Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2006, 17:35
Verwijderd
Ik zou die vakken best kunnen.

Ze interesseren met alleen niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2006, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 16-03-2006 @ 18:35 :
Ik zou die vakken best kunnen.

Ze interesseren met alleen niet.
Maar jij kan in tegenstelling tot de gemiddelde C&M'er wel een fatsoenlijke zin opstellen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 18:14
Verwijderd
Iedereen in m'n C&M-klas kan een fatsoenlijke zin opstellen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2006, 23:05
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-03-2006 @ 18:58 :
Maar jij kan in tegenstelling tot de gemiddelde C&M'er wel een fatsoenlijke zin opstellen.
Kom op, niet weer deze discussie Word volwassen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 17:31
Love_Fulfilled
Avatar van Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-03-2006 @ 18:58 :
Maar jij kan in tegenstelling tot de gemiddelde C&M'er wel een fatsoenlijke zin opstellen.
Nederlands valt onder het ''algemene deel'', dus C&M-ers hebben ook gewoon Nederlands ..
__________________
¤Hate It Or Love It¤
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 17:33
Verwijderd
Nou, er valt wel wat voor te zeggen dat het vak Nederlands tegenwoordig weinig meer voorstelt, maar dat geldt dus, inderdaad, voor alle profielen.

Ik ken evenveel C&M'ers en N&T'ers die echt geen fatsoenlijk betoog kunnen schrijven.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 17:35
Love_Fulfilled
Avatar van Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Citaat:
Sylph schreef op 18-03-2006 @ 18:33 :
Nou, er valt wel wat voor te zeggen dat het vak Nederlands tegenwoordig weinig meer voorstelt, maar dat geldt dus, inderdaad, voor alle profielen.

Ik ken evenveel C&M'ers en N&T'ers die echt geen fatsoenlijk betoog kunnen schrijven.
Ja, maar om nou weer te gaan generaliseren.. niet alle C&M-ers, N&T-ers enz. zijn hetzelfde .
__________________
¤Hate It Or Love It¤
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 18:11
sdekivit
sdekivit is offline
ook de komst van messenger enzovoorts en de televisie heeft niet veel goeds gedaan voor de beheersing van de nederlandse taal onder de jeugd.

Waar is de tijd gebleven dat we nog boeken lazen ter ontspanning
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 21:35
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 18-03-2006 @ 19:11 :
ook de komst van messenger enzovoorts en de televisie heeft niet veel goeds gedaan voor de beheersing van de nederlandse taal onder de jeugd.

Waar is de tijd gebleven dat we nog boeken lazen ter ontspanning
*steekt hand op*
Ik heb MSN een half jaar geleden verwijderd. En ik ben er alleen maar gelukkiger van geworden
Met citaat reageren
Oud 18-03-2006, 22:03
Verwijderd
Wat is dit? Een pleidooi om MSN te verwijderen?

Dat sommige mensen niet met MSN kunnen omgaan is bekend, maar daarom is MSN niet bij voorbaat slecht.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 19:09
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Misschien nieuw vak voor Maria en haar vriendjes? Hoe om te gaan met MSN en het verval van de Nederlandse taal dat hierdoor veroorzaakt wordt? Past mijns inziens wel in die rare nieuwe Tweede Fase..
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 19:57
SFDW
Avatar van SFDW
SFDW is offline
Kunnen die lui die in de regering zitten oowk eens iets zinnigs verzinnen????????!!!!!! er is weinig mis met de profielen van nu!!!!!! laten ze toch eens met iets anders bezig houden, daar zou het onderwijs pas voordeel aan doen!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 20:35
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Sylph schreef op 18-03-2006 @ 23:03 :
Wat is dit? Een pleidooi om MSN te verwijderen?

Dat sommige mensen niet met MSN kunnen omgaan is bekend, maar daarom is MSN niet bij voorbaat slecht.
was ook niet als pleidooi bedoeld hoor was alleen maar bedoeld dat de jeugd tegenwoorrdig de nederlandse taal minder goed beheerst en dat daar oa de televisie en MSN een oorzaak van kunnen zijn. Ik vind dat er dus meer boeken moeten worden gelezen en dat er meer moet worden gestimuleerd om boeken te lezen of iets dergelijks.

--> dus in plaats van nutteloze vakken als natuur, leven & techniek (of iets dergelijks) kunnen ze beter meer uren literatuur geven (lees: een uur verplicht lezen in je literaire werk ofzo)
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 07:44
Philemon
Avatar van Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2006 @ 17:57 :


Oh, en Wiskunde D moet verplicht worden voor NT.
Wiskunde D mag voor het grootste deel zelf door de leraar of de school ingevuld worden. Hoe wil je dit dan verplicht stellen? Algemene richtlijnen of nog met dezelfde manier van invullen?
__________________
De drang van het ontdekken zit hem in het zien van het onbekende van het bekende..
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 14:35
Liett
Avatar van Liett
Liett is offline
Hmm.. 2007, dat zou dus betekenen dat ik Vwo3 klassen van nu daar dus buiten vallen? Naar mijn idee waren die profielen een hele verbetering, maar ik heb nu twijfels. Onze decaan heeft alleen de voordelen met ons besproken (terwijl wij, als het goed is, niets met die profielen te maken krijgen)
__________________
enjoy the simple things in life
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Philemon schreef op 22-03-2006 @ 08:44 :
Wiskunde D mag voor het grootste deel zelf door de leraar of de school ingevuld worden. Hoe wil je dit dan verplicht stellen? Algemene richtlijnen of nog met dezelfde manier van invullen?
Algemene richtlijnen. Het belangrijkste blijft het terugdringen van het aantal werkstukken ten gunste van de theoretische kennis.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 15:59
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Nienna* schreef op 18-03-2006 @ 22:35 :
*steekt hand op*
Ik heb MSN een half jaar geleden verwijderd. En ik ben er alleen maar gelukkiger van geworden
Het ligt toch echt aan jezelf dat jij niet normaal met msn om kan gaan. Ik heb nergens last van.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 17:55
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-03-2006 @ 16:59 :
Het ligt toch echt aan jezelf dat jij niet normaal met msn om kan gaan. Ik heb nergens last van.
nee idd, het hoeft ook geen probleem te zijn,m aar het feit blijft dat er door msn vele problemen zijn ontstaan, niet alleen op het gebied van de nederlandse taal.....
Met citaat reageren
Oud 23-03-2006, 13:38
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 22-03-2006 @ 18:55 :
nee idd, het hoeft ook geen probleem te zijn,m aar het feit blijft dat er door msn vele problemen zijn ontstaan, niet alleen op het gebied van de nederlandse taal.....
Ja, alles kan problemen veroorzaken als je er niet fatsoenlijk mee om kunt gaan.
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 02:48
juana
juana is offline
dus als ik het goed begrijp NG zonder natuurkunde!!!!!! dan kan het ook van naam veranderen dus het profiel gezondheid...oh en dat je wiskunde a kan kiezen is voor mij best ik ben voor die fucking wiskundeB blijven zitten in de 4 de..ik zou zeker een jaartje eerder geslaagd zijn als ik wis A zou hebben ik voel me verkracht wrm krijgen de toekomstige havo/vwo leerlingen het gemakkelijker en wij kunnen zakken zoveel keer als het moet als je wisB gwn niet begrijpt en ook nog oet vertrekken zonder diploma want ze gaan het systeem niet eerder veranderen het is niet eerlijk je wordt gwn gestraft doordat je eerder geboren bent.......
__________________
u better like me ...if not screw u
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 08:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
juana schreef op 24-03-2006 @ 03:48 :
dus als ik het goed begrijp NG zonder natuurkunde!!!!!! dan kan het ook van naam veranderen dus het profiel gezondheid...oh en dat je wiskunde a kan kiezen is voor mij best ik ben voor die fucking wiskundeB blijven zitten in de 4 de..ik zou zeker een jaartje eerder geslaagd zijn als ik wis A zou hebben ik voel me verkracht wrm krijgen de toekomstige havo/vwo leerlingen het gemakkelijker en wij kunnen zakken zoveel keer als het moet als je wisB gwn niet begrijpt en ook nog oet vertrekken zonder diploma want ze gaan het systeem niet eerder veranderen het is niet eerlijk je wordt gwn gestraft doordat je eerder geboren bent.......
Weet je zeker dat het alleen aan wiskunde lag?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 13:57
miss_juventus
Avatar van miss_juventus
miss_juventus is offline
Veeeeeel beter

aardrijkskunde niet verplicht dat is echt niet eerlijk !!!!!!!!
__________________
De mensheid denkt in een orde die niet werkelijk bestaat en is blind voor de oorspronkelijke chaos
Met citaat reageren
Oud 24-03-2006, 16:32
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
juana schreef op 24-03-2006 @ 03:48 :
dus als ik het goed begrijp NG zonder natuurkunde!!!!!! dan kan het ook van naam veranderen dus het profiel gezondheid...oh en dat je wiskunde a kan kiezen is voor mij best ik ben voor die fucking wiskundeB blijven zitten in de 4 de..ik zou zeker een jaartje eerder geslaagd zijn als ik wis A zou hebben ik voel me verkracht wrm krijgen de toekomstige havo/vwo leerlingen het gemakkelijker en wij kunnen zakken zoveel keer als het moet als je wisB gwn niet begrijpt en ook nog oet vertrekken zonder diploma want ze gaan het systeem niet eerder veranderen het is niet eerlijk je wordt gwn gestraft doordat je eerder geboren bent.......
Nee hoor , we worden niet gestraft. Als er mensen gestraft worden dan zijn het degene die na ons geboren zijn.

Ik bedoel je doet NG en gaat een studie iets met biologie doen. Je komt er dan achter dat je hastike achterloopt. Je hebt wiskunde A en geen natuurkunde. Je mag mooi wat wiskunde en natuurkunde inhalen totdat je bij bent. De universiteiten gaan niet hun doelstellingen aanpassen omdat het onderwijis op de middelbare school word verneukt. Dat hoop ik tenminste niet !
Als het echt zo erg word maken de universiteiten het eerste jaar gewoon zwaarder door de vakken natuurkunde en wiskunde etc wat de leerlingen nodig hebben en gehad zouden moeten hebben op de middelbare school , gewoon aantebieden boven het het normale werk van het eerste leerjaar.

Jij boft dan nog in vergelijking met de andere leerlingen. Of wil je geen goed onderwijs?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 09:38
Verwijderd
Lang leve de mammoetwet.


Ik ben een tijdje uit roulatie geweest, waar vind ik uitleg over wat NL&T, Wiskunde C en D, en BS&M in helsnaam is?

En ook belachelijk dat je een oude taal kan doen in het algemeen deel ipv van een andere moderne taal. Dan heb je ten eerste helemaal geen moderne taal meer, wat vrij idioot is, en ten tweede is het beetje 'extra' dat je aan het gymnasium had ook weg, behalve dat het je 120 uur oplevert.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 11:14
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 24-03-2006 @ 17:32 :
Jij boft dan nog in vergelijking met de andere leerlingen. Of wil je geen goed onderwijs?
Zesjescultuur.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 11:48
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
staatsgreep..!!!!
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 01:25
Verwijderd
vwo:
- Het verplichtstellen van een volledig vak Duits of Frans, en het afschaffen van de deelvakken.

- Afschaffen van verplicht geschiedenis in de bovenbouw.

- Verlaging studielast.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 09:43
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
wat genaaid dan aardrijkskunde wordt een keuzevak. Dat ws t t aller klotigste vak wat er bestond voor mij.. M&O blijft ook keuzevak..daar was ik allerbeste in
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 16:48
Verwijderd
Ik kreeg net een mailtje binnen van het Tweede Fase Adviespunt. Vraag me niet hoe ik hier op geabboneerd ben geraakt, maar ik las er wel iets wonderlijks in.

Citaat:
Per 2007 bestaan er geen deelvakken meer, ook geen deeltalen. Op de havo verdwijnt daarmee de
tweede moderne vreemde taal uit het gemeenschappelijk deel, op het atheneum komt er een tweede
moderne vreemde taal als hele taal in het gemeenschappelijk deel te staan. De leerling kiest daarbij
uit het aanbod van de school. Op het gymnasium staat er in plaats van de tweede moderne vreemde
taal een klassieke taal in het gemeenschappelijk deel.

In principe heeft dus elke atheneumleerling naast Engels een tweede moderne (vreemde)1 taal in het
pakket. Maar er is een ontsnappingsmogelijkheid voor bepaalde leerlingen: er bestaat straks een
“ontheffingsregeling”.
De voorgenomen regeling
Hoewel de formele vaststelling van het inrichtingsbesluit nog even op zich laat wachten (wetstechnisch neemt dat enkele maanden, te starten na aanvaarding van het wetsvoorstel), bestaat er wel al duidelijkheid wat de wetgever beoogt met de voorgenomen ontheffingsregeling. Het bevoegd gezag krijgt de ruimte om een leerling op het atheneum vrij te stellen van het volgen van onderwijs in de 2e moderne (vreemde) taal in de volgende gevallen:
- de leerling heeft een stoornis die specifiek betrekking heeft op taal of een zintuiglijke stoornis
die effect heeft op taal;
- de leerling heeft een andere moedertaal dan de Nederlandse taal of de Friese taal;
- de leerling volgt onderwijs in het profiel Natuur en techniek of het profiel Natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding.

Als het bevoegd gezag besluit de leerling vrij te stellen, dan wordt de 2e moderne (vreemde) taal vervangen door een ander vak. Dat is dan wel een groot vak, oftewel een vak met een studielast van tenminste 440 uren. De school bepaalt of de leerling een keuze uit vervangende vakken wordt
geboden of dat een vak wordt voorgeschreven.
Wat vinden jullie van dat idee? Dat scholen dus kunnen kiezen voor een ontheffingsregeling zodat leerlingen minder belast worden. Ik snap het bij het eerste en tweede punt wel, maar ik snap het derde punt niet echt eigenlijk.

Wat vinden jullie van dit "dilemma" ?

Ik zelf denk dat het een slecht idee is om scholen de mogelijkheid te geven om in het derde geval de leerling vrijstelling te geven. Zo is het NT en NG profiel op VWO een iets zwaarder pakket dan de HAVO en heb je alleen maar een ander invullend vak (bijv. economie). i.p.v een taal. Ik vind dat het afronden van het VWO gepaard moet gaan met goede beheersing van Engels en Nederlands en in dit geval ook een redelijke beheersing van een MVT. Anders is het verschil tussen havo en vwo nog kleiner.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 18:48
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 27-03-2006 @ 17:48 :
Ik kreeg net een mailtje binnen van het Tweede Fase Adviespunt. Vraag me niet hoe ik hier op geabboneerd ben geraakt, maar ik las er wel iets wonderlijks in.



Wat vinden jullie van dat idee? Dat scholen dus kunnen kiezen voor een ontheffingsregeling zodat leerlingen minder belast worden. Ik snap het bij het eerste en tweede punt wel, maar ik snap het derde punt niet echt eigenlijk.

Wat vinden jullie van dit "dilemma" ?

Ik zelf denk dat het een slecht idee is om scholen de mogelijkheid te geven om in het derde geval de leerling vrijstelling te geven. Zo is het NT en NG profiel op VWO een iets zwaarder pakket dan de HAVO en heb je alleen maar een ander invullend vak (bijv. economie). i.p.v een taal. Ik vind dat het afronden van het VWO gepaard moet gaan met goede beheersing van Engels en Nederlands en in dit geval ook een redelijke beheersing van een MVT. Anders is het verschil tussen havo en vwo nog kleiner.
Zit wel wat in , maar aan de andere kant als een VWO leerling bijvoorbeeld een 5 voor engels staat en een 4 voor frans en hij/zij blijft hierop zitten terwijl hij/zij voor de resten allemaal achten en negens ( op een bijv. 6 naar voor nl) staat. Is oneerlijk want dan verspeel je talent.

Toch ben ik niet voor het te snel toepassen voor de regel. Ik zou er wat meer maars aan toevoegen. Bijv alleen maar toe te passen als de leerling al een keer is blijven zitten door de talen en voor de tweede keer hierdoor blijft zitten of als de leerling een gemiddelde heeft van boven de zeven. Ook vind ik dat die taal dan door twee vakken vervangen zou moeten worden, zodat dit niet aantrekkelijk word.

Dus ja voor noodgevallen vind ik dit een goede regel.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 21:44
sdekivit
sdekivit is offline
wel ja joh, versimpel het nog maar verder door een 2e moderne vreemde taal te schrappen

krijgt een steeds hogere pet op van het nederlandse onderwijssysteem
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 22:01
professor2
professor2 is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 27-03-2006 @ 22:44 :
wel ja joh, versimpel het nog maar verder door een 2e moderne vreemde taal te schrappen

krijgt een steeds hogere pet op van het nederlandse onderwijssysteem
ehm 2 moderne talen is best veel hoor het is sowieso al idioot dat je verplicht 2 moderne talen moet doen
dat is een unicum eigenlijk de vorige onderwijs systemen hoefde dit ok niet
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 07:17
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 27-03-2006 @ 22:44 :
wel ja joh, versimpel het nog maar verder door een 2e moderne vreemde taal te schrappen

krijgt een steeds hogere pet op van het nederlandse onderwijssysteem
Beter goed onderwijs in één taal, dan slecht onderwijs in twee.

En wat betreft het bovenstaande artikel: dit gaat om een uitzonderingsregeling voor bijvoorbeeld dyslectici, zo maak ik eruit op. Uiteraard is het prima dat daar een aparte regeling voor is, ik zou niet weten wat dáár op aan te merken valt.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 12:04
Verwijderd
Citaat:
blubblubblub schreef op 28-03-2006 @ 08:17 :
Beter goed onderwijs in één taal, dan slecht onderwijs in twee.

En wat betreft het bovenstaande artikel: dit gaat om een uitzonderingsregeling voor bijvoorbeeld dyslectici, zo maak ik eruit op. Uiteraard is het prima dat daar een aparte regeling voor is, ik zou niet weten wat dáár op aan te merken valt.
Maar die regels voor dyslectici zijn logisch, maar het gaat voral om het punt `tweede moderne taal scharppen` bij NG-NT profiel omdat anders sommige leerlingen geen NT of NG kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 14:18
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
O, ik had het nog willen editten nadat ik het beter gelezen had, maar dat heb ik dus blijkbaar niet meer gedaan.

Toch vind ik het helemaal niet zo'n slecht idee, die derde regel. Het gaat om uitzonderingen, dus ik vind niet dat het hele VWO meteen gedevalueerd wordt door deze regel. En de regel berust er natuurlijk wel op, dat de scholen een goede afweging maken of de leerling de taal wel of niet kan.

De reden voor deze regel is volgens mij, dat leerlingen die geen bčta-vakken kunnen, veel meer de mogelijkheid hebben om die vakken ook niet te doen (er is nu zelfs nog een eenvoudiger wiskunde). Mensen die daarentegen slecht zijn in talen, moeten al Nederlands en Engels volgen, en daar zou dan nog een volledige taal bij moeten. Voor die mensen is alleen Nederlands en Engels al voldoende belasting.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2006, 15:24
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Sylph schreef op 16-03-2006 @ 18:35 :
Ik zou die vakken best kunnen.

Ze interesseren met alleen niet.
misschien. Maar het gaat over het algemeen. Ik had economie 1 in mijn vrije deel. Toen ik in de 6e klas zat moesten er wat eenvoudige formules gedifferentieerd worden. En dan heb ik het over formules als 2x + 4 enzo.

Iedereen in mn klas met C&M moest extra les krijgen dat maakt op mij wel een (misschien verkeerde) indruk van het profiel. dan gaan nat. en sk. je absoluut niet lukken.

@ I love stars: je hebt gelijk... de mensen die na ons geboren worden hebben idd geen geluk en wij wel... hoe ga je idd een goede aansluiting maken met het vervolgonderwijs? Ze klagen nu al dat het met de huidige Tweede Fase niet goed genoeg is. Ik heb mezelf ook bijgespijkerd in wiskunde en een beetje natuurkunde toen ik eenmaal op de universiteit zat
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 13:49
Adrenaline
Adrenaline is offline
Vraag me dan wel af of gezakte leerlingen dan nog wel op de oude manier examen e.d kunnen doen? Net als nu "oude stijl"
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Adrenaline schreef op 05-04-2006 @ 14:49 :
Vraag me dan wel af of gezakte leerlingen dan nog wel op de oude manier examen e.d kunnen doen? Net als nu "oude stijl"
Er zal vast een twee jaar ofzo een bezemklas zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01.