Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2010, 21:33
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Hai,

Voor een student op kamers eet ik behoorlijk gevarieerd maar ik vind toch dat de paprika en courgette nog te vaak mijn keuken binnen sluipen omdat ze zo lekker handig zijn ('t kan echt overal in! ). Verder eet ik de meeste "normale" groenten ook wel zoals sperziebonen, rode biet, brocoli, witlof, zuurkool, boerenkool, andijvie, bloemkool, pompoen, ui, prei, etc. Maar ik zou toch willen proberen mijn horizon wat te verbreden.

Het grootste probleem hierbij is dat ik meestal pas beslis wat ik ga eten op het moment dat ik al in de winkel sta en dat ik dan alleen maar dingen kies waarvan ik weet hoe ik ze *lekker* klaar kan maken. Dus ik ben eigenlijk vooral op zoek naar recepten waar de wat ongebruikelijkere groenten in verwerkt worden. Ik vind witte kool/chinese kool echt niet lekker. Verder sta ik open voor vrijwel alles.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2010, 14:32
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Spinazie met venkel! Supersimpel maar ik vind het echt heerlijk.
Sjalotje (of een uitje) zeer fijn snipperen en aanzetten in een pan, venkel toevoegen en even aanzetten, spinazie erbij, even heet laten worden en een beetje bouillon toevoegen (of als je geen bouillon hebt, gewoon water). Op smaak brengen met peper en zout en evt wat knoflook. Wel goed blijven roeren.

Geglaceerde bospeentjes.
Bospeentjes schoonmaken en blancheren (beetgaar koken). In een koekenpan boter met een beetje suiker verhitten (niet laten kleuren). Bospeentjes toevoegen, goed omschudden en klaar.

Spitskool met kerrie
In een pan wat boter verhitten en een beetje kerriepoeder toevoegen. Eventjes goed doorroeren (let op dat het niet verbrand!) en dan de fijngesneden spitskool toevoegen. Op smaak brengen met peper en zout en voilà.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 17:29
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik herken het probleem wel een beetje, en wat echt helpt is gewoon eens kijken naar de goedkoopste groenten, want dat zijn vaak seizoensgroenten en vooral nu in de winkel zijn dat voor mij iig wat onbekendere dingen . Die koop ik dan gewoon en dan zoek ik recepten via allerhande ofzo

Ik wilde venkel ook zeggen, super lekker om een uitje te fruiten met een beetje suiker of honing, laten, dan venkel + winterpeen + aardappel er bij, laten garen en afblussen met balsamico/rode wijn (L), deksel op de pan (als je zo'n hapjespan met deksel hept) en nog even laten stomen.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 18:46
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Ik herken het probleem wel een beetje, en wat echt helpt is gewoon eens kijken naar de goedkoopste groenten, want dat zijn vaak seizoensgroenten en vooral nu in de winkel zijn dat voor mij iig wat onbekendere dingen . Die koop ik dan gewoon en dan zoek ik recepten via allerhande ofzo

Ik wilde venkel ook zeggen, super lekker om een uitje te fruiten met een beetje suiker of honing, laten, dan venkel + winterpeen + aardappel er bij, laten garen en afblussen met balsamico/rode wijn (L), deksel op de pan (als je zo'n hapjespan met deksel hept) en nog even laten stomen.
Hept?

Spruitjes zijn ook lekker. Spruitjes koken, wat reepjes buikspek bakken, door elkaar mengen en klaar
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 16-02-2010, 19:56
Larry Flint
Larry Flint is offline
oops. daar red ik me niet uit wat een stomme fout hihi.
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 07:29
House_sexy
House_sexy is offline
Ook lekker:
Gegratineerde venkel uit de oven; venkelknollen schoonmaken, onderkant en stengels eraf; in vieren snijden en in een ovenschaal leggen. giet er wat olijfolie, peper en zout en witte wijn over. Maak een mix van kaas ( welke dan ook; belegen vind ik het lekkerst ) met wat room(kookroom oid ) en giet dit over de venkel heen. 20 minuutjes in de oven; JAM!

- Ratatouille: met aubergine, tomaat, ui, courgette en paprika en tomatenpuree. Veeel knoflook en peper en zout en lekker laten stoven. Beetje rode wijn erdoorheen!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 12:36
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ratatouille maak ik inderdaad af en toe. Maar venkel eet ik echt nooit (ik weet volgens mij niet eens hoe het smaakt..) dus dat ga ik binnenkort een keer proberen!

Spitskool met kerrie maakt mijn moeder af en toe maar dat is ongeveer het enige waarbij ik écht m'n bord niet leeg eet. Ik vind dat zo vies Maar ik hou sowieso niet zo heel erg van kerrie dus dat helpt natuurlijk niet mee. In een stamppot vind ik kool dan weer wel goed te doen.

Spruitjes heb ik al heel lang niet meer gegeten want die vond ik als kind niet lekker. Toch maar weer eens proberen.

*noteert: venkel, spruitjes, evt spitskool*

Meer meer meer recepten aub!
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 14:50
Verwijderd
Paksoy of snijbiet (lijken op elkaar). Witte gedeelte fijner snijden en eerder in de pan doen dan het groene bladgedeelte. Ik vind het 't lekkerste om te roerbakken, met ui, zaden/pitjes, evt wat paprika of tomaat, en kruiden naar keus natuurlijk. Eventueel bechamelsausje erbij doen, maar 't hoeft niet want 't is vrij vochtig. Lekker bij alle basis-dingen, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 15:49
House_sexy
House_sexy is offline
Panklare bladspinazie ( vers ): In hete wokpan wokken met wat olie, 2 knoflookteentjes, peper en zout, nootmuskaat en wat rozijntjes.

Marineer dunne schijfjes aubergine, courgette en paprika in olijfolie met italiaanse kruiden en peper en zout; grillen in een grillpan! Super lekker ook...

Witlof: snij de kontjes eraf en kort koken. Erna ( of ervoor al.. ) in kwarten snijden, in roerbak of wokpan wokken met: knoflook, spekjes en bestrooien met wat kaas.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 16:26
sicilion
Avatar van sicilion
sicilion is offline
Melanzane is lekker Aubergine in dunne plakjes snijden en de kort grillen. Dan een ovenschaal invetten en beginnen met een laagje aubergine, dan wat tomatensaus (zelfgemaakt uiteraard ), mozarella en wat geraspte parmezaanse kaas. Dit een paar laagjes herhalen en tadaa!
__________________
"Please! This is supposed to be a happy occasion. Let's not bicker and argue over who killed who."
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 16:34
Verwijderd
Witlof helemaal níet koken en slechts bakken vind ik nog veel lekkerder! Met ui, sinaasappel en walnoten bijvoorbeeld. :
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 17:51
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Witlofsalade is ook lekker. Rauw fijnsnijden, mandarijntjes er door of vruchtencocktail (evt uit blik). Kan je overal wel bij eten

Doperwtjes (evt uit de diepvries zodat je ze altijd op voorraad in huis kan hebben) en brocolli komen bij mij vaak terecht in de pastasaus.

Met brocolli kan je ook makkelijk ovenschotels maken zoals met aardappelschijfjes, aardappel anders, brocolli, spekreepjes en plakjes tomaat. Brocolli heel kort (drie minuutjes ofzo) even voorkoken, spekjes bakken en dan stapelen in een ovenschaal

Als je spitskool wel lekker vindt maar niet met kerrie: m'n moeder roerbakt het vaak met spekreepjes er door en dan met krieltjes.

Andijvie kan ook prima in de wok met aardappelschijfjes of krieltjes en shoarmareepjes.

Bloemkool met kaassaus eet ik behalve met aardappels ook graag met penne
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 21:25
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
spercieboontjes met een teentje knoflook en wat citroenrasp bakken.

prei met wat balsamicoazijn en bruine suiker (azijn wat laten inkoken) opbakken

prei of broccoli met wat room en een harde kaas gratineren in de oven

spinazie opbakken met knoflook en wat rode peper

maiskolf met een klontje boter en wat peper en zout. (maiskolf in de oven, of -nog beter- op de barbecue..)

Een flink aantal supermarkten hebben in de diepvries zakken met gemenge groenten liggen. Deze kun je een beetje opbakken en er dan zelf een smaakje aangeven. ideeen: mosterd, azijn en wat suiker; worcestershiresaus en een beetje mosterd; blauwe kaas met een beetje room of melk, vijfkruidenpoeder en wat neutrale olie;
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2010, 20:48
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Mijn moeder maakte vroeger altijd een fantastische ovenschotel van schijven venkel en aardappel met een kaassaus. Echt superlekker. Venkel heeft een erg sterke, kruidige smaak dus meer dan venkel en aardappel en kaassaus heb je ook niet nodig voor een volle maaltijd (al kun je er eventueel een stukje vlees bij bakken natuurlijk).

Witlof maak ik vaak in de oven met rode wijn en kaas, dan stooft het in de rode wijn en de kaas zorgt dat het niet teveel uitdroogt door de hitte. Ook lekker is witlofsalade, waarbij je de rauwe witlof in plakjes snijdt en er fruit door doet, zoals banaan, appel, rozijnen, sinaasappel of mandarijn, en dan een dressing van yoghurt, mayonnaise en gembersiroop (hier kun je de rozijnen ook lekker in laten wellen!) en wat peper en zout.

Een ander recept van mama van vroeger is haar wittekoolsalade. Hetzelfde recept als met de witlof, maar dan met rauwe witte kool in plaats van witlof. Het is makkelijk als je de witte kool heel klein maakt in een keukenmachine, blender of met een staafmixer, want hij is wat harder dan witlof dus hapklare brokken zijn er niet bij.

En als je allemaal restjes groente hebt, kun je er een lekkere quiche van brouwen!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2010, 16:05
HFSH
Avatar van HFSH
HFSH is offline
Citaat:
Hept?

Spruitjes zijn ook lekker. Spruitjes koken, wat reepjes buikspek bakken, door elkaar mengen en klaar
Spruitjes in de oven bakken is ook heerlijk. krokant van buiten smeuïg van binnen
__________________
"We shall dive down through black abysses…
and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever."
Met citaat reageren
Oud 28-02-2010, 11:08
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Lekkere recepten allemaal Witlofsalade eet ik ook vaak, zoooo lekker
Ik ben nog steeds niet aan de venkel toegekomen omdat ik steeds niet thuis was. Volgende week doe ik het echt!

De combinatie bloemkool en penne heb ik nog niet eerder gehoord, Daantje Maar ik eet wel eens mosterdsaus met kip en brocoli met pasta (ipv rijst) dus bloemkool met pasta kan vast ook wel
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 01-03-2010, 13:40
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
risotto met gebakken bleekselderij, creme fraiche en (gerookte) zalm er doorheen
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 02-03-2010, 22:25
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
risotto met gebakken bleekselderij, creme fraiche en (gerookte) zalm er doorheen
Dat klinkt echt heel erg lekker


Ik heb vandaag spitskool gekocht en ik ga morgen het recept van Daantje proberen
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-03-2010, 18:00
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En? Vond je het lekker?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2010, 10:51
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
En? Vond je het lekker?
Ja, ik heb er puree bij gemaakt ipv krieltjes omdat ik dat lekkerder vind en dus de spitskool gebakken met spekjes. Beviel goed (en da's maar goed ook want van 1 spitskool kan ik een keer of 5 eten )
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Flikker op stomme kou, Frayne wil saaien! #1802
fizzle-fluffy
500 27-03-2013 22:56
De Kantine Avonden op een hoeve bij Disaaika #1349
Verwijderd
500 25-03-2011 02:18
Eten & Drinken Wat eten we vandaag? #19
Verwijderd
500 10-03-2009 16:41
Lichaam & Gezondheid Het grote voeding- en gezondheidstopic #11
Verwijderd
405 14-03-2006 14:31
Eten & Drinken Waarom eet je vlees?
Verwijderd
342 26-09-2005 23:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:22.