehaald
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Oud 24-02-2009, 21:52
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Gefeliciteerd!
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Oud 24-02-2009, 23:27
Verwijderd
Citaat:
Diegene moet het ook leren hè
jawel, en ik claim ook niet dat ik meteen een goeie chauffeur was/ben, maar ik had het idee, dat zowel de instructeur als de leerling mij niet gezien hadden. Dus leek het me wel attent, om ze duidelijk te maken, dat ze echt niet door me heen kunnen....

En nee mijn binnenspiegel kan wel omhoog, maar niet zover dat ik niks meer zie. In elk geval dat scherpe licht niet in mijn ogen...

Oud 25-02-2009, 02:13
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik denk het niet, maar dat meer omdat het type auto niet goedgekeurd zal worden door het CBR als examenauto In een paar dagen tijd ruim 560 km in de Oude Voes gereden, wat in zo'n oude Saab nogal vermoeiend is eigenlijk.

Heen- en terugreis wel in één keer probleemloos kunnen rijden, dan is 250 km opeens wel een heel eind. Ik heb ook nooit harder dan 100 gereden - wat bij het inhalen met een oldtimer gelukkig wel wordt geaccepteerd. Bij 85 is er een abrupte grens van lawaai naar oorverdovend; vanaf daar merk je een vijfde versnelling voor het temmen van de motor wel een beetje, maar het is vooral de zijspiegel die zó slecht is vormgegeven dat er bij 100 km/u een enorm gat in de wind wordt geslagen wat het meeste lawaai oplevert. Bij 90-95 resoneert er iets enorm en dan maakt hij meer geluid dan bij 100-105. Helaas rijden veel vrachtwagen precies in dat gat en is het is best irritant om dan achter zo'n bak te zitten. Bij vrachtwagens die langzamer gaan en waar ik dan te lang achter blijf zitten krijg ik zelf andere vrachtwagens achter mij, die soms rustig gaan zitten bumperkleven Maar het leukste is de temperatuur'regeling'. De verwarmingkabel en verstelknoppen zitten vast en het staat dus op z'n hoogste stand (een andere reden waarom ik niet harder dan 100 wil: zelfs bij 110 is er al een vrij grote toename in koelvloeistoftemperatuur en dús ook in de verwarming). Maar het blowertje dat onderaan het dashboard hangt - wat overigens werkt op snelheid; als ik harder rijd blaast hij ook harder - levert alleen koud lucht, en daarmee kan ik de temperatuur compenseren. Om te voorkomen dat mijn gezicht te warm wordt moet ik mijn handen op een vaste plek op het stuur houden: links weert de warmte af, rechts stuurt de koude lucht naar mijn gezicht Als het straks warm genoeg is kan de verwarming gelukkig wel weer op koud (voor warm moet ik onder de motorkap zijn). Ter compensatie krijg je wel veel aandacht op de weg, en dat is ook leuk al die verbaasde en vermaakte gezichten

Overigens: ik kan zelf vrij goed enkel op de buitenspiegels van een auto rijden (hangt wel van de auto af, op die enkele en nogal vervormende buitenspiegel van de Saab lukt dat niet zo goed), en op langere ritten controleer ik mijn verlichting ook altijd.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mijn eigen boeken
Demipet660
6 04-09-2015 06:41
Psychologie Leren, voor je plezier?
Se7enUp
12 21-06-2012 16:28
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: te simpel
Ieke
0 31-01-2004 14:59
ARTistiek JOHN!!!!!!(deel 1,2,3 en 4!!!!!)
An
5 02-09-2001 16:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.