Oud 18-03-2005, 13:17
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 18-03-2005 @ 11:22 :
Ik vraag me af of het niveau er door achteruit is gegaan. Ik heb ook wel het idee dat het per school erg verschillend aangeboden wordt die 2de fase. Verder geloof ik neit dat je je examens echt gehaald hebt zonder dat je wist waar het over ging. En als je dat nu kon, had je dat dan vroeger (toen er nog geen 2de fase was) waarschijnlijk ook gekund; dan ben je gewoon een goede leerling
Ik heb natuurlijk ook niet alles gehaald zonder dat ik wist waar het over ging, dat zou wel paranormaal zijn. Maar soms gebeurde dat weleens.. heel bizar. Er zaten in de centrale examens bijv dingen bij die ik gewoon nooit gedaan had (door m'n eigen schuld hoor, gewoon niks voorbereid). Bij wiskunde bijv. had je in het CE van die indelingen in paragrafen (met daar weer een aantal opgaven in) en ik geloof dat ik 2 van die hele paragrafen gewoon niet ingevuld had ("normaalkromme?! nooit van gehoord.. ").

Ik heb het idee dat je bij de 2e fase minder hoefde te doen. Er werd in het begin nl ontzettend geklaagd over dat het te moeilijk zou zijn enzo en daardoor hebben ze ook een hoop dingen geschrapt.
Citaat:

Verder zeurt iedereen ook wel over die talen, en dat vind ik deels ook terecht. Maar ja krijgt de kans toch om een volledige taal te kiezen als je die graag wil leren spreken? Waarom doen mensen dat dan niet. Ik bedoel als je vroeger op het vwo geen duits of frans gekozen had, dan kon je het toch ook niet?!
Natuurlijk krijg je wel een beetje geamputeerd duits en frans, maar voor mij had dat wel zo zijn voordelen; ik kon lezen voor een 6, maar met spreken was mij dit niet gelukt.
Je kon vroeger een taal kiezen en dan had je gewoon de hele taal.. dat gold voor iedereen. Maar als je alleen leert lezen in de bovenbouw dan zakt alle kennis die je in de onderbouw over zo'n taal had opgedaan gewoon weg. Ik snap de gedachte erachter ook niet helemaal.. "vwo-ers krijgen alleen lezen, want dat hebben ze later nodig en de rest hoeven ze niet te leren.. maar havo-ers wel." Ik snap niet waarom..
Citaat:

Verder met die grafieken; wij moesten wel altijd al van te voren bedenken hoe een grafiek eruit zou zien; en had jij dat gewild had je dat toch ook van te voren kunnen bedenken.
Natuurlijk snap ik je punt wel, maar mensen kunnen zelf ook wat meer initiatief tonen als ze meer dingen willen kunnen.
Ja, ik had uit mezelf wel kunnen gaan proberen om er vanalles bij te leren, maar hoe vaak doe je zoiets nou? Ze vragen het nl niet van je. Ik vind dat je bij wiskunde goed het verschil kunt zien tussen mensen uit het "GR tijdperk" en mensen van vóór het "GR tijdperk".
Zonder GR krijg je zelf meer inzicht in de wiskunde, je moet alles zelf kunnen en begrijpen, zonder hulpmiddel.
Advertentie
Oud 19-03-2005, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 18-03-2005 @ 13:17 :
Ik heb natuurlijk ook niet alles gehaald zonder dat ik wist waar het over ging, dat zou wel paranormaal zijn. Maar soms gebeurde dat weleens.. heel bizar. Er zaten in de centrale examens bijv dingen bij die ik gewoon nooit gedaan had (door m'n eigen schuld hoor, gewoon niks voorbereid). Bij wiskunde bijv. had je in het CE van die indelingen in paragrafen (met daar weer een aantal opgaven in) en ik geloof dat ik 2 van die hele paragrafen gewoon niet ingevuld had ("normaalkromme?! nooit van gehoord.. ").
Maar ja, ik vraag me dan af in hoeverre dit aan de 2de fase ligt. Ik bedoel had je dat ook niet gemist in het oude lessysteem. Daarnaast ik had er wel eens van gehoord, maar snapte er waarschijnlijk ook weinig van .

Citaat:
Je kon vroeger een taal kiezen en dan had je gewoon de hele taal.. dat gold voor iedereen. Maar als je alleen leert lezen in de bovenbouw dan zakt alle kennis die je in de onderbouw over zo'n taal had opgedaan gewoon weg. Ik snap de gedachte erachter ook niet helemaal.. "vwo-ers krijgen alleen lezen, want dat hebben ze later nodig en de rest hoeven ze niet te leren.. maar havo-ers wel." Ik snap niet waarom..
Maar wat ik probeerde te zeggen was van, als jij de hele taal had willen leren, dan had je dit toch kunnen doen?!
En de gedacht daarachter is dat mensen met vwo veel buitenlandse artikelen moeten lezen, en dat het daarom handig is. Mensen van de havo zouden minder moeten lezen, maar meer moeten spreken... maar idd het idee erachter is wel een beetje apart.

Citaat:
Ja, ik had uit mezelf wel kunnen gaan proberen om er vanalles bij te leren, maar hoe vaak doe je zoiets nou? Ze vragen het nl niet van je. Ik vind dat je bij wiskunde goed het verschil kunt zien tussen mensen uit het "GR tijdperk" en mensen van vóór het "GR tijdperk".
Zonder GR krijg je zelf meer inzicht in de wiskunde, je moet alles zelf kunnen en begrijpen, zonder hulpmiddel.
Hier ben ik het ook wel mee eens hoor. Ik bedoel wat ik nou echt wijzer ben geworden van de GR... alleen dat ik niks van wiskunde hoefde te snappen, maar het toch kon halen als je wist hoe je met dat ding moest omgaan (bij wijze van).

Laatst gewijzigd op 19-03-2005 om 21:26.
Oud 19-03-2005, 21:17
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 19-03-2005 @ 21:15 :

Hier ben ik het ook wel mee eens hoor. Ik bedoel wat ik nou echt wijzer ben geworden van de GR... alleen dat ik niks van wiskunde hoefde te snappen, maar het toch kon halen als je wist hoe je met dat ding moest omgaan (bij wijze van).
Wat voor wiskunde heb jij gehad dan? Wij moeten ook dingen algebraisch kunnen uitrekenen. En het met het rekenmachientje controleren ofzo...
Oud 19-03-2005, 21:27
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 19-03-2005 @ 21:17 :
Wat voor wiskunde heb jij gehad dan? Wij moeten ook dingen algebraisch kunnen uitrekenen. En het met het rekenmachientje controleren ofzo...
wis b1... maar het was ook bij wijze van spreke natuurlijk
Oud 19-03-2005, 21:37
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 19-03-2005 @ 21:27 :
wis b1... maar het was ook bij wijze van spreke natuurlijk
Vind ik niet hoor. Ik zou een wiskundeproefwerk ongeveer even goed kunnen maken met een oud rekenmachientje.
Oud 20-03-2005, 18:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 19-03-2005 @ 21:37 :
Vind ik niet hoor. Ik zou een wiskundeproefwerk ongeveer even goed kunnen maken met een oud rekenmachientje.
Ja ik ook. Meestal gebruikte ik mn GR alleen om het ff te controleren. Vaak moest je toch de hele handgeschreven berekening erbij doen. En als dat niet perse hoefde, deed ik het vaak toch wel. Omdat ik dat makkelijker/fijner vond. Ik vond dat gepruts met mn GR niet erg praktisch. Uitschrijven ging vaak veel sneller dan al die handelingen op je GR op te schrijven.
Oud 22-03-2005, 17:45
Kikkertje :D
Avatar van Kikkertje :D
Kikkertje :D is offline
om bij de titel te blijven:
k ben het er zwaar mee eens. Opzich leuk idee, jammer dat het niet werkt.
De meeste mensen houden zich toch niet aan al die studiewijzers aangezien je er niet op kijkt of dat je het niet zo belangrijk vindt. De profielen zijn niet echt goed uitgezocht. (ik kon in ieder geval heel moeilijk kiezen, omdat ik van alle profielen wel iets niet kan/wil)
Alle stomme toetsweken komen me nu de neus wel weer uit. En we zijn al op de helft! (driedubbele zucht!)
Naja, een frisse wind erdoor kan al wonderen doen... *hoop*
Oud 22-03-2005, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Kikkertje schreef op 22-03-2005 @ 17:45 :
om bij de titel te blijven:
k ben het er zwaar mee eens. Opzich leuk idee, jammer dat het niet werkt.
De meeste mensen houden zich toch niet aan al die studiewijzers aangezien je er niet op kijkt of dat je het niet zo belangrijk vindt. De profielen zijn niet echt goed uitgezocht. (ik kon in ieder geval heel moeilijk kiezen, omdat ik van alle profielen wel iets niet kan/wil)
Alle stomme toetsweken komen me nu de neus wel weer uit. En we zijn al op de helft! (driedubbele zucht!)
Naja, een frisse wind erdoor kan al wonderen doen... *hoop*
Ik wil je niet desillusioneren, maar vroeger was de tijd die men aan school besteedde groter dan nu.
Oud 22-03-2005, 19:04
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 09-03-2005 @ 19:56 :
Ik denk dat het PWS juist wel goed is, om een soort afsluitend werkstuk te hebben. Maar misschien komt het omdat wij al een soort van PWS-oefenweken hebben enzo waarin je met verschillende vakken een verslag moet maken van een onderzoek wat je in die week doet.

Daarnaast denk ik dat de tweede fase opzich wel een goed idee is, alleen dat ze er teveel in proppen waardoor het niet te doen is als je niet gedisciplineerd werkt.
ff oude koeien uit de slot halen.

Dat pws: maak het alfa en beta werk wat meer gelijk aa nelkaar. Bijv: ik heb N&G met gs, en met geschiedenis moesten we een po maken. De meeste mensen werkten dat uit naar een pws (15 blz ipv 10), en het telde 80 keer mee tegenover 30 keer de repetitie. Daarbij zaten de mensen die het als po deden ook ver over de 15 pagina's.
Bij Bio (waar ik mijn pws dus doe) moeten we voor hetzelfde aantal pagina's veel meer werk verzetten (proef opzetten, uni contacteren, proef uitwerken en theoretische inleiding), terwijl die 5 keer meetelt tegenover 60 keer een repetitie. Buiten dat er niet eerlijk is meegeteld, kloppen de uren arbeid die je erin stopt gewoon niet met elkaar.

Verder moeten alle deelvakken worden afgeschaft, en vakken als anw en kcv (voor gymnasium) ook. Pas dan kan je echt diep je profielstof induiken, iets waar ik wél voor ben.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 22-03-2005, 19:09
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Kikkertje schreef op 22-03-2005 @ 17:45 :
om bij de titel te blijven:
k ben het er zwaar mee eens. Opzich leuk idee, jammer dat het niet werkt.
De meeste mensen houden zich toch niet aan al die studiewijzers aangezien je er niet op kijkt of dat je het niet zo belangrijk vindt. De profielen zijn niet echt goed uitgezocht. (ik kon in ieder geval heel moeilijk kiezen, omdat ik van alle profielen wel iets niet kan/wil)
Alle stomme toetsweken komen me nu de neus wel weer uit. En we zijn al op de helft! (driedubbele zucht!)
Naja, een frisse wind erdoor kan al wonderen doen... *hoop*
-Studiewijzers zijn idd een ramp, bij ons worden ze voor de meeste vakken al niet eens meer, of te laat uitgedeeld.
-De opbouw van de profielen vind ik op zich wel goed: in principe (tenzij op een kleine school/afdeling) kan je kiezen wat je wil. Daarnaast zijn de profielen gewoon praktisch: E&M leidt op dat Economie, en N&G heeft het eisenpakket voor (dier)geneeskunde en bio in huis. N&T hoeft niet meer per se geloof ik (kan bijgespijkerd worden op de uni meen ik mij te herinneren), tenzij voor sterrenkunde oid.
- Toetsweken bevallen mij persoonlijk beter dan repetities door de weken door, zo heb je nooit eens even rust, en bovendien kan je tussendoor je po's maken, of de repweken voorbreidden.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 22-03-2005, 19:13
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 22-03-2005 @ 19:09 :
N&T hoeft niet meer per se geloof ik (kan bijgespijkerd worden op de uni meen ik mij te herinneren), tenzij voor sterrenkunde oid.
Naar ik meen is NG voldoende voor iedere technische studie, omdat technische studies geen enkele eisen stellen aan de hoogte van je punten en ook nooit een numerus fixus hebben. (hoewel ik geloof dat ze bij ons bij Bouwkunde er over aan het denken zijn) In de praktijk geldt echter wel dat iedereen gewoon NT heeft gedaan (da's bij ons tenminste zo).
Oud 22-03-2005, 19:27
Verwijderd
tja
Oud 22-03-2005, 22:12
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
hmm ik vraag me af waarom ik nt als mijn hoofdprofiel heb genomen, aangezien ik hoogstwaarschijnlijk geen technische studie ga doen... maar ja...
Oud 23-03-2005, 12:10
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 22-03-2005 @ 22:12 :
hmm ik vraag me af waarom ik nt als mijn hoofdprofiel heb genomen, aangezien ik hoogstwaarschijnlijk geen technische studie ga doen... maar ja...
Foei.
Oud 23-03-2005, 12:18
Verwijderd
Stel je voor zeg, dat ze iets kiest wat ze leuk vindt.
Oud 23-03-2005, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 23-03-2005 @ 12:18 :
Stel je voor zeg, dat ze iets kiest wat ze leuk vindt.
Wat is er nu niet leuk aan een technische studie?
Oud 23-03-2005, 13:46
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-03-2005 @ 19:13 :
Naar ik meen is NG voldoende voor iedere technische studie, omdat technische studies geen enkele eisen stellen aan de hoogte van je punten en ook nooit een numerus fixus hebben. (hoewel ik geloof dat ze bij ons bij Bouwkunde er over aan het denken zijn) In de praktijk geldt echter wel dat iedereen gewoon NT heeft gedaan (da's bij ons tenminste zo).
Ik dacht dat je voor Sterrenkunde, Wiskunde en nog zo'n hele exacte studie wel per se N&T moest hebben.. Verder kan je aan menig TU met N&G beginnen idd.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-03-2005, 16:17
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-03-2005 @ 12:10 :
Foei.
haha... veel te veel werk. en volgens mij kun je er niet echt heel veel geld mee verdienen? tenzij je echt de nobelprijs wint ofzo
Oud 23-03-2005, 16:19
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Sylph schreef op 23-03-2005 @ 12:18 :
Stel je voor zeg, dat ze iets kiest wat ze leuk vindt.
Ach, geen enkele studie is leuk. Maar daar doe je het dan ook niet voor.
Oud 23-03-2005, 16:57
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 23-03-2005 @ 16:17 :
haha... veel te veel werk. en volgens mij kun je er niet echt heel veel geld mee verdienen? tenzij je echt de nobelprijs wint ofzo
Dat is een misvatting. Een ingenieur die bij een bedrijf werkt verdient doorgaans goed. Zeker aangezien er een tekort is aan bèta's.
Oud 23-03-2005, 17:23
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
ja, die studieplanners zijn een ramp, je krijgt ze te laat en de opgegeven stof voor de toetsweek geven ze vaak pas een week van tevoren.
__________________
move your body next to me
Oud 23-03-2005, 17:30
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 23-03-2005 @ 16:17 :
haha... veel te veel werk. en volgens mij kun je er niet echt heel veel geld mee verdienen? tenzij je echt de nobelprijs wint ofzo
Er is een tekort, dus een redelijke baan op je niveau heb je snel. Bovendien kan je altijd op de opleiding terecht. Dit in tegenstelling tot mensen die zijn afgestudeerd zijn in Rechten, Psychologie, Kunsthistoricus oid.
__________________
.. zegt de liberaal.
Oud 23-03-2005, 17:39
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
hoezo op de opleiding terecht? maar ik heb geen zin in al die stomme kutprojecten, de meeste technische studies hebben dat toch heel veel? econometrie bijv. helemaaal niet. ik haaaaaaaaaaat projecten
Oud 23-03-2005, 18:23
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 23-03-2005 @ 17:39 :
hoezo op de opleiding terecht? maar ik heb geen zin in al die stomme kutprojecten, de meeste technische studies hebben dat toch heel veel? econometrie bijv. helemaaal niet. ik haaaaaaaaaaat projecten
Projecten? Die heb ik nauwelijks. Alleen practicum (proefjes doen), OGO (dat is wel een project, maar wel geinig, je krijgt één opdracht en dan moet je zelf uitvogelen hoe je die moet aanpakken met een groep) en nog een paar kleine opdrachten. Verreweg de meeste tijd (zo'n 75%) gaat zitten in theoretische natuur- en wiskundevakken. Hoe dat zit met andere technische studies weet ik niet.
Oud 23-03-2005, 22:49
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
oh oke, maar ik ben niet zo'n technisch typje eigenlijk. ook al ben ik er wel goed in. het trekt me niet zo... maar ja, als ik een economische studie ga doen wordt het echt niet zo'n makkelijke hoor, ik denk aan econometrie. dat doet bijna niemand omdat alle techneuten technische studies doen, en alle economen dit te moeilijk vinden ofzo... dus jah...
Oud 23-03-2005, 22:53
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
maar aan de andere kant is het eigenlijk wel zonde om geen technische studie te gaan doen maar jaaaaaaaaaah ik kijk nog wel naar de mogelijkheden.
Oud 26-03-2005, 23:45
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
sinds wanneer hoort kansberekening bij wiskunde B trouwens?
Oud 26-03-2005, 23:46
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 26-03-2005 @ 23:45 :
sinds wanneer hoort kansberekening bij wiskunde B trouwens?
Ik heb het gewoon gehad. Erg makkelijk.
Oud 26-03-2005, 23:51
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
best makkelijk idd, maar zooo saai... ik heb echt geen zin om heel dat hoofdstuk nog te gaan maken. maar ja, moet maar ik ga voor een 10 in deze proefwerkweek
Oud 27-03-2005, 17:31
-(L)-
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 26-03-2005 @ 23:45 :
sinds wanneer hoort kansberekening bij wiskunde B trouwens?
Volgens mij is het gewoon een basis die iedereen bij WiB ook krijgt. En inderdaad, het is makkelijk.
Oud 28-03-2005, 10:15
Rifleman
Rifleman is offline
je moet gewoon al je huiswerk bijhouden, een paar dagen van te voren dingen herhalen (van wiskunde bv, gewoon sommetjes herhalen) en dan ja.. die po's nog. het is echt klote als je er 2 tegelijk hebt.. alles door elkaar etc .

ik heb voor de rest niks tegen de tweede fase.. kben er wel blij mee. het is alleen klote dat niet iedereen hetzelfde keuzevak kiest als jou. ik moet nu mijn punten omhoog gaan krikken wil ik volgend jaar bio in mijn pakket. ik ga dan met een maat van mij in een 2-mansklas, zonder leraar.. da's pas zelfstudie
Oud 24-01-2006, 16:44
Verwijderd
Hm 2de fase of geen 2de fase, maakt mij niet uit.
Ik doe meestal toch wel (een beetje) wat ik denk dat goed is, en soms wijkt dat af
Maar ik vind het vooral irritant dat alles steeds verandert in het onderwijs, over 2 jaar hoef je geen natuurkunde meer bij NG als je dat niet wilt en de brugperiode wordt weer 1 jaar. Enz. Enz.
Kies eens een goede maatregel mensen
Oud 24-01-2006, 16:57
Verwijderd
Het is niet de bedoeling dat je topics van 8 maanden oud upt.
Oud 24-01-2006, 17:05
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 24-01-2006 @ 16:57 :
Het is niet de bedoeling dat je topics van 8 maanden oud upt.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Informatica
Elselien
1 13-05-2004 02:01
Lichaam & Gezondheid Vraagje aan iedereen met de pil
Janicha
19 17-04-2002 17:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.