Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2001, 21:33
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
<b>Wat vinden jullie van een systeem dat iedere persoon in Nederland geboren automatisch donor zou zijn, tenzij hij een bezwaarschrift zou tekenen?<b> Ik heb namelijk hierover een pendeldiscussie voor Nederlands. (Ik verdedig 'Tegen') Is de integriteit van het lichaam zo vanzelfsprekend, of is het belangrijker dat er zo meer donoren zullen komen? Er spelen natuurlijk vele aspecten mee, maar wat is jullie mening? (onderbouw dit dan graag met originele argumenten, zodat het ook echt een serieuze discussie kan worden graag)
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 01:34
Verwijderd
ik vind dat niemand verplicht moet worden, en dat worden ze volgens dat systeem ook niet (dat wil zeggen, je bent automatisch donor totdat je schriftelijk aangeeft dat je dat *niet* wilt zijn)..

dus.. de mensen die het wél zouden willen, maar anders zouden vergeten een donor-codicil aan te vragen, die organen loop je niet meer mis (beetje lomp uitgedrukt, maar zo is het wel).. en de mensen die per sé niet willen komen ook aan hun trekken..

mensen die tegen zoeits zijn moeten zich afvragen of ze A. te beroerd zijn om aan te geven dat ze zich NIET beschikbaar willen stellen voor transplantatie, en B. wat ze zouden willen als *hun* nier het opeens zou begeven en er zouden geen donors meer zijn, helemaal nadat een paar nieren eerder al afgestoten waren door het lichaam.. ik zou me dan behoorlijk schuldig gaan voelen over het feit dat ik dan in die situatie géén donor wil zijn..

van mij mogen ze na m'n dood alles hebben voor ieder doeleind dan ook, dat terzijde overigens
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 06:18
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
niemand moet verplicht zijn
ik zelf wil geen donor geven, als ik er zelf 1 nodig zou hebbe verwacht ik ook niet dat ik er 1 zou krijgen,

[Dit bericht is aangepast door GUANO APES!! (04-10-2001).]
__________________
SMOEL HOUWE!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 11:49
anarpunk
anarpunk is offline
Vrijheid voor alles. Ik vind niet dat iemand mag beslissen over jouw lichaam. Er word al zoveel vrijheid van je afgenomen in deze maatschappij.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 12:10
Verwijderd
lezen jullie wel?

NIEMAND wordt verplicht, je bent het automatisch bij je geboorte.. wil je dat niet dien je een papiertje in, en tadaa, je bent géén donor meer..
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 14:25
ikalto
ikalto is offline
haj,
ik ben ook Tegen, dat iedereen donor bij z'n geboorte moet worden bedoel ik.
Verder ben Ik VOOR! dat iedereen donor zou moeten zijn.
Ik snap dat bepaalde mensen daar tegen zouden zijn, maar als je zelf iets zou krijgen zou je ook graag een donor(iets) krijgen!

Verder heb ik geen geloof, dus ik geloof niet dat je hierna in een hemel komt en je lichaam dus nog een keer nodig hebt. Ik geloof wel dat je geest ergens naar toe gaat. In een ander persoon bijvoorbeeld, daar zouden donor(nieren, ogen, hart) alleen maar bij helpen!

ZE mogen dus alles van me hebben en ik hoop dat ik zo nog lang verder leef!
__________________
scheurkalender: er is nooit een tweede gelegenheid voor un eerste indruk :S
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 20:05
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Ja maar mensen ik ben analfabeet. Het bezwaarschrift is 'kwijtgeraakt'. Ik was bezig met een bezwaarschrift, maar ik heb een ongeluk gekregen met fatale gevolgen....
Denk verder dan alleen dat hele 'simpele' systeem Dobermann. Denk je niet dat de grens van het transplanteren een stuk lager zal komen te liggen? Als er een man in coma raakt met hele goede nieren en naast hem ligt iemand die in een uur een nier nodig heeft, wat zal de chirurg doen? Natuurlijk zit er iets nobels in het afstaan van organen voor het goede doel... maar bedenk dat het helemaal niet stom is om niet een dnorcodicil in te vullen. Religies staan vaak in de weg bijvoorbeeld. Je lichaam is toch iets bijzonders.. Kijk naar de geschiedenis: Het is in vele culturen zo geweest, en is het dus ook nog steeds, dat het lichaam heilig is. Ik denk dat er meerdere kanten aan zitten. Maar kom nog eens met wat argumenten plz...
__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 04-10-2001, 20:09
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
lezen jullie wel?

NIEMAND wordt verplicht, je bent het automatisch bij je geboorte.. wil je dat niet dien je een papiertje in, en tadaa, je bent géén donor meer..


Ja dat bedoel ik dus met dat het niet zo simpel ligt. Voor veel mensen gaat het al te ver dat er al van uit wordt gegaan dat je donor bent.

Stel, jij krijgt een encyclopedie thuisgestuurd. Mooi ding, maar er hangt iets aan. Er staat dat je abonnee bent geworden. Een heel deel encyclopedieen voor een paar honderd gulden, tenzij je een bezwaarschrift invult. Klinkt jou dit ook niet absurd in de oren? Denk daar eens over na.

__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 11:35
Verwijderd
Citaat:
M n M schreef:
Ja dat bedoel ik dus met dat het niet zo simpel ligt. Voor veel mensen gaat het al te ver dat er al van uit wordt gegaan dat je donor bent.

Stel, jij krijgt een encyclopedie thuisgestuurd. Mooi ding, maar er hangt iets aan. Er staat dat je abonnee bent geworden. Een heel deel encyclopedieen voor een paar honderd gulden, tenzij je een bezwaarschrift invult. Klinkt jou dit ook niet absurd in de oren? Denk daar eens over na.

ik vind de vergelijking met een encyclopedieënpakket wel heel erg belachelijk, we hebben het hier over het redden van levens in de meeste gevallen, plus het feit dat ik denk dat veel mensen die niet negatief tegenover het donorschap staan het vaak 'vergeten' aan te vragen, een donorcodicil, waardoor men kostbare organen misloopt.. als je dat stukje onzorgvuldigheid op weet te vangen ben je m.i. goed bezig; en dit lijkt me een geschikte methode..

kijk, ik neem aan dat ze kinderen tot een leeftijd van 18 wel vrijstellen van dit (ouders beslissen?), en dat ze dan netjes een briefje thuiskrijgen waar instaat dat ze als donor staan geregistreerd, en mochten ze daar bezwaar tegen hebben dat ze dat even kenbaar moeten maken door middel van een verklaring.. ik zie hier totaal geen kwaad in, en het lijkt me tamelijk efficient..
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 14:30
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
ik vind de vergelijking met een encyclopedieënpakket wel heel erg belachelijk, we hebben het hier over het redden van levens in de meeste gevallen
Ja maar je begrijpt toch waar het om gaat? Dat het hier om iemands lichaam gaat maakt het nog veel gekker! Dan krijg je een briefje thuis van 'moet je luisteren wij gaan in je lichaam snijden, tenzij je dit briefje terugstuurt'. Het gaat om het principe. Het is gewoon verkeerd. Het is goed dat er donoren zijn, en die mensen moeten geprezen daarom. Maar het moet geen vanzelfspekendheid worden!

__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 05-10-2001, 18:34
Punkiej-Fish
Avatar van Punkiej-Fish
Punkiej-Fish is offline
eeuhh hebben jullie ut er nou over, of je donor wilt worden? ik denk ik wel!! maja das bij mij wel een beetje logsich vind ik want me oom is ernstig ziek en hij wacht op een nieuwe nier...hierdoor benk er anders over na gaan denken!!!
xxxx
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 03:03
Verwijderd
Citaat:
M n M schreef:
Ja maar je begrijpt toch waar het om gaat? Dat het hier om iemands lichaam gaat maakt het nog veel gekker! Dan krijg je een briefje thuis van 'moet je luisteren wij gaan in je lichaam snijden, tenzij je dit briefje terugstuurt'. Het gaat om het principe. Het is gewoon verkeerd. Het is goed dat er donoren zijn, en die mensen moeten geprezen daarom. Maar het moet geen vanzelfspekendheid worden!

het wordt geen vanzelfsprekenheid, omdat je altijd zélf beslist.. snap je überhaupt het hele idee erachter wel? er is nou al een chronisch tekort aan donoren.. veel mensen die eigenlijk wél donor hadden willen zijn, vergeten het codicil aan te vragen (let's face it, het is niet iets waar je dagelijks aan denkt), waardoor de familie gevraagd wordt wat de wens van de overledene was.. ik wil niemand uh offenden ofzo, maar in zo'n situatie denk ik dat mensen veel eerder geneigd zijn om te zeggen 'nee, in zijn/haar lichaam wordt niet gewroet' dan 'ik denk dat hij/zij dat wel gewild zou hebbeb'..

het gaat helemaal niet om dat jij verplicht wordt, het gaat erom dat mensen het niet vergeten, waardoor er gewoon op lange termijn (hopelijk) veel meer donororganen beschikbaar zijn..

als jij er echt zo'n bezwaar tegen hebt dat jouw organen niet getransplanteerd mogen worden, hoeveel werk is het dan om te zeggen 'nee, ik wil het niet'? ik snap écht niet waarom deze discussie überhaupt plaatsvind.. je kunt gewoon aangeven dat je het *niet* wilt hebben, en dan gebeurt het ook niet.. feit is wel dat mensen gevraagd wordt om eigen initiatief te tonen, en wanneer dat in dit geval zo is om NEE te zeggen in plaats van JA, dan struikelen er ineens mensen over.. waarom hoorde je niemand toen het het omgekeerde geval was? ik vind het tamelijk egocentrisch..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 09:10
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
linkinparkgirl schreef:
eeuhh hebben jullie ut er nou over, of je donor wilt worden? ik denk ik wel!! maja das bij mij wel een beetje logsich vind ik want me oom is ernstig ziek en hij wacht op een nieuwe nier...hierdoor benk er anders over na gaan denken!!!
xxxx
Daar gaat het dus helemaal niet over... lees eerst de topic plz.

__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 09:36
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Ik snap wel wat je bedoeld Dobermann, maar je moet weten dat ook ik als ik nu de keuze zou moeten maken een donorcodicil zal invullen. Maar het gaat om of het huidige systeem ('nee, tenzij..') naar het 'ja, tenzij..' systeem moet worden omgedraaid. Wat dat betreft draai je nogal om mijn argumenten heen. Je zegt steeds hetzelfde, dat er eigenlijk niets veranderd is, behalve dat er nu geen mensen meer zullen zijn die het 'vergeten'. Maar daarop zei ik al dat dingen niet zo simpel liggen. Waar haal je dat gegeven sowieso vandaan, dat zo'n groot percentage het 'vergeet'? Dat is helemaal niet duidelijk, misschien willen die mensen helemaal geen donor zijn, bewust! Niet iedereen denkt er zoals jij over. Het is überhaubt al verkeerd om er van uit te gaan dat iedereen donor is... dat klopt gewoon niet. Uit navraag is mij gebleken dat er zeker in de wat oudere generatie problemen zijn met het 'ja, tenzij..' systeem.
Nogmaals: het invullen van het donorcodicil is niet vanzelfsprekend (dat zou het althans niet geacht moeten worden te zijn) maar de integriteit van het lichaam daarentegen wel, zowel vóór als ná de dood.

Wat vind jij nou precies egocentrisch? Dat wil ik toch wel even weten. Vind jij het gek, dat mensen die bewust 'nee' hebben gezegd (eigenlijk dus niets gedaan) opeens WEL donor zijn 'gemaakt' ZONDER ENIGE TOESTEMMING en dat nu moeten gaan terugdraaien, daarom protesteren? Vind jij dat gek? Volgens mij hebben de 'gelovigen' met donor zijn toch het meeste problemen. En misschien is in jouw omgeving het grootste deel atheïst, maar dan is jouw omgeving niet representatief te noemen met de rest van de samenleving. m.a.w. Er zijn heel veel mensen die er problemen mee hebben, en je zou eens moeten nadenken wat er mankeert met het huidige systeem. Je hebt tot nu toe alleen aangedragen als voordeel dat er geen mensen zijn die het 'vergeten', maar heb je dat al tegen de nadelen gewogen? Ik denk van niet.

__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 10:36
Verwijderd
niet goed ik vind het beter als je het niet bent maar wel kunt worden dan dat je standaar wel donor bent en je dan af kunt melden. 't komt vrijwel op hetzelfde neer maar ik vind het eerste toch beter, het gaat gewoon om het idee.

en stel bv. je bent net achtien en je hebt de keuze ik meld me af als donor of ik blijf het gewoon. en je hebt dat formelier nog niet ingevuld ga je net dood. En dat terwijl je geen donor wilt worden.

wel heel toevallig, maar het kan..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 18:45
Verwijderd
M n M:

ik heb toch duidelijk aangegeven waarom ik volmondig JA zeg tegen het omdraaien van het systeem?

ik vind dat mensen gewoon eventjes al hun morele bezwaren wanneer ze het NIET willen opzij moeten zetten, dat lijkt me de hele kwestie méér dan waard, en gewoon even NIET moeten bitchen omdat er van hun iets verwacht wordt als ze het NIET willen.. uit puur een oogpunt van nuchter realisme vind ik dat dat mákkelijk op te brengen is..

we kunnen overigens wel uren door blijven gaan zo, maar jij snapt wat ik bedoel, en ik snap wel wat jij wilt zeggen.. dus een agree to disagree lijkt me hier op zijn plaats..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 18:46
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef:
en stel bv. je bent net achtien en je hebt de keuze ik meld me af als donor of ik blijf het gewoon. en je hebt dat formelier nog niet ingevuld ga je net dood. En dat terwijl je geen donor wilt worden.

wel heel toevallig, maar het kan..
daarom verstuurt de overheid die papieren ook een maand voor je 18e verjaardag.. probleem opgelost

Met citaat reageren
Oud 06-10-2001, 18:58
oneMen
Avatar van oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Dobermann schreef:
we kunnen overigens wel uren door blijven gaan zo, maar jij snapt wat ik bedoel, en ik snap wel wat jij wilt zeggen.. dus een agree to disagree lijkt me hier op zijn plaats..


Ok. Ik heb nu wel genoeg argumenten voor die paneldiscussie. Overigens vind ik dat ja, tenzij.. systeem misschien wel beter, maar zoals ik al zei ik moet tegen verdedigen op school. Thanx anyway.

__________________
oneMen can make a difference | Maar dat is mijn mening... |
Met citaat reageren
Oud 09-10-2001, 16:48
crazzzy girl
crazzzy girl is offline
Er zijn veel meer mensen die er moeite voor doen als ze echt geen donor willen worden, dan mensen die het eigenlijk wel willen owrden, maar er geen zin hebben iets op te sturen en in te vullen.
Ik denk dus dat het wel goed is om iedereen vanaf de geboorte automatisch donor te laten zijn. Als je het echt niet wil, kan je het tegen houden en er zijn meteen een stuk meer mensen die het wel willen. In Belgie is deze regeling er trouwens al.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Enquete: zou jij donor willen zijn?
floor&annemarth
45 18-07-2010 13:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap De Grote BNN Donor Show
kalinho
251 14-06-2007 14:42
Lichaam & Gezondheid orgaandonatie
derjw
20 04-11-2006 23:56
Lichaam & Gezondheid Wet op orgaandonatie
Oebele-frans
59 22-05-2005 11:37
Lichaam & Gezondheid Donor worden? Registreer nu!
Bloem
150 15-05-2005 12:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Donor krijgt eerder een orgaan dan een niet-donor
almighty
122 08-03-2005 16:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:24.